Вадим Лисюк, Цитрус: Наша команда дуже швидко адаптується до змін

Вадим Лисюк, Цитрус: Наша команда дуже швидко адаптується до змін

22.06.2023 09:00
  2041
Микола Маранчак

Генеральний директор мережі магазинів Цитрус про 23-тю річницю компанії, експерименти з форматами, збитки компанії, споживчий попит та роботу офісу в умовах постійної ракетної небезпеки.

Вадим Лисюк – вже двічі CEO мережі магазинів Цитрус. Топ-менеджер очолював компанію в період з 2014 по 2016 рік і через чотири роки, під час пандемії Covid-19, повернувся на посаду генерального директора. З нагоди 23-річчя компанії він розповів RAU про основні етапи розвитку Цитрус, нові магазини та пріоритети у розвитку мережі на цей рік.

– Компанії Цитрус виповнилося 23 роки. Виділіть основні етапи розвитку компанії.

– Почну, звісно, з найзнаковішої події – народження компанії у 2000 році. У 2006-му ми вже відкрили call-центр та запустили власний інтернет-магазин. У 2010-му першими на українському ринку запустили магазин з відкритою викладкою, яку потім почали копіювати конкуренти. У 2014-му у нас з’явилася категорія “електротранспорт”, і ми почали знайомити українців з цим новим, на той момент, видом транспорту. І, знову ж таки, ми були першими в цьому. Також того року ми привезли в Україну смартфони Xiaomi та Meizu і взагалі змінили уявлення ринку про товари “Made in China”. На той час купувати щось технологічне і коштовне китайського виробництва було не прийнято. Ми змінили уявлення ринку про китайські бренди взагалі, зробили справжню революцію.

У 2016 році ми стали національним рітейлером, і тоді ж відкрили свій перший сервісний центр. Далі були перемоги в різних конкурсах, гучні рекламні кампанії та нові відкриття по всій території нашої країни. Зараз Цитрус – це велика мережа, яка складається з 68 торгових точок та налічує понад 2000 працівників. Ми маємо свій унікальний формат і асортимент, який відгукується в серцях наших покупців. Цитрус – це точно не про максимальне покриття на першому плані.

– Що змінилося в Цитрусі за понад рік повномасштабної війни?

– Глобально – нічого. Ми, як і всі бізнеси, адаптувалися до нової реальності: переналаштували логістику, трохи змінили вектор спілкування з аудиторією, переписали стратегії. За цими процесами стоїть напружена праця колективу, яку не видно зовні. Велика дяка всім співробітникам, хто в непростих умовах знайшов сили та волю, наполегливо працювати задля перемоги та наших громадян.

– На яку суму оцінюєте збитки через війну? Чи багато магазинів втратили?

– Ми повністю втратили наші магазини у Херсоні. Серьезно постраждали магазини у Харкові, але ми вже відновили їх роботу. Звісно був втрачений товар на мільйони гривень.

– Які рішення допомогли компанії вижити та розвиватися?

– Наша команда професіоналів дуже швидко та оперативно адаптується до змін. Саме тому в перші місяця повномасштабного вторгнення ми змогли повністю перевести роботу офісу в онлайн без втрати продуктивності. Вже на початку березня 2022 року відкрили перші магазини, переформатувати процес закупівлі, зробивши його більш гнучким, та оптимізувати процеси зовнішньої та внутрішньої логістики. 

– Які пріоритети у розвитку Цитрус на цей рік?

– Пріоритет завжди один – це наші покупці та новітні технології в побуті та спілкуванні, які ми ретельно обираємо і пропонуємо ринку. Ми розробили та постійно покращуємо наш додаток. Удосконалюємо сайт, адже розуміємо, що для багатьох людей простіше та безпечніше робити саме онлайн-покупки, тому намагаємося зробити цей процес максимально зручним і швидким. Але паралельно відкриваємо й нові магазини, особливо в тих містах, де їх ще не було. 

– Скільки магазинів відкрили за останні 15 воєнних місяців і скільки ще плануєте запустити ще цього року?

– З 68 працюючих магазинів близько 10 були відкриті після 24 лютого 2022 року. Це торгові точки у Житомирі, Львові, Хмельницькому, Тернополі, Києві, Одесі тощо. До кінця року плануємо відкрити ще, але де саме – буде сюрприз.  

– На початку року в мережі відкрився магазин мініформату. Чому вирішили піти на цей крок і чи виправдало відкриття очікування?

– У мережі це другий магазин такого формату, перший ми відкрили у Білій Церкві. Для Одеси це рішення було прийняте суто для зручності наших клієнтів – магазин мініформату часто використовують як точку видачі інтернет-замовлень. Він ще в тестовому режимі, ми в пошуку потрібного формату й асортименту. 

– Новий львівський Цитрус в аутентичному українському стилі – одноразовий експеримент чи плануєте й надалі експериментувати з форматами?

– Так якось склалося, що всі магазини саме у Львові мають свою унікальну “родзинку”: один з них знаходиться в історичній будівлі, особливості якої ми вписали в наш інтер’єр; другий – прикрашений великим шестиметровим українським орнаментом; третій – взагалі має власний автентичний український стиль, як ви й відмітили. В інших містах ми поки експериментуємо лише з розмірами та наповненнями, але не виключаємо, що там можуть з’явитися й свої унікальні магазини Цитрус. Відрізнятись дозволено, і ми продовжуємо доводити це діями.

– З якими логістичними проблемами зіштовхувались від початку вторгнення, і як їх вирішували?

– У першу чергу, довелося повністю змінювати морську логістику, адже наразі всі українські порти не працюють. Спершу ми перенаправляли вантажі до портів Румунії, бо вони найближчі, але виявилося, що в них невелика пропускна здатність, складна процедура розмитнення та великі черги вантажівок на кордоні. Через це у нас були затримки поставок, які ми згодом вирішили, задіявши інші європейські порти. Теж саме стосується аеропортів – доводиться використовувати європейські аеропорти та далі планувати наземну доставку до України. 

– Одеса знаходиться в умовах постійної ракетної небезпеки. Як забезпечуєте безпеку працівників і за яким принципом зараз працює офіс?

– На жаль, в таких умовах зараз працює вся Україна. Будівля, в якій розташований офіс, має обладнане укриття, в яке ми спускаємося під час тривоги. Додатково по всьому периметру офісу розташовані гучні сповіщувачі, щоб кожен працівник вчасно почув сигнал тривоги. 

– Як змінився споживчий попит і поведінка покупців у 2023 році?

– Були досить нестабільними та часто ситуативними. Так, восени та зимою через часті масовані обстріли критичної інфраструктури злетіли продажі зарядних станцій та павербанків. Також через це змінилася поведінка покупців у період Чорної п’ятниці: зазвичай люди купували, наприклад, телевізори, а цього року через блекаути ця категорія суттєво “просіла”. Але якщо оцінювати та порівнювати кількість продажів у штуках – немає кардинальної відмінності від показників 2021 року.  

– Чим плануєте ще дивувати ринок цього року?

– Дивувати своїх клієнтів та ринок  – одне з найкращих вмінь нашої яскравої компанії. Ми вже здивували введенням в асортимент великої побутової техніки та розширеним представленням ТБ. Неостанню роль у цьому відіграє ефект неочікуваності, тому триматиму інтригу. Самі все побачите згодом, адже Цитрус – відрізнятись дозволено.  


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку