Ольга Шевченко, EVA: В умовах кризи правильніше залишатися з адекватними партнерами
Виконавчий директор Лінії магазинів EVA про ситуацію на ринку, переговори з орендодавцями, зміну споживчих уподобань, майбутнє рітейлу і багато іншого.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Пандемія коронавируса COVID-19 і введений через неї карантин сильно вдарили по всій економіці України, але найбільше постраждали сфери послуг, громадського харчування та роздрібної торгівлі: переважна більшість торгових точок закриті, працівники відправлені в оплачувану або неоплачувану відпустку, компанії змушені шукати резерви, щоб вижити в умовах повної відсутності прибутку. З огляду на це, багатьом здається, що мережі, які продовжили роботу відповідно до дозволу уряду – продуктові, аптеки, продавці товарів для гігієни та здоров’я – зараз знаходяться в привілейованому положенні, тому практично не відчувають кризи. Чи це так, як drogerie-рітейлерам працюється в умовах карантину, які нові виклики та завдання доводиться вирішувати, в бліц-інтерв’ю RAU розповіла виконавчий директор Лінії магазинів EVA Ольга Шевченко.
– Як зараз працює Лінія магазинів EVA? Скільки торгових точок відкрито?
– Найголовніша новина полягає в тому, що Лінія магазинів EVA працює, і працює на законних підставах. Для суб’єктів господарювання, які реалізують засоби гігієни та інші засоби, що перешкоджають поширенню коронавирусной інфекції, постановою уряду України №211 зроблено виняток і дозволено працювати. Завдяки цьому рішенню з тисячі магазинів мережі, приблизно 980 наших торгових точок відкриті. Але ситуація не стабільна, оскільки в різних регіонах місцеві органи влади приймають на свій розсуд рішення щодо переліку карантинних заходів в різні періоди часу.
– Чи знизився товарообіг в мережі? Багато хто говорить, що drogerie та продуктові магазини зараз “на коні”. Чи це так?
– Ні, це зовсім не так. Думаю, кожна людина це розуміє на особистому прикладі. Ми не відвідуємо магазини з тією частотою, як робили це до карантину. Ми всі перебуваємо вдома і йдемо за покупками лише, коли вже не можемо не йти.
У наших магазинах істотно знизилася кількість покупців. Практично не виріс і середній чек, оскільки люди купують тільки найнеобхідніше, так що drogerie мають відчутне зниження товарообігу.
– Що зараз найчастіше купують в EVA? В умовах кризи і небезпеки епідемії які товари ви пропонуєте?
– Основне наповнення купівельних кошиків становлять товари особистої гігієни та побутової хімії. Ми розширили асортимент різних антисептиків і дезінфікуючих засобів, тому що зараз вони дуже необхідні. Намагаємося забезпечувати наявність масок за доступною ціною, ввели в асортимент додаткові товари, такі як термометри, наприклад. На жаль, законодавство не дає чіткого тлумачення: який асортимент, представлений в магазинах нашого формату, відноситься до засобів гігієни. Це дає можливість місцевим органам влади по-своєму інтерпретувати постанову уряду про карантин і на свій розсуд забороняти нам торгувати тим чи іншим асортиментом. Наприклад, декоративною косметикою, антиперспірантами, парфумерією та фарбами для волосся. Це ображає наших покупців, тому що в умовах, коли закриті всі салони-перукарні, жінки ще більше потребують засобів догляду за собою. Для нас же це втрата вагомої частки виручки. Тому ми точно не “на коні”.
– З огляду на ситуацію, що склалася, як будуєте відносини з орендодавцями? Вдається знайти компроміс?
– Тисяча магазинів мережі EVA – це не тільки зручність для клієнтів, у яких магазин поруч з будинком, а й величезні торгові площі. А з огляду на різке зниження продажів, звичайно, ми змушені домовлятися з орендодавцями про зниження орендних ставок на час, поки ситуація не стабілізується. Ми не маємо можливості забезпечувати пасивний дохід власників нерухомості за рахунок своїх збитків. В основному вдається знайти компроміс.
– Чи доводилося вам закривати торговельні точки через жорстку позицію власника приміщення? Яким чином ви бачите ситуацію win-win в даних умовах?
– Доводилося. У різних містах України – і в Києві, і Одесі, у Вінниці та маленьких містах. Магазини там ще не закриті, тому що договором передбачений певний період на його розірвання, але власники вже повідомлені. Втім, нас це не лякає.
Ми увійшли в карантин з хорошим покриттям нашими магазинами практично всіх міст України, і не бачимо великої проблеми, якщо закриємо кілька торгових точок. Значно більша проблема – залишитися в партнерстві з власниками, які не готові до компромісу.
Адже ми розуміємо, що карантин закінчиться, а економічна криза в країні тільки починає набирати силу. У цих умовах правильніше залишатися з партнерами, які адекватно оцінюють ринкову ситуацію.
– Що ще орендодавець і місцева/державна влада можу зробити, щоб пом’якшити наслідки кризи для сегмента роздрібної торгівлі?
– Від орендодавця потрібне розуміння того, що нерухомість зберігається за своєю суттю, а щоб зберегти бізнес, необхідно врівноважувати доходи з витратами. І якщо під час епідемії вся країна перестала купувати, то потрібно всім, хто в цьому ланцюжку, знижувати свої витрати за всіма статтями.
Що стосується державної влади, то свої пропозиції щодо зміни законодавчих норм, які допоможуть роздрібному бізнесу подолати кризу, ми виклали досить докладно . Сподіваємося, що до них прислухаються.
Читайте також –