Скільки статків втратили власники Епіцентр, АТБ, ЦУМ Київ, DCH та Амстор за три місяці війни – Forbes
Forbes підрахував збитки найбагатших українців за час повномасштабної російської агресії. Серед постраждалих – власники торгівельних мереж Епіцентр, Амстор та АТБ, а також ЦУМ Київ та мережі ТРЦ Караван.
За даними видання, збитки найбагатшого українця Ріната Ахметова сягають $4,6 млрд. Власник ЦУМ Київ втратив у Маріуполі щонайменше 2/3 металургійного бізнесу, Луганську ТЕС, що знаходиться в окупованому місті Щастя, та ряд інших підприємств. Більше 80% земельного банку втратив агрохолдинг Ахметова HarvEast: 90 000 га в Донецькій області знаходяться під окупацією, а 12 000 га в Київській області потребують обстеження й розмінування.
Без $1,4 млрд залишився власник ТЦ Амстор Вадим Новинський, який має спільний з Ахметовим бізнес у металургійній сфері). Компанія тимчасово не контролює роботу торгових центрів Амстор у Мелітополі та Бердянську, будівлі торгових центрів у Маріуполі та Сєвєродонецьку майже повністю зруйновані. Серед найбільших втрат засновника DCH (окрім іншого, володіє ТРЦ Караван у Харькові, Дніпрі та Києві, а також інтернет-магазином LeBoutique) Олександра Ярославського, Кременчуцький НПЗ, який пережив кілька ракетних обстрілів. Також пошкоджень зазнав Харківський аеропорт та Харківський тракторний завод. Втрати бізнесмена оцінюють у $160 млн.
Мережа магазинів АТБ, власниками якої в рівних частках є Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков, Віктор Карачун – друга за виручкою приватна компанія України, з виторгом у 2020 році – 123,9 млрд грн. За словами генерального директора корпорації Бориса Маркова, у Київській області повністю знищено розподільчий центр площею 25 000 кв. м, ще один зруйнований наполовину. Також один РЦ розташований на непідконтрольній території Херсонської області, а Харківський працює на 20-30% своєї потужності через близькість бойових дій. Вимушено призупинили роботу близько 200 магазинів мережі. Збитки компанії оцінюють на суму по $67 млн на власника.
Щодо власників ТЦ Епіцентр, Олександра та Галини Гереги, то їхні втрати оцінюють у $60 млн. У перші місяці повномасштабної війни російські окупанти знищили три торговельних центри Епіцентр: у Чернігові, Маріуполі та Бучі загальною площею 59 157 кв. м. Ще два – у Києві та Харкові – зазнали ушкоджень. Після влучання російської ракети в столичний ТРЦ Retroville було зруйновано п’ять магазинів групи – Intersport, 4F, TAF, E.Pic та Галереї Деко. На початок квітня діючими залишалися 67 із 75 торговельних центрів Епіцентр та Нова лінія.
Серед власників торговельних мереж та ТРЦ, які зазнали значних втрат від війни, також Володимир Костельман (Fozzy Group) – $31 млн та Анатолій Шкрібляк (ТРЦ Nikolsky) – $30 млн.
Окремо Forbes представили імена закордонних інвесторів, які зазнали найбільших збитків черед російську агресію. Серед них – двоє девелоперів. Перший з них, литовський бізнесмен, власник ТРЦ Retroville і мережі магазинів Novus, Раймондас Туменас, по об’єкту якого 20 березня російська армія завдала руйнівного ракетного удару. Його збитки оцінили у $50 млн. Також у списку власник компанії Dragon Capital Томаш Фіала. Внаслідок російського обстрілу згорів один із найбільших логістичних комплексів в Україні West Gate Logistic. Разом із будівлею площею майже 100 000 кв. м згоріли товари орендарів – рітейлерів Good Wine та Watsons, великого дистрибутора SAVService, постачальника шин Bohnenkamp Україна, та логістичних операторів Ekol Logistics Ukraine та Логістик Плюс. У Dragon Capital припускають, що їхні збитки на рівні 45,8 млн євро.
Як рахували. Оцінка матеріальних втрат найбагатших українців включає знищені, пошкоджені та непідконтрольні об’єкти. Втрати учасників списку розраховані пропорційно до їхньої частки в капіталі компаній, що зазнали втрат. При оцінці використано інформацію компаній, карти бойових дій, а також оцінки Forbes, які можуть не завжди збігатися з оцінками компаній.
Оцінка враховує лише прямі матеріальні втрати — часто це далеко не всі збитки підприємців. Зокрема, оцінки не враховують зменшення капіталізації бізнесу, збільшення адміністративних витрат та витрат на збут, витрати гуманітарного спрямування. Це не рейтинг, мета проекту – задокументувати прямі матеріальні збитки бізнесу. Це допоможе оцінити масштаб економічних втрат внаслідок бойових дій і сформувати колективні позови до агресора.