Тетяна Дмітрук, Фіалан: Три «кита» логістики не змінюються – собівартість, швидкість, безпека
Співвласниця міжнародної логістичної компанії Фіалан про теперішню ситуацію в українській та світовій логістиці, глобальні та локальні проблеми логістичних компаній, актуальні тренди та проблеми при доставці товару.
Фіалан – міжнародна компанія з багаторічним досвідом, яка надає комплексі послуги по доставці великих вантажів «під ключ» – від перемовин з виробником до доставки товарів на склад замовника. І цим вигідно відрізняється серед конкурентів, оскільки може запропонувати комплексну послугу. Що саме входить до портфелю послуг Фіалан, як компанія працює в умовах повномасштабної війни, завдяки чому забезпечує вчасність доставки та безпеку вантажів в інтерв’ю RAU розповіла співзасновниця компанії Тетяна Дмітрук.
– Розкажіть про вашу компанію – на чому вона спеціалізується, скільки років працює на ринку?
– На ринку Фіалан представлений вже понад 20 років як логістично-консалтингова компанія. Багато хто під логістикою розуміє виключно доставку з пункту А в пункт В. Але насправді логістика – набагато більш ємне визначення. У широкому розуміння сюди, окрім власне доставки, входить і супровід вантажу на всіх етапах: підписання контрактів, переказ грошей виробнику, контроль виробництва та термінів, перевірка якості товару, пошук оптимальних варіантів доставку як з точки зору термінів, так і безпеки.
Наша компанія має багато співробітників, які працюють і в ЗЕД-відділі, і у фінансовому департаменті, і в логістичному підрозділі. Таким чином ми можемо закрити всі питання замовника. Тому до нас часто звертаються компанії, які не мають потужного власного зовнішньоекономічного відділу, або цей відділ не справляється з підвищеним навантаженням у пікові сезони. Ми в змозі повністю закрити їх запити.
– А у митному оформленні ви теж допомагаєте?
– Звичайно. В нас підготовлені фахівці, які вже багато років працюють в цій сфері, мають великий досвід й знають тонкощі справи: які можливі проблеми, які документи потрібні і так далі. Для ритейлу корисна наша додаткова послуга: в нас є досвід оформлення контейнерів, де міститься дуже багато різних позицій, але у порівняно невеличкій кількості. Оформлення таких вантажів, як правило, займає багато часу через велику кількість SKU. Завдяки вже відпрацьованому алгоритму, ми можемо досить швидко оформити такий вантаж.
Більш того: ми допомагаємо не тільки з митним оформленням, а й з подальшою сертифікацією продукції. Щоб прискорити процес, при виборі виробника ми звертаємо увагу на наявність в нього міжнародних сертифікатів сімейства ISO – в такому випадку вдається швидше отримати відповідні українські документи.
– Наскільки велика конкуренція у вашій сфері?
– В Україні працює близько 600 логістичних компаній. Але вони відрізняються за своєю спеціалізацією: хтось займається лише автоперевезеннями, хтось – морськими, хтось – залізницею. Різняться й об’єми перевезень. Наша компанія надає послугу «під ключ» із консультуванням клієнта, і використовує різні види доставки: в нас є авіадоставка, морська доставка, автодоставка з усіх країн світу.
– Залізницею користуєтеся?
– Лише коли веземо вантаж з Гданську до Тернополя або Чернівців. Насправді, ситуація із залізницею не дуже передбачувана. Залізничні колії перевантажені, тому товар може застрягти на кордоні на тривалий час. В цьому сенсі автотранспорт надійніше.
– У вас власний автопарк чи звертаєтеся до підрядників?
– Ні, власного автопарку в нас немає. Ми віддаємо перевагу диверсифікації і співпрацюємо з багатьма перевіреними партнерами, які можуть забезпечити наявність машин саме там, де нам потрібно, і таким чином мінімізувати час простою товарів.
– Хто з ритейлу вже співпрацює з вами?
– Багато працюємо з Червоний Маркет, Usupso, O!Some, fashion-мережі, A-Shop, Fozzy Group, Таврія В та інші.
– Спеціалізуєтеся виключно на non-food?
– Так, продуктами ми не займаємося, це не наша специфіка.
– Ви забезпечуєте доставку до розподільчого центру чи при необхідності можете довезти товар і безпосередньо до магазину?
– Зазвичай ми доставляємо до розподільчого центру або складу. Але були випадки, що забезпечували й відправку до магазинів. Це в тих випадках, коли товар терміново необхідний в магазинах, і не затримується на складі.
– Що зараз найбільше ввозять в Україну ваші клієнти?
– Саме зараз це не тільки товар для продажу, а й обладнання для енергоефективності та енергонезалежності. Батареї, інвертори і так далі.
Якщо взяти товари, то тут все залежить від сезонності. Зараз наближається сезон Back to school, тому підвищений попит на канцелярію і все для школи. Перед Новим роком буде бум на іграшки і подарунки.
Незалежно від сезону, завжди возимо те, що в Україні не виробляється: електроніка, побутова техніка, гаджети, все, що стосується краси, іграшки,
– Що найважливіше для клієнтів при замовленні логістичних послуг?
– Три «кита» логістики не змінюються: собівартість, швидкість, безпека. Саме на цих пріоритетах ми і концентруємося. При цьому під безпекою слід розуміти не тільки фізичну безпеку вантажу, але й кропітку підготовчу роботу: супровід підписання контрактів, безпечний перевід грошових коштів, перевірка товару тощо.
– Які зараз глобальні виклики стоять перед міжнародними логістичними компаніями?
– Перш за все, це збільшення термінів доставки товарів із Південно-Східної Азії. Зараз середній термін доставки вантажа морем з Азії до Європи складає близько 90 днів, що означає для компаній тривалу заморозку обігових коштів. Головна причина – криза у Червоному морі, через що кораблі мають йти навколо Африки.
Друга проблема: різке зростання ціни фрахту контейнерів. При чому воно почалося ще у часи коронавірусу. Початок повномасштабної війни також відбився на цінах: оскільки тривалий час доставка морем в Україну була неможлива, доводилося доставляти вантаж через сусідні країни, що значно збільшує витратну частину. В результаті в Україні товар коштує в середньому на 25% дорожче, ніж для європейців.
Третя специфічна проблема: складності із підписанням контрактів і їх фінансуванням. На початку війни уряд заборонив вивід валюти за кордон, окрім критичного імпорту. Це затримало замовлення певних категорій товарів. Зараз з цим стало легше, але все одно витрачається багато часу: угода затверджується банком приблизно тиждень, при підписанні договору ми маємо уточнити у постачальника, чи не є серед його власників особи чи компанії, пов’язані з росією тощо. Ці перевірки безпеки займають багато часу та потребують чималих зусиль.
У 2022 році була проблема, пов’язана із тим, що власники контейнерів не давали дозвіл ввозити їх в Україну. І нам доводилося в порту перевантажувати товар у фури. А це ризик: можна товар пошкодити, загубити, його можуть вкрасти тощо. Зараз ситуація, на щастя, виправилася, і ми привозимо товар прямо у контейнерах.
Бувають і непередбачувані ситуативні складнощі: такі як блокіровка кордону з Польщею. Це теж відбивається на ціні доставки, і, відповідно, на вартості товарів для споживачів. Або теперішні проблеми із пошуком необхідної кількості водіїв через мобілізацію.
– Ваш прогноз на розвиток ринку логістики на найближчі роки?
– Розвиток країни у великій мірі залежить від розвитку логістики. В планах відбудови країни велика увага приділяється саме розвитку логістичної інфраструктури: спорудженню нових портів, залізничних переходів, сучасних складів і так далі.
Тобто експортно-імпортний і транзитний потенціал України має бути реалізований, і це дозволить значно здешевити логістику.