Джефф Безос: як стати найбагатшою людиною в історії
Завдяки чому Джефф Безос побудував імперію Amazon, як залучав інвесторів і визначав напрямок розвитку. Біографія найбагатшого бізнесмена в історії.
10 січня статок засновника інтернет-гіганта Amazon Джеффа Безоса за оцінкою агентства Bloomberg перевищив $105 млрд, що дозволило йому встановити новий рекорд. Він став найбагатшою людиною в історії людства, перевищивши попередній рекорд власника Microsoft Білла Гейтса. Безос закріпився на першій сходинці найбагатших людей планети, яку вперше зайняв в червні 2017 року, випередивши, знову-таки, Гейтса. В середині минулого року портал vc.ru підготував детальну біографію нового лідера списку мультимілліардерів. RAU пропонує згадати основні віхи, які дозволили Джеффу Безосу домогтися приголомшливого успіху.
Ранні роки
Джефф Безос народився в 1964 році в Альбукерке, штат Нью-Мексико. Його батьки – Жаклін Гіз і Тед Йоргенсен – познайомилися в школі. Йоргенсену було 18 років, коли Гіз завагітніла. У той час він підробляв продавцем і гастролював по країні з цирковою трупою.
За спогадами Гіз, батько Безоса зловживав алкоголем, і коли їх дитині виповнилося півтора року, вона вирішила від нього піти. У той час їй було 17 років. Через кілька років вона зустріла Мігеля Безоса – емігранта з Куби, який приїхав в США в 1962 році, не знаючи жодного англійського слова, крім «гамбургер».
У 1968 році пара одружилася, а Мігель Безос усиновив чотирирічного Джеффрі. У школі Безос проводив літні канікули в Техасі на ранчо бабусі і дідусі, неподалік від містечка Котулла. «Я допомагав лагодити водокачки, робив щеплення худобі і займався іншими справами. А після обіду ми сідали дивитися різні мильні опери», – згадував підприємець під час урочистої промови в Прінстонському університеті.
Його бабуся і дідусь були членами клубу любителів будинків на колесах Airstream. Разом з іншими учасниками вони відправлялися в подорожі по США і Канаді. Іноді в одному каравані було до 300 автомобілів, згадує Безос: «Я обожнював наші вилазки і завжди чекав їх з нетерпінням. Дідусь чіпляв будиночок до машини, і ми вирушали в дорогу».
За словами біографа Безоса, він був круглим відмінником у школі, то ж саме йому довірили прощальну промову на випускному. За видатні академічні здібності він отримав стипендію в Прінстонському університеті і збирався стати фізиком-теоретиком.
Від нью-йоркського хедж-фонду до Amazon
У 1986 році Безос закінчив університет. Він пройшов співбесіду і вийшов на роботу в міжнародний відділ компанії-виробника оптоволоконного кабелю Fitel. Через деякий час він перейшов на Уолл-стріт і влаштувався в банківську організацію Bankers Trust. Після цього почалася його кар’єра в хедж-фонді D. E. Shaw. На відміну від інших фондів, в Shaw використовували математичні моделі дослідження ринку і наймали на роботу не фінансистів, а математиків і фахівців з комп’ютерних технологій.
У 1993 році Джефф Безос став віце-президентом компанії і очолив групу торгівлі опціонами. Йому було 29 років. Пізніше він керував проектом зі створення торгового майданчика, яка могла стати альтернативою Нью-Йоркській фондовій біржі. Майбутній засновник Amazon бачив розквіт інтернет-технологій, і йому прийшла в голову ідея онлайн-магазину.
Він вирішив почати з книг – його приваблювала ідентичність, компактність товарів і простота зберігання. Крім того, поширенням книг в США займалися дві оптові компанії, і йому не довелося б вести переговори з безліччю видавництв. До того ж Безос розумів, що перевагою його компанії буде вибір.
«Я виявив цікавий факт – використання інтернету в США зростало на 2300% на рік. Я ніколи не бачив, щоб щось росло так швидко. Мною оволоділа ідея створити книжковий інтернет-магазин, де були б мільйони видань – які не вмістилися б в жоден традиційний магазин», – згадував Джефф Безос.
Він вирішив звільнитися і розповів про свій намір засновнику компанії. Шоу припустив, що це гарна ідея, але її втіленням слід зайнятися людині з менш блискучою кар’єрою і перспективами. Він дав Безос 48 годин на роздуми.
Той вирішив порадитися з дружиною. У 1993 році він одружився на своїй підлеглій Маккензі Таттл. «Я сказав їй, що збираюся звільнитися і зайнятися своїм проектом, який, як це часто буває з стартапами, може провалитися, і я не знаю, що буде далі», – згадує глава Amazon. Таттл його підтримала.
Перші дні інтернет-гіганта
Перш ніж відкрити компанію, Джефф Безос вирішив вибрати відповідне місто для реєстрації. Він розумів, що Нью-Йорк і Вашингтон – вотчина традиційного бізнесу, а значить, йому слід відправитися на західне узбережжя, де в той час з’являлися IТ-компанії і було більше інтернет-користувачів.
Другим критерієм була чисельність населення. За законодавством США, жителі штату при купівлі товару зобов’язані заплатити податок, якщо продавець зареєстрований в тому ж штаті. Безос хотів продавати товари по всій країні, тому йому потрібно зареєструвати компанію в найменш населеному штаті, щоб підвищений податок платили тільки його жителі.
Це виключило з його списку Каліфорнію, де проживає 39 млн чоловік. Він звернув увагу на штати Вашингтон (6,8 млн чоловік), Колорадо (5,4 млн), Орегон (4 млн) і Невада (2,9 млн). Також одним із критеріїв вибору стала близькість до дистриб’юторів. Ingram, найбільший постачальник книг в країні, розташовувався в місті Розбург, штат Орегон. Однак у Безоса не було там знайомих.
Але один з його приятелів жив неподалік – у місті Сіетл, штат Вашингтон. Він обіцяв вкласти гроші в компанію Безоса, а також познайомити з місцевими юристами, банкірами і важливими людьми.
Джефф прийняв його пропозицію. 5 липня 1994 він зареєстрував компанію під назвою Cadabra. Назва символізувало простоту і зручність замовлення, відсилаючи користувачів до фрази фокусників – «абракадабра». Однак після того, як один з юристів помилково назвав компанію Cadaver (труп), Безос вирішив змінити назву на більш благозвучну.
Як і глава Apple, він хотів, щоб назва компанії починалося на першу букву алфавіту, і в той же час асоціювалося з чимось екзотичним – як покупка книг в онлайні. Джефф Безос відкрив словник і знайшов слово «Амазонка» (Amazon) – так називалася річка в Південній Америці. Варіант йому сподобався, і він перейменував компанію.
Перший час грошей не вистачало, і підприємець відкрив офіс в орендованому будинку, в якому він жив разом з дружиною. У нього вже було кілька співробітників, разом з якими вони працювали над технологічною платформою інтернет-магазину.
Коли все було готове і пішли перші замовлення, підприємець орендував підвальний офіс, де раніше розташовувалася звукозаписна компанія. Отримуючи заявку, співробітники Amazon замовляли книги поштою в Ingram. За правилами вони не могли замовити менше 10 книг, і щоб обійти обмеження, вони включали в список дев’ять позицій, яких не було на складі. Через деякий час в компанію приходила посилка з потрібною книгою і записка з вибаченнями.
Компанія була змушена економити гроші – за первісним бізнес-планом Безоса Amazon повинна була вийти на прибуток лише через чотири-п’ять років. Насправді вона стала прибутковою тільки через сім років в четвертому кварталі 2001 року, заробивши $5 млн при виручці в $1 млрд.
Ощадливість і вміння ефективно використовувати існуючі ресурси стали одним з обов’язкових правил в Amazon. Свій перший офісний стіл Джефф Безос змайстрував з дерев’яних дверей, які купив в магазині неподалік. У компанії досі не прийнято оточувати себе предметами розкоші і прикрашати офіси і переговорні дорогими меблями. Також збереглася інша традиція: співробітники платять за парковку на корпоративній автостоянці.
У 1995 році Amazon залучив інвестиції на $8 млн від фонду Kleiner Perkins Caufield & Byers. У 1997 році компанія провела IPO і вийшла на біржу NASDAQ: сервіс залучив $54 млн при оцінці $438 млн.
Штат компанії зростав, і Безос встановив кілька основоположних принципів найму. Один з них – з кожним новим співробітником планка вимог для майбутніх претендентів повинна підвищуватися. Перш ніж влаштуватися в Amazon, здобувач проходить через серію співбесід. Серед інтерв’юерів сидить людина, яка «підвищує планку». Право на цю «посаду» отримують співробітники, які раніше прийняли найбільше вдалих рішень про найм.
Вони можуть відмовити претендентові, навіть якщо його кандидатуру одноголосно підтримують інші члени «приймальної комісії». «Як стверджують багато співробітників, вірна ознака того, що все працює правильно, – через кілька років приходить відчуття того, що сьогодні у них навряд чи вийшло б пройти всі етапи співбесід і отримати пропозицію про роботу», – пише Стоун.
Розвиток Amazon
Через деякий час після запуску сервісу Безос розширив асортимент, додавши диски з фільмами і музикою. Щоб зрозуміти, які товари могли б зацікавити покупців, він запитав 1000 випадково відібраних користувачів.
Список вийшов дуже довгим. Виявилося, що люди вносили то, що було їм потрібно в дану хвилину. Один чоловік попросив додати ганчірки для автомобільного скла, тому що його закінчилися. «У той момент у мене сталося щось на зразок просвітлення – заради зручності люди будуть купувати в онлайні все, що завгодно», – говорить Джефф Безос.
Тепер Amazon продає одяг, дитячі товари, споживчу електроніку, косметичні засоби, їжу, медичні препарати, промислові та наукові товари, кухонне приладдя і багато іншого.
Безос не боїться експериментувати і витрачати гроші на нові авантюри. Наприклад, коли компанія тільки виходила на ринок дитячих товарів, він втратив $120 мільйонів, витративши їх на покупку іграшок, які не користувалися попитом.
Однак деякі експерименти виявилися вдалими. Скажімо, запатентований механізм покупки в один клік – після реєстрації користувачам не потрібно було вводити дані банківської картки та домашню адресу. Пізніше цю технологію ліцензувала Apple для магазину додатків.
Метою Безоса було скоротити фінансові та часові витрати на доставку товарів – особливо після того, як в 2005 році компанія відкрила преміальний сервіс Prime. За $79 в рік користувачі отримували безкоштовну доставку товарів протягом двох діб. Щоб скоротити час доставки, Amazon став пропонувати виробникам послуги сортувальних центрів, де вони могли зберігати свої товари замість того, щоб орендувати склад. Крім того, компанія модернізувала і автоматизувала систему комплектування поштових відправлень.
Раніше збором замовлень займалися співробітники, які одержували оптимизирования вказівки в реальному часі: «пройдіть до стелажу номер X і візьміть предмет Y з полиці Z». Кожен з них міг пройти за робочу зміну більш десяти кілометрів.
У найсучасніших центрах співробітники стоять на місці, а стелажі до їх робочого місця привозять роботи. Останні зовні нагадують робот-пилосос, тільки замість збору бруду вони забираються під потрібні полки, піднімають їх і везуть до робочого місця співробітника. Після того як замовлені предмети будуть вилучені, робот відвезе стелаж на нове місце, враховуючи набір товарів, що залишилися на ньому, та їх відносну популярність.
У певний момент Безос зрозумів, що його конкуренти – не продавці книг на кшталт Barnes & Noble і не великі рітейлери кшталт Walmart, а Google і Apple.
На думку Стоуна, Amazon конкурував з Google з двох причин. По-перше, через користувачів, які шукали товари в пошуковій системі. Щоб залишатися на вершині, Amazon доводилося витрачати значні кошти на рекламу за ключовими словами.
По-друге – за талановитих розробників. Google потрібно покращувати алгоритм пошуку, а Amazon – методи оптимізації та обробки даних. У Google була репутація «райського місця» – в компанії були шикарні офіси, безкоштовна їжа, масажисти, а її штаб-квартира розташовувалася в сонячній Каліфорнії. «Amazon знаходився в дощовому Сіетлі і все ще змушував співробітників самостійно платити за парковку», – пише Стоун.
Конкуренція з Apple посилилася, коли на початку 2000-х років компанія Стіва Джобса представила музичний плеєр iPod і власний магазин музики. Це вдарило по бізнесу Amazon – в той час продажі музики, книг і фільмів становили майже три чверті виручки компанії.
«У будь-який момент міг з’явитися хтось, хто аналогічним чином знищив би книжковий бізнес», – розповідає біограф Безоса. Підприємець прийняв рішення «зруйнувати» бізнес самостійно. В результаті компанія представила Kindle – електронний пристрій для покупки і читання книг.
Для конкуренції з Google Amazon вирішив «приманити» розробників і створив новий ринок хмарних обчислень, здаючи в оренду місце на власних віртуальних серверах. У 2015 році виручка AWS перевищила $7,8 млрд, а до 2017 року компанія зберегла за собою лідерство, утримуючи 47,1% ринку.
Однак за словами Безоса, компанія не сильно цікавиться тим, чим займаються конкуренти. В Amazon прийнято звертати першорядну увагу на потреби і потреби своїх клієнтів.
«Наш провідний принцип і філософія, які пов’язують всі процеси в компанії – це одержимість клієнтами, а не конкурентами. При плануванні ми відштовхуємося в першу чергу від потреб клієнта, розвиваємо нові навички всередині команди і створюємо продукт, який буде затребуваний в майбутньому», – розповідає Джефф Безос.
За словами біографа підприємця, Amazon – це компанія, яка не сподівається на те, що клієнти відразу оцінять її ідеї. Тому Безос продовжує експериментувати – пропонує доставку товарів дронамі або дирижаблями, створює голосових помічників і мріє про магазин без кас. І зупинятися не збирається.
Читайте також –
З чоботаря в мільйонери: як бідний одеський єврей заснував Timberland