Віталій Бєлєнький, мережа Дубок: Кожна криза для нас стає етапом розвитку
Засновник і CEO української меблевої компанії Дубок розповів про ребрендинг мережі, бізнес під час війни, вихід на закордонні ринки, труднощі з логістикою, співпрацю з постачальниками та плани на майбутнє після перемоги.
Історія мережі магазинів меблів та супутніх товарів Дубок нараховує вже більше 12-ти років. У 2010 році був створений регіональний інтернет-магазин меблів dybok.ua, а з того часу компанія зросла до всеукраїнського рітейлера, який працює не тільки в інтернеті, але й через офлайн: розрібні та оптові магазини, й отримав не одну почесну нагороду, визнання клієнтів, експертів та партнерів. На початку 2022 року мережа Дубок почала ребрендинг, і, попри повномасштабне вторгнення окупантів до України, не припинила цей процес. Але, звісно, відкрита війна змусила компанію переглянути свої плани та перебудувати бізнес-процеси. Як працює мережа Дубок в теперішніх умовах, які виклики ставить перед нею час, і як саме компанія їх долає в інтерв’ю RAU розповів засновник і CEO Дубок Віталій Бєлєнький.
– Скільки зараз торгових точок в вашій мережі? Чи всі вони працюють?
– Всі 15 магазинів відкриті та повністю функціонують. З них 12 об’єднані під брендом Дубок – це салони сучасних і функціональних меблів в єдиному форматі.
Також в нас є ще один роздрібний бренд – три салони від гуртівні меблів “Склад меблів”.
– Раніше у вас було близько 3000 кв. м складських площ, в тому числі в Київській області. Чи всі вони функціонують?
– Так, усі склади повністю функціонують. Склади у містах Львів, Рівне, Луцьк відкриті ще з березня, а робота складу в Білій Церкві відновилась 11 травня.
– Що змінилося в роботі вашої компанії з початку повномасштабного вторгнення рф?
– Основні три моменти. Перше, ми повністю переглянули наші бізнес-процеси і стали гнучкішими, змінили свою організаційну структуру, стали більш ефективні.
Друге: ми дуже змінились в “ядрі”, в нашому погляді на життя і на роботу. В зв’язку з цим ми готуємо ребрендинг і змінюємо комунікацію з нашими клієнтами та партнерами.
Третє – почали мислити зовсім іншими масштабами, почали діяти невідкладно. Отримали багато пропозицій і можливостей, щодо розвитку за кордон, тому готуємо масштабування на Чехію, та й в Україні ми не хочемо зупинятись.
– А чому саме Чехія?
– Ще в минулому році я отримав пропозицію щодо партнерства відкриття Дубок в Словаччині. Тоді, дослідивши ринок, я зрозумів, що якщо рухатись – то це має бути Чехія або Польща.
На етапі дослідження – все заморозив, оскільки до кінця 2023-го ми планували розширити мережу до 150 магазинів в Україні. В 2021-му ми почали готувати всі бізнес-процеси під франшизу. 17 лютого цього року ми підписали сім нових оренд, також розписали план масштабування на Івано-Франкіську та Київську області.
Всі ці амбіції і плани зірвалися, але внутрішньо ми були заряджені рости. В березні від українських меблевиків відмовляються майже всі експортні клієнти. Це ще більше дало поштовх планувати експансію за кордон.
Чехія – ідеальна країна для масштабування Дубок за кордоном: логістично зручна, дуже конкурентна (там всі меблеві гіганти), ментально схожа до нас, має чудове географічне положення. Ми вже на етапі відбору продукції та відкриття складу.
– Що лягло в основу ребрендингу?
– 12 років ми хотіли показуватись більшими, ніж є насправді, й цим все далі віддалялись від своєї суті. Ми називались гіпермаркет меблів, онлайн-гіпермаркет, але це все було певною обгорткою. Ми зазирнули в наше ядро, в причину чому люди обирають Дубок, чому нас люблять.
Ми запитували і уважно слухали. На питання “а чому Дубок?”, більшість відповідає просто “ну якщо потрібні меблі – то Дубок”. Ми побачили, що всі стомились від постійного шуму – “ідеальні” світи в соцмережах, жахливі новини по ТВ, звідусіль постійний рекламний шум…
Це все збиває насолоджуватись самим життям. Підсумувавши розмови, визначили основну “біль” нашого клієнта: “Коли все складно і до тебе багато вимог – хочеться, щоб хоча б вдома було простіше і легше”.
І тоді ми усвідомили, що ми не продаємо красу, натхнення, чи “аромоксамит свіжозастеленої постелі”. Це абсурд. Вся сила і суть в людях а не в речах. Вся краса й натхнення є в кожному з нас. Ми продаємо сучасні та функціональні меблі. Щоб простіше та легше жити.
– Як змінювався споживчий попит, товарообіг за дні війни? Є якась різниця по регіонах? Наскільки знизилися продажі та чи вдалося їх відновити?
– Кожна криза для Дубок стає етапом розвитку. Цього разу ми всі втратили дуже багато, відповідно, десь відкрилось багато можливостей, якими ми зобов’язані скористатися.
В тих областях де працюємо, попит рівномірно змінювався від 0% до 80%. В силу наших логістичних можливостей, активно працюємо в Київській, Вінницькій, Черкаській, Чернігівській, Житомирській, Чернівецькій, Тернопільській, Хмельницькій, Закарпатській, Волинській, Івано-Франківській, Львівській та Рівненській областях.
Є деякі регіони, де попит на рівні 50%. Також помітно, що як тільки є часті тривоги, то попит падає. Трафік в салонах впав – це пов’язано з труднощами з паливом, значно зменшилась кількість людей з навколишніх сіл та містечок.
– Хто з постачальників та виробників продовжує роботу? Чи були випадки, коли партнери зупинялися, змогли ви знайти їм заміну?
– 99% постачальників і виробників відновили роботу. Є випадки влучення снарядів по виробництвах. Є успішні приклади релокацій виробництв. Були великі складнощі, але неймовірна енергія взаємопідтримки допомогла всім стати на ноги.
Також ще успішно розширили співпрацю з новими виробниками. Меблевики дружно об’єднались і тримають економічний фронт.
Дуже успішно діє Українська асоціація меблевиків, провівши виставки в Познані та Мілані. Це неймовірно успішний кейс як діє ціла галузь злагоджено та успішно. Уявіть, як в останні хвилини виставки Meble Polska 2022, всі 100+ учасників національного стенду #furnitureofUkraine під прапором України співають “Ой, у лузі червона калина”.
Це неймовірно.
– Як вирішуєте логістичні проблеми? Перебудовували ланцюжок поставок? Переносили склади або товарні запаси?
– В логістиці в нас суттєві структурні і операційні зміни. З’єднали адресну логістику з складською. Повністю змінили схеми забезпечення товарів на склади. Покращили ефективність адресних маршрутів. Логісти, водії та працівники складу – це неймовірні люди. Це наші командні герої, які їдуть за 500 км робити доставку товару.
Хлопці на складі не давали можливості опустити ніс, ми не втратили жодного товару, ми зберегли всі матеріальні цінності та не боялись виходити працювати на склади та робити доставки. В кожному прокинувся герой. Герой, який має страх, але має 100% відповідальність за себе, колег і всіх навколо.
– Враховуючи інфляцію, девальвацію, складнощі з постачанням комплектуючих з-за кордону, чи переглядали цінову політику? Наскільки зараз ціна важлива для споживачів?
– На даний час собівартість виробництва товару зросла на 25%, за рахунок імпортних комплектуючих. Також збільшилися логістичні витрати. Але з іншого боку нам вдалось оптимізувати наші процеси, тому ми знизили націнку на певні товари.
Також зазначу, що ми працюємо виключно з українським товаром, ціна у нас в гривні, відповідно коливання курсу не сильно болісно нас зацепило.
– Були в вас проблеми з персоналом через те, що співробітники поїхали з України або переїхали в інші міста? Як їх вирішували?
– Перші два тижні емоційно ми були нестабільні. Майбутнє було в тумані. Проблема була в емоціях і в голові. В перші дні близько 20 людей виїхало з України. Ми закрили чотири магазини, які в довоєнний час були неефективні.
Компанія – це завжди люди. Було болісно усвідомити, що ми не втримаємо всіх, в один момент прийшло усвідомлення, що вже все буде абсолютно по іншому. В нас лишилось 58% команди, за якими “як за кам’яною стіною”.
З іншої сторони, було радісно бачити, як кожен поставив в пріоритет компанію, а не когось окремого. Практично всі працівники пішли на компроміси, лиш би Дубок існував.
Це все дало неймовірний поштовх. Кожен став лідером на своїй ділянці й приймає потрібні рішення.
– Чи допомагаєте ви ЗСУ, ТрО, вимушеним переселенцям? Розкажіть докладніше про ваші волонтерські проекти.
– В перші дні війни з однодумцями підприємцями відразу організували фонд з чіткою задачею – нагодувати та одягнути постраждалих від війни в Україні жителів Київщини, а згодом – Харківщини. Кошти залучали виключно з-за кордону. Частину складу в Рівному переобладнали під продуктові кошики.
Також підключились на меблевому фронті з організацією спальних місць в Рівному, Луцьку та Львові. У Львові 4 притулки забезпечили 200 матрацами. Наразі обладнуємо військову частину матрацами та меблями в Хмельницькій області. Ну і звичайно, ще маємо програму лояльності для ЗСУ, а в червні-липні виділяємо грошовий фонд на допомогу ЗСУ.
Читайте також –
Виграють усі: Dybok.ua впроваджує інноваційні технології та підходи в український меблевий рітейл