Главная > Економіка > Розвиток > Євгенія Шевчук, Watsons Україна: Зараз відкрити аптеку може будь-хто
Євгенія Шевчук, Watsons Україна: Зараз відкрити аптеку може будь-хто Євгенія Шевчук, Watsons Україна: Зараз відкрити аптеку може будь-хто

Євгенія Шевчук, Watsons Україна: Зараз відкрити аптеку може будь-хто

ДосвідПерсоналіїРозвиток
07.07.2017 0
Що зараз відбувається на українському ринку фармацевтики і товарів для здоров’я, з якою рентабельністю працюють аптечні мережі і де будуть відкриватися нові торгові точки... Євгенія Шевчук, Watsons Україна: Зараз відкрити аптеку може будь-хто

Що зараз відбувається на українському ринку фармацевтики і товарів для здоров’я, з якою рентабельністю працюють аптечні мережі і де будуть відкриватися нові торгові точки Watsons.

watsons евгения шевчук

Директор аптечної мережі Watsons Україна Євгенія Шевчук в інтерв’ю інформаційному агентству Інтерфакс-Україна розповіла про ситуацію на аптечному ринку країни, особливості розвитку цього сегмента, актуальні тренди і планах Watsons на найближчий час. RAU призводить скорочену версію матеріалу.

– Як оцінюєте кількість аптек в Україні?

– В Україні одна з найбільших в Європі концентрація аптек на душу населення – одна аптека на 2500. людина. Більше – тільки в Греції, де одна аптека доводиться на 1200 осіб. Для прикладу, в Італії, Польщі чи Франції – одна аптека на 3500-4000 осіб.

– Це тому, що в Україні так багато хворіють?

– Ні, це тому що в Україні вхід на цей ринок досить простий. Крім того, в українського ринку є ще одна особливість: при дуже великій кількості аптек вкрай мало великих мереж, які б займали істотну частку ринку.

Дуже багато дрібних приватних підприємців, у яких одна-дві аптеки, але мало великих мереж, лідерів, в чиїх руках зосереджена велика кількість аптек.

Така тенденція спостерігається протягом останніх десяти років. Аптеки об’єднуються, але для того, щоб таке об’єднання якось впливало на ринок, щоб воно переросло в 20%, 30%, 40%, має пройти, ще мінімум, років п’ять.

Час розвиватися

– Що для цього має статися?

– Все повинно прийти до того, що зарегульованість даної галузі повинна стати менше. При тому, що вхід на ринок досить простий, він має багато законодавчих обмежень діяльності. Є ліцензійні умови, і є мережі, які їх виконують, але є аптеки, приватні підприємці, які дотримуються їх не в повній мірі. Зараз будь-хто може, при бажанні, відкрити аптеку навіть не маючи касового апарату.

– Які плани розвитку на такому насиченому ринку у мережі Watsons?

– Цього року ми зосереджені не стільки на розвитку аптечної мережі, скільки на просуванні категорії товарів для здоров’я в магазинах і аптеках Watsons, тому що наші покупці дбають про своє здоров’я і хочуть купувати товари різних категорій в одному місці продажу. В даний час вже більше ніж в 220 магазинах мережі представлена ​​категорія Health – біологічно-активні добавки, фіточаї, трави, вітаміни, вироби медичного призначення, які не є лікарськими засобами, і виконують превентивну функцію підтримки здоров’я клієнтів в нормі. Найближчим часом планується розширити лінійку товарами здорового харчування, сорбентами, аромомасламі.

В даний час мережа Watsons представлена ​​27-ма аптеками, 20 з яких розташовані в Києві та Київській області, інші знаходяться в Житомирі, Львові, Дрогобичі та Івано-Франківську. До кінця року ми плануємо відкрити дві аптеки і більше 40 магазинів.

– На підставі яких критеріїв приймаєте рішення про відкриття аптек в тому чи іншому регіоні?

– У нас є чіткі фінансові критерії для прийняття таких рішень, за якими працює вся A.S. Watson Group. У п’ятирічної моделі для аптеки враховується дуже багато чинників, наприклад, трафік, конкурентне середовище, місце розташування аптеки, орендна плата та ін.

Перед відкриттям нової аптеки ми ретельно вивчаємо роботу наших майбутніх конкурентів, їх асортимент, цінову політику та програму лояльності.

Потім всі ці дані вводяться в фінансову модель, і на її підставі приймається рішення про те, наскільки буде вигідно в п’ятирічній перспективі мати аптеку в даному місці.

– Який ваш план по розширенню мережі?

– Ми концентруємося на Києві та Київській області. Наш формат – відкрита викладка, якісне обслуговування, широкий асортимент не тільки медикаментів, а й супутніх товарів.

З нашого досвіду роботи ми бачимо, що формат відкритого продажу не в повній мірі звичний для деяких регіонів, тому поки зосередили свою увагу на Києві.

Нові аптеки будуть відкриватися поруч з магазинами Watsons в ТЦ і на центральних вулицях міст Київської області. У регіонах у нас поки немає агресивних планів розвитку. Я не кажу, що ми їх виключаємо, але на даний момент найуспішніші аптеки представлені в Києві.

– Плани щодо розширення мережі аптек корелюються з планами щодо розширення магазинів Watsons або це взагалі окремі процеси?

– Ні, вони корелюються. Але, з огляду на, що для аптек є ліцензійні умови, які ми дотримуємося, і в них жорстко прописані вимоги до приміщень аптек, ми не можемо так само активно розвивати мережу аптек, як і мережа магазинів. Тому у випадках, якщо є приміщення, які підходять і для магазинів, і для аптеки, то однозначно розглядаються і магазин, і аптека. Наше пріоритетний напрямок розвитку – відкриття спільних магазинів і аптек для можливості і зручності здійснювати комплексні покупки.

Дороге здоров’я

– Наскільки рентабельним ви вважаєте аптечний бізнес в Україні?

– Це найбільший парадокс нашої країни. Колеги по ринку говорять про рентабельність на рівні 0,3%, при цьому всі ЗМІ говорять про 200-300% націнки. Запевняю, ніхто з такою націнкою не працює. Я, принаймні, таких мереж не знаю. Максимальна націнка на цьому ринку становить 30-35%, хоча зазвичай вона набагато нижче. І це саме націнка, це не маржа.

– На вашу думку, аптечний бізнес в Україні це все-таки більше бізнес рітейлу або все-таки є якась соціальна функція?

– Я вважаю, що це все-таки більше бізнес рітейлу, незважаючи на те, що ми підкоряємося МОЗ і є закладами охорони здоров’я. Я не можу сказати, добре це чи погано, це специфіка бізнесу, практично так є в усьому світі.

– Як би ви оцінили конкурентне середовище в цьому сегменті, адже сьогодні аптеки є не тільки у Watsons а й у мережі Kоsmo, а в мережі EVA активно продаються товари категорії Health? Чи буде розвиватися аптечний сегмент в основному бізнесі?

– Я думаю, що він буде розвиватися, тому, що це правильний напрямок. Мережі все більше впроваджують товари цієї категорії. Покупці товарів для здоров’я більш лояльні, частіше роблять покупки, і в їх кошику, як правило, знаходяться товари декількох категорій. З огляду на зростаючу тенденцію старіння населення, а також бажання клієнтів залишатися не тільки красивими, але і здоровими, категорія Health є стратегічним пріоритетом розвитку для багатьох компаній і, зокрема, для A.S.Watson Group.

Здоров’я своїми руками

– Чи є власні торгові марки в категорії Health?

– У мережі Watsons Україна велика увага приділяється реалізації товарів власних марок, які ми як імпортуємо з компаній групи A.S. Watson, так і виробляємо. Я думаю, що в цьому теж є великий потенціал, так як люди готові до нового, хочуть витрачати менше, але отримувати гідну якість.

– Де виробляються товари власної торгової марки (ВТМ)?

– Більшість товарів ВТМ категорії Health проводиться в Україні. У нас укладені договори з локальними виробниками.

Ми оцінюємо рівень українських виробників як досить високий.

Згідно суворим внутрішнім процедурам, в процесі тендера ми ретельно вибираємо партнера для виробництва товарів, обов’язково виїжджаємо на підприємство для перевірки якості виробничого процесу, перевіряємо всі документи, необхідні для виготовлення і продажу продукції, і тільки після цього приймаємо рішення про співпрацю.

– Скільки у вас виробничих майданчиків в Україні для продукції категорії Health?

– На даний момент ми співпрацюємо з наступними виробниками – Фармак, Грін Фарм Косметик, Ключі Здоров’я, Калина, Інтерхім, Синтез, Делмас, Калита, Марина.

Ліки по мережі

– Як ви оцінюєте інтернет-продажу лікарських засобів?

– В Україні заборонено продаж ліків через інтернет, але закон дозволяє отримати інформацію і оформити замовлення. Я впевнена, що онлайн-продажу мають величезний потенціал для ринку.

Дослідження показують, що багато клієнтів відчувають потребу в замовленні через інтернет саме лікарських засобів.

При цьому і рівень недовіри до якості таких товарів високий. Наше завдання – надати покупцям можливість вибрати і забронювати товар в нашій аптеці і попрацювати з їх побоюваннями під час покупки. Також ми розвиваємо сайт Watsons, на якому представлені не тільки товари категорій FMCG, але і товари для здоров’я, і ​​кількість позицій, доступних для замовлення, зростає з кожним днем. Згодом ми плануємо ввести функцію Click & Collect, яка дасть можливість вибору і резервування препаратів в аптеці через сайт. При цьому при резервуванні через сайт ціна препарату буде нижчою.

– За рахунок чого це буде дешевше?

– Коли людина купує в інтернет-магазині, він завжди хоче ціну нижче, інакше йому така покупка не цікава. З нашого боку є економія в робочий час співробітників, які збирають товар за заявкою і продають його клієнту в момент його приходу. Аптека ж таким чином набуває клієнтів, які раніше не відвідували наші “цегляні” аптеки, тому що їм комфортніше здійснювати покупки в мережі і мінімізувати спілкування з персоналом. Наш інтернет-магазин активно розвивається в різних напрямках. Зараз ми включили в нього дермокосметику – ця продукція в Україні продається тільки в аптеках. Через інтернет-магазин наші клієнти зможуть отримувати її поштою.

Читайте також –

Аптека без цін: чому Аптека низьких цін була змушена поміняти вивіски

Зроблено з Розробив AlexCSS