Як у Безоса: що Rozetka.ua запозичила у Amazon

Як у Безоса: що Rozetka.ua запозичила у Amazon

23.08.2018 08:08
  10281
Дарья Златьева

Завдяки чому Владислав Чечоткін зміг побудувати найбільший інтернет-магазин України і які ідеї Джеффа Безоса використовував при створенні і розвитку свого дітища.

На початку серпня інтернет-громадськість України активно обговорювала новину про злиття двох найбільших гравців в своєму сегменті: найбільшого онлайн-магазину країни Rozetka.ua і власника найпопулярнішого маркетплейсу України EVO Group (Prom.ua). Тоді ж висловлювалися припущення, що об’єднана компанія створюється, щоб в майбутньому бути проданою лідеру світового e-commerce – Amazon. RAU проаналізувала: які ідеї і технології Amazon вже впровадив власник Rozetka Владислав Чечоткін в своєму інтернет-магазині.

Багатьом українським компаніям пощастило спостерігати за американськими, але не всім пощастило щось перейняти, особливо якщо це стосується ресурсномістких напрямків. Владислав Чечоткін не тільки багато експериментував сам, але і ряд ідей перейняв. У тому числі і у лідера світового e-commerce – Amazon, про що не соромиться говорити під час публічних виступів.

Программа лояльності Prime

Amazon Prime запущена в 2005 році. Після тестового періоду в 30 днів, за $ 99 в рік компанія дозволяє підписатися на послугу, яка включає безкоштовну доставку протягом двох днів будь-якого товару, купленого на сайті. Це дає можливість постійним покупцям заощадити на доставці.

Також Amazon Prime дає доступ до Prime Video – конкуренту Netflix з величезною кількістю фільмів, серіалів і власними ексклюзивами; доступ до Prime Music, бібліотеці книг для Kindle, місця для фотографій в Amazon Drive, знижки Prime-статус.

Rozetka Prime. У липні 2018 року Rozetka представила програму Prime – річну передплату вартістю 399 грн, яка дозволить не платити за доставку товарів. Але поки програма доступна для доставок в межах міста Київ і тільки для товарів Rozetka, а не інших продавців. Що дивно, оскільки, запустивши маркетплейс, в компанії повинні були якось вирішити нову проблему – через наявність в одному замовленні товарів різних продавців, покупцеві доводиться двічі, а то і тричі платити за доставку.

Для того, щоб цей інструмент здався споживачеві Rozetka цікавим, він повинен здійснити більше 10 покупок в рік. Тобто програма націлена на споживачів, які купують хоча б раз на місяць на ресурсі. Але такі лояльні покупці повинні і витрачати на ресурсі більше.

Marketplacе

Amazon: в 2000 році Amazon оголосив про створення marketplace, і на сайті вперше з’явилися товари сторонніх продавців.

Rozetka: Перші товари, що виходили за рамки сегменту техніки і електроніки, Rozetka ввела в свій асортимент в 2010-му: спортивне та туристичне спорядження, парфумерія та косметика, дитячий одяг та іграшки. У 2015-му пройшов редизайн сайту, і протягом 2016-17 років на ресурсі з’явилися нові категорії – насіння, автотовари, ювелірні прикраси, косметика, алкоголь, книги, аптечні товари. У квітні 2018 го Владислав Чечоткін зазначив, що вже 28% покупок генерують продавці маркетплейсу.

Офлайн-роздріб

Amazone. Джефф Безос пішов в офлайн-напрямок в 2015 році, відкривши перший книжковий магазин. У грудні 2016- го почалося тестування формату AmazonGo: магазину без персоналу. Крім того, рітейлер купив мережу Whole Foods Market, що спеціалізується на продажу органічних продуктів харчування в більш ніж 460 торгових точках по всьому США.

Rozetka. У рітейлера працює один великий гіпермаркет площею 4000 кв. м, але в планах – відкриття магазинів у всіх містах-мільйонниках. Також вона планує розвивати мережу точок видачі інтернет-замовлень. Одна з них площею 400 кв. м недавно відкрилася в Києві на вулиці Костянтинівській у метро Тараса Шевченка. «У майбутньому хочемо продавати все, так як це робить Amazon. Поки немає планів щодо купівлі Whole Foods, але ми рухаємося в цьому напрямку », – говорив власник інтернет-магазину Rozetka.ua Владислав Чечоткін у вересні 2017 го.

Курс на Fashion

Amazon. Amazon в цьому році заявив про плани стати головним рітейлером одягу в США. Відповідно до огляду eMarketer, продажу одягу і аксесуарів компанії перевищать $ 40 млрд – 15,4% обороту онлайн-платформи. Компанія надала послугу Prime Wardrobe, яка дозволяє покупцям приміряти одяг вдома перед покупкою і відправити назад все, або те, що не підійшло. Вона покликана позбавити покупців від страху онлайн-покупок і дати розуміння про те, що повернення товару в магазин – це легко і просто. Такий крок може скласти серйозну конкуренцію багатьом fashion-брендам, які працюють з оффлайн- і з онлайн-аудиторією.

Rozetka.У Чечоткіна великі амбіції в розділі fashion – стати гравцем номер один. Для швидкого виходу в нову для себе нішу рітейлер може купити когось з вже діючих гравців, щоб не витрачати час і ресурси на розвиток проекту з нуля. На українському ринку є три лідери в цьому сегменті: Lamoda, Kasta і LeBoutique.

Ставка на контент і IT

Amazon. Безос інвестував колосальні кошти в покупку технологічних компаній і стартапів. Одне з досягнень компанії – система онлайн-покупки 1-Click, яка дозволяє скоротити кількість дій покупця перед покупкою до одного кроку.

Безліч продуктів рітейлер запускає і для зручності своїх торговців – наприклад, нещодавно Amazon оголосив про запуск магазину додатків для продавців, яких уже налічується понад 2 млн. Цього року Amazon також представив сервіс доставки посилок додому, який дозволив кур’єрам самостійно заходити в будинок під час відсутності господаря.

Rozetka. В штаті працюють близько 60 копірайтерів і редакторів, ще більше – на аутсорсі. Чечоткін робив ставку на контент з першого дня існування. База відео, оглядів, відгуків та описів продуктів, яку створила Rozetka.ua за час існування – одна з найбільших в російськомовному сегменті інтернету. На розвиток IT-напрямку ритейлер витрачає $400 000 на місяць. Компанія щомісяця підсилює IT-інфраструктуру, постійно переписує модулі, оптимізує навантаження і розширює потужності, збільшуючи з кожним роком кількість серверів.

Фінансові послуги

Amazon. У компанії на базі окремої платформи функціонує цілий напрям Amazon Web Services – хмарні рішення в сфері фінансових сервісів, в рамках якого вона пропонує послуги в банківській сфері, страховий, на фондових ринках і інші сервіси.

Rozetka. Серед експериментів були перекази коштів між картками різних банків: вони з’явилися на ресурсі два роки тому, але формують незначну частку в прибутку. У компанії думали, що це буде серйозний напрямок, але поки результатів немає.

Призив до дії

Amazon. У 2008 році вже були доступні wishlist, список покупок, весільний список, список товарів для малюка, кнопка «розповісти другу».

Rozetka. Списки бажань з’явилися в 2011-му. Зараз на Rozetka, крім списку, є й інші заклики до дії: поруч з кнопкою «Купити» – додати до порівняння, стежити за ціною і так званий анбоксінг – бонус у 100 гривень за розпакування на відео, інструмент, який ресурс ввів в 2015 році.

Скрин карточки товара Rozetka

Ставка на логістику та фулфілмент

Amazon. Спочатку Джефф Безос використовував логістичні компанії, однак ринок і покупці вимагали скорочення строків і способів доставки. Тоді він взявся за цей напрямок сам – тепер компанія управляє більше ніж 80 логістичними комплексами. У 2012 році Amazon придбав виробника робототехніки Kiva Systems за $ 775 млн, тому більшість процесів на складах повністю або частково роботизовані. На складах компанія використовує так звану систему хаотичного розподілу. Фулфілмент вона пропонує і компаніям, які продають товар через Amazon.

Нещодавно стало відомо, що Amazon встановить почтомати в багатоквартирних будинках по всій Америці.

Rozetka.У 2017 році рітейлер купив величезний логістичний комплекс класу «А» під Києвом. Територія складських приміщень – 49 000 кв. м, що в півтора рази більше, ніж у торговельної мережі Ашан і в 2,5 рази більше, ніж у Нова пошта. Новий склад буде автоматизованим. Розмір і оснащення повинні зробити його одним з технологічних в Україні. Високотехнологічний склад, за словами Чечоткін, допоможе скоротити витрати компанії на логістику, які становлять $18 млн на рік.

Rozetka єдина з усіх українських онлайн-ритейлерів пропонує фулфілмент, тобто повний набір послуг для своїх партнерів – від зберігання товару у себе на складі до доставки та гарантійного обслуговування. Однак «останню милю» рітейлер все-таки віддав в управління Нова пошта.

Фото зі сторінки Владислава Чечоткіна

Відео-контент

Amazon.Незважаючи на те, що у рітейлера величезна кількість власного контенту, в YouTube у нього всього 333 377 підписників. Канал почав роботу у вересні 2005 року і має 790 319 943 переглядів.

Rozetka. Перше відео було залито в грудні 2008 року. Rozetka – лідер українського e-commerce в YouTube c 1 089 125  підписників, але при цьому кількість переглядів значно менше, ніж у Amazon – «всього» 223 238 377.

Що далі

Які ще технологічні «фішки», впроваджені Amazon, незабаром можуть з’явитися на Rozetka?

Можливо, технології розпізнавання зображень і візуального пошуку – Amazon запустив нову функцію візуального пошуку Part Finder для свого мобільного додатка. Поки вона “розпізнає” і знаходить потрібні гайки і шурупи.

Hyundai в рамках партнерства з Amazon мають намір створити цифровий автосалон, щоб клієнти могли порівнювати ціни і огляди, замовити тест-драйв авто, знайти офіційного дилера для подальшої покупки автомобіля. Деякі автозапчастини, витратні матеріали та аксесуари для авто на Rozetka продаються, але на Amazon існує зручний пошук, де потрібний товар видається з урахуванням конкретних параметрів (модель авто, рік випуску).

Напрям хмарних технологій: в 2015 році 55,9% виручки Amazon принесла Amazon Web Services – операційна система на базі хмари, платформа для електронної комерції для безлічі компаній. Це логічна гілка розвитку «маркетплейса»: вдосконалення IT-інфраструктури та автоматизація процесів доходять до такого високого рівня, що це дозволяє масштабувати сервіс і продавати його окремо як послуги для бізнесу. Але цим шляхом поки Rozetka не йде.

Amazon Exclusives – модель співпраці з брендами, коли товари певного виробника продаються тільки в його фірмовому магазині і в Amazon. Доставка дронамі і Dash Button від Amazon – кнопка, що дозволяє замовити поновлювані товари на зразок прального порошку або капсул для кавоварки за допомогою одного натискання. Але останні інновації навряд чи легко реалізовані в українських реаліях.

Читайте також –

Rozetka відкриває точки видачі в експериментальному форматі і буде розвивати офлайн-роздріб (+фото)


To the latest news To popular news Підтримати редакцію

Share this news on social networks


Read also

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

20 листопада Інвестиційний фонд для України (Ukraine Investment Fund) — новостворений фонд під управлінням норвезького державного...
time icon   
  15