Тетяна Правда, Файно Маркет: Маємо зовсім малий відсоток звільнень через заробітну плату
HRD Файно Маркет розповіла про часті причини звільнень, «золотий фонд» компанії та які вакансії наразі найважче закриваються.
На жовтень 2024 року мережа Файно Маркет налічує 191 магазин, має власне виробництво та кулінарію. Найбільша концентрація магазинів у Кіровоградській області. У колонці для RAU Тетяна Правда, директорка департаменту з управління персоналом розповіла, що саме ховається за частою причиною звільнення співробітників, про кадровий резерв та співпрацю з навчальними закладами.
Про укомплектованість в ритейлі, плинність та причини звільнень
Плинність у нас в межах довоєнного періоду, вона не збільшилась, навіть стала трохи меншою та стабільною. Зазвичай, кожного року в період з травня по вересень плинність збільшувалась у зв’язку з виїздом за кордон, проте в 2024 році ми не відчули цієї сезонної плинності. Щодо укомплектованості, то з урахуванням нашого розвитку, ми маємо 96% по мережі.
Очевидно, що кадровий голод – тема номер один на ринку праці, звісно, що вона не оминула й нас. Щодо причин звільнень, то вони не змінилися у повномасштабну війну: «умови праці» (фізичне навантаження) та «інша робота» – це дві причини через які в однаковій пропорції звільняються працівники. Але маємо зовсім малий відсоток звільнень з причини рівня заробітної плати, тому що намагаємося відповідати на виклики ринку, і ми з тих компаній, хто під час великої війни не тільки розвивається, а й підвищує заробітну плату співробітників.
Попри те, що навантаження – один з частих аргументів для звільнення, зазначу, що виходячи з мого досвіду роботи в ритейлі, іноді за цією причиною приховуються інші проблеми, наприклад, некомпетентність керівника (недосконалі управлінські компетенції), взаємовідносини в колективі тощо.
Якщо керівник досвідчений, професійний, то він знає і вміє побудувати роботу своїх підлеглих, щоб не відбувалося фізичного та психічного перевантаження.
Про вакансії, які важко закриваються та пошук топ-менеджерів
Для нас складнощі з ключовими менеджерами були і до повномасштабної війни, тому що центральний офіс знаходиться в регіоні, а на релокейт ця категорія кандидатів іде не часто, та і з дуже великим та вимогливим райдером, що не завжди виправдано. Був момент, після того, як на початку повномасштабного вторгнення обвалився ринок праці, ми повернулися до пошуку кандидатів та менеджерів середньої і вищої ланки управління, то були приємно вражені кількістю та якістю кандидатів. Проте ейфорія тривала недовго. Наші кандидати приймали job offer, але відтерміновували працевлаштування, бо всі чекали змін та пропозицій. Мені завжди шкода, коли кандидат сприймає компанію не за результатами і перспективами, а за місцем розташування та назвою, а ми круті, у нас молода й амбітна команда, яка готова до будь-яких викликів, а ще з нами дуже цікаво.
Щодо лінійного персоналу, то співбесід у нас не стало менше, укомплектованість достатньо непогана, але сильно постраждала якість кандидатів. Дуже багато кандидатів з нерелевантним досвідом. Зі зрозумілих причин на ринок виходять медичні працівники, працівники освіти, держслужбовці тощо. Для таких кандидатів підлаштуватися під наші вимоги та умови – вже дуже важко.
Також складно закривати вакансії фахівців. Наприклад, ми розширювали юридичний відділ, та знайти юриста на роботу в офіс – це задача навіть не з однією зірочкою.
Про співпрацю з навчальними закладами та кадровий резерв
Мережа Файно Маркет не один рік співпрацює з навчальними закладами. Дуже плідна співпраця у нас з Кропивницьким фаховим коледжем харчування та торгівлі. Студенти – це молодь, у них зовсім інші погляди на життя і очікування від ринку праці. Звісно, що майже з кожного випуску, студенти просяться на працевлаштування до нас, але вони не затримуються. Вони у тому віці, коли не готові ще будувати кар’єру та йти професійними сходами. А наші працівники, які прагнуть розвитку, але у яких відсутня освіта, із задоволенням стають студентами даного коледжу.
Щодо навчання персоналу, у нас є бізнес-тренери. Певний час це був один фахівець, який займався навчанням та розвитком керівників магазинів. Нещодавно в нашій команді з’явився ще один тренер, який займається удосконаленням роботи «Школи наставників».
Як би ми не займалися формуванням і розвитком внутрішнього кадрового резерву, мабуть, нам було б дуже важко рухатися далі. По нашому рідному місту Кропивницький та Кіровоградській області останні 4-5 років ми закриваємо посади керівників магазинів, адміністраторів виключно внутрішнім кадровим резервом – нашим «золотим фондом». В інших містах це важко зробити зі зрозумілих причин, тому це зовнішні кандидати. На офісних посадах у нас так само багато працівників, які були «зрощені» в компанії та ключові менеджери – не виключення. Це досвідчені фахівці, які в свій час в компанії пройшли кар’єрними сходинками і тому це саме ті керівники, які досконало володіють знаннями різних напрямів роботи в своїх підрозділах. Тому я впевнена, що ростити кадри всередині компанії – це на 100% вигідно, а в наявних умовах, це просто необхідно для виживання та подальшої трансформації.