Дар’я Антоненко, Айсберг: Кожний магазин – частина моєї особистої історії

Дар’я Антоненко, Айсберг: Кожний магазин – частина моєї особистої історії

19.03.2018 09:00
  1208
rau

Операційний директор компанії Айсберг – одного з найбільших українських виробників холодильного обладнання – Дар’я Антоненко про особливості роботи на міжнародних ринках, перемоги в тендерах і експортні перспективи України.

Історії компаній, які навіть в таких складних умовах досягли успіхів, завжди цікаві. Одна з них – одеський виробник холодильного обладнання та рішень, пов’язаних з енергоефективністю та екологією – Айсберг. Зараз компанія поставляє свою продукцію в десятки країн, і продажі  за кордон забезпечують підприємству левову частину доходів. За експорт в компанії відповідає дочка засновника і операційний директор – Дар’я Антоненко. Як жінці працювати в такій «чоловічий» сфері діяльності, завдяки чому вдалося домогтися успіху і налагодити поставки високотехнологічного обладнання за кордон, здобути повагу колег і стати лідером ринку, Дар’я розповіла RAU.

– Ви працюєте в машинобудівній компанії, яка виробляє досить складні технічні вироби – холодильне обладнання для рітейлу та рішення, пов’язані з енергетичною ефективністю, екологією, розумієтесь на монтажних проектах, логістиці, фінансах. Чи складно було для вас – молодої симпатичної дівчини – знайти своє місце в цьому «man’s world»?

– У кожного – своє покликання. Я не можу без відряджень, переговорів, проектів. Люди, які живуть тим, над чим працюють, завжди знаходять в цьому себе особисто. Звичайно, я щодня перетинаюся з безліччю людей, 90% цих людей – чоловіки. Але це, скоріше, на краще – c чоловіками значно простіше знаходити спільну мову.

– Айсберг – компанія вашого батька. Наскільки це допомогло або завадило вашій кар’єрі? Чи можна вважати експортний напрямок в роботі Айсберга вашим особистим проектом?

Я була керівником цього напрямку, і їм залишаюся. Але експорт має багато складових. Виходу на міжнародні ринки домагалися в Айсбергу всі і кожен особисто! В ніч з 31 грудня на 1 січня 2014 року я складала список своїх цілей на рік, і головною з них було збільшити географію продажів. Я поставила мету – 10 країн експорту за 3 роки. Озвучила цю мету команді, команда мене підтримала. Коли я укладаю нову експортну угоду, за моєю спиною завжди є міцний тил, без якого неможливий ніякий експорт. Як і без мого батька, який створив Айсберг і підготував платформу для міжнародної торгівлі. Мені дісталась «вишенька на торті».

Для збільшення зображення натисніть на нього

–   Яких жінок ви вважаєте прикладом для себе в бізнесі?

– У Айн Ренд був такий персонаж – Дагні Таггерт. Я часто асоціюю себе з нею. А в житті мене не перестають дивувати жінки, які вміють поєднувати бізнес, родину і материнство. Для мене загадка, як їм це вдається! Моєму синові зараз рік. Перші півроку мені доводилося часто брати його на роботу, і я вам скажу чесно – це вкрай непросто.

– Чи існують ґендерні стереотипи у міжнародному рітейлі?

– В Європі – немає, однозначно. У мусульманській Азії – присутні, але залежать від регіону. ОАЕ, Оман, Кувейт, Катар відносяться до працюючих жінок з повагою. В Ірані – складніше. А ось в мусульманській Африці жінці не тиснуть руку, при спілкуванні намагаються не дивитись в обличчя. Це дуже заважає нормальному переговорному процесу.

– Чи є у вас свої правила ведення бізнесу, яких Ви неухильно дотримуєтеся?

– Тільки одне – я завжди дотримуюся своєї інтуїції. І вона мене ніколи не підводить.

– На вашому рахунку вже більше п’ятдесяти обладнаних магазинів в різних країнах світу – яким з цих проектів ви пишаєтеся найбільше?

              Кожен проект має особливу цінність, в першу чергу, тому що це частина моєї особистої історії, і частина історії компанії. Кращими, на мою думку, є Carrefour Yerevan Mall – це наш перший досвід роботи з великим світовим рітейлером, перший експортний магазин «під ключ». Фрунзе Гурме в Бішкеку – це прорив в рітейлі Киргизстану. Магазин FoodWorks в Австралії – дуже велика і найвіддаленіша географічно мережа.

– Як ви оцінюєте перспективи українських технологій на європейському ринку роздрібної торгівлі?

– Європейський ринок всі вважають Клондайком. Насправді, це не зовсім так, і справа тут не в тому, що український постачальник не подобається або недооцінений. Але ж пропозиція на європейському ринку в кілька разів перевищує попит. Проте ми стабільно відвантажуємо нашу продукцію в Європу – в Німеччину, Нідерланди, Італію, Ісландію, Румунію, Угорщину, Австрію…

–  Які ринки збуту ви розглядаєте як пріоритетні для українських технологій? Простіше кажучи – рітейл яких країн найбільш лояльний до українського обладнання?

– Лояльність до обладнання зумовлена завжди двома речами – ввізним митом на український товар і наявністю локальних виробників. Решта – справа техніки.) Хоча є приклади, коли мито не заважає торгівлі, наприклад, в Єгипті на український товар 60% import tax. Проте ми відвантажуємо туди 1-2 контейнера кожного тижня.

– Чому світові роздрібні мережі Carrefour, Spar, Billa, Kaufland купують українську техніку? Як вам вдалося вивести Айсберг у закриті тендери цих мереж?

– В першу чергу, команді Айсберга довелося вивести всі стандарти енергоспоживання. Усі світові мережі мають дуже чіткі вимоги до технічних параметрів, всі хочуть знизити рахунки на електроенергію. Тому STEP 1 –  скоротити споживання вітрин, вивести обладнання на європейські параметри роботи. STEP 2 – нанести всім компаніям особистий візит, переконати їх включити в тендер нового постачальника, загрузнути в тендерних таблицях, провести пару місяців без сну і – вийти переможцем.) Насправді, виграти тендер у великій мережі – це тільки сота частина зусиль! Виконати замовлення відповідно до їх вимог – ось справжній challenge!

– Ви працюєте з різними проектами зарубіжних рітейлерів. Які торгові формати зараз найбільш активно розвиваються за кордоном? Які ефективні рішення з зарубіжної практики ви б запропонували українському рітейлу для поліпшення сервісу?

– Був період, коли з ринку всесвітнього рітейлу зникали гіпермаркети, і замість них активно розвивалися магазини крокової доступності, мінімаркети. Зараз цей тренд пройшов, але почався новий – магазин монопродукта. М’ясні і рибні лавки, магазини сиру, м’ясних делікатесів, винні магазини, булочні – рітейл рухається в бік якості продукції.

– На експортній мапі Айсберга – Іран, Саудівська Аравія, Оман, Кувейт і навіть Судан. Чи є особливості в асортименті і обладнанні магазинів мусульманських країн, наприклад, спеціальні рішення для халяльних продуктів і т.і.

Я не можу сказати, що є відмінності між стандартами продажу продуктів в Європі і мусульманських країнах. Але ми дійсно приділяємо увагу параметрам навколишнього середовища – температурі і вологості. В Омані вологість 90% майже цілий рік, всередині магазину вона також висока. Нам довелося розробити лінію обладнання для іншого кліматичного класу – з вентильованими полками, стелями, обдувом або обігрівом фронтального скла, обігрівом склопакетів для низькотемпературної техніки і спеціальною обробкою скла проти запотівання.

– За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі на частку Айсберг припадає 70% експорту всього холодильного обладнання, що виготовляється в Україні. Чи надає держава підтримку лідерам вітчизняної промисловості?

– Зараз існує Export Promotion Office, який консультує бізнес з питань міжнародної торгівлі та організує регулярні інформативні семінари і торгові місії для B2B і B2G. Також ми часто звертаємося за допомогою до Торгово-Промислової палати.

Що до законодавчої допомоги, то як і раніше, залишається дуже високе податкове навантаження на виробників. Це дуже негативно позначається на позиції українських експортерів на міжнародних ринках. Як і раніше дуже дорого коштують кредитні ресурси, а також відсутня можливість кредитувати своїх клієнтів на термін більше 6 місяців. На жаль, уряд не допомагає у фінансуванні участі в міжнародних виставках. Така практика в Європі і в Туреччині давно існує.

В кінці 2017 року на запрошення Export Promotion Office я виступила спікером від України на конференції Світової організації торгівлі в Женеві з питань розвитку світової торгівлі. Свій виступ я присвятила гострої необхідності міжнародних угод, які сприятимуть виходу регіональних виробників на глобальні світові ринки, щоб скласти гідну конкуренцію великим світовим брендам.

– Які завдання ви ставите перед Українською Асоціацією виробників як заступник директора цієї організації?

– Фактично, Українська Асоціація виробників – це спільна ініціатива виробничих підприємців, які бажають чесно і відкрито вести свій бізнес. Ми стали учасниками всеукраїнської мережі доброчесності і комплаенса (UNIC), тісно співпрацюємо з Export Promotion Office. І навіть підписали меморандум про співпрацю з Державною фіскальною службою України по індикативним цінам на імпортні аналоги вітчизняних товарів з метою мінімізації «сірого імпорту» і створення більш сприятливих умов для українських виробників в боротьбі з недобросовісними конкурентами.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Мережа аптек АНЦ та фонд “Повернись живим” запустили ініціативу “Кешбек за донат” для підтримки армії та вдячності українцям

Мережа аптек АНЦ та фонд “Повернись живим” запустили ініціативу “Кешбек за донат” для підтримки армії та вдячності українцям

Мережа аптек АНЦ продовжує свій внесок у підтримку українських захисників через співпрацю з Фондом компетентної...
time icon  
  50
Усі новини ринку