Валентин Івакін, MOYO: Карантин показав наскільки важливими є формат, швидкість комунікації та сервіси

Валентин Івакін, MOYO: Карантин показав наскільки важливими є формат, швидкість комунікації та сервіси

05.10.2020 08:30
  2025
Виктор Нагорский

Генеральний директор мережі магазинів техніки та електроніки MOYO про роботу компанії в період жорсткого карантину, антикризові дії менеджменту, динаміку продажів і подальші плани розвитку рітейлера.

Цей матеріал доступний російською мовою

Нинішній СЕО мережі магазинів MOYO Валентин Івакін – топ-менеджер з величезним бекграундом у рітейлі техніки та електроніки. Свого часу він був одним із співзасновників інтернет-магазину Repka.ua, тому добре знайомий із побудовою якісних та ефективних бізнес-процесів в онлайн-торгівлі. Навесні цього року, коли в Україні був запроваджений жорсткий карантин і офлайн-торгівля майже повністю зупинилася, ці компетенції топ-менеджера стали доречними як ніколи. В інтерв’ю для RAU він розповів про те, з якими складнощами зіткнулася компанія в період карантину, за рахунок чого зуміла наростити продажі, незважаючи на кризу, та як буде розвиватися найближчим часом.

– З якими результатами мережа MOYO закінчила 2019 рік? Як в процентному співвідношенні зросли офлайн і онлайн-продажі мережі в порівнянні з 2018-м?

– У 2019 році показники були нерівномірні. До вересня зростання продажів було лише +3% у порівнянні з попереднім 2018 роком. Але вже у вересні ми ініціювали глобальні зміни, які допомогли вийти на загальне зростання +9% за рік. Динаміка зростання онлайн-продажів вже тоді була істотно вищою, ніж зростання офлайн.

– Як відобразився на діяльності торгової мережі жорсткий карантин і його наслідки?

– Під час жорсткого карантину ми закрили всі магазини мережі, окрім цілодобового магазину MOYO на вул. Марка Вовчка, 18 А у Києві, який працював у режимі доставки та точки видачі в режимі 24/7. Покупці як і раніше могли забрати свій товар через 20 хвилин після підтвердження замовлення на сайті (магазин з’єднаний зі складом автоматизованою конвеєрною лінією, склад працює цілодобово).

– Які антикризові заходи були зроблені компанією в цей період та якою була їхня ефективність?

– В першу чергу закрили усі офлайн точки мережі. Практично весь персонал роздрібних магазинів, як і частину персоналу офісу, відправили на простій з частковим збереженням заробітної плати. Інших співробітників офісу перевели на віддалену роботу. Наступний крок — забезпечили максимальну доступність усього товару мережі для наших клієнтів. Для цього звезли товар з усіх магазинів на центральний склад.

Паралельно проводили перемовини з власниками приміщень щодо зміни умов орендної плати. Майже всі наші партнери, розуміючи складність ситуації, були налаштовані на конструктивний діалог.

Також ми збільшили бюджет на маркетинг, кількість знижок і спеціальних пропозицій на ключові товари для наших клієнтів. Запустили рекламну кампанію на ТБ.

Як результат: продажі за березень-травень 2020 року збільшились на 7% до аналогічного періоду попереднього року. Це було нелегко. І це не везіння чи випадковість, а результат швидких та комплексних рішень.

– Як у цей кризовий період компанія працювала з персоналом? Чи довелося скорочувати співробітників?

– Усі працювали з посиленим навантаженням — невідомість, організація віддаленої роботи, нетипові завдання. Співробітники самоорганізовувалися з «довезенням» один одного на роботу, а пізніше питання логістики ми вирішили на рівні компанії (залучили зовнішніх перевізників).

Після закінчення жорсткої фази карантину, у кінці травня, ми вивели значну частину офісних співробітників з простою, при цьому продовжуючи працювати у віддаленому форматі. На даний момент близько 80% співробітників офісу працюють віддалено. Думаю, такий режим роботи ми продовжимо до кінця року.

На жаль, в цей кризовий період, нам справді довелося скоротити частину персоналу — майже 10% співробітників.

– Чи довелося компанії безповоротно закривати свої магазини? З чим це було пов’язано?

– Так, ми закрили певні магазини. Зокрема, це ті магазини, орендодавці приміщень яких ігнорували нову реальність і складність ситуації.

При цьому вже в наступному році плануємо відкрити 20 нових магазинів MOYO.

– Чи багато торговельних центрів не йшли на поступки в питаннях орендної плати в зв’язку з карантином і падінням продажів?

– Більшість орендодавців йшли на переговори. І це правильно, і більше того — нормально. Взаємовідносини орендодавець-орендар — це про партнерські відносини і співробітництво «в довгу».

– За вашими оцінками, на скільки в середньому повинні знизитися орендні ставки в українських ТЦ, щоб рітейл міг продовжувати роботу в нинішній ситуації?

– Немає простої відповіді на це запитання. Кожна торгова точка індивідуальна, тому на рішення впливає безліч факторів: локація, трафік, структура продажів, маржинальність. Відповідно, ми не можемо провести курсором по всіх магазинах і говорити про однаковий рівень знижки. Але з урахуванням нової реальності, в якій опинився сьогодні рітейл, зниження орендних ставок — необхідна умова.

– Яку динаміку продажів фіксуєте після відновлення роботи магазинів?

– Після відновлення роботи мережа показує зростання на 15-20% щомісяця у порівнянні з минулим роком. В основному такий приріст обумовлений продажами інтернет-магазину, а покупці все частіше використовують офлайн-магазини як точки видачі замовлень. Це також повертає нас до питання про необхідність зниження орендних ставок. Адже ці замовлення не є, по суті, результатом трафіку в ТЦ — це ми несемо додаткові затрати на онлайн-маркетинг.

– Як зросла частка онлайн-продажів в період жорсткого карантину і як вона змінюється з ослабленням карантинних обмежень?

– З урахуванням того, що всі магазини були закриті, частка онлайн була 100% в період жорсткого карантину. Зараз частка онлайн-продажів у порівнянні з аналогічним періодом 2019 року зросла на 20%.

– В таких умовах чи робите акцент на розвиток онлайн-продажів? Які кроки робите для посилення цього напрямку?

– Ми робили ставку на розвиток онлайн-продажів і до карантину. Саме тому в локдаун ми змогли швидко згуртуватися й оперативно відреагувати на зміни умов роботи та купівельної поведінки. Карантин в черговий раз показав, наскільки важливими є формат і швидкість комунікації з клієнтом, сервіси, які ми можемо запропонувати.

Зараз ми працюємо над редизайном сайту, розвиваємо кредитні програми, скорочуємо термін доставки (в тому числі за допомогою власної кур’єрської служби), покращуємо якість контенту і багато-багато іншого.

Якщо все це узагальнити, хочу сказати, що ми інвестуємо і будемо продовжувати інвестувати в програмне забезпечення, автоматизацію процесів і логістику. Онлайн — не просто красива картинка на сайті з кнопкою «купити». Це потужна інфраструктура по той бік екрану.

– За вашими спостереженнями, як змінюються вподобання споживачів у 2020 році? Як компанія реагує на ці зміни?

– Я б не говорив про вподобання, а говорив би про потреби. Під час жорсткого карантину були такі базові потреби: організація робочого місця вдома (ноутбуки — наша суперсила), побутова техніка та все для розваг (TV, ігрові приставки).

Як реагуємо? Намагаємося задовольнити потреби наших клієнтів. Розширюємо асортимент на сайті, змінюємо викладку товарів в магазинах, збільшуємо кількість спеціальних і акційних пропозицій по ключовим категоріям. Активно працюємо над появою новинок електроніки та побутової техніки у нашій мережі.

– Як скорегували свої плани розвитку у зв’язку з останніми подіями? Чи збираєтеся відкривати нові магазини в поточному році?

– Ми діємо згідно з розробленої стратегії на 2020 рік. Планові показники не змінюємо. Гнучко розподіляємо ресурси і пріоритети онлайн/офлайн в залежності від карантину та поточної ситуації. Як я вже говорив, у наступному році ми плануємо відкрити 20 нових магазинів.

– За вашими оцінками, яким буде динаміка ринку побутової техніки та електроніки в Україні за підсумками 2020 року? Коли можна очікувати на відновлення ринку?

– Моя суб’єктивна думка, що обсяг ринку 2020 року залишиться на рівні 2019 року. А от зростання показників ринку, припускаю, відновитися тільки у 2021 році, навіть в умовах адаптивного карантину.

Читайте також –

Дмитро Деревицький, Алло: Під час шторму лідер повинен брати штурвал в свої руки


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  1458
Усі новини ринку