Must Have: розвантажувальні жилети для ЗСУ, патріотичний мерч та розмови про вихід на закордонний ринок

Must Have: розвантажувальні жилети для ЗСУ, патріотичний мерч та розмови про вихід на закордонний ринок

27.07.2022 08:45
  1547
Дарія Осіїк

Засновниці бренду Must Have розповіли про діяльність мережі під час війни: з перших днів замість суконь виробництво перейшло на шиття розвантажувальнтх жилетів і балаклави, підключилися до волонтерських ініціатив та плани на майбутнє.

Український бренд Must Have – це 1520 кв. м виробництва у Бердичеві, десять магазинів у Києві та Львові, онлайн-магазин, 180 співробітників та 12 років на ринку.  Як компанія допомагає ЗСУ та українкам, що виїхали з небезпечних точок, яким трендам в одязі віддають перевагу клієнти сьогодні та чи вийде Must Have на закордонний ринок — в інтерв’ю для  AIN.UA поділилися засновниці бренду Must Have Анна Бец та Анастасія Дзюба. RAU пропонує ознайомитись з головними тезами інтерв’ю. 

Про плани компанії до 24 лютого

Ми пережили ковід і добре завершили 2021 рік. Минулого року ми досягли показників 2019 року і навіть зросли на 36%. Тому в 2022-му ми планували подальше зростання, збільшення колекцій та розширення асортименту. Ми не думали про відкриття нових магазинів, але планували збільшувати кількість клієнтів і асортиментний ряд. 

Covid і викликану їм кризу ми використали на свою користь: переглянули усі наявні в компанії процеси, затрати, планування та бюджетування. 

Взагалі ми робили плани на рік і на пять років. А після ковіду ніхто цим не займаєтья і усі стали дуже гнучкими. Ми і так були гнучкими, тому що у нас своє виробництво, через що можемо досить швидко реагувати на всі зміни. Нам не потрібно закуповувати колекції. За ці два роки ми допрацювали усі свої процеси. І 2021 рік це показав, тому що ми отримали набагато кращі результати по рентабельності і обсягаг продажів. 

Тому для нас як для бізнесу початок війни не був таким стресом, як для нас як людей та й для всіх українців. 

Про перші рішення

Ми зателефонували HR-директору та обговорили, що робити. Поставили все на паузу, сказали, що ми поки що не виходимо на роботу. ТРЦ почали реагувати і повідомляти про зупинку роботи. Тому ми дали всім час знайти безпечне місце, вивезти туди сім’ю. Перші чотири дні робили тільки підтримуючі повідомлення. А вже в понеділок у нас з’явилось перше замовлення відшивати на волонтерських засадах розгрузки для військових. 

Нам надали тканину та фурнітуру. Трохи ми знайшли у себе на складах. І почали виводиди наших кравчинь, які могли і хотіли працювати попри існуючу небезпеку. Вийшла десь третина. Облаштували поряд бомбосховище і почали потрошку працювати. 

За цей час вже пошили 6000 розгрузок і продовжуємо їх відшивати і зараз. Ще коли було прохолодно, відшили 4000 балаклав, які робили з тканини, що мала піти на весняні жіночі костюми. 

Про діяльність і трансформацію компанії в перші місяці війни 

Домовились, що будемо шити для нашої армії те, що потрібно. Перші два тижні працювали на волонтерських засадах. Але розуміли, що потрібно хоч якось платити співробітникам. Почали шукати партнерів і знайшли фонд , який і досі нас підтримує. Вони шукають і доставляють нам тканину. 

Також був випадок, коли клієнтка купила в Польщі тканину за власні кошти і передала її. Також купували тканину на кошти, які зібрали у соціальних мережах. Але далі вирішили працювати за підтримки фонду.

Ще до нас почали звертатись люди з проханням придбати одяг: ті, хто тікав від війни без нічого. Тому зробили комплекти з філових штанів, кенгурушки і фітболки та роздавали їх за запитом безкоштовно тим, хто потребував одягу. Роздали одягу на загальну суму 600 тисяч гривень. 

Потім через два тижні відкрили шоу-рум у Львові, де також зробили стійку з одягом, і за потреби надавали такі комплекти людям, які показували прописку і не могли за одяг заплатити. Найчастіші коментарі були “перемогу будемо зустрічати в сукнях Must Нave”. 

Перший тиждень був найважчий, оскільки ми ще не знали як реагували, а ще й відчували вагу відповідальності перед колективом. У нас тільки почався сезон і в той момент коштів на рахунках було недостатньо для виплати заробітних плат. Лише згодом розібрались що і як робити. Тому у нас був своєрідний рестарт бізнесу. 

Перший час все було не про бізнес, а про людей. Ми заспокоїлись, коли в безпеці опинилась наша HR-директор, бухгалтер, і решта комани, тоді видихнули і зрозуміли, що з усім впораємось. 

Про відновлення бізнесу

Перший місяць у наших покупців був не про шопінг для задоволення, а про потребу, оскільки багато людей виїхали взагалі без речей. В той час ми зробили 30% знижки на весь одяг, щоб це було доступніше для людей.

В основному ми все закуповуємо в Турції. Іноді ще купуємо в Італії та інших країнах. Закуповуємо всього досить багато і дуже завчасно. Тому навіть незважаючи на те, що випускаємо колекції щотижня, є з чого шити. Ми зробили висновки з попередніх подій. 

Про продажі за кордон і відкриття магазину за кордоном

У нас є замовлення і з Америки, і з Австралії. 90% таких замовлень – це українки, які виїхали за кордон і хочуть там також одягатись в Must Нave. 

Ми говорили про можливість відкрити магазин за кордоном. Але зараз на це немає ні додаткового фінансування, ні внутрішнього ресурсу. Тому говоримо про це, але конкретних дій не робимо. Зараз наша основна ціль зберегти компанію, команду і на мали обертах пройти цей важкий для всіх період. 

Про чоловічу колекцію та патріотичний мерч

Обидві колекції дуже добре продаються. Це те, що зараз потрібно людям. Зазвичай футболки без написів продавалися набагато краще, а зараз навпаки – лідириють футболки з патріотичними принтами. Такі патріотичні дропи допомагають підтримати власний дух, тому будемо робити їх і далі. 

А чоловічу колекцію зробили, оскільки від чоловіків було дуже багато запитів. Наші клієнтки завжди приходили на шопінг з чоловіками, і вони запитували чи буде щось їм. Тому вирішили нарешті зробити і чоловічий дроп. Попит на нього досить активний, тому вирішили вупустити ще додатковий дроп унісекс. 

Ще років п’ять ми хотіли створити власні вишиванки, але не наважувались на це. Зараз заглибились у це питання. Консультуємось зі знавцем вишиванок. Хочемо створити сильну річ, яка повертатиме нас до нашого коріння, яку можна буде одягати і на свято, і просто під джинси. Сподіваємось випустити цей проект вже цього літа. 

Про трансформацію команди

Ми все оптимізували ще під час коронавірусу. Зараз оптимізуємо тільки свої колекції. Наприклад, минулого року запустили лінію кашеміру. Це був ризикований проект, оскільки не кожен може дозволити собі светр за ціною пальто. Але він мав дуже хороший результат і цього року ми планували велику колекцію одягу з кашеміру. Але зараз скоротили її до мінімуму, поділивши все, що планували на чотири. Решту лишили на майбутнє. 

Загалом якщо перші місяці одяг купували виключно за потреби, потім для підтримання духу (наші патріотичні дропи), то зараз потроху починають купувати одяг, щоб потішити себе.

Про шанс на прорив для українських брендів

Коли змінювали структури нашої літньох колекції, враховували цей фактор. Але ще не відчули це. Хоч немає Zara та інших відомих брендів, але багато клієнтів просто виїхали. Залишилось багато чоловіків, тому можливо у вітчизняних чоловічих брендів інша ситуація. 

Поки що у нас сезон слабкий, але він проходить і це вже чудово. Цього року нашому бренду буде вже 12 років. Ми вже пережили 2014 рік, коли був бум на українські бренди. Тому в цій ситуації зможуть себе добре проявити маленькі бренди, тому що про них більше дізнається людей. 

Але ми хочемо, щоб усі великі бренди повернулись. Це здорова конкуренція. Вони допомагають нам триматися на достойному рівні й постійно вигадувати щось нове. 

Звісно, ми можемо конкурувати і з українськими брендами, і зараз це робимо. Але ми за віткритий ринок. Сподіваємось, що ці бренди до нас повернуться. Для цього потрібно просто перемогти. 

Читайте також –

Поліна Кошарна, Master Zoo: Більшість рішень ініціювала саме команда


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку