
Фаст-фуд, гідний короля: історія успіху мережі Burger King


Керівник бізнес-напрямку EVO Group Оксана Ферчук поділилася досвідом компанії, і розповіла про те, як діджиталізація допомагає бізнесу стати ефективніше.
Цей текст доступний російською мовою
Багато бізнесів в нашій країні все ще живуть в “аналоговій” ері, тоді як є “digitally-born” компанії, які спочатку будують свій бізнес з широким застосуванням цифрових технологій. Одним з яскравих представників ери діджитал в Україні є група компаній EVO. Оксана Ферчук, керівник бізнес-напрямку компанії EVO (торгова площадка Zakupki.Prom.ua і сервіс електронного документообігу “Вчасно”) розповіла про досвід роботи компанії в інтерв’ю на delo.ua. RAU наводить витяги з інтерв’ю.
Діджіталізація – це можливість за допомогою нових технологій розвивати бізнес, створювати нові продукти і покращувати клієнтський досвід, а також удосконалювати внутрішні бізнес-процеси, працювати над витратною частиною. Цифрові інструменти можут бути застосовані практично у будь-якій сфері.
Крім того, діджіталізація – вимога часу. Компанії, які раніше інших почали використовувати технології, отримують конкурентну перевагу.
Є компанії, які народилися в ері діджитал, так звані “digitally-born”. А є ті, які жили в аналоговому процесі, але побачили можливості, які дають нові технології, і свідомо прийшли до використання цих інструментів – digitally transformed. Ми відносимося до перших, тому нам спочатку було легше.
У нас є продукти, які ми спочатку створили для себе. Один з таких прикладів – сервіс електронного документообігу “Вчасно”. У нашого майданчика Zakupki.Prom.ua велика кількість клієнтів, юросіб, з якими нам потрібно раз на місяць обмінюватися актами виконаних робіт. Ми почали з того, що перевели в електронний вигляд документи з нашими клієнтами. Перша реакція від бухгалтерії була дуже насторожена. Але коли вони попрацювали з цим півроку і побачили, наскільки це зручно – вони змінили думку.
Ми намагаємося так спростити продукт, щоб, скориставшись їм, людина не захотіла повертатися до старого способу. Не забуваємо і про економію: ми порахували, що тільки за 2018 рік “без паперу” ми заощадили понад 6 млн грн.
Основні сервіси, звичайно ж, робили відразу для ринку, але тестували на своїй компанії і отримували прямий оперативний зворотний зв’язок. Наприклад, кожен бізнес стикається із закупівлями товарів, послуг та обладнання. Ми пропонуємо сервіс, що дозволяє цей процес оптимізувати і перевести в електронний вигляд. Тендер публікується автоматично, постачальники бачать конкретну закупівлю і можуть брати в ній участь.
Цей інструмент доступний для всіх компаній. У EVO є, по суті, два види сервісів. Перший – ми допомагаємо людям щось купувати або продавати в інтернеті. Це наш споживчий сервіс. Другий – ми створюємо онлайн-інструменти для ведення бізнесу. Щоб почати їх використовувати, не потрібно довго вибирати, купувати, укладати контракт, встановлювати софт. Клієнт заходить на сайт сервісу, читає умови, за кілька хвилин реєструється і може зразу користуватися.
Що стосується електронного документообігу “Вчасно” – нас просто не влаштовували готові продукти. Найвідоміше рішення, яке допомагало відправляти документи в електронному вигляді, на той момент було “коробочним», не SaaS-сервісом. Його потрібно вибрати, купити, інсталювати, навчитися використовувати – і головне, переконатися, що всі твої клієнти теж його купили і навчилися з ним працювати. Це старий, аналоговий і складний процес, незважаючи на те, що рішення начебто зі сфери ІТ.
У нас принципово інший підхід. Все, що ми робимо – має бути легким і простим у використанні. Але ми з задоволенням працюємо з простими рішеннями, які вже є на ринку.
Це всі інструменти G-suit – це Google-таблиці, Google-документи, календарі, презентації та ін. Використання G-suit дозволило нам масово відмовитися від Microsoft Office, а це величезна економія.
Оксана Ферчук
Як поштовий сервіс ми використовуємо Gmail. Але поштою ми користуємося в основному для зовнішніх комунікацій. У компанії ми використовуємо корпоративний месенджер Slack. Крім оперативних повідомлень між членами команди і групових чатів, через Slack у нас, наприклад, можна відіслати заявку на відпустку (тобто не потрібно писати заяву, йти до відділу кадрів, збирати підписи), замовити напій в нашій кав’ярні або пропуск на стоянку для машини для своїх гостей.
Такі деталі – елементи цифрової культури. На перший погляд, вони не змінюють щось в компанії кардинально, як наприклад CRM-система, але вони формують особливу культуру і спосіб мислення команди. А це приваблює таких же “цифрових” людей, які приносять з собою нові навички та знання.
Ми давно не зберігаємо великі обсяги даних у себе на серверах, як було прийнято для компаній IT-сектора. Ми користуємося хмарними рішеннями Amazon. Звичайно, у нас є якісь елементи сервісів в наших дата-центрах, тому що деякі дані по закону необхідно зберігати в Україні. Але для більшості – ми використовуємо “хмари”. Такої якості і надійності, які надає Amazon, практично неможливо домогтися, якщо ти будуєш свою інфраструктуру і рахуєш витрати.
Використання хмарної інфраструктури Amazon – це економія і надійність. У нашому випадку це вже підтверджено багаторічним досвідом роботи компанії, яка обслуговує 27% всіх споживчих інтернет-транзакцій в Україні.
Плануючи цифрову трансформацію, я б розділяла завдання на два сектори: цифрові бізнес-процеси і цифрова культура. І радила для початку пройтися по стандартному чек-листу.
Дуже важливо піти від наказів, розпоряджень і навіть e-mail в сторону месенджерів і оперативних інструментів, які дозволяють командам швидше взаємодіяти.
Ще один важливий елемент – комунікація з клієнтом. Наші клієнти вже мігрували в цифрову середу, тому їм зручно спілкуватися і в соцмережах, і в месенджерах, і на форумах. Бізнес повинен йти за своїм клієнтом або навіть передбачати його очікування.
Важка ділянка, через яку більшість компаній в Україні ще не пройшли, – це якраз цифрова трансформація внутрішніх бізнес-процесів. У питаннях, що стосуються клієнтів, продажів, бізнес реагує швидко. Ми бачимо моментальну користь і моментальний ефект. А ось усвідомити, що внутрішні процеси можна теж оцифрувати, зробити їх набагато ефективнішими – складно.
Найпростіший варіант, доступний будь-якому підприємству, щоб почати цей процес – це так звані “кращі практики”. Уже можна орієнтуватися навіть на бізнеси в Україні. Ще цікавіше орієнтуватися на бізнес, який працює у вашому ж сегменті, але, наприклад, на більш цифровому ринку. І тут цікаво дивитися на Сполучені Штати або Азію. Більш тактичний підхід – порівнювати себе з бізнесом в сусідніх країнах і розуміти, які найближчі кроки можна було б зробити.
Вчитися на чужому досвіді – це один з найдієвіших способів зрозуміти, що необхідно робити.
Ще дуже допомагає запрошення в свою команду людей, які знають, що таке цифрові бізнес-процеси. А краще, якщо вони взагалі не сприймають аналогові інструменти. Такі люди здатні змінювати культуру, а значить трансформувати мислення команди.
При такій цифровий трансформації я б говорила радше не про скорочення штату, а про мінімізацію процесів, які можуть бути автоматизовані. І далі вже кожне підприємство вирішує для себе. Хтось скорочує персонал, а хтось перекваліфіковує і надає іншу роботу, яка буде мати більшу цінність для компанії і для співробітника. Важливий ще зустрічний процес. При спробі розширити штат рекомендую обов’язково ставити собі питання: “А чи можна цю роботу автоматизувати, не привертаючи додатковий персонал?”
Але це неодмінно має статися. Інакше підприємство працює з низькою ефективністю і не може конкурувати з іншими гравцями ринку. Світ глобалізується, і конкуренція вже не всередині України, а з іншими країнами.
Ми б дуже хотіли донести до українських компаній той факт, що оцифровуватися не страшно і потрібно робити це вже зараз. У цьому Україна вже відстає від більшості європейських країн. CRM-системи, взаємодія з клієнтом, внутрішня комунікація, інтернет-продажі – для багатьох ринків це вже минуле. А ми ще не приміряли його для більшості середніх бізнесів в Україні. На мій погляд, потрібно фокусуватися саме на тому, що вже випробувано і довело свою ефективність в таких країнах, як Швеція, Південна Корея або Естонія.
Поки український бізнес не почне масово використовувати нові технології, він буде втрачати конкурентоспроможність. Що, власне, і відбувається. У рейтингу цифрової конкурентоспроможності з 63 країн ми в 2014 році були на 56 місці, а в 2018-м опустилися вже на 58.
І це не тільки про конкурентоспроможність українського бізнесу, це про наше спільне майбутнє. Про те, що сучасне покоління обирає не підписання паперових наказів і перекладання папірців з місця на місце в українських компаніях, а сучасні роботизовані виробництва в Німеччині або дослідні лабораторії у Франції.
Тому я впевнена, цифрова трансформація – це не майбутнє, а сьогодення для українського бізнесу. Це завдання №1 для кожного, якщо ми хочемо впевнено дивитися по сторонах і розвиватися як українське суспільство далі.
Читайте також –
Електронні закупівлі: практичні кейси – як заощадити на проведенні тендерів