СЕО Zakaz.ua: Ми не прибуткові, бізнес може окупатися тільки на ефекті масштабу
Генеральний директор сервісу доставки продуктів Zakaz.ua про створення компанії, її бізнес-процеси та джерела доходів, терміни виходу на самоокупність і подальші плани розвитку.
Цей матеріал доступний російською мовою
Український ринок доставки продуктів знаходиться на ранньому етапі розвитку. Більшість українських FMCG-рітейлерів раніше не приділяли належної уваги онлайн-продажам. З початком епідемії коронавірусу і введенням карантину в Україні ситуація кардинально змінилася. Власний e-commerce запустили як лідери галузі (мережі АТБ і Сільпо), так і рітейлери поменше. Таким чином COVID-19 значно прискорив темпи зростання ринку доставки продуктів, єдиним великим гравцем якого до недавнього часу був сервіс Zakaz.ua. В інтерв’ю виданню The Page генеральний директор Zakaz.ua Андрій Курський розповів про темпи зростання замовлень в період карантину, прибуток компанії, її інвесторів, а також про те, що чекає на ринок в найближчі п’ять років. Портал RAU публікує головне з матеріалу.
Про створення компанії та перших партнерів
Проект стартував у 2010 році. Тоді група програмістів-ентузіастів створила ІТ-продукт для онлайн-продажу товарів торговельними мережами. На той момент e-commerce існував у нішах побутової техніки, косметики, книг, але не продуктів.
Спочатку мережі не виявляли особливої зацікавленості, тому що звикли працювати в традиційному офлайн-форматі і торгувати продуктами в інтернеті було для них в новинку.
Тому в 2014-15 роках компанія почала заявляти про себе, в тому числі як операційна. Ми вже могли збирати товари на полицях в магазині й доставляти їх кінцевому споживачеві.
Першими нашими партнерами були Novus, Фуршет і навіть ринок Столичний, який знаходиться на Кільцевій дорозі, пізніше підключилися Metro, Ашан, МегаМаркет і Таврія В. На даний момент Zakaz.ua працює з шістьма рітейл-партнерами у восьми містах України.
Про бізнес-процеси та джерела доходів
У нас є два основних джерела доходів. Перший – комісія від рітейлерів за те, що ми як оптовий покупець беремо у них продукти та інші товари повсякденного попиту. Другий – вартість доставки, яку оплачує клієнт.
Щоб забезпечити роботу, в першу чергу потрібне бажання торгових мереж. У партнера повинна бути можливість надати нам в користування зону на своїх торгових площах. Адже ми не тільки збираємо товар з полиць магазину, але і розміщуємо там наше обладнання, маємо окремі касові зони та інше. Своїх складів у нас немає.
Найскладніше завдання – домовитися і продати сервіс. Але з кожною новою мережею у нас все менше і менше проблем.
І зараз бажаючих підключитися до нас навіть більше, ніж ми це можемо зробити одномоментно.
Про зростання продажів у період карантину
Після початку карантину попит зріс багаторазово. Спостерігаємо це у всіх містах, в яких працюємо, особливо в мільйонниках. У квітні кількість замовлень зросла на 74,5% в порівнянні з докарантинним періодом. Весь цей час ми нарощували наші операційні можливості, набирали нових комплектувальників і кур’єрів, а також збільшували сервісні потужності.
Сподіваємося, що після завершення карантину попит істотно не впаде, тому що люди оцінять переваги замовлення продуктів онлайн і будуть користуватися послугами далі.
У всьому світі онлайн-бізнес дуже швидко розвивається. Однак в Україні частка онлайн фуд-рітейлу менше 1%, а загальна частка e-commerce становить 5-6% (в розвинених країнах цей показник 25-30%). Тобто нам є ще куди рости, і на ринку достатньо ніш, які можна зайняти.
Можу припустити, що зростання буде кратним. За останній рік ми зросли в два рази, а що стосується нашого сегмента, то в п’ятирічній перспективі він виросте в 5-10 разів.
Про окупність компанії та подальший розвиток
Проект не є прибутковим – тих грошей, які ми заробляємо, не вистачає для розвитку проекту. Ми отримуємо інвестиції для цього від зовнішніх інвесторів, зокрема від інвестиційного фонду CIG.
Варто також відзначити, що наша компанія націлена на зростання капіталізації, і зараз ми в першу чергу інвестуємо в IT-продукти та операційні процеси. За нашими оцінками, ми повинні вийти в операційний нуль в середньостроковій перспективі.
Якийсь період часу Zakaz.ua працював на своїх грошах, але це не дозволяло нам розвиватися. Цей бізнес може окупатися тільки на ефекті масштабу, тому поточний розвиток можливий тільки за рахунок зовнішніх вливань.
Нам доведеться перебудовувати операційну модель роботи разом з нашими рітейл-партнерами. Зараз рітейлери привозять товари в свої супермаркети, розкладають їх на полицях, а наші комплектувальники, як звичайні покупці, їх забирають. Добре було б працювати з якихось розподільчих центрів або darkstore, де спеціально під нас була б палетна викладка і ми б не перетиналися з клієнтами.
За матеріалами: The Page
Читайте також –
Zakaz.ua: які товари найчастіше замовляють в супермаркетах України (інфографіка)