Юлія Щаслива, Respublika Park: Завдяки чому ТРЦ працює у велику війну та має стабільно високий трафік
Генеральна директорка ТРЦ Respublika Park розповіла про рекордні місяці по трафіку та товарообігу, про повернення міжнародних брендів, стрімке зниження рівня вакантності, відносини з орендарями у повномасштабну війну та оптимізацію витрат.
ТРЦ Respublika Park – столичний суперрегіональний торговельний центр, який відкрився за 2,5 місяці до початку повномасштабного вторгнення росії в Україну. Власником ТРЦ є австрійська компанія Trafin Consulting und Entwicklungs GmbH, яка була створена у Відні у 2013 році та спеціалізується на сфері нерухомості. Генеральна директорка ТРЦ Respublika Park Юлія Щаслива в інтерв’ю для RAU розповіла, як у повномасштабне вторгнення змінився tenant-mix, систему електронного звіту товарообігу від орендарів, мобільний додаток, роботу під час відключень місцевого електропостачання, безбар’єрність і чому на початку великої війни пішли на вимушений крок – скоротили команду офісу.
Про tenant-mix та вакантність
— Весною 2024 року в ТРЦ Respublika Park було чимало відкриттів – Adidas, OKWINE, П’яна Вишня, Молоко від фермера, флагманські Kids Republic, салон Eva Beauty і навіть унікальний простір українських брендів Всі.Свої. Розкажіть, за яким принципом обираєте нових орендарів?
— При виборі нових орендарів ми керуємося кількома ключовими принципами, тому не всі охочі до нас потраплять. По-перше, ми прагнемо забезпечити різноманітність та унікальність представлених брендів, щоб задовольнити потреби та інтереси всіх наших відвідувачів. По-друге, ми звертаємо увагу на якість продукції та послуг, які пропонують потенційні орендарі. Крім того, ми регулярно проводимо опитування серед наших відвідувачів, щоб дізнатися побажання та враховувати їх при формуванні пулу орендарів. Це допомагає нам створювати оптимальний tenant-mix і підвищувати рівень задоволеності гостей ТРЦ.
— Як в цілому змінився tenant-mix у повномасштабну війну?
— З початком повномасштабної війни ми зіткнулися з певними викликами щодо збереження tenant-mix. Деякі орендарі були змушені тимчасово призупинити свою діяльність, особливо міжнародні бренди. Проте ми активно працювали над залученням нових українських операторів, які змогли частково компенсувати відсутність іноземних брендів. Ми також підтримували наших наявних орендарів, допомагаючи їм адаптуватися до нових умов та продовжувати роботу.
Наразі ми відновили збалансованість tenant-mix, відновилися магазини міжнародних брендів та відкрилися нові магазини українських виробників.
18 травня 2024 у ТРЦ Respublika Park відбулося урочисте відкриття простору українських брендів Всі. Свої – це нова перлина в нашому tenant-mix. На площі 1000 кв. м розмістилися ретельно підібрані понад 50 локальних виробників одягу, взуття та аксесуарів. Більшість представлених брендів ексклюзивно презентовані лише у ТРЦ Respublika Park. Магазин розділений на кластери, що відрізняються візуально та функціонально, також облаштована інклюзивна примірочна.
Ми дуже пишаймося, що разом з партнерами Всі. Свої змогли запропонувати відвідувачам ще більше якісних українських брендів у форматі, що відповідає сучасним трендам ритейлу.
— Яка наразі вакантність в ТРЦ?
— Станом на травень 2024 року вакантність в ТРЦ Respublika Park складає 15%. Ми активно працюємо над залученням нових орендарів та оптимізацією наповненості торгового центру.
— Хто з орендарів вийшов з ТРЦ у повномасштабну війну та яка причина?
— З початком повномасштабної війни деякі міжнародні бренди були змушені тимчасово призупинити свою діяльність в Україні, основна причина – безпекові ризики та логістичні складнощі. Декілька брендів залишили Україну назавжди, тому що були пов’язані з країною-агресором. Але на сьогодні всі міжнародні бренди, які були відкриті станом на 23 лютого 2022 року, вже знову працюють.
Про міжнародні бренди, парк розваг та відвідуванність
— H&M повернувся в листопаді 2023 року, Inditex – у квітні 2024 року. Поділіться цифрами, як це вплинуло на відвідуваність ТРЦ.
—Повернення таких брендів як H&M та Inditex суттєво вплинуло на відвідуваність ТРЦ Respublika Park. Після відкриття магазину H&M у листопаді, ми зафіксували зростання трафіку на 10% у порівнянні з попередніми місяцями. Відновлення роботи магазинів Inditex у квітні також привело до збільшення відвідуваності на 15%. Ці цифри свідчать про відкладений високий попит та лояльність українців до світових брендів, представлених у ТРЦ.
— Як повернення міжнародних брендів вплинуло на українські бренди, чи є відтік клієнтів?
— Ми зовсім не спостерігаємо відтік клієнтів від українських брендів з поверненням міжнародних операторів. Навпаки, за час їхньої відсутності багато українських виробників дуже зміцнили свої позиції та здобули популярність та впізнаність серед відвідувачів. Зараз ми бачимо зацікавленість гостей як в міжнародних, так і в локальних брендах.
Наша мета – забезпечити оптимальний баланс та різноманітність пропозицій для задоволення потреб усіх категорій відвідувачів.
— Чи маєте інформацію про повернення IKEA в Україну?
— Так, ми постійно підтримуємо тісну комунікацію з офісом компанії та з нетерпінням чекаємо на перемогу та відновлення повноцінної роботи всіх міжнародних брендів в Україні. IKEA, безперечно, є одним з найбільш очікуваних ритейлерів, якого ми дуже будемо раді бачити в ТРЦ Respublika Park.
— Який трафік в ТРЦ у велику війну та чи помічаєте аномалії по відвідуваності?
— Показники трафіку у нашому ТРЦ стабільно демонструють зростання від місяця до місяця. Особливо важливим для нас є суттєве зростання трафіку буднього дня: від 42 000 до 50 000 гостей у день. У вихідні трафік стабільно високий: від 75 000 до 90 000 гостей у день, а під час масштабних заходів відвідуваність на рівні 120 000 гостей. Таких показників кількості відвідувачів вдалося досягти завдяки ефективним маркетинговим заходам, проведеним у партнерстві з орендарями та новим відкриттям цікавих магазинів.
— Парк розваг Neopolis демонструє високі показники відвідуваності. Як досягаєте успішні результати?
— У парку розваг Neopolis зафіксували рекордний трафік у жовтні-2023 та у березні-2024 – це понад 70 000 клієнтів. Також спостерігаємо активне залучення та зростання аудиторії в соціальних мережах Neopolis, контент отримує мільйонні перегляди. В Neopolis систематично проходять масштабні тематичні заходи для сімей та тінейджерів. Наша мета надавати цікавий сучасний формат для цільової аудиторії: колеги співпрацюють з артистами, блогерами, школами сучасних технологій, а також з організаторами сімейних форумів. Масові заходи безпосередньо впливають на збільшення відвідуваності.
Попри складні часи, продажі перевищують очікування. Зокрема, комплексні абонементи мають найбільший попит.
— Які атракціони в Neololis найпопулярніші?
— Наш парк має три основні атракціони, які завжди були популярними – американська гірка, унікальний водний атракціон та величезний пул атракціонів з використанням передових технологій. Згодом до цього списку доєднався наш новий унікальний атракціон – аеротруба від Aerodium Kyiv, відкритий спільно з нашим партнером міжнародною компанією Aerodium. Вже минув рік з відкриття, ми спостерігаємо, що українцям подобається літати, відвідувачі активно купують та дарують польоти на дні народження та проявляють інтерес до нових вражень.
Про поведінку гостей, роботу з операторами та мобільний додаток
— Чи змінилися тренди в поведінці відвідувачів?
— Звісно, що тренди в поведінці відвідувачів змінилися. Вони зараз шукають не тільки покупки, але й емоції, дозвілля, що допомагає перемикатися. Також в умовах повітряних тривог для відвідувачів важливо зробити всі покупки, отримати послуги в одному місці, – і в нашому ТРЦ ми надаємо таку можливість.
— Восени 2023 року ви казали, що плануєте запустити систему електронного звіту товарообігу від орендарів. Чи вже працює цей функціонал?
— Так, ми запустили цифровий канал передачі товарообігу від орендарів. Ми розробили власну АРІ та маємо колаборацію з системою Checkbox. Це зручно для орендарів і вони мають вибір у співпраці з нами. Але неможливо за один раз приєднати всіх орендарів – це новий формат взаємодії, що потребує технічних та юридичних рішень: ми розробили покроковий план і він працює поступово. Зараз це вже більша частина всіх орендарів нашого ТРЦ. Дійсно, це якісний сучасний сервіс, зручний для отримання даних за розрахунковими операціями орендарів, автоматизація процесу значно спрощує нам роботу. Кожен день ми бачимо товарообіг наших орендарів та можемо зробити дуже багато висновків щодо і ефективності їх роботи, і ефективності проведення тих чи інших заходів тощо.
— Як велика війна вплинула на відносини з орендарями?
— Ми намагалися максимально підтримати наших партнерів у цей складний період. Деякі з наших орендарів, такі як Сільпо, MasterZoo і Табакерка, не припиняли свою роботу навіть під час активних бойових дій. Зокрема, Сільпо працював для відвідувачів, здійснював відвантаження для тероборони, там цілодобово працювали пекарні, а співробітники допомагали захисникам.
Що стосується перегляду орендних ставок, то, звісно, ми розуміли, що бізнес переживає складні часи, тому кожен випадок розглядався окремо, враховуючи специфіку бізнесу, товарообіг, площу приміщення, базові договірні умови та інші фактори. Перегляд орендних ставок працював у діапазоні 1-3 місяці.
Наразі ми вже повернулися до договірних умов з більшістю орендарів, але не зі всіма. Є ряд орендарів, з якими ми й зараз знаходимось на пільгових умовах оренди. Ключовими показниками для нас є товарообіг орендаря, його активність у заходах, що проводить ТРЦ та його прагнення бути найкращим і найвідвертішим для свого покупця.
І, якщо орендар підключений до системи Checkbox, яка дає нам можливість оцінювати ефективність його роботи, ми відкриті до обговорення та коригування орендних умов з урахуванням цих даних. Наша мета – підтримати наших партнерів та разом працювати над покращенням результатів і досвіду наших відвідувачів.
— Розкажіть, що вже можна зробити за допомогою мобільного додатку ТРЦ Respublika Park, скільки активних користувачів та які функції плануєте незабаром додати?
— Мобільний додаток ТРЦ Respublika Park зручний у використанні: наразі працюють функції з оплати паркінгу та електро зарядок. Це цікавий досвід, такі рішення мають великий потенціал, адже здійснювати оплату в додатку зручно та надійно. Саме зараз ми розробляємо нові цікаві рішення з якірними орендарями та незабаром вони стануть доступні в мобільному додатку.
Наступний етап запуск функціонала по програмі лояльності, навігація та інші функції для зручності наших відвідувачів. На цей час додатком активно користуються понад 30 000 людей, і ця цифра постійно актуалізується і зростає.
— Як заохочуєте встановлювати додаток?
— Використовуємо різні канали. Зокрема, розміщуємо інформацію про нього на нашому сайті, в соціальних мережах та на рекламних носіях в ТРЦ. Його розробка дійсно потребує значних інвестицій. Проте ми вважаємо, що це виправданий крок, адже додаток суттєво покращує досвід наших відвідувачів та підвищує їхню лояльність. Крім того, він надає нам цінні дані про поведінку та вподобання гостей, які ми використовуємо для оптимізації нашої роботи.
Про екологічні ініціативи та безбар’єрність
— В ТРЦ є зарядні станції для електромобілів. Це більше історія про зручність ТРЦ чи вони дійсно окупаються?
— Встановлення 29 зарядних станцій для електромобілів в ТРЦ Respublika Park реалізовано у співпраці зі світовим брендом зарядних станцій Wallbox, в партнерстві з компанією 1UP. Ми розуміємо, що навіть попри проблеми з електропостачанням в країні, кількість людей, які користуються електромобілями, постійно зростає. Тому ми разом з партнерами працюємо, щоб забезпечувати для власників електрокарів зручні послуги під час їх перебування в нашому торговому центрі.
Наразі компанія 1UP надає послуги за вигідними тарифами: на станціях потужністю 22 кВт/год вартість 1 кВт складає 12,48 грн/кВт, а на станціях потужністю 60 кВт/год – 14,98 грн/кВт. Під час відключень від централізованого електропостачання, ТРЦ працює від генераторів і зарядні станції на помаранчевому паркінгу поряд з Сільпо теж працюють від генераторів.
Ми розглядаємо зарядні станції як частину нашої стратегії зі створення максимально комфортних умов для гостей та нашого внеску в розвиток екологічно чистого транспорту. А позитивні відгуки від власників електромобілів та зростання їхньої кількості серед наших відвідувачів підтверджують, що це правильне рішення.
— В ТРЦ багато екологічних інновацій, а що робите, щоб створити безбар’єрний простір?
— ТРЦ Respublika Park повністю адаптований для гостей всіх категорій відвідувачів, облаштований всіма спеціальними рішеннями: ліфти, пандуси, окремі санітарні зони для комфортного перебування відвідувачів.
Нещодавно в парку розваг Neopolis ми продовжили реалізацію програми безбар’єрності. Перша технічна частина програми була імплементована ще на етапі будівництва та запуску парку. Та й принцип безбар’єрності ми враховували під час вибору атракціонів, що дозволяє відвідувати їх більшій кількості людей.
Тепер ми рухаємося далі: продовжуємо адаптувати простір Neopolis та надавати рекомендації щодо користування атракціонами для дітей з інвалідністю та їх батьків, а також навчаємо відповідних компетенцій персонал парку. Команда парку розваг пройшла тренінг з безбар’єрності. Під час навчання співробітники отримали знання та навички ефективної взаємодії з відвідувачами, які мають різні функціональні можливості та обмеження.
Основне завдання програми безбар’єрності – запропонувати безпечне дозвілля та адаптувати місце, де сім’ї можуть проводити час разом, отримуючи позитивні емоції та враження.
Про товарообіг, кадрів, оптимізацію витрат та роботу під час відключень електропостачання
— Ви казали, що у травні 2023-го зафіксували рекордні показники товарообігу. Чи були ще місяці-рекордсмени?
— Дійсно, на той момент, у травні 2023 року, ми зафіксували рекордні показники товарообігу у гривні, що стало свідченням відновлення купівельної активності після складного періоду. Проте, вже у серпні 2023 року, напередодні нового навчального року, ми побачили ще вищі результати. Товарообіг того місяця перевищив показники травня на 10%.
А на дату виходу цього інтерв’ю, рекордним за товарообігом є листопад 2023 року. Це пов’язано з кількома факторами: святкуванням дворіччя ТРЦ, проведенням великої кількості акцій та традиційним сезоном розпродажів під час Чорної п’ятниці. Другим за успішністю місяцем став травень 2024 року.
Тож товарообіг наших орендарів в гривневому еквіваленті демонструє зростання. Але ми розуміємо, що це не завжди означає збільшення кількості проданих товарів (SKU). В деяких випадках це може бути результатом зростання вартості самих товарів. Тому ми ретельно аналізуємо всі фактори, щоб мати чітке розуміння реальної динаміки продажів.
— Навесні 2022 року було скорочення співробітників штату ТРЦ. Яка зараз ситуація з кадрами?
— На початку повномасштабної війни ми дійсно були змушені скоротити частину нашого персоналу через об’єктивні обставини, бо деякий час більша частина ТРЦ була зачинена. Однак з відновленням роботи ТРЦ у квітні 2022 року та зростанням кількості орендарів, ми почали активно відновлювати нашу команду.
Зараз штат ТРЦ Respublika Park налічує 138 співробітників. Загалом, попри кадрові виклики сьогодення, ми маємо згуртовану та дуже професійну команду.
— Як у повномасштабну війну в ТРЦ Respublika Park оптимізували витрати?
— З початком повномасштабної війни ми оптимізували витрати ТРЦ шляхом впровадження енергоефективних рішень, оптимізації операційного бюджету та перегляду договорів з постачальниками послуг. Ці заходи допомогли забезпечити стабільну роботу ТРЦ в умовах невизначеності. Ми продовжуємо шукати та знаходимо нові шляхи оптимізації для підвищення ефективності нашої діяльності.
— Весною 2024 року, росія поновила обстріли енергетичної інфраструктури України. Що робите для безперебійної роботи ТРЦ?
— Для безперебійної роботи ТРЦ ми встановили потужні генератори, створили запаси палива, розробили план дій у випадку надзвичайних ситуацій та регулярно проводимо технічне обслуговування обладнання. Нещодавно нам довелося швидко розв’язувати технічні проблеми з генераторами, налаштувати їх роботу саме в літній час, урегулювати норми споживання електроенергії з кожним орендарем ТРЦ.
Наразі ТРЦ Respublika Park працює безперебійно завдяки резервним джерелам живлення та заходам енергоощадження, забезпечуючи роботу всіх магазинів, закладів харчування та розважальних зон навіть під час відключень електроенергії.
Ми позиціонуємо ТРЦ як безпечне місце, де сім’ї можуть задовольнити різні потреби під одним дахом у комфортних умовах, та докладаємо всіх зусиль, щоб забезпечити цей досвід за будь-яких обставин.
Ми підтримуємо постійний зв’язок з відвідувачами та орендарями щодо стану енергопостачання, тісно співпрацюємо з місцевою владою та підрядними компаніями для координації дій у разі надзвичайних ситуацій. Ми продовжуємо уважно стежити за ситуацією та адаптувати наші плани відповідно до потреб. Безпека та добробут відвідувачів залишається нашим пріоритетом.
— Як додаткові витрати (генератори, паливо тощо) вплинули на фінансові показники ТРЦ?
— Ми вже адаптувались до нових умов та змогли мінімізувати негативний вплив цих факторів. За нашими оцінками, торік на придбання генераторів витратили понад $1 млн, а також сотні тисяч гривень на обслуговування та на паливо для їх роботи. Це суттєва сума, але ми розглядаємо її як інвестицію в безперебійну роботу ТРЦ та комфорт наших відвідувачів.
Про планування, маркетингові заходи та нові відкриття в 2024 році
— Зараз ви робите короткострокове планування чи довгострокове?
— В поточних умовах ми застосовуємо гнучкий підхід до планування, який поєднує елементи короткострокового та довгострокового планування.
З одного боку, невизначеність ситуації вимагає від нас бути готовими швидко адаптуватися до змін та приймати оперативні рішення. Тому приділяємо багато уваги короткостроковому плануванню – на місяць, півріччя, рік. Це дозволяє ефективно реагувати на поточні виклики, оптимізувати операційну діяльність та забезпечувати стабільність роботи ТРЦ.
З іншого боку, ми розуміємо важливість стратегічного бачення та довгострокових цілей. Попри складнощі, не відмовляємося від своїх амбітних планів розвитку ТРЦ. Продовжуємо працювати над залученням нових великих перспективних орендарів, яких ще немає в Україні, розширенням спектра послуг та покращенням інфраструктури торгового центру.
Наша стратегія в першу чергу базується на вірі в перемогу України та відновлення економіки після війни. Ми впевнені, що ТРЦ Respublika Park відіграватиме важливу роль у цьому відновленні як найбільший торговельно-розважальний центр країни.
— Які маркетингові заходи проводите?
— Перше півріччя 2024 в нашому ТРЦ було дуже насичене івентами, які не лише дарували відвідувачам можливості для цікавого дозвілля, а й підтримували українських виробників, благодійні ініціативи та гуртували спільноту навколо важливих суспільних подій.
В ТРЦ відбулися різноманітні масштабні заходи, серед яких благодійні концерти «Даруємо світло коханим» в партнерстві з Svitlo Concert, Star Fest з проєктом TakaMama, розважальні вікенди до свят та творчі майстер-класи. Для нас важливо, щоб наші відвідувачі мали змогу цікаво проводити час всією родиною. Тому ми регулярно організовуємо тематичні святкові заходи, наприклад, вихідні з Coca-Cola Ukraine на Великдень або сімейний фестиваль «Весна з Мамазліт», а ще вечірні Stand Up шоу з благодійними аукціонами.
Серед реалізованих заходів в цьому році особливе місце зайняв проєкт Respublika Fest – це серія фестивалів під нашим власним брендом. Заходи для всієї родини з маркетами українських брендів, цікавою програмою та розвагами. Перший весняний Respublika Fest відбувся в ТРЦ на початку травня та зібрав понад 120 українських виробників з різних куточків країни. Відвідувачі мали змогу придбати одяг, взуття, аксесуари, товари для дітей, декор для дому та крафтові продукти від локальних брендів. За чотири дні захід відвідали близько 150 000 людей.
Своєю чергою, парк розваг Neopolis піклується про наших найменших відвідувачів і влаштовує для них веселі фестивалі, наприклад, до Дня захисту дітей з розвагами, конкурсами та знижками. А для мам спеціальні події, такі як Mom Forum в нашому затишному Оазисі.
Це лише частина наших маркетингових активностей. Ми постійно працюємо над новими ідеями та форматами.
— Поділіться планами на поточний рік, чекати від вас якихось ексклюзивних новин?
— Однією з найочікуваніших подій стане відкриття нового спортивного клубу Sport Life з басейном. Також в новорічний сезон ми запланували відкрити фантастично красиву ковзанку, і, за нашими амбітними планами, вона стане найкращою в країні. А ще у листопаді цього року ТРЦ Respublika Park святкуватиме своє 3-річчя, і ми обіцяємо, що це буде дуже феєрично-патріотичний івент.
Протягом року ми плануємо відкрити ще щонайменше 20 нових магазинів від найкращих українських та міжнародних брендів. Серед них будуть як давно очікувані імена, так і приємні сюрпризи. Гурмани та любителі гастрономічних новинок оцінять появу в ТРЦ 4-5 нових ресторанів від відомих мереж. Це суттєво розширить і без того різноманітну палітру смаків нашого фуд-корту.
І це лише частина сюрпризів, які ми готуємо для вас. Тож слідкуйте за нашими анонсами, адже цей рік обіцяє бути насиченим на яскраві події та відкриття.