Далекий Захід: реалії та перспективи рітейлу Ужгороду та Закарпатської області

Далекий Захід: реалії та перспективи рітейлу Ужгороду та Закарпатської області

24.05.2017 09:45
  2220
Іван Зайцев

Сфера рітейлу в Закарпатті знаходиться на ранній стадії розвитку. Але потенціал регіону сумнівів не викликає, і вже у найближчі роки можна чекати швидкого зростання цього сегмента.
Закарпатська область – унікальний для України регіон. Жодна інша область не має кордонів відразу з чотирма державами. Саме особливе географічне положення області – поруч кордони, а від решти країни вона відокремлена Карпатськими горами – і зумовило певні відмінності у розвитку Закарпаття порівняно з іншими регіонами України. Не стала винятком і сфера рітейлу. У той же час, даний сегмент останнім часом почав активно розвиватися: у регіоні з’являються нові гравці, ведеться будівництво торгівельних центрів, місце немережевого роздробу займають відомі в Україні та за кордоном гравці. Rau.ua розбиралася, які перспективи розвитку ринку рітейлу в Ужгороді та Закарпатті, і які зміни очікують після відкриття нових торгівельних центрів, першим з яких стане ужгородський ТРЦ Корона, введення в експлуатацію якого заплановано на IV квартал 2017 року.

На початку шляху

За останні роки сфера роздрібної торгівлі Ужгорода зробила значний крок вперед. У місті представлені багато національних операторів і міжнародних брендів різних напрямків. Досить сказати, що з сектора продуктового рітейлу в Ужгороді працює Сільпо, drogerie – Watsons, ProStor та Eva, з сегмента взуття представлені Luciano Carvari і Інтертоп, спортивного одягу та спорядження – adidas і Puma, побутової техніки та електроніки – Фокстрот і Ельдорадо, ювелірки – Золотий Вік, окуляри та оправи – Люксоптика, дитячі товари пропонують Антошка і IDEXE, одяг – Arber, косметику і парфумерію – Brocard.

Це лише деякі приклади, зрозуміло, українських і міжнародних брендів, що працюють в адміністративному центрі Закарпаття, набагато більше.

Наприклад, бренд дитячого одягу IDEXE своє підкорення України почав саме з найзахіднішого міста країни. «Перший магазин ми відкрили ще в 2013 році в Ужгороді, і вибір цього регіону був не випадковий, – розповіла в інтерв’ю rau.ua офіційний представник IDEXE в Україні Анна Штефко. – В місто по справах бізнесу приїжджає багато людей з усієї України, крім того, він близько до Європи, так що споживачі вже знали наш бренд».

Успішно працює в Ужгороді та мережа магазинів гаджетів ЖЖУК. «У нас працює чотири точки в місті, ще дві зараз переїжджають, – уточнює директор з розвитку мережі ЖЖУК Володимир Поліщук. – Всі вони демонструють хороші результати, так що розглядаємо можливість відкриття нових об’єктів».

Інтерес до місту цілком зрозумілий – після падіння купівельної спроможності в 2014-15 роках сфера рітейлу починає оживати, а зростання роздрібного товарообігу в Закарпатській області навіть випереджає середньоукраїнські показники.

Кіра Пругло, керівник напрямку аналітики Департаменту оцінки й консалтингу CBRE Ukraine, звертає увагу, що пожвавлення споживчого попиту забезпечило досить стійке зростання роздрібного товарообігу. «Так оборот роздрібної торгівлі в 2016 році в Україні зріс на 4,4% р/р, а в Закарпатській області цей показник становив 4,8% р/р, – деталізує експерт. – Незважаючи на те, що споживчий попит в регіонах залишався більш схильним до економічних коливань з огляду на більш низький дохід населення, попит рітейлерів показав позитивну динаміку у відповідності з загальними тенденціями на ринку».

Оборот роздрібної торгівлі у Закарпатській області, млрд грн*

2015

2016

Січень-березень 2017
24,7 26,8 3,65

*Дані Держстату

«Оборот роздрібної торговлі за січень-березень 2017 року склав 3647,1 млн грн, що в порівняльних цінах на 1,1% більше, ніж у відповідному періоді 2016 року. Оборот юридичних осіб, основним видом економічної діяльності яких є роздрібна торговля склав 2407,3 млн грн – на 1,9% більше, ніж в 2016-му», – повідомили в Закарпатській облдержадміністрації. При цьому ціни на споживчому ринку з початку року зросли на 3,8%.

Як уточнили в Закарпатській облдержадміністрації, з усіх підприємств сфери торгівлі області трохи менше 30% працюють саме в Ужгороді, на другому місці за кількістю об’єктів – Мукачево, інші більш-менш рівномірно розподілені по всьому Закарпаттю.

Так що без перебільшення можна стверджувати, що вирішальний вплив на розвиток сфери роздрібної торгівлі найзахіднішої області України надає саме Ужгород.

Туристична Мекка

Певною мірою зростання виручки рітейлерів пояснюється досить великим турпотоком в Закарпаття і Ужгород. Після різького падіння реальних доходів населення України та анексії Криму багато українців змушені були переглянути свої звичні маршрути подорожей. Якщо раніше вони охоче відпочивали на Чорному морі чи за кордоном, то в останні три роки активно освоюють раніше незнайомі для себе напрямки. Одну з лідируючих позицій у рейтингу інтересу займає Закарпаття в цілому і Ужгород зокрема.

Топ-10 найпопулярніших туристичних напрямів в Україні за травень 2017 року

Місце Напрям
1. Київ
2. Одеса
3. Карпати
4. Закарпаття
5. Львів
6. Кам’янець-Подільский
7. Ужгород
8. Чернівці
9. Умань
10. Асканія-Нова

*За даними Асоціація індустрії гостинностості України

За 2016 рік, як стверджують в Ужгородській міськраді, місто відвідало на чверть більше туристів, ніж у 2015-му, і ця тенденція спостерігається вже кілька років. Збільшується турпотік і в цьому році. За даними Головного управління статистики в Закарпатській області, торік регіон відвідало на 17,9% більше українських туристів, ніж у 2015-м.

Втім, довіряти офіційним даним потрібно з великою обережністю: вони враховують тільки тих гостей області, які офіційно зареєстровані і хоча б одну ніч проводили в готелях, хостелах або легальних апартаментах.

Насправді ж туристів в рази більше: директор Департаменту економічного розвитку Закарпатської ОДА Денис Ман вважає, що за рік область відвідали більше мільйона гостей.

При цьому в самій області не приховують своїх амбітних планів по залученню туристів. Згідно затвердженої облрадой Програмі розвитку туристичної та рекреаційної сфери на 2016-2020 роки, офіційний турпотік повинен збільшитися з 390 000 до 680 000 людей.

Запланований потік туристів у Закарпатську область

Рік 2016 2017 2018 2019 2020
Кількість туристів, тис. 390 450 550 610 680

*За даними Закарпатською облдержадміністрації

Проблемні точки

У той же час розвиток рітейлу в регіоні стримують кілька факторів, які заодно і є ключовими причинами, чому всесвітньо відомі бренди не поспішають відкривати свої магазини в Ужгороді.

Насамперед – це брак якісних торгових площ, що відповідають усім вимогам міжнародних компаній.

«Ринок торговельної нерухомості Закарпаття знаходиться на початковому етапі розвитку і характеризується обмеженою пропозицією якісних торгових центрів, – зазначає Кіра Пругло. – В даний момент пропозиція якісних торгових площ зосереджена у містах Ужгород та Мукачево. Основні об’єкти представлені ТРЦ Tokyo, ТЦ Дастор, ТЦ Luxor Plaza, а також ТРК Щодня».

За оцінками CBRE Ukraine, забезпеченість торговими площами в Ужгороді становить близько 157 кв. м на 1000 жителів (для порівняння – у Києві цей показник дорівнює 371 кв. м, у Харкові – 154 кв. м, у Львові – 188 кв. м). Через обмежену пропозицію якісних торгових центрів, в регіоні більше розвинений street-retail.

Але і у випадку зі street-retail кількість площ, які влаштовують великих операторів, порівняно невелика.

Ще наприкінці минулого року дослідницька компанія RealtyStory, аналізуючи ринок street-retail в західних областях України, зазначала, що в порівнянні з 2015-му вакантність знизилася і до кінця III кварталу в більшості міст була на мінімальному рівні. «Поширена ситуація, коли нові орендарі, зацікавлені в локації, змушені пропонувати значно більш високу орендну плату, щоб мотивувати власника приміщень розірвати договір з існуючим орендарем, – додає директор RealtyStory Сергій Сушко. – Це призвело до зростання орендних ставок в найбільш привабливих для рітейлерів локаціях до 30-40%».

Ці дані в більшій мірі відносяться до обласних центрів по східний бік Карпатських гір, але в Ужгороді ситуація схожа: кращі локації вже зайняті, нових площ не з’являється, тому багато компаній, що розглядають можливість виходу на ринок регіону, змушені тимчасово відкласти початок експансії. ТРЦ Корона

Є і ще один нюанс, який непокоїть великих гравців ринку. «Близькість до кордону, з одного боку, відіграє позитивну роль, але з іншого – негативну, – розповідає топ-менеджер мережі електроніки і гаджетів. – Регіон, незважаючи на всі зусилля влади, залишається одним з центрів контрабанди в країні, і в ньому без проблем можна купити нелегально ввезені гаджети за цінами значно меншим, ніж у офіційних дилерів». Якщо платити всі податки і збори з імпортованої техніки, легально працюючі компанії просто не зможуть конкурувати з продавцями контрафактної продукції. А враховуючи все ще невисокий рівень доходів населення області, ціна часто стає ключовим фактором при прийнятті рішення про покупку.

Світле майбутнє ТРЦ Корона

При всьому тому Закарпатті залишається привабливим регіоном для рітейлерів. «Спостерігаємо підвищення інтересу ритейлерів до західного регіону», – констатують в CВRE Ukraine. Ганна Штефко з IDEXE говорить, що в планах компанії відкрити до 40 магазинів в Україні, значну частину яких – саме у західних областях країни. «Хочемо далі розвивати західний регіон, оскільки це для нас – «маленька Європа», – додає топ-менеджер. – Тут вже більше звикли до стилю нашого магазину, до продаваної одязі». Збільшувати присутність збирається і мережа ЖЖУК: до нині працюючим чотирьох об’єктів в Ужгороді додасться ще кілька.

Придивляються до області й міжнародні гравці. «Нам цікавий цей регіон. Не тільки Ужгород, але і Чернівці, Івано-Франківськ та інші західні міста України, – розповів rau.ua CEE Director LC WAIKIKI Бурч Коркмазлар. – Але є один нюанс: наскільки ці міста готові до того, щоб ми прийшли. Якщо ми говоримо про Східну Україну, то там більше торгових центрів, куди можна заходити і де можна працювати. В Західній Україні, особливо якщо говорити про Закарпаття, все не настільки розвинене. Але безумовно, оскільки ми заявили, що хочемо відкрити в Україні 60-70 магазинів, ми зацікавлені в цих містах. Все залежить від того, які будуть пропозиції і наскільки регіон буде готовий, щоб LC Waikiki зайшов туди. Скрізь, де з’являється можливість, ми розглядаємо локації. Нещодавно у нас був тур по Західній Україні, зараз чекаємо пропозицій».

В неминучості появи якісних торгових площ у західному форпості України впевнена і Кіра Пругло з CBRE Ukraine. «У зв’язку зі зростанням попиту з боку рітейлерів, в західному регіоні України надалі очікується більш активний розвиток ринку торговельної нерухомості, – вважає вона. – В кінці 2017 року очікується відкриття нового ТРЦ Корона загальною площею 11 000 кв. м».

Таїсія Литовченко, директор компанії Retail & Development Advisor – ексклюзивного брокера ТРЦ Корона, додає, що при запуску нового торгово-розважального центру дуже важлива емоційна складова. «Поки що ринок торговельної нерухомості Закарпаття за рівнем розвитку значно відстає від багатьох інших областей України, тому відкриття ТРЦ Корона стане значною подією для ужгородців, – каже Таїсія. – В місті з’явиться не тільки торговий центр, але і велика розважальна зона, що змінить сам підхід споживачів і сприйняття шопінгу». Вона уточнює, що культура здійснення покупок в Ужгороді більше орієнтована на street-retail багато в чому із-за того, що в місті поки що відсутні сучасні якісні торгові центри з потужною розважальної та дитячої зонами.

«ТРЦ Корона зможе змінити усталене враження і залучити відвідувачів оригінальною концепцією, художньою галереєю, постійними виставками і арт-проектами, а також унікальним оглядовим майданчиком, де розташована інтерактивна карта туристичних місць Закарпаття і підзорна труба, що дозволяє розглянути не лише весь Ужгород, але й навіть побачити Чоп, а також якісним фуд-кортом, – впевнена Таїсія Литовченко. – У результаті ТРЦ Корона стане ще одним фактором залучення туристів в Ужгород, Меккою як для жителів, так і для гостей столиці найзахіднішої області України».

Читайте також –

Корона Закарпаття: презентація нового ужгородського ТРЦ Korona


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  60
Усі новини ринку