Інна Мірошниченко, ЕКО маркет: Ми стратегічно вирішили працювати до останнього там, де це можливо

Інна Мірошниченко, ЕКО маркет: Ми стратегічно вирішили працювати до останнього там, де це можливо

16.08.2022 09:00
  3063
Іван Зайцев

Мережа ЕКО маркет – одна з небагатьох, що продовжує працювати у прифронтових містах, при цьому постачаючи товар у магазини власними силами. Як налагоджена робота маркетів і чому компанія не йде з небезпечних районів.

Мережа ЕКО маркет – один із старожилів українського продуктового рітейлу. За 20-річну історію компанії рітейлер зміг побудувати мережу з більш ніж 130 магазинів, стабільно входить до топ-10 продуктових мереж України за кількістю торгових точок та товарообігом. Проте повномасштабна війна кардинально змінила все. Як змінюється ЕКО маркет відповідно до вимог часу, чому продовжує працювати в зоні бойових дій та не збирається закривати магазини, в інтерв’ю RAU розповіла Інна Мірошниченко, президент ЕКО маркет.

– Нещодавно Forbes Україна написав, що ЕКО маркет – чи не єдина національна торговельна мережа, майже всі торгові точки якої у районах бойових дій продовжують працювати. Скільки маркетів та в яких прифронтових областях працюють?

– Наразі ЕКО маркет у районах бойових дій та потенційно небезпечних прикордонних територіях – це понад два десятки магазинів у Миколаївській, Донецькій, Сумській, Чернігівській областях. Як би дивно не звучало, але точну цифру назвати важко, оскільки ситуація дуже динамічна, і робота кожного магазину залежить від поточної ситуації в конкретному населеному пункті.

– Чому ухвалили таке рішення: це економіка чи соціальна відповідальність?

– Відповідаючи на це питання, хотілося б почати з того, що робота будь-якого бізнесу в поточних умовах воєнних дій у країні з метою забезпечення населення продуктами харчування та товарами першої необхідності – це передусім попередження гуманітарної катастрофи в цих регіонах. А чи є там якась «економіка», найкраще демонструє кількість бажаючих працювати за подібних умов.

– У зв’язку з оголошеною масовою евакуацією з Донецької області та цілком ймовірною евакуацією з інших «гарячих регіонів» розглядаєте можливість закриття магазинів чи працюватимете «до останнього»?

– Із самого початку агресії ми ухвалили кілька важливих рішень, які визначають нашу роботу до поточного моменту. По-перше, усі ключові керівники компанії не піддалися паніці та не залишили країну, тим самим зуміли «утримати» ситуацію в перші дні й показали особистий приклад насамперед лінійному персоналу магазинів. По-друге, ми стратегічно вирішили працювати до останнього там, де це ще можливо, та відкриватися одними з перших там, де це вже можливо, звичайно ж, з урахуванням ризиків для персоналу та покупців. Прикладом цього є магазини мережі у Сумській та Чернігівській областях, де персонал героїчно відкривав магазини у період ходи колон техніки агресора у напрямку Києва; та Ірпеня, й Бучі, які відкрилися одними з перших у регіоні після деокупації.

Щодо Донецької області, то до 24 лютого там працювало сім магазинів – Краматорськ, Костянтинівка, Бахмут, Покровськ, Мирноград; на даний момент залишилося п’ять.

– Як забезпечуєте доставку товарів до торгових точок Донецької області? Підключаєте дистриб’юторів і постачальників чи везете самостійно?

– З початком активних бойових дій практично повністю припинилося постачання до прифронтових магазинів постачальниками, які раніше відвантажували продукцію безпосередньо на торгові об’єкти. Наразі все забезпечення магазинів Донецької області відбувається централізовано із РЦ під Києвом. Для мінімально необхідного забезпечення магазинів регіону товаром потрібно виконувати щонайменше два рейси на тиждень великовантажною машиною. Хоча це в рази менше, ніж півроку тому, але жоден із логістичних операторів, з якими ми працюємо, не може виконати це замовлення – ніхто не наважується систематично їхати цим маршрутом. Тому зараз цю доставку виконуємо власним транспортом завдяки двом водіям, які працюють у парі та двічі на тиждень йдуть на цей без перебільшення героїчний вчинок.

– Як у принципі змінилася логістика компанії з 24 лютого? Як вирішували проблеми під час дефіциту палива, як перебудували процеси?

– Починаючи з 24 лютого, вся логістика в країні зазнала кардинальних змін, пов’язаних із масою проблем, з якими вітчизняний ритейл зіткнувся вперше. У нашому випадку відбувся перерозподіл частини поставок на маркети з РЦ під Києвом на поставки з другого РЦ у Луцьку, який через свою географію в період боїв під Києвом був безпечнішим. Ми почали самостійно доставляти нові для своєї логістики категорії, наприклад молочну продукцію, яка потребує особливих температурних умов і тому раніше доставлялася безпосередньо постачальниками. Проблеми з паливом, звичайно ж, були, як і у всіх, але з урахуванням критичної ваги нашого бізнесу всі наші партнери завжди йшли назустріч у цьому питанні. Як приклад, не можемо не відзначити компанію ОККО, яка, дізнавшись про нашу роботу в прифронтових містах Донбасу та доставку туди самотужки, запропонувала безоплатно забезпечити нас паливом для цих рейсів.

– Скільки всього ЕКО маркет зараз працюють, і зі скількох? Чи були випадки руйнування, розграбування магазинів, чи залишилися торгові точки на тимчасово окупованих територіях?

– На даний момент у мережі працюють 125 магазинів із 135 до початку агресії. Основні втрати припадають на закриті магазини на окупованих територіях на півдні: Херсон, Нова Каховка.

– У скільки оцінюєте збитки мережі з початку війни?

– Дуже важко відповісти на це питання, по-перше, через велику динамічність ситуації. Другий момент, а за яким курсом гривні до долара рахувати втрати і на який час? Наприклад, як реально сьогодні оцінити втрату свого ТЦ у Херсоні з урахуванням окупації міста? Ми вирішили детально зайнятися цим питанням після перемоги.

– Багато українських виробників опинилися в окупації, або були змушені зупинити роботу. Чим заміняєте ці товари?

– Почати хотілося б з того, що більшість постачальників, з якими ми співпрацювали у лютому цього року, працюють з нами і на даний момент, за що їм окреме спасибі, оскільки працювати зараз на довоєнних умовах не можемо ні ми, ні постачальники. І головне тут було домовитись на нових взаємовигідних умовах, що ми й зробили. Ті ж категорії, які не можна купити в Україні, імпортували власними силами в основному це, звичайно, соцтовари та товари першої необхідності: бакалія у всій її різноманітності, напої, та сама сіль тощо.

Чи довелося переглядати цінову політику? Якщо так – то на які товари та в якому розмірі?

– Незважаючи на загальне зростання цін у країні за останній час, що викликано інфляційними процесами, наша норма націнки на багато товарів не просто не змінилася, а іноді навіть зменшилася у зв’язку із запровадженням законодавчого регулювання цін на соціально значущі товари, які в асортименті нашої мережі займають велику частку продажів.

Також був період, коли ми, як і весь ринок, відмовилися від промо просто тому, що в той момент ні у нас, ні у постачальників не було можливості та ресурсів забезпечити акційну активність. На даний момент промо відновлено.

– Які коливання трафіку ви відзначаєте? Наскільки змінився середній чек: за сумою, кількістю SKU, споживчим кошиком. Чи є відмінності щодо регіонів?

– Перші місяці весни спостерігалися тенденції до загального зростання середнього чека по всіх регіонах країни та зростання кількості покупців у західних регіонах, що логічно з урахуванням виїзду великої кількості населення із зон бойових дій та бажання запастися про запас в умовах невизначеності. На даний момент можемо констатувати, що цей дисбаланс у бік західних регіонів зменшується і середній чек, хоч і більший за «довоєнний», але це причина зростання цін, а не збільшення споживання. Єдиний регіон, де кількість чеків йде весь час по низхідній – східний, що є наслідком активних бойових дій.

– Розкажіть про волонтерські ініціативи ЕКО маркет: що зараз робить компанія.

– Як частина соціально-відповідального системного бізнесу в країні, ми з перших днів війни не стоїмо осторонь і допомагаємо як ТрО і ЗСУ, так і людям, які нас оточують, які цього вкрай потребують. Наша компанія фінансувала закупівлю тактичного екіпірування для Бориспільської військової адміністрації та купівлю холодильного обладнання для військового шпиталю. А магазин у Бучі під час окупації використовувався співробітниками-волонтерами як пекарня, бо це була єдина можливість забезпечити населення безплатним хлібом під час блокади населеного пункту. Починаючи з 15 серпня ми проводимо благодійну акцію, в рамках якої плануємо збирати кошти для допомоги жінкам та дівчатам, які постраждали від бойових дій. Наразі ми спільно з ГО «ДЕСПРО» та UKRAINIANHUB співпрацюємо в рамках збору продовольства в магазинах мережі для тимчасово переміщених осіб.

Читайте також –

Топ-менеджери ЕКО маркет: Ефективність ми шукатимемо всередині себе


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку