Холодна весна: чому в Україні сповільнюється зростання ринку техніки та електроніки

Холодна весна: чому в Україні сповільнюється зростання ринку техніки та електроніки

27.05.2019 08:15
  378
Виктор Нагорский

Темпи зростання продажів побутової техніки та електроніки в Україні скорочуються другий квартал поспіль. У чому причини негативних тенденцій і чого чекають найбільші рітейлери від продажів за підсумками всього року?

Цей матеріал доступний російською мовою

Нещодавно дослідницька компанія GfK оприлюднила звіт по ринку побутової техніки та електроніки  за перший квартал 2019 року. За інформацією аналітиків компанії, за звітний період загальний обсяг українського ринку склав майже 22 млрд грн. Таким чином, у порівнянні з січнем-березнем минулого року продажі побутової техніки та електроніки в Україні зросли на 7%. Однак у порівнянні з IV кварталом 2018 року ринок просів більш ніж на 30%.

Очікуваний спад

Втім, зниження продажів у першій чверті року – явище звичне і цілком зрозуміле. Традиційно найбільший обсяг продажів техніки та електроніки припадає на останній квартал року, а найменший – на перший та другий квартали.

Результати «GfK TEMAX® Україна» за I квартал 2019 року

Куди більші побоювання у рітейлерів повинно викликати сповільнення темпів зростання ринку, яке спостерігається вже другий квартал поспіль. За даними GfK, в IV кварталі 2018 року зростання ринку в порівнянні з аналогічним періодом 2017 року становило 15,3%, тоді як роком раніше було 34,3%. У першому кварталі 2018-го зростання продажів на українському ринку побутової техніки та електроніки було ще більш відчутніше – на 35%. Нинішні 7% на цьому тлі виглядають майже спадом.

«Тренд уповільнення темпів зростання спостерігається з грудня 2018 року. Ми це пов’язуємо з тим, що в грудні було введено військовий стан і, можливо, з передвиборними настроями », – говорить комерційний директор Comfy Іван Павлик.

Підтверджують його слова і в найбільшій українській мережі магазинів техніки – Фокстрот. «Зниження зростання продажів ми почали фіксувати після «Чорної п’ятниці» минулого року. Вже тоді стало очевидним, що грудень «не відбувся». Ця ж тенденція продовжилася і в першому кварталі 2019-го», – стверджує виконавчий директор Фокстрот В’ячеслав Поврозник.

Поганий настрій

Заступник керівника відділу аудиту роздрібних продажів побутової техніки та електроніки GfK Ukraine Андрій Осадчий звертає увагу на той факт, що бурхливе зростання побутової техніки та електроніки почалося після істотного падіння ринку в 2015 році. «Фаза стрімкого зростання почалася з другого кварталу 2016-го, в якому зростання склало 35% і закінчилося в останньому кварталі 2018-го. Більш того, в грудні 2018 року ринок практично не зростав, а за деякими продуктовими групами навіть падав щодо 2017-го », – говорить експерт.

За його словами, зниження темпів ринку неминуче через підвищення бази порівняння. «Ми порівнюємо ринок 2019 року з “високим” ринком минулого року, при цьому ринок все одно залишається в зеленій зоні. Крім того, погіршення динаміки за останні два квартали може бути пояснено досягненням певного порогу насичення в попередніх періодах: споживачі вже зробили всі незроблені покупки 2014-15 років», – зазначає Осадчий.

В’ячеслав Поврозник вважає, що невтішна динаміка пов’язана з рядом причин, які в комплексі вплинули на поточний стан галузі. Зокрема, динаміка індексу споживчих настроїв і доцільність робити великі покупки демонструвала зростання весь 2017 рік і по червень 2018-го. «Але вже з липня минулого року тренд за цими показниками почав змінюватися на негативний, що ми пов’язували з майбутнім роком виборів і побоюваннями покупців щодо своїх заощаджень. Також варто враховувати, що частково 2017-18 стали роками відкладеного попиту, сформованого після подій 2014-15 років», – пояснює топ-менеджер Фокстрот.

За його словами, в результаті припущення компанії виявилися виправдані: навіть після президентських виборів настрої покупців залишаються досить слабкими. А в проміжку до других виборів у II-III кварталі в компанії можуть прогнозувати як відкладений попит, так і сповільнення купівельних настроїв. «Це не означає стагнацію ринку, але й значного зростання продажів не передбачається», – впевнений Поврозник.

Співзасновник мережі магазинів Алло Дмитро Деревицький підтверджує, що ще в грудні минулого року, після введення воєнного стану, ряд категорій побутової техніки показав негативне зростання. Уповільнення було і на самому ємному ринку техніки – в сегменті смартфонів. «Це говорить про те, що споживчий ринок дуже погано реагує на будь-які потрясіння», – розповідав бізнесмен в інтерв’ю RAU. З урахуванням пройшовших президентських та прийдешніх парламентських виборів в Алло робили досить стриманий прогноз по динаміці зростання ринку за рік.

Стриманий оптимізм

Погіршення показників продажів техніки та електроніки відзначають не тільки офлайн-рітейлери, але також гравці ринку e-commerce. При цьому, співзасновник найбільшого в Україні інтернет-магазину Rozetka.ua Владислав Чечоткін запевняє, що даний тренд не тільки український, а загальносвітовий. «Якщо говорити про загальні тенденції в Україні та світі, то сильно падають продажі електроніки. На ринку не з’являється нічого кардинально нового, а значить, для покупця немає драйверів до покупки нових мобільних телефонів, ноутбуків, фотоапаратів і так далі», – пояснює причини спаду бізнесмен.

В Comfy відзначають, що незважаючи на сповільнення темпів зростання, компанія як і раніше росте швидше, ніж ринок в цілому, і з оптимізмом дивиться в майбутнє. «У першому кварталі вже спостерігається відновлення ринку, а з березня – збільшення темпів зростання. Ми досить оптимістично дивимося на ємність ринку в цьому році та очікуємо, що зростання складе близько 20% і багато в чому припаде на другу половину року», – прогнозує комерційний директор Comfy Іван Павлик.

За його словами, в структурі ринку є категорії, які показують зростання вище середньоринкового. Наприклад, смартфони, вбудована техніка, сушильні машини, роботи-пилососи та носимі гаджети. «Ми очікуємо, що зростання за цими категоріями на рівні середньоринкового збережеться протягом усього 2019 року», – додає топ-менеджер Comfy.

Результати «GfK TEMAX® Україна» за I квартал 2019 року

Трохи гірші очікування темпів річного зростання ринку в мережі Фокстрот. За словами виконавчого директора мережі В’ячеслава Поврозника, в компанії очікують збільшення продажів побутової техніки і електроніки в Україні на 12-15%. «Найбільш зростаючими категоріями очікуються ТВ та дрібний побут, помірне зростання збереже категорія великої побутової техніки та діджитал, нижче середнього припускаємо по категорії IT», – уточнює керівник Фокстрот.

При цьому він вважає, що основні ризики для ринку техніки та електроніки може нести в собі девальвація національної валюти, так як на попит і проблеми зі споживанням безпосередньо впливають валютні коливання. «В даному випадку – з урахуванням не тільки стану і кон’юнктури світових фінансових ринків, а й фактору парламентських виборів, проведення необхідних в країні реформ (у фінансовому секторі й судовій системі)», – конкретизує Поврозник.

Читайте також – 

За лаштунками Фокстрот: як працює логістика найбільшої мережі побутової техніки України (репортаж + фото)


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку