Напівтемрява: як торговельні мережі України працюють в умовах постійного відключення електроенергії

Напівтемрява: як торговельні мережі України працюють в умовах постійного відключення електроенергії

31.10.2022 08:45
  1947
Костянтин Симоненко

Починаючи з 10 жовтня, коли сталася перша масована атака на критичну енергетичну інфраструктуру країни, аварійні та планові відключення світла стали невід’ємною частиною життя українців. Влада регулярно закликає бізнес та громадян зменшити споживання електроенергії – і рітейл не є виключенням. Але на відміну від магазинів одягу, взуття чи будматеріалів, які не потребують особливих умов зберігання, продуктовий рітейл критично залежить від безперебійної роботи холодильного та іншого обладнання.

Цей матеріал доступний російською мовою

RAU опитала великі й малі продуктові мережі, представлені в різних регіонах про те, як вони справляються з новими викликами часу.

Як часто відбуваються відключення

В жовтні національні продуктові мережі стикаються з відключеннями світла ледве не щодня. «Оскільки ми представлені в багатьох регіонах країни, практично щодня стикаємося із цією ситуацією. Час відключень є різним – від кількох годин до майже доби як у Львові», – пояснює керівниця зі звʼязків із громадськістю Ашан Україна Олена Орлова.

За словами генерального директора мереж Наш Край та SPAR Віктора Мольченко, протягом останнього тижня почастішали тимчасові відключення електроенергії майже у всіх областях, де є магазини мереж компанії. В деяких регіонах – це трапляється 3-4 рази на день.

Зіткнулися з відключеннями й регіональній мережі магазинів Копійка, які зосереджені на півдні України. «Переважно це стабілізаційні відключення, які тривають від двох до чотирьох годин. Протягом останнього місяця найактивніше відключення почали відбуватися лише останнього тижня, тому поки важко сказати як часто. Найдовше за останній місяць було відключення в місті Южне – після обстрілів електроенергії не було майже 10 годин в чотирьох магазинах», –  розповідає директор з маркетингу мережі Копійка Дарина Бурак.

Розташування має значення

Ситуація з відключенням відрізняється, коли магазин знаходиться у ТЦ чи коли це окрема будівля чи приміщення, наприклад, у житловому будинку. Адже магазин в ТЦ залежить від енергетичної системи ТЦ, і якщо орендодавець не має іншого рішення, окрім як зачинити ТЦ, то мережі також вимушені простоювати. В той час, як в магазинах, які розташовані в окремих будівлях, чи на перших поверхах житлових будинків є можливість використовувати дизель-генератори.

«Наразі наші супермаркети розташовані переважно в житлових масивах, тому порівнювати з торговими точками в ТРЦ складно. Зрозуміло, що в першу чергу страждають продуктові відділи, де є товари, що можуть швидко зіпсуватися без охолодження», – своєю чергою каже Віктор Мольченко.

Генератори понад усе

Багато хто з рітейлерів давно почав готуватися до випадків нестабільного енергопостачання. Зокрема, в мережі Копійка давно були відпрацьовані відповідні алгоритми. «Це також стосується і роботи логістичного центру, власного виробництва та офісу мережі – завдяки підключенню дизель-генераторів все працює без зупинок», – кажуть у мережі.

Так само на випадок повного знеструмлення офісних приміщень або приміщень магазинів, мережа АТБ вже має 60 стаціонарних дизель-генераторних станцій. «Ще понад 300 штук закуплені й у найближчий час будуть встановлені на об’єктах. Такі генератори здатні повністю забезпечити роботу магазина чи офісу у разі повного знеструмлення», – повідомив начальник управляння з корпоративних комунікацій АТБ Сергій Демченко.

Крім того, якщо електроенергію вимкнуть раптово, а генератор не встигнуть запустити, каси продовжать працювати завдяки джерелам безперебійного живлення, аби завершити розрахунок покупців. Також ввімкнеться автономна підсвітка, щоб люди змогли безпечно й комфортно покинути приміщення. Додатково передбачено 18 пересувних дизель-генераторних станцій на базі автомобілів, кількість яких розрахована пропорційно кількості опорних магазинів.

Як зазначають в Ашан, найважче організаційно було в перші дні. Проте зараз більшість магазинів можуть працювати під час вимкнення електроенергії на генераторах невеликої потужності. «Вперше ми випробували цю цю технологію у Львові ще 11 жовтня. Під час відключення в місті електроенергії наш Ашан на проспекті Чорновола працював на дизель-генераторах. Єдине – під час роботи на генераторах ми не маємо змоги виставляти товари до холодильників у торговій залі», – пояснює Олена Орлова.

За відсутності світла вони зберігаються в холодильних камерах, що розташовані в технічній зоні магазину. Як тільки світло з’являється, співробітники виносять товар до торгової зали. При цьому працюють каси та навіть переносні термінали безготівкового розрахунку (якщо, звісно, є Wi-Fi). Але при цьому працює базове правило – Aшан не працює під час повітряних тривог.

Альтернативні рішення

В магазинах Ашан невеликі генератори, потужності яких достатньо для забезпечення базових потреб магазину. Це – протипожежна безпека, герметичність, мінімальне освітлення, робота кас. У разі вимкнення електроенергії, співробітники магазину переносять товари, які потребують низької температури, з холодильників торгової зали до холодильних камер. Там продукція може зберігатися певний час. І при цьому не втрачає своїх властивостей. Холодовий ланцюг не переривається. «Якщо за цей час поновлення електропостачання не відбулося, ми  забезпечуємо магазин фурами-рефрижераторами. В них товари можуть зберігатися набагато довше», – каже Олена Орлова.

Найбільше під час відключень страждає категорія товарів ультрафреш (свіжа риба, м’ясо птиці). Термін придатності, наприклад, курятини складає від 3 до 7 діб. Також є проблеми із молочною продукцією, термін придатності якої короткий. «Відповідно, не встигаємо продати, маємо збитки. Незважаючи на втрати, які несемо, ми не плануємо звужувати асортимент товарів, які ми закуповуємо», – пояснюють в Ашан. Проте тут планують адаптувати товари власного виробництва. Адже власні кулінарії та продовольчі цехи потребують багато електроенергії. Тож уже зараз змінюють їх графіки роботи та покращують асортимент. Наприклад, тимчасово більше робитимуть напівфабрикатів, замість готових страв.

У мережах Наш Край та SPAR на час відключення світла припиняють усі енергоємні процеси, наприклад приготування випічки, роботу відділу кулінарії, вимикають кавові апарати. «В супермаркетах працює резервний генератор, тож намагаємося не вимикати касові апарати. Тому продаж товарів продовжується. Істотних втрат товару поки не було, маємо надію, що так буде й надалі», – каже Віктор Мольченко.

За його словами, всі низькотемпературні камери та холодильники тримають необхідну температуру. Коли електроенергія відсутня – персоналу  заборонено відчиняти низькотемпературні камери та інше холодильне обладнання. Якщо у магазині є генератор, то персонал супермаркету запускає його з метою забезпечити електроенергією 1-2 касових вузла. Відповідно працює  резервне освітлення в торговельному залі, електронні ваги та сервер для обміну інформацією.

У разі відсутності інтернету каси та фіскальні реєстратори можуть деякий час працювати в автономному режимі. Відповідно і банківські термінали під’єднуються до мережі через GPRS-з’єднання. Тобто супермаркет обслуговує своїх гостей і надає можливість придбати весь доступний в торгівельному залі асортимент товару. Вивчають також й інші можливі варіанти енергозабезпечення. Поки активно шукають та купують додаткові резервні генератори.

У мережі Копійка, на щастя, тривалість відключень досі була контрольована, і збитків як таких тут не мали. У випадку з аварійними відключеннями так само приймали нестандартні рішення – використали авторефрижератори, як місце тимчасового зберігання продукції, що псується.

Додаткові проблеми

Завдяки дизель-генераторам та джерелам безперебійного живлення магазини продовжують працювати, каси та POS-термінали працюють. Але сталість роботи платіжних та певних інших сервісів (програма лояльності, каси самообслуговування, функції мобільного додатку) також залежать від сталої роботи постачальників цих послуг. Тож у випадку проблем на їхньому боці іноді можуть відбуватися недовгі перебої. Але мережі намагаються мати шляхи вирішення й у таких випадках.

Під час енергетичного форс-мажору, можливе зростання кількості крадіжок товару, поки системи безпеки вимкнені. Тому, за словами Віктора Мольченко, обов’язково залишається ввімкненим відеонагляд та в деяких супермаркетах посилюють фізичну охорону. Але статистику по збільшенню «забудькуватих покупців» тут не відстежують.

«Поки, на щастя, з такими випадками не стикалися. Робота служби безпеки не змінюється при працюючих генераторах. Звісно, з’являються додаткові побутові питання, як-от прийомка товару за відсутності працюючих ліфтів», – розказує Дарина Бурак.

Рітейлери кажуть, що в першу чергу необхідний максимально чіткий графік відключень. На думку Віктора Мольченко, було б дуже добре запровадити банківські програми для середнього, малого та великого бізнесу під 0% для придбання енергогенераторов та, як варіант, перехід на альтернативні варіанти енергії такі як сонячні батареї або інші. Поки такі програми відсутні. Натомість зараз окупність цих проектів не дозволяє їх реалізувати самостійно.

Читайте також –

Зима близько: як українські ТРЦ готуються пережити один з найважчих опалювальних сезонів


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку