Юлія Бадрітдінова, McDonald’s: Ми інвестуємо кошти в розвиток ресторанів і талантів
Генеральний директор McDonald’s в Україні про тенденції на ресторанному ринку, нових технологіях, доставці і планах на майбутнє.
Цей матеріал доступний російською мовою
В інтерв’ю НВ Бізнес генеральний директор McDonald’s в Україні Юлія Бадрітдінова розповіла, що відбувається в українських ресторанах мережі, чи зростає кількість відвідувачів, чи планує компанія працювати по франчайзингу і які інновації впроваджує. RAU вибрала найцікавіше з її розповіді.
Про тенденції ресторанного ринку
Кількість відвідувачів McDonald’s в Україні збільшується, але продажі ростуть помірно. На жаль, ми не можемо ділитися цифрами. Однак, якщо побачити, скільки людей в наших закладах зараз, то навіть помірне зростання – це дуже багато людей.
Бургери в нашій мережі – це не страва на один день. Це наш бізнес, в якому ми вже більше 70 років. Тренди проходять, і ми їх використовуємо, скоріше, для сезонних пропозицій. Наприклад, нові інгредієнти, булочки виготовлені за спеціальними рецептами. Однак класичні страви в наших закладах – поза часом. Люди люблять нас за цей унікальний смак.
McDonald’s – це не тільки їжа, але ще і сервіс. Ми робимо все, щоб люди змогли отримати все швидше – запускаємо доставку, McDrive. Нещодавно робили акцію: якщо за 45 секунд відвідувача не обслужили на McDrive, то він отримував чізбургер в подарунок.
Про сервіси доставки
У більшості країн в McDonald’s немає своєї доставки. Виняток – як правило, в Азії. У Сінгапурі, наприклад, кілька кур’єрів можуть доставляти їжу тільки в одному хмарочосі, де багато офісів.
Зараз на доставку в Україну припадає невелика частка продажів, проте вона дуже швидко росте. В цілому корпорація за рік збільшила продажі через системи доставки в три-чотири рази. Як правило, замовлення на доставку більше, ніж в ресторані. В Україні є цікава особливість – всі замовлення розподілені рівномірно протягом дня, а в деяких країнах вони скупчені ввечері, коли люди повертаються з роботи додому.
Про інвестиції
У нас є три напрямки для інвестицій. Перший – це нові ресторани. Навіть у кризові роки ми відкривали по три-чотири ресторани в рік. У нас є наміри збільшувати темпи зростання.
Другий напрямок – модернізація працюючих ресторанів. Не просто міняємо інтер’єр, а створюємо додаткові посадочні місця, проводимо переобладнання кухні.
Відкриваємо термінали, якими користується близько 60% відвідувачів наших ресторанів. Справа в тому, що на терміналах самообслуговування відвідувачі можуть прибрати певні інгредієнти або додати, наприклад, м’ясо, сир. У нових ресторанах процеси на кухні влаштовані інакше, щоб вони могли, не втрачаючи швидкість, готувати на замовлення.
Термінали, облаштування кухні, швидкість обслуговування – це глобальні вимоги. Їх повинні дотримуватися всі. Наприклад, з 37 000 ресторанів по всьому світу, половина – модернізовані. В Україні таких вже 30%.
Третій напрям інвестицій – розвиток талантів, інвестиції в людей. Головне, що ми міняємо – додаємо нові ролі в ресторані. Наприклад, в ресторанах з’явилася посада експерта з гостинності, яка цікава нашим молодим співробітникам. Експерти виходять в зал, щоб створювати приємні моменти для відвідувачів. Скажімо, людина щось шукає, і експерт повинен запропонувати це принести, наприклад, трубочку. Така увага дуже потрібно сучасним людям. Частину процесів ми автоматизуємо за допомогою терміналів, а людей, що звільнилися, виводимо в зал для спілкування і допомоги відвідувачам.
Про кадровий голод
У нас такої проблеми немає, штат заповнений на 100%. Специфіка галузі полягає в тому, що тут велика плинність кадрів. Приблизно 30% співробітників – студенти, які хочуть вийти на роботу. І ми даємо їм таку можливість.
Люди приходять на роботу в McDonald’s, тому що вони знають, що їх тут навчатимуть. У нас є чат-бот для набору персоналу, можна зайти на сайт і ознайомитися з майбутніми обов’язками.
Про нові сервіси
Попит на обслуговування за столиками є. Наприклад, приходить людина об 11 годині дня попити кави, перекусити і поспілкуватися – зручно робити замовлення на терміналі, а потім чекати за столиком. Попит на цей сервіс досить швидко зростає.
McDonald’s запустив мобільний додаток. Нас давно запитували про програму лояльності, і це – наша відповідь. Ми поки не можемо надати можливість людям замовити через додаток, однак публікуємо в ньому спеціальні пропозиції.
Про зростання цін і нові ресторани
У нас ціни ростуть на рівень інфляції, не більше. Вартість продукції зростає у постачальників. Важливий фактор – комунальні послуги, які зараз більше дорожчають для бізнесу, ніж для звичайних споживачів. Тому піднімаємо ціни, проте завжди намагаємося залишити доступні продукти.
В країні достатньо майданчиків, однак у нас дуже багато вимог до них. Пропозицій надходить багато. Навіть якщо в приміщенні раніше розташовувався ресторан, то ми практично все зносимо і будуємо заново. Ще від будівництва ми закладаємо певні вимоги для розміщення кухні, залу та інше.
Кожна країна проходить «бум» будівництва торгових центрів. Напевно, зараз він спостерігається у нас. Стратегія McDonald’s проста: ми йдемо туди, де наші відвідувачі. Якщо буде відкриватися більше торгових центрів, будемо відкривати більше закладів. Однак ми розглядаємо і окремі приміщення, оскільки McDrive також користується популярністю. Є райони, в яких немає торгових центрів, однак там потрібен ресторан і доставка.
Ми працюємо по франчайзингу в усьому світі, але в Україні всі ресторани належать компанії. Поки вважаємо, що економічно вигідно оперувати ними самостійно. І планів з розвитку франчайзингової мережі немає.
Про постачальників
У нас близько 70% постачальників з України і ми постійно шукаємо кращі можливості. Однак треба враховувати, наскільки підприємства відповідають нашим вимогам. Часто необхідні великі інвестиції, щоб стати постачальником McDonald’s. Наприклад, потрібно додати точки контролю, для встановлення яких потрібно перебудувати цех.
Іноді це нам економічно не вигідно. Наприклад, завод в Польщі виробляє картоплю-фрі для половини Європи і він дуже потужний. Поки завод справляється, нам не потрібно шукати альтернативу. Але постачальників картоплі по-селянськи шукаємо в Україні, так само як і бекону. Однак не все так просто. Наприклад, у когось не вистачає потужностей, а комусь потрібні додаткові інвестиції.
Ми купуємо інгредієнти, ми не купуємо завод. Це ринок. Якщо з’явиться кращий постачальник з кращою ціною, ми з радістю будемо з ним співпрацювати. Тому що наші відвідувачі чекають якості і хорошої ціни.
Про купівлю стартапів
McDonald’s знає все про бургери, знає про сервіс, а ось канали, інструменти спілкування з відвідувачами – це те, що намагаємося залучити. Інвестиції в технології краще робити централізовано. І не тільки тому, що це вигідніше по грошах. Наприклад, одна з останніх наших покупок – стартап Dynamic Yield Ltd, який допомагає працювати на McDrive. Це штучний інтелект, який аналізує продажі ресторанів в конкретний період, погоду і рекомендує певні страви споживачам. Попит дійсно відрізняється.
Щоб при прийомі замовлення на McDrive не було помилок, обумовлених людським фактором, і щоб вивільнити людей, зараз тестується ще одна технологія, яку ми придбали – стартап Apprente з Кремнієвої Долини. Голосове замовлення приймає штучний інтелект, замовлення обробляється, клієнт платить і вже коли забирає свій пакет – спілкується з нашими співробітниками.
Джерело НВ Бизнес
Читайте також –
Вгадати бажання: новий маркетинг-директор McDonald’s Ukraine про роботу з клієнтами