Топ-30 продуктових мереж по обороту, найприбутковіші ТРЦ і інші лідери ринку

Топ-30 продуктових мереж по обороту, найприбутковіші ТРЦ і інші лідери ринку

15.12.2017 09:00
  11369
Іван Зайцев

Хто з українських компаній увішов в число найбільш прибуткових продуктових мереж, drogerie, DIY, також є лідером серед ресторанів, експортерів і імпортерів.

Видавництво Економіка і портал Delo.ua представили свій черговий випуск проекту «Топ-100. Рейтинги найбільших». Цього разу він присвячений провідним виробничим і сервісним компаніям України, і насправді включає в себе більше 500 підприємств, що працюють у всіх ключових галузях економіки країни. Не залишилися без уваги аналітиків і компанії сфери роздрібної торгівлі. RAU вибрала з рейтингу ритейлерів і дещо розширила перелік, вказавши титульні бренди груп і місцезнаходження їх штаб-квартир, а також вказавши показники підприємств галузей, пов’язаних з роздрібною торгівлею.

Як рахували

Ранжування компаній проводилося, як і в попередніх випадках, по чистому виторгу (дохід без ПДВ і акцизних зборів). Традиційно творці рейтингу показали і прибутки-збитки компаній, хоча самі визнають, що фінансисти давно не рекомендують оцінювати підприємства за цим показником. Результати пов’язаних компаній об’єднували, але далеко не завжди: часто кожна юридична особа, що входить в ту чи іншу групу, наводиться в дослідженні окремо. Особливо це справедливо по відношенню до рітейла, де серед лідерів чимало компаній з холдинговою структурою. Для зручності компанії розділені за сферами діяльності.

Рітейлери в топ-100

Перш ніж переходити безпосередньо до показників підприємств сфери роздрібної торгівлі, потрібно відзначити, що в списку 500 найбільших компаній України чимало рітейлерів. Скажімо, АТБ займає почесне 5-е місце за сумарним обсягом виручки, Фоззі-Фуд (Сільпо) – 12-е, Епіцентр К – 17-й в рейтингу. Також в топ-100 входять METRO Cash & Carry Ukraine, АШАН, Фокстрот, Фудмережа (Велика Кишеня), Ельдорадо і Comfy. Інші компанії залишилися за межами першої сотні.

Фігурують рітейлери і в інших, більш докладних рейтингах. Серед ста лідируючих компаній по чистому прибутку вже згадані Епіцентр і АТБ, а також Adidas, Brocard і McDonald’s Україна. Фоззі-Фуд, не увійшовши в сто кращих по чистому прибутку, зайняла 62-е місце серед найбільших експортерів України – єдина з компаній роздрібної торгівлі. У цій категорії балом традиційно правлять металурги і аграрії.

Проте серед імпортерів рітейлерів відразу троє. Групу M. T. I. (мережі Intertop, Ecco і інші) аналітики розмістили на 22-му рядку, Фоззі-Фуд – на 34-й, а Епіцентр – на 65-й. Правда, точних даних про суми експорту та імпорту експерти не призводять: крок оцінки більш ніж солідний – в межах 500 млн грн.

Топ продуктових мереж

Традиційно багато уваги в рейтингу приділяється компаніям сфери FMCG. Що й не дивно: якщо в багатьох інших сегментах є явні лідери (а у випадку з DIY – де-факто монополісти), то конкуренція серед продуктових мереж неабияка. Наприклад, за оцінкою компанії GT Partners, в Україні діють понад 130 рітейлерів, що спеціалізуються на торгівлі продуктами і товарами повсякденного попиту. Природно, що всі вони в список Delo.ua не ввійшли: у виданні наводяться дані про 50 найбільших компаній роздрібної торгівлі. RAU скоротила цей рейтинг до 30 продуктових мереж, оскільки в деяких випадках мова йшла про компанії, що входять у один і той же холдинг або групу, а також в список потрапили мережі, що не займаються торгівлею продтоварами

Неважко помітити, що крім усім відомих брендів, представлених в кожній області України, в топ-30 увійшло чимало і локальних рітейлерів. Причому нерідко вони демонструють значно кращі показники по зростанню обороту і прибутку, ніж лідери ринку.

Техніка та електроніка, drogerie і DIY

Зрозуміло, укладачі списку 500 найбільших компаній України не обійшли увагою і інші сфери українського рітейлу, крім продуктових мереж. Але в цих сегментах конкуренція набагато менше, і великої кількості операторів в багатьох галузях немає: на ринку правлять бал 5-10 операторів. Яскрава ілюстрація цієї тези: ситуація в сегменті товарів для будівництва і ремонту, DIY (від англ. Do It Yourself – Зроби це сам).

Схожа ситуація і у випадку з роздрібною торгівлею побутовою технікою та електронікою: є яскраво виражена трійка лідерів, з якими іншим конкурувати складно. Хоча включення в один рейтинг супермаркетів техніки (Фокстрот, Ельдорадо, COMFY) і точок з продажу мобільних пристроїв і аксесуарів викликає подив: ці компанії працюють в різних сегментах і порівнювати їх некоректно.

Проте серед drogerie-мереж розриви в першій п’ятірці значно нижче. Brocard-Україна, природно, працює дещо в іншому сегменті, ніж EVA, Watsons і ProStor, але оскільки конкурентів по виручці в Україні у нього зовсім немає, укладачі рейтингу віднесли його в цю категорію. Ймовірно, щоб взагалі не залишати за бортом топ-100.

Топ-5 операторів в сегменті «товари для краси і догляду» контролюють левову частку ринку, практично не залишивши місця конкурентам. Що ще примітно: обороти у всіх компаній «великої п’ятірки» впевнено зростають, нехай і різними темпами. І в Україні немає нікого, хто міг би кинути їм виклик: Лотос Трейд,що займає шосту сходинку, відстає по виручці від мережі ProStor майже в шість разів – 251 млн грн проти 1482 млн грн.

Девелопери та ресторатори

З рітейлом тісно пов’язані ще дві сфери: девелопмент торгівельної нерухомості та ресторанний бізнес. Обидві вони знайшли своє відображення в рейтингу Delo.ua. Але як мінімум з власниками і керуючими компаніями ТРЦ ситуація виглядає не кращим чином: майже всі вони закінчили 2016 рік з значними збитками. Причина очевидна: при будівництві ТРЦ багато девелоперів брали кредити у валюті. Падіння курсу гривні і економічні потрясіння сильно вдарили по їх здатності безболісно виплачувати борги. Частину заборгованості вдалося реструктуризувати і переоцінити, але фінансові показники у операторів торгових площ все ще в мінусі. До того ж, не варто забувати і про експлуатаційні витрати, що різко виросли через зростання комунальних та суміжних платежів.

До таблиці потрібні деякі пояснення. Зокрема, Мандарин Плаза володіє не тільки однойменним торговим центром, а й часткою в БЦ Парус, а також ще кількома активами. Дані по групі даються без поділу по окремих об’єктах. Аналогічна ситуація і з Еста Холдинг: компанії належить ряд об’єктів. А київський ЦУМ в 2016 році був на реконструкції і навряд чи зіграв значну роль в генерації доходу і прибутку групи. Щодо Крона-Компані укладачі рейтингу не вказали, який саме з ТРЦ Караван мається на увазі: київський, харківський або дніпровський. Всі троє входять в орбіту групи DCH, але цілком імовірно, що належать різним юридичним особам і звітують окремо.

Завершує аналіз чергового випуску «Топ-100. Рейтинг найбільших» список найприбутковіших ресторанних мереж України. Зараз громадське харчування тісно пов’язане з рітейлом, досить сказати, що фуд-корти стали одним з ключових генераторів трафіку в ТРЦ. Тому їхня присутність в нашому переліку обов’язкова.

Читайте також –

Спецпроект: Український e-commerce під мікроскопом


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  221
Усі новини ринку