Історія Dnipro-M: як з’явилася мережа з майже 500 «салонів майстерності»

Історія Dnipro-M: як з’явилася мережа з майже 500 «салонів майстерності»

26.07.2023 08:45
  2645
rau

Історія Dnipro-M – хрестоматійний приклад, як дистриб’ютор стає виробником, а потім пішов напряму до покупця, не покладаючись на посередників у роздрібній торгівлі. Яким був цей шлях.

Dnipro-M – мережа магазинів будівельних інструментів, яка стрімко зростає, незважаючи на пандемію, велику війну та Eпіцентр. Видання Forbes Ukraine у своєму новому номері представило першу детальну історію становлення цієї компанії. RAU пропонує ключове з матеріалу.

У 2016-му 49-річного Олександра Колісника можна було впевнено назвати успішним підприємцем. Його дистриб’юторська компанія «КТ Україна» виросла за 17 років з маленького продавця електродів до помітного В2В-гравця на ринку товарів для будівництва. Філіали зі складами та сервісними центрами в кожній області успішно продавали електроінструменти для дому, саду та ремонтних робіт. Компанія з 2011 року розвивала виробництво недорогого інструменту під власним брендом Dnipro-M, який був на полицях найбільших гравців: Епіцентр, Нова лінія, OLDI, Leroy Merlin та Rozetka і ще у понад півтисячі невеликих магазинів.  

Здавалося, можна спочивати на лаврах. Але Колісник пішов на радикальну зміну бізнес моделі: забрав з полиць великих рітейлерів товар під брендом Dnipro-M і почав розвивати власну мережу монобрендових магазинів.

За сім років можна констатувати: рішення було вдалим, нині Dnipro‑M займає близько 30% в сегменті непрофесійного інструменту, у компанії 470 монобрендових магазинів у 220 українських містах. У квітні 2023‑го компанія вийшла на європейський ринок, відкривши перший Dnipro‑M у польському Вроцлаві. До кінця року в країнах ЄС має бути вже 120 магазинів.

Власник Dnipro-M Олександр Колесник

Доторкнутися до клієнта

Колісник – непублічний бізнесмен. За даними аналітичного сервісу YouControl, його партнером є ще більш непублічна Тетяна Звягінцева, на неї оформлено 100% юрособи «КТ Україна», а в інших компаніях вона або директор, або бухгалтер, або співвласниця із часткою від 5% до 100%. «Тетяна у цьому бізнесі навіть не фіндир, а фактично операційний директор, вона дуже залучена в розвиток»,– розповідає Forbes підприємець, знайомий із компанією, який спілкувався на умовах анонімності.

Досягнення мережі Dnipro-M – результат численних покрокових експериментів. «Спочатку в нас не було бізнес-плану та особливої стратегії, була націленість на обслуговування клієнтів, пошук товарів з якістю, ціною та сервісом, яких вони потребували. Все, що не могло гарантувати класний та керований сервіс для покупця, відмирало (це, зокрема, сталося і з дистрибуцією)»,– так пояснює Колісник концепцію створення Dnipro‑M. І додає: «Решта – рішення, які народжувалися спонтанно, як реакція на умови, що виникали на ринку».

Смілива ідея піти з полиць найбільших рітейлерів і розвивати власну мережу – теж результат експерименту. Пропозицію принесли молоді топ-менеджери, розповідає засновник Dnipro-M. Директор з розвитку бренда Dnipro-M Євген Опара каже, що рішення прибрати товар з полиць Епіцентр у 2016-му було не стільки про гроші, скільки про формат взаємодії з кінцевим споживачем. «Ми зрозуміли, що хочемо надати максимально класний сервіс – уважно, з повагою, із теплою емоцією, розповідати клієнту про бренд і про продукт, – каже Опара.

Модель прямої комунікації та продажу між виробником і покупцем називається Direct‑to‑Consumer (D2C). За такого підходу зникає проблема, як якісно дилери та роздрібні магазини проконсультують клієнтів, чи не загубиться покупець, наприклад, серед 260+ торгових марок шуруповертів на маркетплейсі та що буде з гарантійним та післягарантійним сервісом у торгових точках на ринку. Щоб вийти на такий рівень лояльності, потрібно вивчити, що хоче споживач, а для цього треба вибудовувати з ним довгострокові відносини. «Сучасний світ передбачає дві стратегії: ти або універсальний, або спеціалізований», – каже засновник маркетингової агенції Fedoriv Андрій Федорів. Епіцентр пішов шляхом універсальності, додаючи до DIY-асортименту і дитячі товари, і косметику, і шини, а Dnipro-M – спеціалізованості.

Неперерваний політ

Перший експериментальний магазин Dnipro‑M відкрився 2017 року на столичному Подолі у будівлі, де розміщений центральний офіс компанії. «Тут ми й досі експериментуємо: тестуємо нові сервіси та інструменти, наживо отримуємо фідбек від покупця. Всі співробітники – від розробника до топ-менеджера – тут безпосередньо спілкуються з клієнтами», – розповідає Опара. Паралельно Dnipro‑M почав розвивати й власну e‑commerce‑платформу.

Концепцію магазину Dnipro‑M назвали «салон майстерності». І навіть вигадали поетичну легенду: бо Дніпро – це річка – символ України, яка об’єднує два береги та здавна супроводжує українців, а літера «М» у назві означає майстерність.

Торговий зал Dnipro‑M більше схожий на салон мобільного зв’язку, ніж на будівельний магазин. За словами Опари, команда продумувала все до дрібниць: дизайн, нові стенди, зручність розташування техніки в торговому залі, щоб її можна було легко взяти з полиці, а вказівники мали бути інтуїтивно зрозумілими, допомагали покупцеві не заплутатися й зрозуміло розказували про важливі параметри кожної моделі. Всі інструменти можна увімкнути та протестувати в салоні. «Це місце із особливою атмосферою, де допомагають не просто підібрати необхідну техніку, а дають професійні поради, спілкуються, пригощають кавою», – пояснює Опара.

Наприкінці 2019‑го в Україні вже було 87 салонів майстерності Dnipro‑M, з яких 31 за франшизою. Швидко запустити франшизу допомогли досвід і зв’язки, напрацьовані ще за часів «KT Україна». «Приблизно 40% партнерів співпрацювали з нами за дистрибуцією ще до заснування єдиного бренда Dnipro‑M. Вони відмовилися від інших торгових марок та рухалися з нами, ставши першими франчайзі», – каже Опара. За даними Pro‑Consulting, Dnipro‑M уже у 2019 році займав 15,5% ринку в сегменті непрофесійних інструментів.

Стрімке розширення зіткнулось із проблемою: відсутність кваліфікованих консультантів. «На ринку праці легко знайти продавців мобільних телефонів, а якісного консультанта із шуруповертів чи зварювальних апаратів простіше і швидше виростити всередині», –  каже засновник і СЕО компанії консалтингової компанії IDNT Микола Чумак. Dnipro‑M розвиває внутрішню «фабрику талантів». Академія корпоративної освіти навчає не лише 151 лінійних консультантів (власних та франчайзі), а й вирощує керівників. З ринку Dnipro‑M топів принципово не наймає.

Рецепт клієнтоцентричної моделі складається з трьох інгредієнтів: розуміння споживача, проектування його досвіду і вражень та зворотного зв’язку. Останній потрібен для перманентного поліпшення бізнесу. 

Покупців у Dnipro‑M сегментували на дві великі категорії: перша – ті, хто заробляє інструментом, це професійні майстри та будівельні бригади; друга – домашні майстри. Профі більш раціональні, їм важливо, щоб у разі поломки  вони могли швидко відновити роботу. Для них у Dnipro‑M розробили розширену гарантію до трьох–п’яти років, тест‑драйв протягом 14 днів, можливість отримати інструмент на заміну під час ремонту, передати його на техобслуговування у будь‑якій точці або повернути те, що не використали протягом двох місяців.

Аби зростати скоріше, Dnipro‑M розробив кілька форматів салонів майстерності. Стандартний магазин (80–100 кв. м) має зони для тестування, відпочинку із безкоштовною кавою та майстерню для ремонту. Для щільно забудованих локацій та маленьких міст і сіл з’явився формат міні-салонів (20–40 кв. м) із розміром інвестицій для старту вдвічі нижчим.

Скільки коштує відкрити магазин Dnipro‑M? Мінімальні інвестиції у відкриття франшизи – від 800 000 грн на закупівлю товару, ще від 150 000 грн на зовнішнє оформлення магазину, обладнання та рекламні матеріали. Dnipro‑M обіцяє прибуток від 45 000 грн до 200 000 грн на місяць і середній чек від 2000 грн.

Асортимент Dnipro‑M зараз – 1500 позицій, які розподіляють на 10 великих категорій. Переважна більшість виробляється у Китаї, але частина інструменту приходить з Індії, Тайваню, Польщі, Туреччини й України. Після нетипових запитів та побажань профі‑сегмента з приводу технічних особливостей інструменту, Dnipro‑M створив власний R&D‑центр із командою у 100 інженерів. Вони разом із продакт‑менеджерами виїжджають на будівельні майданчики чи в майстерні, щоб поспілкуватися з користувачами продукту. Фідбек враховують під час розробки нових та вдосконалення наявних моделей. Опара розповідає, що кожна виготовлена партія на закордонному заводі перевіряється інженера ми й інспекторськими компаніями за спеціальним чек‑листом. А після надходження на український склад здійснюється повторна передпродажна перевірка та тестування.

Бізнес на мільярди

У велику війну Dnipro‑M зайшов у пречудовій формі. На початку 2022‑го кількість салонів майстерності досягла 404, з яких третина була за франшизою. За словами гендиректора Pro‑Consulting Олександра Соколова, Dnipro‑M був лідером у ніші непрофесійного інструменту – його частка зросла майже до 25%. У конкурентів менше: наприклад, Makita – 20%, Bosch – 16%, Sparky Professional – 14%. Оцінити частку власних брендів Rozetka та Епіцентр – RZTK і Expert – складно.

Війна завдала Dnipro‑M збитків, за його власними оцінками, на суму понад 170 млн грн: 28 салонів були на окупованій території чи зруйновані, ще 35 серйозно пошкоджені або розграбовані, в Бучі згорів розподільчий склад на 10 500 кв. м. Але вже за кілька тижнів після початку вторгнення магазини Dnipro‑M працювали, бо інструменти знадобилися «тут і зараз», розповідає Опара.  Протягом березня Dnipro‑M видав усі замовлення. Власники 1500 інструментів, що були в пошкоджених сервісних центрах, отримали новий товар.

«У перші два місяці ми виходили орієнтовно на 30% плану. Більшість клієнтів були військові, ТрО, ДСНС та волонтери. Після деокупації значної частини територій показники збільшилися до 60–70%,– розповідає Опара. – Інтенсивні обстріли восени‑взимку 2022 року знову обвалили попит на інструмент, особливо мережевий, проте зріс інтерес до генераторів».

Фінансові результати Dnipro‑M не розкриває. З публічної звітності можна стверджувати, що це компанія з кількамільярдним виторгом. Останні доступні дані – 2,67 млрд грн виторгу за 2021 рік «КТ Україна», яка привозить продукцію для Dnipro‑M, та понад 1 млрд грн виторгу юрособи «Мережа магазинів «Дніпро‑М» за 2020 рік, котра, ймовірно, не включає результати роботи франчайзингових точок.

Попри фізичну втрату десятків салонів, Dnipro‑M зміг збільшити мережу: відновили чотири пошкоджені салони, відкрили сім нових власних та 60 франчайзингових точок. За словами Опари, середній чек у 2022 році зріс на 15%. «Причиною цього стало значне підвищення частки продажів генераторів. Проте повернення наявних клієнтів протягом місяця у 2022 році зменшилося практично вдвічі»,– пояснює топ-менеджер Dnipro‑M.

Пофіксити ЄС

На 2023 рік Dnipro‑M має великі плани. Мережа за перші п’ять місяців уже збільшилася на 26 франчайзингових та шість власних магазинів, до кінця року відкриється ще 74 точки. Pro‑Consulting оцінює нинішню частку Dnipro‑M в Україні майже у 30% ринку.

Але «революція» 2023 року – експансія до ЄС. У квітні Dnipro‑M відкрив за франшизою перший салон у польському Вроцлаві, а до кінця року в сусідніх з Україною країнах мають працювати 120 магазинів. У Польщі вже запущено логістичний центр для обслуговування експансії. Як обирали країни для відкриття у ЄС? У Dnipro‑M зосередилися на країнах, географічно найближчих до України, це спростить логістику, брали до уваги й купівельну спроможність, схожість менталітетів, а також кількість українців, які в них мешкають.

Чи зможе Dnipro‑M у ЄС, де навіть дискаунтер Lidl продає шуруповерти та зварювальні  апарати, повторити український успіх? Опара, відповідає так: «Успіх франчайзингової мережі Dnipro‑M у Європі залежатиме від того, наскільки уважно ми слухатимемо і клієнта, і партнера». 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку