Юлія Томусяк, засновниця Famo: Рівень заробітних плат у квітні відновили до довоєнного рівня

Юлія Томусяк, засновниця Famo: Рівень заробітних плат у квітні відновили до довоєнного рівня

17.05.2022 09:00
  2008
Микола Маранчак

Засновниця мережі магазинів Famo про новий формат розвитку мережі, зміни попиту на товари не першої необхідності, збільшення закупівельних цін та про те, як компанія продовжує працювати під час війни.

Famo – молодий український бренд аксесуарів і базового одягу, який за кілька років з онлайн-торгівлі вийшов в офлайн, і вже налічує понад 30 магазинів в різних регіонах України. Як змінюється діяльність рітейлера під час війни та за якими принципами він зараз працює, RAU розповіла засновниця Famo Юлія Томусяк.

– Які зміни зазнав ваш бізнес за місяці війни?

– Нам пощастило з розташуванням офісу та складу – ми з міста Хмельницького, тому, по великому рахунку, релокацій ми уникнули, все залишилось на своїх попередніх місцях. Ми змогли швидко відновити роботу – вже з 1 березня у нас працювали деякі магазини. У нас просто не було вибору – зобов’язання по заробітних платах та перед постачальниками. Клієнти дякували – більшість гостей з інших міст (не можу досі казати “біженці” та “переселенці”) покинули свої домівки лише з необхідними речами – тому всі були щасливі. Дівчатка у магазинах працювали як психологи – слухали історії, підтримували. 

– Чи вдалося зберегти всі магазини, чи частина внаслідок військових дій постраждала?

– Працює 21 магазин з 33. Повністю згорів магазин в ТРЦ Fabrika, частково мали руйнування магазини у ТРЦ Nikolsky, Retroville, ТРЦ Караван у Харкові. З початку війни відкрили нові магазини у Камянці-Подільському та Ужгороді. Команда, меблі є, пробуємо новий для себе формат – street. Поки що маємо хороші результати роботи цих магазинів. 

Як змінився попит на товари у вашій мережі?

– Аксесуари – не товари першої необхідності, також під сумнівом наш літній сезон. Кому будуть потрібні купальники, капелюшки від сонця? Ми додаємо базовий асортимент одягу, щоб задовільнити потреби клієнтів та збільшити продажі. Принцип роботи зараз: “Працюємо. Тихо – це вже добре”. Наш келих завжди напівповний, дякуючи ЗСУ та всім, хто боронить нашу країну. 

Як наразі відбувається співпраця з постачальниками? Яку приблизно долю асортименту довелося скоротити чи змінити?

– Маємо великі затримки з постачанням морем – очікуємо товари, відправлені ще в січні місяці. Всі постачальники перейшли на передоплату, звісно ростуть закупівельні ціни, деякі позиції до 30% зростання. Це дуже ускладнює роботу. 

Як вирішуєте питання з логістикою?

– Дякуючи Нова пошта, ми практично не відчули жодних змін. У перші тижні були збої, але це все зрозуміло. Цікавий факт, декілька днів тому отримали повернення з окупованого Херсону – посилки від 22-23 лютого, які не встигли доїхати на магазин. Також нещодавно дівчинка з Херсону повідомила, що отримала посилочку, яку замовила 23 лютого. Плакала від щастя, це згадка про минуле мирне життя. 

Які заходи ви вживаєте аби мережа продовжувала працювати? 

– Повністю переглядаємо поточні витрати – від закупівлі канцелярії до виготовлення бірок. Транспорт, опалення, абсолютно всі статті витрат були переглянуті. Але, наприклад, рівень зп у квітні відновили до довоєнного рівня – єдине, про що дійсно варто було турбуватись.

Чи вдалося зберегти всю команду?

– На жаль, частину працівників довелось звільнити. Це декілька посад у офісі, трішки більше – на складі та прийомі товару, адже значно скоротилась кількість магазинів. В цілому ми втратили третину працівників – через закриття магазинів. Підтримуємо з ними зв’язок, чекаємо на повернення кожного, коли буде можливим відновлення роботи. 

Як організували роботу із забезпечення безпеки працівників?

– Наш офіс в приміщенні колишнього топового банку. Маємо тут бомбосховище з стінами та стелею товщиною понад 6 метрів. В цілому, всі працівники дотримуються правил безпечного перебування під час повітряних тривог. Всі українці зараз дуже свідомі, це тішить. 

Чи працює онлайн-напрямок і за яким принципом?

– Онлайн-магазин працює в цілому на рівні минулого року. До середини березня було величезне падіння, це очікувано. У нас популярний самовивіз – клієнт робить замовлення на сайті, а отримує в нашому магазині. Так клієнти економлять на доставці та, звісно, можуть відмовитись, або ж обрати щось з доступного асортименту в магазині.

Чи є у вас якісь проблемні питання з орендодавцями?

– Не маємо чіткого механізму роботи з ТРЦ, які зачинені на невідомий термін, які пошкоджені, чи не зрозуміло, коли зможуть відновити роботу. Але, в більшості, хочеться подякувати за партнерство, що змогли відновити повністю роботу та надавати лояльні умови роботи для нас. 

З якими труднощами наразі стикаєтеся та які є шляхи їх подолання?

– Всі труднощі, які ми маємо – це абсолютно неважливо. Всі магазини відновляться, відбудуються. Ми чекаємо на перемогу, хвилюємось за кожного воїна. Наша ціль – втримати робочі місця, сплачувати податки. Проблеми з доставкою в Україну в тому, що ми чекаємо не наші товари, а на важке озброєння для наших бійців. 

Поділіться досвідом волонтерської діяльності вашої мережі.

– Серед наших партнерів комп’ютера мережа, тож ми закупляли комп’ютерну техніку першої необхідності для центрів переселенців: ноутбуки, системи відеоспостереження, павербанки та інше. Певний час відсоток від реалізацій щодня перераховували на ЗСУ. Звісно допомагали одягом, шкарпетками прихисткам у Хмельницькому, у Львові. Передавали яскраві шкарпетки для тероборони у Київ.

На жаль, аксесуари, це не ті товари, яких гостро потребують переселенці, але нещодавно передали в будинок для людей з психічними розладами саме такі дрібнички – просто щоб потішити кожну жінку, які, як діти, радіють такій увазі. Загалом, за період війни ми надали допомоги на суму більш ніж 600 000 грн. Сюди також входить допомога нашим дівчаткам. Також пишаюся тим, що дуже швидко закрили усі забов’язання перед постачальниками, адже у них свої сім’ї, потреби, багато з них були в містах, які постраждали від війни. 

Читайте також

Ксенія Сергєєва, ISEI: Ми розуміли, що потрібно мобілізуватися та повертатися у гру за новими правилами


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку