Борис Марков, АТБ: Виїзд українців за кордон – серйозна загроза для країни

Борис Марков, АТБ: Виїзд українців за кордон – серйозна загроза для країни

11.04.2019 08:04
  4324
Виктор Нагорский

Керівник найбільшої рітейл-компанії України про результати роботи торгової мережі АТБ та очікувану динаміку зростання, вартість впровадження нового формату магазинів та цілі цього проекту, а також зростаючу загрозу відтоку кадрів з країни і корупцію в регіонах.

Цей матеріал також доступний російською мовою

АТБ – безумовний лідер продуктового роздробу України. Торгова мережа АТБ-Маркет за підсумками 2018 року першою з українських рітейлерів досягла товарообігу в 100 млрд грн. А вже в цьому році компанія подолала психологічну позначку в 1000 дискаунтерів. При цьому вона продовжує масштабувати бізнес, інвестуючи в розширення мережі, логістичні потужності та оновлення магазинів.

В ексклюзивному інтерв’ю для RAU голова Ради директорів і генеральний директор корпорації АТБ Борис Марков детально розповів про вартість оновлення торгових точок та цілі цього проекту, розвиток компанії в регіонах і бюрократію в місцевих органах влади, а також зростаючу загрозу відтоку кадрів з країни, майбутнє продуктового рітейлу в Україні та багато іншого .

Неоднозначні тенденції

– У 2018 році товарообіг мережі АТБ зріс на 22% і перевищив 100 млрд грн. За рахунок чого було досягнуто такого зростання?

– Покупець став більш обачним і економним при виборі товару, при цьому прагне отримати максимум якості за мінімальною ціною. У цій ситуації АТБ не тільки не втратила, а й збільшила кількість покупців. Як показують дослідження компанії, зростає кількість товарів в чеку, при цьому також збільшується середня вартість товару з урахуванням інфляції.

– Як змінилася середня сума і кількість позицій в чеку в минулому році? Якого зростання продажів очікуєте у 2019-му?

– З лютого 2018 року до лютого 2019-го середня сума зросла на 13%, кількість SKU в чеку збільшилася на 5%. Зростання продажів у 2019 році очікується на рівні 21%. Спостерігається певне зростання частини товарів середнього цінового сегмента в товарообігу.

– На вашу думку, це свідчить про поліпшення економічної ситуації в країні?

– На це питання складно відповісти. Є передумови говорити про зростання номінальних і реальних доходів населення, в тому числі, пов’язаних з грошовими переказами від трудових мігрантів.

На жаль, тенденція до виїзду українців за кордон зберігається, і це серйозна загроза не тільки для української економіки, але і для країни в цілому .

Зараз українці все частіше виїжджають з країни цілими сім’ями, на постійне місце проживання. Про це ми можемо говорити досить впевнено, адже залишаємося одним з найбільших роботодавців в Україні, а наші магазини представлені в усіх регіонах країни.

– З чим пов’язана ця тенденція?

– Це пов’язано не тільки з різницею в рівні оплати праці. З урахуванням масового відтоку кадрів за кордон в останні роки українські роботодавці були змушені реагувати та підвищувати рівень заробітної плати або сумарного доходу.

На жаль, рівень зарплат – вже не ключовий фактор. Більш важливими стають загальний рівень життя, соціальної забезпеченості, екології, медицини, освіти, безпеки тощо. Ми бачимо, що люди приймають рішення про від’їзд з України при відносно несуттєвій різниці в оплаті праці за порівнюваними спеціальностями. Це свідчить про те, що обираючи еміграцію, українці віддають перевагу перспективі та соціальним стандартам життя.

Персональний підхід

– В таких умовах проблема нестачі лінійного персоналу стає все більш актуальною. Як вирішуєте кадрове питання в умовах постійного зростання мережі?

– З дефіцитом кадрів зараз зіштовхуються більшість українських роботодавців, і АТБ – не виняток. Ця проблема стосується як співробітників, які працюють в магазинах, так і функціональних офісних фахівців. Особливо вона відчутна в регіонах Західної України, де АТБ активно відкриває нові магазини.

Проблеми з дефіцитом кадрів компанія вирішує, перш за все, забезпечуючи для своїх співробітників партнерський рівень взаємин. Безперечно, робота в магазинах АТБ вимагає від працівників віддачі та повного занурення в процес. Але зі свого боку, компанія забезпечує комфортні умови праці, конкурентну зарплатню, кар’єрне зростання і розвиток.

– З вашої точки зору, чи стануть каси самообслуговування частковим вирішенням кадрової проблеми і чи плануєте впроваджувати їх у своїй мережі?

– Технології будуть активно впроваджуватися та заміщувати людей. Ми стежимо за рішеннями, які в якості пілотів впроваджуються за кордоном – в Китаї та Америці. Але в Україні магазини без персоналу – це далеке майбутнє.

Найближчим часом питома вага витрат на персонал в операційній діяльності магазинів, як і раніше, буде великою. В міру зростання зарплатні вона буде залишатися №1 в загальній структурі витрат на експлуатацію магазинів.

Ми тестували каси самообслуговування в мережі АТБ, допрацьовуємо мобільний додаток для оплати смартфоном, вивчаємо інші способи оплати. Безумовно, всі ці технології цікаві, але в найближчі п’ять років вони точно не змінять ситуацію на українському ринку. А в перспективі 5-10 років – змінять, але не так суттєво, як багато хто очікує.

– Наскільки успішним був тест з касами самообслуговування?

– Експеримент продемонстрував неоднозначні результати. Зараз ми на стадії осмислення цих результатів і прийняття рішення щодо масштабування. Вважаю, що в таких складних технологічних питаннях важливо не допустити фальстарт.

– АТБ працює в форматі дискаунтера, який передбачає максимальне зниження витрат, в тому числі – на персонал. Як компанії вдається залучати та утримувати персонал в умовах невисокої зарплатні?

– Насправді невисока зарплатня у дискаунтерів – це хибна думка. АТБ, як і більшість світових компаній, що працюють в дисконтному форматі, змушений платити працівникам істотно більше, ніж інші продуктові мережі. Адже інтенсивність і динаміка роботи в наших магазинах набагато вища, ніж в інших форматах продуктового рітейлу.

Ми утримуємо рівень оплати праці на 10-15% вище, ніж середньоринковий в конкретному регіоні.

При цьому виграємо за рахунок операційної ефективності, взаємозамінності персоналу на різних ділянках роботи магазину і за рахунок загальної ефективності бізнесу.

Раніше компанія повідомляла про викриття співробітника, який торгував комерційною інформацією. Це був перший подібний випадок чи були й інші?

– У нас були різні випадки, але в такому масштабі, з такою ретельністю і системою ми зіткнулися вперше: більше 18 фактів розголошення комерційної таємниці АТБ-Маркет. Попередня сума збитків підприємству склала понад 1 млн грн. На жаль, конкурентна боротьба на нашому ринку ведеться і такими способами. На щастя, АТБ має в своєму арсеналі всі необхідні інструменти для того, щоб вчасно викрити і припинити будь-яку діяльність, спрямовану на нанесення шкоди підприємству.

– Які саме дані передавав зловмисник і яким торговельним мережам?

– З нашого боку зараз некоректно розголошувати всі деталі цього питання. Адже слідство у цій справі триває, а розголошуючи якісь дані, ми можемо йому зашкодити. Коли справа дійде до свого логічного завершення, а ми сподіваємося, що вона закінчиться справедливим вироком, зможемо розкрити й інші деталі.

Стримане зростання

– АТБ – одна з найбільш швидко зростаючих мереж в Україні. Тільки в 2018-му компанія відкрила 80 нових магазинів, ще 100 планується в цьому…

– Плани щодо відкриття 100 магазинів досить умовні. На жаль, темпи розвитку часто залежать не тільки від бажання і можливостей компанії. АТБ міг би відкривати істотно більше магазинів. Однак, чим більше ми ростемо і проникаємо в регіони, тим частіше стикаємося з бюрократією, корупцією, певним опором місцевої влади. Як правило, це тимчасові чинники, пов’язані з оформленням землі, зміною цільового призначення, отриманням дозволу на будівництво та іншими необхідними документами.

– На вашу думку, з чим пов’язане затягування цих процесів?

– Кожне місто – окремий випадок. Десь у місцевої влади є якийсь невеличкий роздрібний бізнес: два кіоски або маленький базар. Десь це культурні особливості, коли люди звикли купувати на ринках, в кіосках, гастрономах, і не розуміють перспектив і особливостей цивілізованих форм торгівлі. А десь депутати місцевих рад не можуть прийти до якогось консенсусу і прийняти рішення.

– Який план АТБ з розширенню мережі на найближчі три-п’ять років, скільки магазинів необхідно для достатнього покриття всієї країни?

– За нашими оцінками, у компанії є потенціал для зростання як мінімум втричі. В Європі рітейлери відкривають магазини в містечках з населенням 2000-3000 жителів. Дуже сподіваємося, що з підвищенням рівня життя в Україні, зможемо освоювати такі міста. Зараз, на жаль, міста з населенням менше 15 000 людей навіть не розглядаємо.

Також основні напрямки розвитку – розширення і зміцнення присутності в Західному і Південному регіонах країни, продовження робіт з модернізації торгових об’єктів, впровадження нових концепцій магазинів.

Дорогий формат

– В останні роки АТБ впровадило кілька нових форматів магазинів. Як вони проявили себе, наскільки активним буде їх масштабування в 2019 році?

– На даний момент не зовсім коректно говорити про впровадження нових форматів. Торгова мережа АТБ продовжує працювати в форматі дискаунтер, головний пріоритет якого – забезпечення населення продуктами і товарами першої необхідності за мінімальними цінами. Йдеться про оновлення існуючих торгових об’єктів, впровадження нових технологій та рішень. На наш погляд, сучасний дискаунтер – це магазин з низькими цінами і комфортними умовами для покупок. Магазин, де використовуються новітні технології в галузі будівництва, освітлення та енергозбереження.

Починаючи з 2017 року магазини торгової мережі АТБ відкриваються в оновленій концепції, поступово реконструюються існуючі торгові точки. У 2019-му плануємо дотримуватися цієї стратегії.

Також ми продовжимо вдосконалювати і впроваджувати нові технології, тестувати нові сервіси. Зокрема, буде продовжено експеримент з впровадження концепції магазину АТБ Експрес. Купівельні запити змінюються динамічно, і наше завдання – бути на півкроку попереду, випереджаючи їх.

– Оновлений, так званий, «чорний» АТБ істотно відрізняється від магазинів, які компанія відкривала раніше. Відрізняється кращим дизайном, сервісом, в ньому комфортно і зручно робити покупки, магазин виглядає дорожче. Як вважаєте, чи не розмиває таким чином АТБ своє позиціонування як дискаунтера з низькими цінами?

– Хотілося б підкреслити, що оновлення, впровадження нових технологічних і дизайнерських рішень, жодним чином не впливає на цінове позиціонування. Якщо ви порівняєте старі «сині» і реконструйовані «чорні» магазини, то побачите, що ціни в межах одного міста однакові. Єдине, чим вони відрізняються – розширеною лінійкою преміальної продукції в «чорних» АТБ, яка становить всього 5-10% від загального асортименту. Можливо, через це частині покупців і здається, що там більш високі ціни. Але це не так.

– Доповнення асортименту преміальної продукції покликане залучити до магазинів більш платоспроможну аудиторію?

– За нашими даними, клієнтами АТБ є приблизно 90-95% жителів, що живуть в радіусі 1 км від наших магазинів. За інформацією дослідницьких компаній, до нас ходять практично всі верстви населення. Інше питання, що різні категорії громадян відвідують нас з різною періодичністю і з різними цілями – хтось купує кожен день, а хтось раз на місяць. Хтось приходить за дрібною щоденною покупкою, а хтось – для великої тижневої закупівлі. Тому, щоб задовольнити всі сегменти покупців, ми і допрацьовуємо нашу асортиментну матрицю.

– Наскільки витратний для компанії проект оновлення магазинів?

– Реконструкція – це, безумовно, капіталомісткий процес. Однак інвестиції вважаємо доцільними, тому що оновлені точки залучають нових покупців, зростає товарообіг і середній чек оновлених магазинів. Після реконструкції збільшується вартість об’єкту, а також знижуються витрати завдяки застосуванню енергоефективних технологій.

– Які в середньому інвестиції в квадратний метр при оновленні?

– Розмір інвестицій залежить від багатьох факторів: конструктивних особливостей будівлі, площі, прилеглої території, та інших. Але в середньому реконструкція коштує приблизно 15 000-18 000 грн за кв. м.

Логістика в допомогу

– В останні роки АТБ істотно розширила свої складські потужності. У тому числі – за рахунок придбань. Це пов’язано виключно з розширенням мережі магазинів?

– Група компаній АТБ системно підходить до питання освоєння нових регіонів. Одним з важливих завдань у цьому напрямку є побудова в них ефективної логістики. Тільки за останні два роки компанія купила склади в Київському, Львівському та Одеському регіонах. Економічна доцільність і ефективність бізнес-процесів – головний аргумент при здійсненні подібних угод.

Яким обсягом складських площ управляє компанія зараз і наскільки покриває свої логістичні потреби?

– В логістичну інфраструктуру АТБ входять 9 сучасних мультитемпературних розподільчих центрів категорії «А» загальною площею 189 600 кв. м. Вантажообіг РЦ за підсумками 2018 року склав більше 2,5 млн тонн. Вони обслуговують 95% товарообігу всіх магазинів торгової мережі АТБ.

У найближчі кілька років плануємо відкрити ще один розподільчий центр в Харківському регіоні.

– Якою буде площа об’єкта і сума інвестицій в його будівництво?

– Площа складе близько 25 000 кв. м. Інвестиції сильно залежать від зовнішніх чинників: розташування, зовнішніх комунікацій, технологічності об’єкта. Але в середньому, за нашим досвідом, розмір інвестицій становить приблизно $1000 на кв. м.

– Чи плануєте розширювати власний автопарк?

– Ми щорічно нарощуємо свій автопарк, в середньому закуповуючи 50-100 нових автомобілів. Зараз автопарк АТБ налічує понад 600 власних авто, 89% з яких – марки MAN.

– Як розвиваються власні торгові марки компанії? Яку частку в товарообігу вони займали за підсумками 2018 року?   

– У торгової мережі АТБ-маркет чотири власних торгових марки. У високому ціновому сегменті – це ТМ «De Luxe Foods & Goods Selected», в середньому плюс – ТМ «Спецзамовлення АТБ», в середньому – ТМ «Своя лінія», в економному – ТМ «Розумний вибір». Вони представлені практично у всіх товарних категоріях – всього 920 SKU. За підсумками 2018 року їхня частка в загальному асортименті займала більше 23%.

– Чи плануєте впроваджувати нові ВТМ, розширювати лінійку на нові групи товарів?

– У планах компанії розвиток ВТМ з основним акцентом на інноваційні товари в категорії «Фреш». Зараз активно розвивається власна торгова марка «Спецзамовлення АТБ». В її асортименті представлені молочні продукти від фермерських господарств з молока вищого сорту, натуральне згущене молоко, ковбасні вироби, виготовлені за ДСТУ.

На 2019 рік заплановано розширення лінійки товарів ТМ «Спецзамовлення АТБ» в категорії бакалія, а також випуск нових товарів під ТМ «De Luxe».

Внутрішній ресурс

– Кошти, які компанія інвестує в розвиток – це внутрішні ресурси, чи також залучаєте фінансування ззовні?

– У нас нульовий позиковий капітал – ми не використовуємо кредити банків чи будь-який інший борговий капітал.

– Свого часу корпорація замислювалася над залученням коштів через IPO. Ця можливість вже не розглядається?

– На даному етапі ні. По-перше, зараз у нас немає потреби в залученні додаткових коштів. По-друге, поки що вихід на IPO неможливий в силу подій, які відбуваються в Україні. Крім залучення коштів, IPO може використовуватися для виходу з бізнесу діючих власників. Але ні перший, ні другий варіант зараз не розглядається.

– Питання продажу мережі не розглядається в принципі чи очікуєте на гідну пропозицію?

– Продаж бізнесу такого розміру неможливий без певної підготовки. Ніхто не приходить з пропозицією про придбання підприємства, вартість якого неможливо точно визначити за якимись непрямими метриками, без ретельної оцінки. Наша компанія досить відкрита і прозора, але ніякої підготовки для можливого продажу ми не ведемо.

– За вашими оцінками, в яку суму зараз оцінюється бізнес АТБ?

– Якщо прибрати за дужки географічний фактор, то оцінка такого бізнесу, з моєї точки зору, повинна була бути в діапазоні $2-3 млрд. А з його урахуванням на це питання неможливо відповісти, тому що покупців всередині України немає. Ті, хто міг би дозволити собі таку угоду, не особливо цікавляться активами в рітейлі. А можливі закордонні покупці зараз фактично відрізані в силу негативних процесів, які відбуваються в країні.

– Нещодавно Антимонопольний комітет України повідомляв про надання дозволу АТБ на придбання активів Novus Україна. Про які саме активи йде мова?

– Ми постійно перебуваємо в пошуку окремих об’єктів нерухомості, придбання яких нам цікаве. Свого часу ми отримували згоду АМКУ на придбання частини об’єктів Billa, частини об’єктів Novus, деяких інших магазинів західних торговельних операторів. У випадку з вищевказаним дозволом мова також йде про торгові площі.

Майбутнє ринку

– На ринку торговельної нерухомості в останні роки помітно зростають орендні ставки. Чи відчуває компанія АТБ це зростання, наскільки воно критичне для вас?

– Для нас це питання не таке критичне, як для конкурентів, тому що приблизно 85% торгових площ знаходиться в нашій власності. Так що розмір орендної ставки істотного значення для економіки бізнесу в цілому не має. Більш того, у нас є частина власних площ, які АТБ-маркет здає в оренду. І за ними дійсно можна простежити тенденцію до збільшення вартості оренди.

– Цікаво почути ваш прогноз про майбутнє українського ринку продуктового рітейлу: як будуть змінюватися вподобання і вимоги споживачів до продуктових магазинів?

– Рітейл – галузь, що динамічно розвивається, яку постійно підштовхують вперед стрімкі зміни в купівельному попиті. Кожне покоління клієнтів стає більш вимогливим за попереднє. І тому в боротьбі за покупця перемога буде за новатором.

На думку провідних вітчизняних і зарубіжних експертів, в 2019 році продовольчий роздріб очікують глибокі зміни.

Великі формати будуть сповільнювати свій розвиток, продовжать активно розвиватися дискаунтери і «магазини біля дому», торгові точки спеціалізованого рітейлу – магазини екотоварів, сирів, пива.

Набиратимуть обертів експерименти з digital-технологіями: каси самообслуговування, розрахунки за допомогою мобільних терміналів.

– Чи слід очікувати консолідації ринку, активізації M&A, приходу зарубіжних гравців на український ринок?

– Процес консолідації відбувається в усьому світі. Думаю, Україна в цьому питанні не буде винятком. Це буде відбуватися й інтенсивно, і екстенсивно, і шляхом М&A угод, і шляхом нарощування кількості торгових точок, і за рахунок появи нових операторів – як внутрішніх, так і зовнішніх.

– Вважаєте, що слід очікувати приходу в Україну великих зарубіжних гравців?

– Рано чи пізно це станеться. Питання тільки коли. І це більшою мірою буде залежати від стабілізації політичної ситуації в Україні, проведення реформ, підвищення інвестиційної привабливості країни в цілому. На жаль, поки що ці процеси проходять дуже повільно.

– АТБ – найбільший рітейлер в країні за кількістю магазинів та товарообігом, який багато хто вважає одним з найбільш успішних бізнесів України. Завершуючи інтерв’ю, хотілося б дізнатися вашу думку щодо того, якими ключовими факторами був забезпечений цей успіх?

– Думаю, що це сукупність вдалої бізнес-моделі та правильного формату, використання власних виробничих потужностей і органічного розвитку, помножені на щоденну копітку роботу однієї з кращих команд професіоналів на ринку.

Читайте також –

Сергій Дружук, Вопак і Пакко: Гіпермаркети поступово зникають з ринку


To the latest news To popular news Підтримати редакцію

Share this news on social networks


Read also

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

Норвезький інвестиційний фонд для України оголосив про першу інвестиційну ініціативу, спрямовану на індустріальний парк M10 у Львові

20 листопада Інвестиційний фонд для України (Ukraine Investment Fund) — новостворений фонд під управлінням норвезького державного...
time icon   
  5