Рената Якубченієне, ТРЦ Retroville: З березня ми бачимо збільшення середнього показника відвідуваності на 17%
Генеральний директор ТРЦ і БЦ Retroville про відбудову та повернення до повноцінної роботи, нових операторів, зміну трафіку та плани на поточний рік.
20 березня 2022 року ворожа ракета зруйнувала 40% ТРЦ Retroville, а вже 15 червня перші магазини відкрилися знову. Рівно через рік, 20 березня відкрилась остання реконструйована частина торгової галереї ТРЦ Retroville, яка постраждала під час руйнування. Про те, як відбувалося поетапне відновлення та як тепер працює ТРЦ в інтерв’ю RAU розповіла CEO ТРЦ і БЦ Retroville Рената Якубченієне.
– Як відбувалося поетапне відновлення, які магазини відкривалися першими, а які – останніми?
– Відкриття відновлених торгових галерей ТРЦ відбувалося поетапно. Це залежало від обсягів руйнування та термінів відновлювальних робіт. Як і було заплановано – остання частина відкрилася 20 березня 2023 року, рівно через рік від трагічних подій. На 2023 рік основним завданням є заповнення тієї частини ТРЦ, яка була відновлена.
– Яка частка орендарів, що працювали до великої війни, погодилася продовжити роботу та які причини називали ті, хто вирішив піти?
– Майже всі орендарі, які були представлені в ТРЦ до 24 лютого 2022 року залишилися в проекті, окрім тих, чиї магазини фізично постраждали, бо знаходились в галереї, яку було зруйновано. Але навіть серед них є ті, хто зміг перемістити свої магазини в іншу частину ТРЦ та відновити роботу. Наприклад, мережа магазинів Eldorado, чий магазин дуже серйозно постраждав, приклала максимум зусиль і вже в січні в ТРЦ Retroville відкрили повністю реконструйований магазин.
І це не поодинокий випадок, коли наші партнери-орендарі, незважаючи на складну і нестабільну ситуацію, прийняли рішення залишитись з нами і відновлювати свої магазини і заклади.
– Які сектори рітейлу одними з перших погодилися відновити роботу?
– Наприклад, ресторан Євразія, який знаходиться на другому поверсі та отримав дуже сильні пошкодження. Але практично одразу ми домовились, що зробимо все можливе, щоб ресторан знову відкрив свої двері в ТРЦ Retroville. Наразі йдуть відновлювані роботи і вже зовсім скоро відвідувачі зможуть провести час у своєму улюбленому закладі.
Також ми очікуємо нового відкриття української мережі фітнес-клубів Sport Life. Цей оператор постраждав найбільше. На його відновлення знадобиться, безумовно, більше часу і про точні терміни відкриття говорити важко. Але ми раді, що процес триває і цей оператор залишається з нами.
– Ви допомагаєте своїм орендарям у цьому процесі?
– З нашого боку ми намагаємось робити максимум для того, щоб кожен з орендарів, хто прийняв рішення залишитись – відкрив свої двері для відвідувачів ТРЦ Retroville якомога швидше. І, безумовно, ми працюємо над відновленням нашого бізнес-центру, який зараз проходить повторну стадію будівництва.
– Що найголовніше для відновлення?
– Найголовнішими і найскладнішими питаннями для відновлення таких магазинів, тобто фактично відбудови їх з «нуля», звичайно були питання безпеки та інвестицій. Але станом на сьогодні деякі з тих операторів, хто був вимушений припинити роботу в ТРЦ Retroville, повертаються і готуються до нових відкриттів. Ми дуже вдячні нашим орендарям, які в важкі часи знайшли можливість і сили відновити свої магазини, тим самим допомогти нам запустити ТРЦ в більш-менш нормальному режимі роботи.
– Чи довелося вам змінювати tenant-mix та як саме і чим це було продиктовано?
– Так, довелося. Деякі зміни були обумовлені виходом міжнародних операторів з ринку України. Деякі – необхідністю посилити конкретну зону ТРЦ.
– Які знакові орендарі відновили свою роботу або відкрилися в новій для себе локації – у ТРЦ Retroville?
– В ТРЦ працює майже той самий пул якірних орендарів, який був до повномасштабного вторгнення. Враховуючи, що остання реконструйована галерея була відкрита не так давно – наприкінці березня 2023 року – нові знакові відкриття в ній очікуються вже найближчим часом.
– Замість Leroy Merlin у ТРЦ Retroville відкриється новий якірний орендар – гіпермаркет ОЛДІ. Коли це станеться та як ви оцінюєте ефект від такої заміни?
– Цей оператор зараз заходиться на стадії ремонтних робіт і ще не відкрив свої двері для відвідувачів, це має відбутися вже найближчим часом. Відкриття такого оператора в ТРЦ Retroville, враховуючи зону охоплення ТРЦ і велику кількість новобудов в цій зоні, стане додатковим магнітом для відвідувачів нашого проекту, задовольнить існуючий попит і залучатиме нових клієнтів.
– З якими труднощами наразі стикаєтеся та які є шляхи їх подолання?
– Найголовніші труднощі зараз – це нестабільна ситуація взагалі з точки зору безпеки, що, звичайно, сильно впливає на прийняття будь-яких бізнес-рішень і на процеси планування.
– Скільки наразі працює магазинів і який це процент від існуючих торгових площ, наскільки збільшилася чи зменшилася вакантність порівняно із довоєнним часом та що цьому сприяло?
– Звичайно, що вакантність значно виросла у порівнянні із довоєнним періодом. Але це виключно пов’язане з влучанням в ТРЦ і неможливістю майже рік передавати в оренду значну частину приміщень. Поки не буде передана в оренду остання відбудована галерея, вважаємо за некоректне порівнювати роботу повноцінно діючого об’єкту із тим, який тільки-но відбудувався.
– Як змінився трафік та поведінка покупців за час війни та які тенденції ви можете зазначити?
– ТРЦ Retroville постраждав найбільше зі столичних ТРЦ з початку повномасштабного вторгнення. Це вплинуло і на показники відвідуваності після відкриття, бо значна частина магазинів не працювала. Також впливали непередбачувані повітряні атаки, та велика кількість неробочого часу ТРЦ.
Наразі з березня ми бачимо збільшення середнього показника відвідуваності на 17%. Попереду літо, люди більше часу почнуть проводити саме на вулиці. Але, незважаючи на це, ми все ж таки прогнозуємо збільшення потоку відвідуваності за рахунок відкриття нових магазинів і закладів, прагнення людей оновити речі до сезону, незважаючи на воєнний стан в країні.
– Які товари і відповідно магазини зараз користуються найбільшим попитом?
– Наразі, звичайно, фокус зміщений в сторону надважливих покупок, з урахуванням воєнного стану – це продукти та товари першої необхідності. Зараз люди більш зацікавлені в зручному одязі та взутті, техніці та електроніці. Меншим попитом користуються косметика та подарунки. Але все одно попит значно ширший, ніж був рік тому. Це стосується і розваг, і іграшок. Серед тих сфер, кому найважче відновити роботу в ТРЦ можемо назвати туристичні послуги.
– Розкажіть, як працює розважальний сегмент у вашому ТЦ?
– До ТРЦ Retroville приходять, аби провести час з близькими, друзями, відвідати кінотеатр і фудкорт. В нас працює розважальний дитячий центр Papashon Kids, який дуже люблять наші відвідувачі. Нещодавно відкрився боулінг-клуб Papashon. Поруч з ТРЦ Retroville – великий житловий масив, тому до нас приходить багато сімей з дітьми. Дітей треба відволікати від поточних подій. Тому дитячі розваги, майстер-класи дуже популярні. Бачимо тенденцію, що люди продовжують жити, пристосовуються до нових умов, та повертають у своє життя все більше звичних речей та подій.
– Як ви користуєтеся даною тенденцією?
– В травні ми вирішили запустити акцію для наших відвідувачів і спільно з нашими операторами розваг пропонуємо знижки на розваги у будні дні. Це 50% знижки на квиток в дитячий розважальний центр Papashon Kids, друга година гри у подарунок в боулінг-центрі Papashon, а також «кіновівторок» у Multiplex, коли діє єдина ціна на квитки, зі знижкою. Також в Retroville маємо потужних операторів на фуд-корті, і наші відвідувачі дуже люблять проводити там час.
– Чи проводите ви якусь маркетингову активність та яку саме? Що зараз працює найкраще?
– Звичайно, великі розважальні івенти зараз не на часі. Ми маємо робити все, щоб наші відвідувачі знову відчували себе комфортно і спокійно у нашому ТРЦ, поступово повертаючи їх до нормального життя. В березні ми проводили «Акцію єдності», де залучали наших відвідувачів до створення символічної інсталяції, яка зараз прикрашає центральну площу ТРЦ. І серед учасників розіграли подарунки від орендарів ТРЦ. На великодні вихідні ми проводили активності із закладами харчування та продуктовими брендами – це кулінарні майстер-класи для дітей, дегустації, цікаві екскурсії. Та в якості лояльності до наших відвідувачів – дарували всім покупцям смаколики за чек.
Також нещодавно, в нас пройшов брейкінг фестиваль, який привернув увагу багато творчої молоді. Учасниками були як жителі нашого району, так й інших районів і міст. Ми маємо унікальний майданчик для проведення подібних заходів, центральну площу на 1300 кв. м, тому готові й надалі приймати у себе заходи, які так важливі зараз для підтримки творчої молоді та дітей.
– Як наразі відбувається співпраця з орендарями, що можна зараз вважати стандартними умовами, кому та які ви пропонуєте особливі умови і хто може на них претендувати?
– Зараз всі умови – нестандартні, бо сам час потребує вміння маневрувати. Ми дослухаємось до кожного з орендарів, як діючих, так і нових, і шукаємо формулу, яка буде влаштовувати дві сторони.
– У лютому 2023 року була сформована нова команда комерційного департаменту ТРЦ. Які зміни сталися за ці два місяці по відновленню повноцінної роботи ТРЦ Retroville?
– Нова команда рішуче налаштована на покращення ситуації з наповненням ТРЦ та залученням нових орендарів, партнерів та клієнтів. Також, як одна з основних задач – збереження добрих відносин з усіма партнерами, які є в проекті до сьогодні. Якщо не буде погіршення зовнішньої ситуації, то вже найближчим часом мають бути візуально помітні зміни в ТРЦ.
– Які ваші прогнози та плани на найближче майбутнє, до кінця року?
– Маємо план дій з розрахунком на покращення наявної ситуації – це загальний розвиток проекту, зріст відвідуваності, нові цікаві відкриття та маркетингові активності. Ми дуже вдячні всім партнерам ТРЦ Retroville, які підтримують наш проект, лишаються з нами, а також планують свій розвиток в рамках нашого ТРЦ.