Маріанна Самсонова, USUPSO: Незрозуміло, навіщо міжнародна корпорація судиться з українським франчазі
Співвласниця української мережі USUPSO Маріанна Самсонова про стрімке розширення компанії, інвестиції в один магазин, судовий розгляд з MINISO і про те, як пандемія впливає на бізнес в Україні.
Цей текст доступний також російською мовою
Міжнародна мережа USUPSO (в перекладі з японської мови означає – швидкість) налічує більше 1000 магазинів в 30-ти країнах світу. В Україну рітейлер прийшов в кінці 2017 року і зараз управляє 28 магазинами, в яких продається більше 3500 товарів: зокрема, азіатська косметика, товари для дому, дітей і подорожей, широкий асортимент сумок, гаманців, окулярів, брелоків і засобів для догляду за тілом.
Співвласниця української мережі USUPSO Маріанна Самсонова в інтерв’ю RAU розповіла про підсумки першого півріччя 2021 року, вплив пандемії коронавірусу, підготовку до нового ймовірного карантину і детально описала ситуацію довкола судового розгляду між USUPSO і MINISO за право використання логотипу.
– Як завершили перше півріччя 2021 року і скільки у вас зараз магазинів?
– Перше півріччя ми закінчили з приростом у вісім магазинів і зараз у нас їх 28. До кінця року плануємо збільшити загальну кількість магазинів до 40-ка. Зараз готуємо платформу, щоб у вересні-жовтні активно заходити на нові локації.
У 2020-му ми думали: згортати мережу чи масштабувати, тому що було недостатньо магазинів, щоб ефективно діяти і забезпечувати всі наші процеси. Після локдауну все-таки вирішили масштабуватися і, відкривши 10 магазинів, відпрацювали помилки і моделі, які були. Після 40-ка магазинів ми вже зможемо почати експериментувати.
– Як саме пандемія вплинула на компанію і що довелося змінити?
– У перший локдаун головна проблема полягала в тому, що ми не знали, як довго це все може тривати. Поки магазини були закриті, на склад щотижня надходили контейнери і незабаром нам довелося збільшувати складські приміщення. За два місяці локдауну змінилася структура залишків: 80% товару було на складах і тільки 20% на полицях магазинів. Але так бізнес працювати не може, тому вирішили збільшувати кількість магазинів.
Локдаун змусив нас переглянути фінансову модель, і це дозволило сфокусуватися на важливих моментах, щоб працювати з орендою, персоналом та іншими витратами. Завдяки новій моделі ми збільшили частку франшизних магазинів і вибудували ефективну комунікацію з торговими центрами, франчайзі-партнерами і співробітниками.
– Скільки в середньому вкладаєте в один магазин?
– В середньому $800 на 1 кв. м. У цю суму входить повністю укомплектований магазин: ремонт, обладнання, підбір і навчання співробітників.
– Наскільки пандемія вплинула на розвиток e-commerce-напрямку в бізнесі?
– Це окрема історія. Ми відвоювали право на відкриття онлайн-магазину в Україні. У USUPSO такого немає в жодній країні. Для цього потрібні були тривалі переговори з Токіо і візит генерального директора компанії в Україну. Але спочатку у нас не було ніякого досвіду в онлайн-роздробі. Інтернет-магазин був просто іграшкою для маркетолога і в січні 2020 року ми його закрили. Сфокусувалися на розвитку офлайну і франчайзингу. Але в березні 2020 року, після введення локдауна, знову вирішили відкривати інтернет-магазин.
По суті, це був запуск “з нуля”, тому що у нас повністю оновився асортимент і нам потрібно було заново робити фотоконтент і описи товарів. Часу було всього два тижні, тому ми підключили персонал з роздробу і разом працювали над наповненням інтернет-магазину.
– Японія у багатьох асоціюється з інноваціями: що застосовуєте в технологічному плані?
– Знаходимося зараз у процесі розробки мобільного додатку, який передбачатиме програму лояльності та елементи гейміфікації. Сподіваємося, що цього місяця вже зможемо його запустити. Ми також розробили платформу для навчання наших співробітників з чотирма блоками інформації і, таким чином, зменшуємо плинність кадрів.
– У березні мережа MINISO звинуватила вашу компанію в порушенні прав інтелектуальної власності, посилаючись на візуальну схожість в оформленні вивісок і назві магазинів. Розкажіть докладніше про судовий розгляд з MINISO.
– Щоб зрозуміти контекст цієї історії, краще почати з самого початку. Коли в 2017 році ми тільки збиралася відкривати магазин такого формату в Україні, ми звернулися до MINISO. Тоді вони вже планували вихід на український ринок, і запропонували нам субфранчайзинг. Але нас цікавила майстер франшиза, тому продовжили пошук аналогічних брендів. Зупинилися на USUPSO, у яких вже був великий досвід роботи з міжнародними партнерами. Перед відкриттям першого магазину ми проаналізували всі юридичні питання. На території Південно-Східної Азії і в інших країнах, де присутні обидва бренди, не було ніяких судових процесів, а прабатьком червоних логотипів і зовсім була компанія Uniqlo.
– MINISO знали про вихід нової мережі в Україну?
– Про те, що USUPSO заходить в Україну, MINISO знали з 2018 року, як тільки відкрився наш перший магазин в Одесі. Вже в червні 2018 року ми з ними вперше перетнулися у Львові і навіть відвідували магазини один одного. Я також спілкувалася з генеральним директором MINISO Джеком Ши. Все було в порядку.
– Що ж змінилося потім?
– Все змінилося після того, як ми викупили в Києві п’ять магазинів, що належали раніше MINISO. Їх партнери йшли з цього бізнесу і продавали обладнання. У процесі укладення кожної угоди, ми спілкувалися з представниками MINISO і уточнювали чи не бажають вони викупити обладнання і чи немає у них претензій, що ми його придбаємо. Надалі у нас почалися переговори з Дніпром, де їх партнери також вирішили йти з бізнесу. Подивилися локації і викупили і ці магазини. З цього часу почалася активна робота MINISO проти нас. Почали надходити адвокатські запити про ліцензії, на основі яких ми працюємо (ми працюємо на основі договору комерційної концесії з Правовласником торгового знака).
– Але головне питання було у використанні двох червоних квадратів на логотипі?
– Ми, як франчайзі цього бренду, до походження логотипу у вигляді двох червоних квадратів не маємо ніякого відношення. Уклали договір на їх використання в рамках Мадридської угоди. Надалі був поданий судовий позов. За підсумками попереднього слухання, суд зобов’язав позивача перевести всі матеріали справи на китайську мову і через Міністерство закордонних справ передати всі матеріали компанії власнику торгового знака містеру Вею Лею. Наступне судове засідання призначене на 17 січня 2022 року, і ми сподіваємося, що до цього моменту китайська сторона отримає вже всі матеріали справи. Справа в тому, що за цим позовом було винесено постанову про забезпечення позовних вимог від компанії MINISO і наші юристи подали апеляцію, тому що вона була прийнята в односторонньому порядку.
– Яка ваша позиція в цій справі?
– Наша позиція абсолютно зрозуміла і прозора: ми – франчайзі, які купили право використання торгового знака і суть претензій полягає в схожості логотипів, тому ми просимо перенести суть цих питань авторам бренду і вирішувати всі суперечки на території реєстрацій двох компаній. А ми, залежно від прийнятого там рішення, будемо тут вживати відповідних заходів. Те, що міжнародна корпорація судиться з нами, як українським франчайзі, нам незрозуміло.
– Як змінилися покупці за час локдауну?
– Покупці стали більш раціональними і купують більше товарів, пов’язаних з гігієною. Тривалість перебування в магазині скорочується, а середній чек збільшується.
– Де ви плануєте відкрити найближчий магазин?
– У Києві. Обговорюємо підписання протоколу про наміри з трьома торговими центрами. Розглядаємо варіанти відкриття ще одного магазину у Львові та трьох – у Києві.
– Яким локаціям віддаєте зазвичай перевагу – в ТРЦ або в стріті?
– У нашій моделі головне – трафік. USUPSO – не магазини раціональних товарів, до нас не будуть спеціально приходити за іграшкою. У Києві нам довелося закрити магазин на Великій Васильківській, оскільки там в період локдауну трафік дуже сильно зменшився і він різко скоротив наші обороти. Тому для нас основне ядро – це ТРЦ.
– Якось готуєтеся до нового ймовірного локдауну?
– Страшно було спочатку, але зараз вже є відпрацьовані протоколи дій. У нашому асортименті є товари, якими можна торгувати під час локдауну. Ми відразу визначаємо для себе локації, які продовжать роботу і нейтралізують торгові зали, які доведеться закрити на карантин.
– Як охарактеризуєте сучасну ситуацію на ринку?
– Я розмовляла з фахівцями з логістики і за їхніми словами, зараз спостерігається певний тренд на зниження закупівельного обсягу в порівнянні з минулим роком. Зростають ставки на морські перевезення: наприклад, минулого року вартість морського фрахту становила $4000, а зараз $14 000. Ці ставки будуть рости, пік їх зростання припаде на кінець вересня – початок жовтня і це вплине на роздрібну ціну, так як відсоток накладних витрат істотно збільшується. Можливо, до кінця сезону спостерігатиметься певний дефіцит товарів.
Читайте також –
Мережі MINISO і USUPSO судяться за право використання своїх брендів