Наталія Азюковська, Varus: Плануємо активне масштабування та нові регіони

Наталія Азюковська, Varus: Плануємо активне масштабування та нові регіони

25.04.2019 08:04
  3278
Виктор Нагорский

Виконавчий директор мережі Varus про позитивні тенденції в українському FMCG-рітейлі, найбільш ефективні канали комунікації з клієнтом, а також плани з розширення мережі та розвитку власних торгових марок.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Заснована в Дніпрі мережа супермаркетів Varus стабільно входить в десятку найбільших продуктових рітейлерів України. В останні роки компанія Омега, що управляє мережею, зміцнювала свої позиції в містах присутності, а тепер планує подальшу географічну експансію. В інтерв’ю для RAU виконавчий директор компанії Наталія Азюковська розповіла про результати роботи в 2018 році, плани розвитку торгової мережі, тенденції українського ринку FMCG-рітейлу та багато іншого.

– Як зріс товарообіг мережі в 2018 році та за рахунок чого: збільшення мережі, зростання відвідуваності магазинів чи середнього чека?

– Товарообіг Varus в 2018 році виріс на 54% і склав близько 12,5 млрд грн. Зростання відбулося як за рахунок збільшення середнього чека на 29%, так і за рахунок відкриття магазинів і залучення додаткових клієнтів: в 2018-му ми відкрили чотири нові торгові точки, збільшивши сумарну площу мережі на 4200 кв. м.

– В яких регіонах відкривали нові об’єкти та які плани з розширення мережі на 2019-й?

– У минулому році один новий об’єкт відкрили в Дніпрі, ще три – в Кривому Розі. У цьому вже почали роботу два магазини, і ще три повинні запустити найближчим часом – це вже підписані об’єкти. В цілому, дуже ретельно підходимо до оцінки локацій, адже зараз не той час, щоб всі ресурси направляти на масштабне розширення. Однак в наших планах досить активне масштабування в найближчі 3-4 роки. У тому числі – будемо виходити в нові регіони.

Зараз пріоритет – центр України. Цілком ймовірний рух на Південь. В Західний регіон в найближчі два роки виходити не плануємо.

Поки що не присутні в Полтаві, в Черкасах, але думаю, що в цих регіонах незабаром з’являться наші магазини. Також в поточному році плануємо відкривати торгові точки в південних областях. В цілому, в планах на цей рік збільшити мережу мінімум на 15 000 кв. м.

– Як змінилися витрати на відкриття магазинів в останні роки?

– Практично все обладнання в магазинах імпортне. Зараз витрати залежать від формату, але в середньому це близько 14 000-15 000 грн на метр. Приблизно 60% цих витрат – вартість обладнання.

– Varus розвиває декілька форматів: магазини біля дому і супермаркети. За вашими оцінками, які більш ефективні?

– Ми дотримуємося стратегії мультиформатності: намагаємося бути там, де це потрібно покупцеві та в тому форматі, який йому необхідний. При цьому ніколи не працювали у форматі гіпермаркетів, тому не можу підтвердити падіння їхньої популярності. В супермаркетах площею до 2000 кв. м такого тренду не помічаємо. У нас досить багато таких магазинів, і вони успішно працюють.

Однозначно можу сказати, що для всіх зараз найважливішим ресурсом стає час. І люди не хочуть його витрачати на покупки. Думаю, подальший розвиток рітейлу виходитиме з цього факту.

– У зв’язку з цим є плани з запуску інтернет-магазину?

– Плани є, але ми тільки на початку цього шляху. Незабаром будемо пробувати доставку продуктів. Це не зовсім інтернет-магазин, скоріше своєрідна “підписка на продукти”. Коли будемо готові – презентуємо новий проект. Зараз можу сказати, що експерименти в цьому напрямку почнемо проводити вже в цьому році, в тому числі в Києві.

Зростання в усіх напрямках

– Які стратегічні плани на найближчі 3-5 років?

– Досить масштабні. Наприклад, в наступному році хотілося б відкрити об’єктів на не менш як 30 000 кв. м. Будуємо й більш довгострокові плани, однак життя в нашій країні дуже мінливе, складно прогнозувати, що трапиться завтра, не кажучи вже про перспективу трьох-п’яти років.

– Як вибудувана логістика? Чи є у компанії власні складські площі? Чи плануєте покупку чи оренду додаткових складів?

– В основному використовуємо орендні площі, всю логістику здійснюємо на аутсорсі. У зв’язку з розширенням мережі нам будуть потрібні нові логістичні потужності. Так що у всіх нових регіонах, де будуть відкриватися наші магазини, будемо орендувати склади.

Є плани по відкриттю овочевого складу в Дніпрі корисною площею близько 9000 кв. м.

Дефіцит складів спостерігається практично у всіх регіонах України. У Дніпрі ж логістичні центри довгий час не будувалися взагалі, тим більше з температурними режимами. Тому вони або дуже дорогі, або вже зайняті.

– Як розвивається напрямок власних торгових марок? Яку частку займають СТМ в товарообігу мережі?

– Зараз частка ВТМ в товарообігу близько 8%. У минулому році призупиняли випуск нових ВТМ і переглядали асортимент, проводили ребрендинг. Зараз знову активно взялися за нові продукти. До кінця весни у нас буде 900 SKU, a до кінця року плануємо 1500 SKU. Найголовніше у ВТМ – якість продукції. На жаль, не всі українські виробники можуть її надати.

З чотирьох компаній, які заходять на аудит, виходить лише одна з підтвердженим аудитом, або з некритичними зауваженнями, які можна виправити.

– До якого показника хочете наростити частку ВТМ в обороті?

– Вважаємо, що за три роки зможемо вийти на 25%. Активний розвиток ВТМ – загальносвітовий тренд. Молодь не прив’язана до брендів. Навіть в тих товарних групах, які вчора здавалися дуже брендозалежними, зараз виходять ВТМ і перетягують на себе значну частку продажів. Молоде покоління не вірить рекламі, більшою мірою довіряючи своєму купівельному досвіду. Друга покупка того чи іншого товару можлива тільки в тому випадку, якщо їх влаштувало співвідношення ціни і якості при першій покупці.

– Яка частка ВТМ у Varus виробляється в Україні та за кордоном?

– Більша частина продукції виробляється в Україні. За кордоном виробляємо якісь товари, притаманні тому чи іншому регіону. Наприклад макарони – в Італії. А оливкову олію – в Іспанії, на тій же фабриці, яка виробляє основний обсяг для Tesco.

Привід для оптимізму

– Істотне зростання товарообігу може свідчити про покращення економічної ситуації. Як вважаєте, чи є передумови для посилення позитивної динаміки?

– Дійсно, фіксуємо поліпшення споживчих настроїв. Про це свідчить не тільки зростання продажів, але і звіти дослідницької компанії Nielsen. Більш того, за нашими спостереженнями є навіть динаміка  повернення людей в країну з-за кордону. Перша хвиля людей, яка виїжджала на заробітки, зараз повертається і багато хто не збираються їхати повторно.

– Вважаєте, це відбувається через поліпшення ситуації в країні?

– У тому числі й через це. В останні роки в Україні значно збільшуються зарплати і в нашій компанії кадрова проблема йде на спад. Думаю, якщо чергових політичних потрясінь в країні не відбудеться, то попереду нас чекає не тільки стабілізація, але і хороше зростання.

– Наскільки в середньому ростуть зарплати у Varus в останні роки?

– Не скажу точну цифру, але це найбільш зростаюча стаття наших витрат. Багато в чому, це було вимушеним заходом, адже починаючи з 2014 року нестача персоналу відчувалася дуже сильно. Щоб утримати існуючих працівників і залучити в роздріб нових людей, довелося піднімати зарплати.

– Що ще робите для залучення й утримання персоналу? Що важливо співробітникам?

– За останні два роки запустили дуже багато проектів, спрямованих на те, щоб персоналу було комфортно, адже робота в роздробі сама по собі досить важка. Топ-менеджмент Varus це прекрасно знає, адже два рази на рік ми працюємо в магазинах в години пікових навантажень. З моєї точки зору в таких умовах найважливіше, щоб людині було комфортно в колективі, комфортно в компанії, щоб всі правила були прозорими.

– Ті кадрові проекти, які ви запустили, дозволили знизити плинність персоналу і поліпшити ситуацію з кадрами?

– Так, зараз у нас дуже непогана укомплектованість. У позаминулому році, з введенням безвізу і впровадженням квот для українських співробітників за кордоном – відтік був колосальний. Але вже в минулому році нам вдалося знизити показник плинності.

Зараз ми ділимо його на два показники: природну плинність – коли люди йдуть самі, та примусову – коли компанія не хоче продовжувати співпрацю з працівником.

І другий показник у нас досить високий, адже ми працюємо в сфері обслуговування, де крім важкої роботи дуже багато спілкування з клієнтами. У той же час, природна плинність, звичайно ж, більша – близько 60-65%.

– Куди найчастіше йдуть працівники: інші мережі, інші сфери бізнесу, виїзд на заробітки за кордон?

– Багато дійсно переїжджає, багато хто йде до конкурентів, думаючи, що там краще. Звичайно, багато хто йде з цієї сфери взагалі. Особливо молодь, яка вчиться чи приходить відразу після інституту. Зараз, щоб утримати молодих співробітників ми вибудовуємо зрозумілі для них кар’єрні сходинки. Щоб вони могли розвиватися в компанії, а не йшли в інші.

– Набагато складніше працювати з молодим поколінням?

– Я б не сказала, що з молодим поколінням працювати складніше, з ним потрібно працювати інакше. Люди старшого віку досі дуже цінують роботу і бояться її втратити. Головна відмінність молодих людей в тому, що вони не тримаються за місце і легко переходять з однієї роботи на іншу. Тому молодь важливо зацікавити, запропонувати їй щось цікаве.

Говорити з клієнтом

– Які канали комунікації з сучасним споживачем найбільш ефективні?

– Якщо говорити про ефективність, виходячи з вкладеної гривні та отриманого контакту, то в цьому плані найефективнішими залишаються традиційні канали комунікації – борди, ТБ. Однак через digital-канали можна донести персоналізовану інформацію і перевірити відгук. А значить – вивести гіпотезу, перевірити її, і запустити масово в разі її ефективності. Тому я думаю, що з кожним роком саме digital буде використовуватися все частіше. Ми вже зараз робимо акцент на комунікацію через ботів, смс та інші месенджери, закладаючи в цей напрямок основну частину бюджету.

– Які посили компанія намагається донести споживачеві в своїй комунікації?

– В основному це тим чи іншим чином пов’язано з вигодою. Мова не обов’язково йде про ціну. Це може бути пропозиція у вигляді бонусів у дні, коли покупець найчастіше ходить в магазини. Або ж пропозиція обрати список покупок, на які будуть діяти додаткові знижки. Або якісь нагадування про необхідні продукти і таке інше.

– Varus помітно активізував розробку і впровадження різних digital-інструментів в роботу мережі. Наскільки велику увагу компанія планує приділяти цьому напрямку?

– В цьому напрямку рухається весь світ, тому ми не можемо його ігнорувати. Зараз ця робота зосереджена у відділі аналітики та автоматизації. Але ми хочемо створити департамент цифрової трансформації, який об’єднає все це.

– Можете розповісти про якісь конкретні IT-проекти, які є в планах компанії?

– Наприклад, зараз займаємося розробкою бота в телеграмі та ФБ-месенджері. Там будуть і чеки, і опитування, і вимірювання NPS. За допомогою бота і покупці зможуть просто і зручно з нами комунікувати. Більш того, найближчим часом у нас в боті з’явиться віртуальна карта лояльності. Також займаємося розробкою нового мобільного додатку. Найважливіше завдання по програмі лояльності – максимальна персоналізація.

– Які дані про клієнтів дозволить збирати оновлена програма лояльності?

– Зараз, коли людина реєструє карту лояльності, вона залишає свій телефон, а в подальшому картки лояльності дозволяють нам збирати дані про його покупки, візити, середньому чеку і т.і. Зараз однією і тією ж карткою може користуватися все домогосподарство.

З введенням віртуальної карти хочемо максимально персоніфікувати клієнта. Тоді будемо бачити кожного окремого члена сім’ї та його особисті переваги.

Big Data, всілякі самонавчальні моделі допоможуть нам збагатити дані, і орієнтуватися вже не на сегменти і кластери покупців, а давати кожному персональну пропозицію, підтримувати з ним особисту комунікацію. Саме на це спрямовані основні зусилля нашого трансформаційного офісу.

– Скільки учасників зараз в програмі лояльності Varus?

– Зареєстрованих карт лояльності – близько 1 млн. Але до кінця року сподіваємося довести кількість зареєстрованих через мобільну віртуальну карту користувачів до 2,1 млн.

Вперед в майбутнє

– Яким ви бачите майбутнє українського ринку продуктового рітейлу?

– Наскільки динамічно зростатиме ринок і яким саме чином, сказати складно. Однозначно, якусь частину у цегляного роздробу забере онлайн. Всі на ринку це розуміють, і тим чи іншим чином рухаються в цьому напрямку.

Той факт, що на ринок активно заходять західні компанії, які здійснюють доставку продуктів, такі як Glovo та Uber Eats, свідчить про те, що це затребувано українським споживачем.

Виходячи з цього мені здається, що масштабування роздрібних мереж в найближчі кілька років сповільниться. В першу чергу тому, що ресурси будуть спрямовані на інші напрямки – в digital. Той же Walmart в останні роки практично не відкриває нових магазинів, інвестуючи в e-commerce. Думаю, іншого шляху немає, тому що люди все менше хочуть витрачати час на покупки.

– За вашими прогнозами, яку частку може зайняти онлайн в українському продуктовому роздробі?

– Складно сказати, але однозначно цей напрямок буде дуже швидко зростати. Маленька частка продажів продуктів онлайн пов’язана в першу чергу з недовірою покупців. По-друге – з нерозвиненою інфраструктурою. Адже продукти харчування – найбільш складний товар для продажу онлайн. Він вимагає різного температурного режиму зберігання, швидкої доставки і т.і. Як тільки буде готова логістика – процес піде швидше.

– На вашу думку, як будуть трансформуватися фізичні магазини під впливом технологій?

– Поки що вимоги споживача до фізичних магазинів практично не змінюються. При виборі того чи іншого магазину споживачеві, як і раніше, важливі локація, асортимент, ціна та рівень сервісу – ті речі, які завжди на будь-якому споживчому ринку є основними. Однак в майбутньому ми точно побачимо нові гібридні формати, більш технологічні та автоматизовані точки.

Читайте також –

Борис Марков, АТБ: Виїзд українців за кордон – серйозна загроза для країни


To the latest news To popular news Підтримати редакцію

Share this news on social networks


Read also

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

20 листопада Інвестиційний фонд для України (Ukraine Investment Fund) — новостворений фонд під управлінням норвезького державного...
time icon   
  14