
Фаст-фуд, гідний короля: історія успіху мережі Burger King


Керівник зовнішньої електронної комерції департаменту Digital & E-commerce мережі аптек АНЦ Орхан Алізаде під час свого виступу на RAU EXPO 2024 розповів про роботу в умовах невизначеності та рішення, які мережа знайшла у велику війну. RAU обрала основне з виступу.
Перший виклик для мережі – людський фактор. На початку повномасштабного вторгнення виїхало приблизно 1500 співробітників, а це 20% штату. Як наслідок – були великі черги в усіх регіонах країни. Тоді в мережі зробили простий, але ефективний крок – дали аптекам на корпоративному ресурсі відкривати вакансії. Наприклад, співробітники мережі, які переїхали в інше місто, могли розмістити своє резюме.
У прифронтових містах була найскладніша ситуація. Тому що люди в прямому сенсі ризикували своїм життям, працюючи. Компанія пішла на вимушений крок – скоротили заробітні плати співробітникам офісу, а зекономлені гроші віддали як додаткову мотивацію людям, які працювали в прифронтових регіонах.
Ще один виклик – панічне скуповування препаратів та спекуляція на життєво необхідних препаратах. Тоді в мережі АНЦ вперше прийняли рішення продавати певну кількість в одні руки.
Наступний виклик – блекаути. Коли немає енергопостачання, не працює інтернет, співробітник банально не може дізнатися ціну на ліки, надрукувати чек чи відправити його онлайн.
Тож у кожного співробітника в клієнтському додатку є «План Б» для онлайн-клієнтів та офлайн. Це дозволяє обслуговувати без енергопостачання. Співробітник вранці знаходить свою аптеку та за допомогою мобільного інтернету качає файл, в якому є інформація про асортимент даної точки та ціни, які актуальні впродовж дня. Коли з’являється світло, працівник синхронізує дані та чеки відправляються в податкову, їх можна надрукувати чи відправити клієнту онлайн.
Якщо замовлення онлайн, то працівник бачить їх всі на вибранній аптеці. За номером замовлення може знайти все, що замовляв клієнт, побачити сплачене воно чи ні.
Попри те, що мережа пристосована до блекаутів, «План Б» не втрачає попиту, бо бувають різні форс-мажорні обставини, до прикладу, пропадає інтернет.
Наразі в країні 12 млн економічно активного населення – це ті люди, за яких ритейл конкурує. Через те, що людей банально мало, дуже сильна боротьба за клієнтів.
Щоб зберегти продажі, в мережі АНЦ виявили KVI – ключові товарні позиції, на основі яких людина приймає рішення про цінову політику аптеки. Друге – розвивають ВТМ. Тобто ми йдемо до виробника і пропонуємо йому виробляти той самий товар, який він і так виробляв, але тепер буде робити для нашої мережі під нашим брендом. Виробнику не потрібно витрачати гроші на рекламу, просування в інтернеті тощо, тому і собівартість товару знижується. Це призводить до того, що ми отримуємо той самий товар, який купував клієнт, проте його ціна дешевша. Тож маємо тристоронню вигоду: виробник отримує свої продажі, мережа аптек – більш конкуренту ціну, клієнт – економить, але при цьому не страждає якість.
Проте є ризики. Найперший – репутація. Тепер не виробник, а мережа відповідає за репутацію цього товару. Якщо він не якісний, претензії до нас. Тож АНЦ почала контактували з клієнтами та питати їх, чи влаштовує якість товарів ВТМ. Якщо клієнти були не задоволені, просили виробника покращити якість. У більшості випадків, вони йшли назустріч. Якщо ні, ми припиняли співпрацю з певним виробником. Бо для нас краще відмовитися від співпраці, ніж втратити лояльність клієнтів.
Ми знаємо, що люди не люблять черги. Тому вбудували камери в точках зі штучним інтелектом, які розпізнають черги.
Є три причини, чому з’являються черги та як ми їх розв’язуємо в нашій мережі:
Також в мережі АНЦ є турбота про клієнта. Якщо він купує товар, який має специфічне дозування чи протипоказання, працівник обов’язково про це каже. Якщо за якихось причин забуває це зробити, ми відправляємо повідомлення в месенджер з питанням, чи розповіли на касі про цей препарат. Якщо ні, даємо інформацію.
У фармбізнесі завжди були проблеми з нестачею кадрів, тому в мережі АНЦ займаються рекрутингом студентів та запустили корпоративний університет.