Замовити доставку: переваги аутсорсингу логістичних послуг в ланцюзі постачань
Керівники компанії Pakline Logistics розповіли, навіщо і коли ритейлеру вигідніше передати процеси зберігання і доставки товару підрядникам, а не займатися логістикою самостійно, а також яких результатів це допомагає досягти.
Цей матеріал доступний російською мовою
Pakline Logistics працює на українському ринку з 2004 року, і вже давно по праву вважається одним з провідних 3PL-операторів в Україні. Олексій Дяченко, генеральний директор Pakline Group, і В’ячеслав Смейчук, директор з операційних питань компанії, в ході своєї доповіді на RAU Expo 2020 розповіли про переваги передачі логістичних послуг на аутсорсинг, в тому числі на прикладі роботи мережі Фокстрот. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами їх виступу.
Як догодити споживачеві
Нові технології і швидко мінливі очікування клієнтів різко ускладнили логістику, внаслідок чого виникають проблеми, з якими доводиться стикатися сучасному рітейлу. Так, бар’єри для входу в різні сегменти ринку (особливо в сфері онлайн-торгівлі) виявилися невеликими навіть для новачків, а високі стандарти сервісу задають провідні міжнародні компанії. Плюс сучасні технології дозволяють розширити коло споживачів, що в свою чергу ускладнює великі та малі ланцюжки поставок.
Зараз увагу рітейлерів зосереджено на організації продажів. Але потім неминуче виникає питання: як забезпечити доставку куплених товарів споживачу, який вже досить розпещений сервісами доставки. Багато хто намагається перебудувати свої бізнес-процеси відповідно до омніканальної моделі. У своїх рішеннях вони рівняються на світових лідерів в області онлайн-продажів, але стикаються при цьому з деякими труднощами. Ці труднощі пов’язані як з великою кількістю SKU, так і з різнорідністю асортименту від різних постачальників.
В кінцевому підсумку виникає питання: як саме вибудувати модель доставки товарів своїм клієнтам. Існує три найпоширеніші варіанти організації логістики рітейлера: традиційний 3PL, фулфілмент-моделі маркетплейсів і внутрішня логістика.
Три моделі: переваги і недоліки
У 3PL варіанту найбільша кількість плюсів, але його реалізація пов’язана з низкою труднощів. Наприклад, тривалі терміни інтеграції (мова йде про декілька місяців), особливо якщо компанія іноземна і вже застосовуються IT-рішення, що накладають певні обмеження. Крім того, є довгострокові зобов’язання перед партнерами і високі мінімальні вимоги по досягненню KPI. Плюс в цій моделі є приховані витрати, які не завжди відразу можна врахувати.
Застосування моделі фулфілмента маркетплейсів обмежується, насамперед, умовами самих маркетплейсів. Іншими словами, рітейлер не зможе форсувати свої продажі, тому що є певні умови роботи і обмеження, в результаті чого товар для кінцевого покупця стає дорожче.
Організація своєї внутрішньої логістики дозволяє вибудувати систему відразу «під себе». Однак тут потрібні значні інвестиції на старті, а результат покриття своєю мережею доставки вельми обмежений. Зокрема, низький рівень проникнення в регіони, де може бути зосереджений найбільший попит на конкретні товари. Фактично, вибравши варіант створення своєї логістики, ритейлер змушений розвивати ще один непрофільний бізнес, наймати персонал, купувати автотранспорт і т.п.
Що дає аутсорсинг
У той же час у профільних компаній – логістичних операторів, таких, наприклад, як Pakline Logistics, накопичений великий досвід в оптимізації витрат і транспортних потоків, організації пов’язаних бізнес-процесів. Наприклад, як і де краще зберігати товар, яким способом, як швидко потрібно його доставляти клієнту. Працюючи з різними сферами торгівлі, 3PL-оператор бачить потреби клієнтів і може враховувати їх у своїй роботі. Тим самим допомагаючи рітейлеру залишатися гнучким і ефективним в умовах мінливого середовища електронної комерції, зберігаючи конкурентоспроможність ланцюжків поставок.
За рахунок великого власного автопарку (понад сотні машин різної вантажопідйомності і призначення) Pakline Logistics може доставляти різні вантажі, в залежності від потреб клієнта. У тому числі для так званої «холодної логістики» – транспортування в різних температурних режимах.
Кожній доставці може бути присвоєно онлайн-статус, тобто клієнт чітко знає граничний час, коли йому повинні привезти товар. Замовник може бачити в режимі онлайн стан виконання доставки шляхом інтеграції даних по протоколу API.
Крім того, 3PL оператор готовий взяти на себе вирішення і реалізацію процесу повернення товару, що стало останнім часом істотною статтею витрат рітейлу. Замовник відразу визначає, куди саме буде повернутий товар – назад на полицю магазину або на склад власника.
Додатковий сервіс
Важливу роль в забезпеченні логістики відіграє також сервіс 3PL оператора. Так, наприклад, диспетчерська служба Pakline Logistics працює в режимі 24/7, надаючи постійну інформаційну підтримку.
Крім того, будь-який клієнт може отримати консультацію з аналізу логістики та ланцюга поставок. В результаті досягається оптимізація зберігання і доставки товару в залежності від рівня попиту і витрат.
Складаються спеціальні транспортні карти, щоб дати клієнтові як можна більше часу на замовлення товару і витратити якомога менше часу на обробку замовлення, надавши сервіс, якого очікує сучасний споживач. Йдеться про розробку найбільш ефективної транспортної стратегії для підтримки поповнення запасів в точках продажу.
При бажанні можна організувати управління запасами через склад постачальника. Оскільки багато хто з рітейлерів торгують товаром з віртуальної полиці й вказаний на сайті товар привозить постачальник. Це дозволяє скоротити потребу рітейлера у великих площах за рахунок доставки товару прямо зі складу, а не з магазину.
Позитивний приклад
Найбільша мережа за кількістю торговельних точок з продажу електроніки і побутової техніки Фокстрот скористалася аутсорсингом своєї логістики. У 2018 році компанія підписала договір про аутсорсинг. В результаті через два роки рітейлер зміг наростити рівень логістичного сервісу (задоволення попиту запасами, своєчасності отримання товару магазином або кінцевим покупцем) на 37% і зараз він становить 99%.
Частота поставок зросла більш ніж удвічі, що дозволило роздробу не замовляти товар з запасом, а точно орієнтуватися під поточний рівень попиту і продажів. Точність відвантаження виросла на 18% і зараз становить майже 100%.
Терміни обігу товару скоротилися на 4 дні в магазинах і на 6 днів на складі, що дуже важливо для рітейлера, адже ніхто не хоче заморожувати зайві кошти в складських запасах. Зокрема, Фокстрот скоротив таким чином свої витрати на 220 млн грн на рік.
Але, мабуть, найголовніше, що у топ-менеджменту мережі вивільнилося приблизно 50% часу, який витрачався на управління логістикою, для вирішення питань, безпосередньо пов’язаних з розвитком торгового бізнесу.
Читайте також –
Найняти перевізника: коли рітейлеру варто задуматися про передачу логістики на аутсорс