Руслан Шостак, EVA та Varus: Ми переглянули свої плани виходу на міжнародні ринки і спрямували прибуток на розвиток бізнесу в Україні
Співвласник мереж EVA та Varus про військові втрати, заарештований ТРЦ Lake Plaza, плани на ТМ «Ушастый нянь», прибутковий рік та бізнес-партнерство.
В інтерв’ю виданню Forbes співвласник мереж EVA та Varus Руслан Шостак розповів, як його мережі пережили рік війни, навіщо йому з партнером конфісковане у росіян виробництво Вінницяпобутхім та чому вони заморозили експансію. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цієї бесіди.
Про роботу бізнесу під час війни
Під час великої війни повністю поринув у свій благодійний проект. Ми відправляємо на відпочинок до Туреччини українських дітей-сиріт із зон бойових дій, а також купуємо машини для оборони країни.
Бізнесом уже кілька років управляє менеджерська команда, а я займаюся стратегічними питаннями. До великої війни у Varus було 113 магазинів, у EVA – 1150. На березень 2023-го EVA скоротилася до 990, Varus – до 103 магазинів.
До війни в нашій групі компаній було 35 000 співробітників і товарообіг близько $2 млрд на рік. Наразі понад 27 000 співробітників і товарообіг за результатами 2022 року $1,3 млрд.
Я вважаю, що з урахуванням війни ми маємо непогані показники. Товарообіг у гривні за результатами 2022 року можна порівняти з показниками 2021 року. При тому, що 20% мереж EVA та Varus не працювали на початку воєнних дій.
Про розвиток в регіонах
Зараз у EVA не працює близько 16% мережі, у Varus – менше. У Херсоні, наприклад, не всі магазини EVA працюють. Ми відкриватимемо їх у міру поліпшення ситуації в місті. Але ми нарощуємо присутність в інших регіонах України – у 2022 році відкрили 26 нових магазинів EVA на заході України та у Києві. Також з’явилося вісім нових Varus.
Тобто за підсумками 2022 року компанія прибуткова, але прибуток, який отримали 2022 року, ми спрямували на соціальні проекти та розвиток бізнесу в Україні. Саме тому ми переглянули свої плани виходу на міжнародні ринки.
Про втрачені активи
Під час війни ми втратили розподільчий центр під Києвом. Там були запаси холодної продукції. Це була спланована російською владою операція зі знищення продовольчих запасів Києва. Водночас АТБ, Сільпо та інші рітейлери втратили свої склади. Тобто одного дня внаслідок ворожої атаки згоріли тисячі тонн продовольства. Київ та область могли залишитися без запасів їжі. Рітейл спільно із київською адміністрацією та Міністерством економіки практично врятували Київ та область від голоду – досить швидко поповнили продовольчі запаси за рахунок організованої та оперативної роботи.
Про нові інвестиції
Як уже відмічалося, ми вирішили акумулювати інвестиції в Україні. Наприклад, на початку війни заморозили будівництво великого логістичного центру під Одесою, яке розпочалося наприкінці 2021 року. Але за три місяці відновили будівництво. Це буде один із найбільших логістичних хабів в Україні на 60 га землі. Першу чергу в 40 000 кв. м закінчимо на початку наступного року.
Це буде перший склад південного регіону для мережі EVA із загальною площею 100 000 кв. м. Після перемоги наш Крим звідти обслуговуватимемо. Обсяги інвестицій у першу чергу будівництва становитимуть приблизно $40 млн. Крім того, що цей розподільчий центр стане одним із найбільших логістичних центрів у країні, він буде першим «зеленим» проектом у цій галузі.
У планах також є будівництво, ремонт та модернізація наявних складів, щоб задовольнити потреби нашого бізнесу. Зараз у нашій групі компаній їх п’ять, загальною площею 160 000 кв. м. Після запуску першої черги одеського логістичного хаба буде 200 000 кв. м.
Про ТРЦ Lake Plaza
Ми купили Lake Plaza на відкритому ринку за сприяння посередників за кілька років до початку війни. Під час купівлі провели аудит усіх документів і не знайшли причин, які обмежують нас у законному придбанні ТРЦ. У 2021 році ми розпочали реконструкцію всього торговельного центру та закінчували вже в умовах війни, у середині минулого року. Наразі справи у нього, як і у всіх ТРЦ в Україні.
Факт арешту обʼєкта через звʼязок із російським бізнесом викликає подив у нашої команди. Угода відбулася кілька років тому, була й залишається абсолютно прозорою.
Про ТМ «Ушастый нянь»
Наша компанія виграла конкурс АРМА на управителя компанії Вінницяпобутхім, яка випускала мийні засоби «Ушастый нянь». Україні серйозно бракує власного виробництва, щоб не залежати від імпорту. В умовах пандемії ця тема виявилася на поверхні, а війна посилила її значущість. Тому ми вирішили піти у виробництво. Підприємство поки що не працює. Проходимо бюрократичні процедури. Наскільки я знаю, завдання змінювати менеджмент немає. Будемо виробляти і нові, і старі марки. Орієнтуватимемося на ринок. Головне, що тепер ми вироблятимемо продукти в Україні та скоротимо частку імпорту. Для нас це важливо.
Про бізнес-партнера Валерія Кіптика
Я займаюся проектами, які стосуються роздробу. Він – девелопментом і дистрибуцією. Також маючи досвід із «Ольвією», він більше займається Вінницею.(до 2004 року Кіптик займався виробництвом пральних порошків і мийних засобів. Виробництво продано Procter&Gamble).