Ремікс тенант-мікс або зміни суспільства, з якими доведеться рахуватися сучасним ТРЦ
Керуючий директор столичного ТРЦ Dream Town Роман Ємець про сьогодення та майбутнє торгово-розважальних центрів, нові виклики для девелоперів, необхідність адаптації та багато іншого.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Все частіше на професійних рітейл-конференціях можна почути, що ринок ТРЦ на порозі глобальних змін і викликів, впоратися з якими зможуть не всі. Може бути, в цих словах є частка правди. Але давайте подумаємо, як будуть виглядати ті ТРЦ, які впораються з викликами часу?
Візьмемо перспективу найближчих 10-12 років і відразу оговоримо очевидні складові шопінгу. Це сам процес і місце, де ви робите покупки. Останні 10-15 років покупець вибирав в першу чергу МІСЦЕ шопінгу. Пам’ятаєте це: «location, location, location»? Так, саме розташування грало визначальну роль в ухваленні рішення про відвідування ТРЦ.
Що вибирав відвідувач далі? Бренд! Одним подобався Gucci, іншим – Guess … У випадку, коли торгова марка виявлялася не важлива, відвідувач вибирав максимально великий ТРЦ, так як саме там він отримував максимально широкий вибір. Після покупок відвідувачам хотілося відпочинку або розваг. Іноді навпаки, відвідувачі починали з кіно, ресторану, дитячих і дорослих розважальних зон.
Так, мало не забув, гостю ТРЦ також було важливо отримати набір найпростіших послуг поруч – хімчистку, банк, страхову, аптеку.
Тому тим, хто управляє ТРЦ, досить було всього лише з’єднати весь набір орендарів для отримання відмінного результату. Тепер все буде трохи інакше.
Пару років назад стартаперів прийшли не тільки в IT, а й в інші сфери нашого життя. Наприклад, в ТРЦ, який і знаходиться на передовій всіх змін суспільства. Це означає необхідність адаптації або «підгону» тенант-міксу під нові очікування або вимоги споживачів.
Адже тепер покупець, вибираючи, відштовхується не від місця і всього того, про що ми говорили вище. Він спочатку вибирає товар, сервіс, функцію або послугу, а вже потім місце здійснення покупки (офлайн або онлайн). Якщо це офлайн, то лише потім покупець вирішує, в якому ТРЦ.
Резюмую, які основні змін чекають ТРЦ.
- Збільшення соціальної функції ТРЦ. Як би смішно це не звучало в момент, коли ми боремося з пандеміей. Це раніше основним поділом на групи захоплень був спорт, кіно, музика, культура і мистецтво. В даний момент, з розвитком технологій, спортсмен може писати музику, планувати випуск колекції одягу та піклуватися про навколишнє середовище. Наприклад, порівняйте гонщиків Формули 1 середини 90-х років Міхаеля Шумахера або Міку Хаккинена з сучасними Льюісом Гемільтоном і Шарлем Лєклером. Перші два – професійні гонщики. І крапка. Другі два ганяються, пишуть музику, беруть участь в розробці нових колекцій модних будинків і займаються декількома соціальними проектами. І потреба в такому розмаїтті життя є у кожного споживача, якщо переводити мій приклад на ТРЦ. Завдання ТРЦ в такому випадку – надати відвідувачеві можливість не тільки пошопитися, подивитися кіно або зіграти в боулінг.
- Приміщення, які можна швидко адатувати під різні формати. Керуючі ТРЦ останнім часом все частіше спостерігають «зоряні спалахи» нових орендарів, особливо на локальних ринках. Мова про маленькі яскраві проекти, що стартують часто в Instagram (ідея однієї кричущої написи на футболці, худі тощо) і «відкушує» досить хороший шматок товарообігу у великих проектів. Такі бренди-спалахи швидко розганяються, але можуть так само швидко згасати. Ідеальний для таких орендарів сюжет – це колаборація з відомим брендом. Або «колаборація» з ТРЦ, які могли б надавати приміщення з готовим «непомітним, але хорошим» ремонтом і можливістю швидко «зайти і вийти» з проекту. Це дасть постійну новизну і хороше охоплення в соціальних медіа, що дозволяє «зловити» непланований трафік до ТРЦ.
- Аналогічні проекти можливі у зонах фуд-корту. Так, є традиційні кілери категорій (McDonalds, KFC, Пузата Хата, Mafia, Salateira), але що робити, наприклад, тому, хто вирішить готувати пельмені з устрицями? Цілком ймовірно, що майбутній фуд-корт буде чимось нагадувати фестиваль вуличної їжі зі своїм набором фуд-траків, які можна орендувати і швидко стартанути ті самі пельмені з устрицями. Якщо бізнес пішов, працюй далі, якщо ні: звільни швидко місце «карамелізованим вишням з анчоусами».
- Приміщення з максимально можливою складської функцією, яка здатна обслуговувати «доставку». В Америці та Великій Британії вже сьогодні ряд проектів трансформуються з рітейлу на логістичні складові. У перспективі в ТРЦ досить буде зробити відмінну візуальну студію, яка буде максимально наочно показувати продукт, а сам ТРЦ буде швидко цей продукт доставляти.
- І глобально міська тенденція. З урахуванням зростання міського населення, і, як наслідок, трафіку, ТРЦ мають шанс стати частиною міських міні-систем. Наприклад, перебуваючи в Dream Town в даний момент і дивлячись у вікно, я абсолютно чітко уявляю собі, як на ділянці між станціями метро «Оболонь», «Мінська» і «Героїв Дніпра» можна створити додаткові громадські простори і розвантажити трафік, зменшивши аварійність і пробки. ТРЦ в такому випадку може взяти на себе функцію об’єкта проведення спортивних і культурних заходів.
Замість висновку.
Незважаючи на невизначеність, що панує на ринку, я в цілому зберігаю оптимізм щодо того, що у ТРЦ буде навіть більш широкий вибір орендарів, ніж зараз. Нам просто доведеться під іншим кутом дивитися на саме поняття «орендар».
Читайте також –
Роман Ємець, Dream Town: Карантин в процесі реновації – час втрачених можливостей чи переосмислення?