Як у Безоса: що Rozetka.ua запозичила у Amazon
Завдяки чому Владислав Чечоткін зміг побудувати найбільший інтернет-магазин України і які ідеї Джеффа Безоса використовував при створенні і розвитку свого дітища.
На початку серпня інтернет-громадськість України активно обговорювала новину про злиття двох найбільших гравців в своєму сегменті: найбільшого онлайн-магазину країни Rozetka.ua і власника найпопулярнішого маркетплейсу України EVO Group (Prom.ua). Тоді ж висловлювалися припущення, що об’єднана компанія створюється, щоб в майбутньому бути проданою лідеру світового e-commerce – Amazon. RAU проаналізувала: які ідеї і технології Amazon вже впровадив власник Rozetka Владислав Чечоткін в своєму інтернет-магазині.
Багатьом українським компаніям пощастило спостерігати за американськими, але не всім пощастило щось перейняти, особливо якщо це стосується ресурсномістких напрямків. Владислав Чечоткін не тільки багато експериментував сам, але і ряд ідей перейняв. У тому числі і у лідера світового e-commerce – Amazon, про що не соромиться говорити під час публічних виступів.
Программа лояльності Prime
Amazon Prime запущена в 2005 році. Після тестового періоду в 30 днів, за $ 99 в рік компанія дозволяє підписатися на послугу, яка включає безкоштовну доставку протягом двох днів будь-якого товару, купленого на сайті. Це дає можливість постійним покупцям заощадити на доставці.
Також Amazon Prime дає доступ до Prime Video – конкуренту Netflix з величезною кількістю фільмів, серіалів і власними ексклюзивами; доступ до Prime Music, бібліотеці книг для Kindle, місця для фотографій в Amazon Drive, знижки Prime-статус.
Rozetka Prime. У липні 2018 року Rozetka представила програму Prime – річну передплату вартістю 399 грн, яка дозволить не платити за доставку товарів. Але поки програма доступна для доставок в межах міста Київ і тільки для товарів Rozetka, а не інших продавців. Що дивно, оскільки, запустивши маркетплейс, в компанії повинні були якось вирішити нову проблему – через наявність в одному замовленні товарів різних продавців, покупцеві доводиться двічі, а то і тричі платити за доставку.
Для того, щоб цей інструмент здався споживачеві Rozetka цікавим, він повинен здійснити більше 10 покупок в рік. Тобто програма націлена на споживачів, які купують хоча б раз на місяць на ресурсі. Але такі лояльні покупці повинні і витрачати на ресурсі більше.
Marketplacе
Amazon: в 2000 році Amazon оголосив про створення marketplace, і на сайті вперше з’явилися товари сторонніх продавців.
Rozetka: Перші товари, що виходили за рамки сегменту техніки і електроніки, Rozetka ввела в свій асортимент в 2010-му: спортивне та туристичне спорядження, парфумерія та косметика, дитячий одяг та іграшки. У 2015-му пройшов редизайн сайту, і протягом 2016-17 років на ресурсі з’явилися нові категорії – насіння, автотовари, ювелірні прикраси, косметика, алкоголь, книги, аптечні товари. У квітні 2018 го Владислав Чечоткін зазначив, що вже 28% покупок генерують продавці маркетплейсу.
Офлайн-роздріб
Amazone. Джефф Безос пішов в офлайн-напрямок в 2015 році, відкривши перший книжковий магазин. У грудні 2016- го почалося тестування формату AmazonGo: магазину без персоналу. Крім того, рітейлер купив мережу Whole Foods Market, що спеціалізується на продажу органічних продуктів харчування в більш ніж 460 торгових точках по всьому США.
Rozetka. У рітейлера працює один великий гіпермаркет площею 4000 кв. м, але в планах – відкриття магазинів у всіх містах-мільйонниках. Також вона планує розвивати мережу точок видачі інтернет-замовлень. Одна з них площею 400 кв. м недавно відкрилася в Києві на вулиці Костянтинівській у метро Тараса Шевченка. «У майбутньому хочемо продавати все, так як це робить Amazon. Поки немає планів щодо купівлі Whole Foods, але ми рухаємося в цьому напрямку », – говорив власник інтернет-магазину Rozetka.ua Владислав Чечоткін у вересні 2017 го.
Курс на Fashion
Amazon. Amazon в цьому році заявив про плани стати головним рітейлером одягу в США. Відповідно до огляду eMarketer, продажу одягу і аксесуарів компанії перевищать $ 40 млрд – 15,4% обороту онлайн-платформи. Компанія надала послугу Prime Wardrobe, яка дозволяє покупцям приміряти одяг вдома перед покупкою і відправити назад все, або те, що не підійшло. Вона покликана позбавити покупців від страху онлайн-покупок і дати розуміння про те, що повернення товару в магазин – це легко і просто. Такий крок може скласти серйозну конкуренцію багатьом fashion-брендам, які працюють з оффлайн- і з онлайн-аудиторією.
Rozetka.У Чечоткіна великі амбіції в розділі fashion – стати гравцем номер один. Для швидкого виходу в нову для себе нішу рітейлер може купити когось з вже діючих гравців, щоб не витрачати час і ресурси на розвиток проекту з нуля. На українському ринку є три лідери в цьому сегменті: Lamoda, Kasta і LeBoutique.
Ставка на контент і IT
Amazon. Безос інвестував колосальні кошти в покупку технологічних компаній і стартапів. Одне з досягнень компанії – система онлайн-покупки 1-Click, яка дозволяє скоротити кількість дій покупця перед покупкою до одного кроку.
Безліч продуктів рітейлер запускає і для зручності своїх торговців – наприклад, нещодавно Amazon оголосив про запуск магазину додатків для продавців, яких уже налічується понад 2 млн. Цього року Amazon також представив сервіс доставки посилок додому, який дозволив кур’єрам самостійно заходити в будинок під час відсутності господаря.
Rozetka. В штаті працюють близько 60 копірайтерів і редакторів, ще більше – на аутсорсі. Чечоткін робив ставку на контент з першого дня існування. База відео, оглядів, відгуків та описів продуктів, яку створила Rozetka.ua за час існування – одна з найбільших в російськомовному сегменті інтернету. На розвиток IT-напрямку ритейлер витрачає $400 000 на місяць. Компанія щомісяця підсилює IT-інфраструктуру, постійно переписує модулі, оптимізує навантаження і розширює потужності, збільшуючи з кожним роком кількість серверів.
Фінансові послуги
Amazon. У компанії на базі окремої платформи функціонує цілий напрям Amazon Web Services – хмарні рішення в сфері фінансових сервісів, в рамках якого вона пропонує послуги в банківській сфері, страховий, на фондових ринках і інші сервіси.
Rozetka. Серед експериментів були перекази коштів між картками різних банків: вони з’явилися на ресурсі два роки тому, але формують незначну частку в прибутку. У компанії думали, що це буде серйозний напрямок, але поки результатів немає.
Призив до дії
Amazon. У 2008 році вже були доступні wishlist, список покупок, весільний список, список товарів для малюка, кнопка «розповісти другу».
Rozetka. Списки бажань з’явилися в 2011-му. Зараз на Rozetka, крім списку, є й інші заклики до дії: поруч з кнопкою «Купити» – додати до порівняння, стежити за ціною і так званий анбоксінг – бонус у 100 гривень за розпакування на відео, інструмент, який ресурс ввів в 2015 році.
Ставка на логістику та фулфілмент
Amazon. Спочатку Джефф Безос використовував логістичні компанії, однак ринок і покупці вимагали скорочення строків і способів доставки. Тоді він взявся за цей напрямок сам – тепер компанія управляє більше ніж 80 логістичними комплексами. У 2012 році Amazon придбав виробника робототехніки Kiva Systems за $ 775 млн, тому більшість процесів на складах повністю або частково роботизовані. На складах компанія використовує так звану систему хаотичного розподілу. Фулфілмент вона пропонує і компаніям, які продають товар через Amazon.
Нещодавно стало відомо, що Amazon встановить почтомати в багатоквартирних будинках по всій Америці.
Rozetka.У 2017 році рітейлер купив величезний логістичний комплекс класу «А» під Києвом. Територія складських приміщень – 49 000 кв. м, що в півтора рази більше, ніж у торговельної мережі Ашан і в 2,5 рази більше, ніж у Нова пошта. Новий склад буде автоматизованим. Розмір і оснащення повинні зробити його одним з технологічних в Україні. Високотехнологічний склад, за словами Чечоткін, допоможе скоротити витрати компанії на логістику, які становлять $18 млн на рік.
Rozetka єдина з усіх українських онлайн-ритейлерів пропонує фулфілмент, тобто повний набір послуг для своїх партнерів – від зберігання товару у себе на складі до доставки та гарантійного обслуговування. Однак «останню милю» рітейлер все-таки віддав в управління Нова пошта.
Відео-контент
Amazon.Незважаючи на те, що у рітейлера величезна кількість власного контенту, в YouTube у нього всього 333 377 підписників. Канал почав роботу у вересні 2005 року і має 790 319 943 переглядів.
Rozetka. Перше відео було залито в грудні 2008 року. Rozetka – лідер українського e-commerce в YouTube c 1 089 125 підписників, але при цьому кількість переглядів значно менше, ніж у Amazon – «всього» 223 238 377.
Що далі
Які ще технологічні «фішки», впроваджені Amazon, незабаром можуть з’явитися на Rozetka?
Можливо, технології розпізнавання зображень і візуального пошуку – Amazon запустив нову функцію візуального пошуку Part Finder для свого мобільного додатка. Поки вона “розпізнає” і знаходить потрібні гайки і шурупи.
Hyundai в рамках партнерства з Amazon мають намір створити цифровий автосалон, щоб клієнти могли порівнювати ціни і огляди, замовити тест-драйв авто, знайти офіційного дилера для подальшої покупки автомобіля. Деякі автозапчастини, витратні матеріали та аксесуари для авто на Rozetka продаються, але на Amazon існує зручний пошук, де потрібний товар видається з урахуванням конкретних параметрів (модель авто, рік випуску).
Напрям хмарних технологій: в 2015 році 55,9% виручки Amazon принесла Amazon Web Services – операційна система на базі хмари, платформа для електронної комерції для безлічі компаній. Це логічна гілка розвитку «маркетплейса»: вдосконалення IT-інфраструктури та автоматизація процесів доходять до такого високого рівня, що це дозволяє масштабувати сервіс і продавати його окремо як послуги для бізнесу. Але цим шляхом поки Rozetka не йде.
Amazon Exclusives – модель співпраці з брендами, коли товари певного виробника продаються тільки в його фірмовому магазині і в Amazon. Доставка дронамі і Dash Button від Amazon – кнопка, що дозволяє замовити поновлювані товари на зразок прального порошку або капсул для кавоварки за допомогою одного натискання. Але останні інновації навряд чи легко реалізовані в українських реаліях.
Читайте також –
Rozetka відкриває точки видачі в експериментальному форматі і буде розвивати офлайн-роздріб (+фото)