14 років Rozetka: 13 + 1 маловідомий факт про “український Amazon”
З чого починалась історія Rozetka.ua, хто її “сірий кардинал”, що зробило компанію лідером і чому шість років онлайн-рітейлер приймав тільки готівку.
Цей матеріал також доступний російською мовою
У червні найбільший інтернет-магазин України Rozetka.ua відсвяткував 14-річчя. За цей час, як розповідає у себе в Facebook сам співзасновник проекту Владислав Чечоткін, компанія пройшла довгий шлях від магазину, створеного “вдома на коліні”, до онлайн-рітейлера №1 в країні. Редакція RAU приєднується до привітань, і на честь свята підготувала топ-13 і ще один цікавий факт про компанію.
- Ірина Чечоткіна, дружина співзасновника інтернет-магазину Владислава Чечоткіна, – “сірий кардинал” Rozetka.ua. Саме їй в голову прийшла ідея створити проект. Спочатку саме Ірина завідувала всіма справами новоствореного стартапу. Владислав займався лише маркетинговою частиною. Партнерство між двома власниками проекту – Іриною та Владиславом – закріплені юридично. Їхні частки згідно акціонерної угоди в бізнесі рівні. При цьому Ірина уникає публічності.
- Стартові інвестиції в проект склали $250 000. За позиками і кредитами родина Чечоткіних не зверталася – таку суму заощаджень вдалося накопичити за роки спільної роботи в дистриб’юторській компанії SkyLine, де, власне, зі “службового роману” і почалися відносини співзасновників. У 2015 році до складу співвласників Rozetka увійшов інвестиційний фонд Horizon Capital, ставши міноритарним акціонером. Суму угоди сторони не розкривали.
- День народження “Розетки” прийнято відраховувати від дати, коли стартаперам в 2005 році вдалося продати свій перший товар – мобільний телефон Samsung. Лише через п’ять років – у 2010 році – асортимент інтернет-магазину розширився і, крім товарів техніки і електроніки, в ньому з’явився дитячий одяг, іграшки, аксесуари для спорту та інше. Ідею Владислав Чечоткін підгледів у Amazon.
- На питання “що було першим – логотип чи назва” – правильна відповідь “назва”. Тому перший час на лого красувався не смайл, а справжнісінька розетка. Логіка тут проста – все, що спочатку продавав онлайн-магазин Rozetka.ua, вимагало розетки. У вересні 2018 року агентство Fedoriv підкоригувало айдентику онлайн-гіпермаркету, зробивши її темно-зеленою. Соцмережі відреагували на “еволюцію бренду” з гумором – у RAU ціла колекція мемів на тему “колобок позеленів”.
- З 2007 до 2013 року оплатити товар на Rozetka.ua можна було тільки готівкою. У 2007 році кількість шахрайств з картами в нашій країні досягла такого рівня, що безготівкову оплату довелося на тривалий час відключити. За словами власників онлайн-супермаркету, кількість подібного роду операцій досягала близько 30%.
- Після об’єднання Rozetka і EVO Group компанія стала абсолютним лідером по відвідуваності серед всіх українських інтернет-проектів. Так, в червні сумарне охоплення аудиторії Rozetka.ua та Prom.ua в UAnet досягло майже 21 млн користувачів, поступившись лише Google з 22 млн користувачів.
- Техпідтримкою та оптимізацією сайту Rozetka.ua постійно займається понад 100 фахівців. Це обходиться компанії в $400 000 на місяць. Над креативним контентом онлайн-гіпермаркету працює близько 60 осіб. І все це не рахуючи відділу в кілька сотень людей, який займається більш механічною роботою: наповненням карток товару, описом продукту та іншим. “Контент – король в нашому бізнесі”, – любить повторювати Владислав Чечоткін.
- Rozetka вже зараз здійснює доставку дронамі, як і Amazon. Але якщо зробити замовлення, ймовірність, що його доставлять дроном, нульова. Тому рітейлер поки не заявляє про це, як про перемогу.
- У 2018 році Rozetka увійшла в топ-100 найдорожчих брендів України за версією журналу НВ. Компанія посіла друге місце, поступившись лише Нова пошта. Онлайн-рітейлера оцінили в $244 млн, що на 36,3% більше, ніж роком раніше.
- У 2012 році Rozetka потрапила «під приціл» податківців. Обшуки в компанії проходили мало не щодня, доходило і до сутичок, наприклад, один з податківців бігав за Іриною Чечоткіною з пістолетом.
- За оцінкою Владислава Чечоткіна, вартість аналогічного проекту в Польщі склала б $1 млрд. Але в Україні реально оцінити бізнес компанії неможливо.
- Rozetka і EVO розглядають можливість надавати фінансові послуги. У липні цього року стало відомо, що компанії готові або співпрацювати з банками, або самим стати банківськими установами.
- Rozetka лідирує не тільки, як найбільший інтернет-магазин України. Згідно з дослідженням Factum Group Ukraine, інтернет-магазин Rozetka.ua входить в п’ятірку рекламодавців України. Також e-commerce-гігант міцно закріпився на першому місці серед вітчизняного рітейлу за кількістю фоловерів в Facebook і на п’ятому – в Instagram. У 2015 році Rozetka стала третім в світі ресурсом по залученню трафіку з YouTube, поступившись тільки Amazon і Ali Express.
13 + 1. Rozetka стала першим класичним онлайн-рітейлером, який відкрив офлайн-супермаркет – в Києві біля метро Почайна площею 4000 кв. м. Інші інтернет-магазини обмежуються тільки пунктами видачі або шоу-румами. Станом на червень 2019 року, Rozetka управляє сім’ю торговими точками в Україні – чотири в Києві та три в Одесі. Також в столиці працює чотири мобільні точки видачі товарів – теж нововведення на українському ринку.
Читайте також –
Десять років Море Пива: 20 маловідомих фактів про найбільшу мережу розливного пива в Україні