Зліт, падіння і крах: що відбувається на аптечному ринку під час пандемії коронавірусу
На початку карантину, в умовах невизначеності та загальної паніки, аптечний бізнес пережив справжній бум. Проте за ним послідувало безпрецедентне падіння, що тривало кілька місяців.
Цей матеріал доступний російською мовою
Про це в колонці для порталу НВ Бізнес розповів операційний директор сервісу Tabletki.ua Дмитро Наздрін. Редакція RAU публікує найцікавіші тези матеріалу.
Коли почалася паніка, стався різкий стрибок продажів. В середині березня він становив 100−120%. Але цей ажіотажний попит тривав всього два тижні, й дуже швидко зійшов нанівець. Вже у квітні аптеки спорожніли, почалося істотне падіння ринку — до 20%. У травні та червні падіння доходило до 30%.
Карантин “пожартував” з аптеками. Люди скупили купу ліків і якийсь час обходили аптеки стороною. Та й хворіли на карантині менше. При цьому лікарні не працювали на повну потужність, планові операції виконували не в повному обсязі, через що необхідних для цих операцій медикаментів не закуповували.
Позначилося також падіння платоспроможності: люди купували тільки найнеобхідніше, віддавали перевагу дорогим оригінальним препаратам замість дешевих дженериків. Плюс — законодавчі обмеження, введені на час карантину на ряд препаратів, не дозволяли аптекам заробляти на найбільш «ходових» медикаментах. Це був скрутний час на аптечному ринку.
В Україні припинилося зростання великих мереж. На початку карантину прибутковість різко впала, й мережі не мали вільних коштів. Багато з них закривали найменш прибуткові точки, щоб вивільнити товарні залишки і перекинути їх в інші аптеки.
Дрібні мережі й окремі аптеки опинилися буквально на межі виживання. Їм було складніше боротися з падінням попиту: вони не могли закрити частину точок, не могли взяти кредити — ніхто б їм не дав. У провінції багато аптек взагалі розпустили співробітників і закрилися «на карантин».
Влітку ринок почав поступово оживати, в серпні обсяги продажів у грошовому вираженні повернулися до торішнього рівня. У вересні зростання прискорилося: на тлі різкого стрибка випадків захворювання COVID-19, сезонного погіршення ситуації з ГРВІ та хронічними недугами, лікарських засобів стали купувати відчутно більше.
Ринок стрімко змінюється, змінюються потреби людей. Нові покоління буквально живуть у смартфоні й давно роблять більшість покупок в інтернеті, а на аптечному ринку частка онлайн-продажів — всього 10%. Це величезний пробіл — і величезний потенціал для розвитку. Аптекам пора активно заходити в інтернет: підключатися до прайс-агрегаторів, розвивати власні сайти та генерувати з їх допомогою потік нових клієнтів.
Автор: Дмитро Наздрін, операційний директор сервісу Tabletki.ua
Джерело: НВ Бізнес
Читайте також –