Бігти вдвічі швидше: чи закінчується час для швидкої моди

Бігти вдвічі швидше: чи закінчується час для швидкої моди

17.05.2024 08:45
  1766
rau

Роздрібна мережа Shein зазнає нападок з боку французьких законодавців у зв’язку з підготовкою до публічного лістингу.

Хоча сучасну молодь часто романтизують як покоління “зелених сердець” Грети Тунберг, їхні купівельні звички, схоже, більше формуються під впливом помітного споживання таких знаменитостей, як Кайлі Дженнер, чия кількість підписників в Інстаграмі значно більша за кількість підписників шведської кліматичної активістки.

Мабуть, найяскравішою ілюстрацією цього протиріччя є піднесення швидкої моди, і зокрема Shein. Китайська компанія має приголомшливі продажі серед молоді дешевого одягу, який рекламується через соціальні мережі і який часто ледве носять, перш ніж викинути на смітник.

Швидка мода виглядає ризикованою ставкою

У той час як в Лондоні вирують спекуляції щодо лістингу китайського гіганта “швидкого одягу” Shein, потенційним інвесторам варто звернути увагу на те, що задумали законодавці по інший бік Ла-Маншу.

Скоро у Брюсселі представники країн-членів ЄС обговорюватимуть пропозицію Франції, Данії та Швеції щодо обмеження експорту текстильних виробів, який останніми роками стрімко зростає у зв’язку зі зростанням популярності наддешевого, фактично одноразового, одягу від таких компаній, як Shein. Значна частина експортованого матеріалу зрештою потрапляє на звалища в таких країнах, як Гана та Кенія, що спричиняє серйозні екологічні проблеми. 

14 березня цього року члени нижньої палати французького парламенту одноголосно схвалили законопроект, який накладає нові обмеження на такі компанії, як Shein.

Новий закон вимагатиме від французького уряду оголосити визначення “дуже швидкого оновлення” з точки зору обсягу і частоти запуску нових продуктів модними компаніями. Будь-якій компанії, що перевищить цей поріг, буде заборонено рекламуватися. Такі компанії також стикатимуться зі штрафами до 10 євро ($10,80) за кожну продану річ, якщо не вживатимуть належних заходів щодо впливу на навколишнє середовище, який створюють споживачі, утилізуючи їхню продукцію.

Ці заходи можуть здатися екстремальними. Але такою багато в чому є швидка мода. Бізнес-модель, започаткована в 1990-х роках компанією Zara, в епоху TikTok почала розвиватись абсурдними темпами. Так, згідно з французьким законодавчим текстом китайський Shein випускає близько 7200 нових моделей товарів щодня.

Оскільки споживачі часто одягають одяг кілька разів або й менше, перш ніж викинути його, обсяг продажів одягу на розвинених ринках різко зріс. За останнє десятиліття, згідно з галузевим дослідженням, на яке посилається нове французьке законодавство, кількість одиниць одягу, які щорічно купують у Франції, зросла майже наполовину — до 3,3 мільярда (населення країни за цей період зросло лише на 3%).

Вплив на довкілля всього цього одягу, часто рясно просякнутого промисловими хімікатами, є серйозним для місцевих екосистем, коли його мільярдами викидають на звалища. Зростання виробництва одягу — це погана новина і для глобального потепління: за даними ООН, на цей сектор припадає 10% світових викидів парникових газів, що більше, ніж на авіацію та судноплавство разом узяті.

Компанії, що виробляють одяг, значною мірою досягли успіху у сфері сталого розвитку, в тому числі завдяки спільним галузевим ініціативам, таким як Cascale. Але справжній перехід до більш сталої швейної промисловості означатиме, що люди купуватимуть набагато менше одягу і користуватимуться ним набагато довше. Shein та її європейські колеги, такі як Zara, підштовхують споживачів у прямо протилежному напрямку.

Нещодавній звіт аналітиків S&P Global чітко показав, наскільки мало у цих компаній стимулів змінювати свою поведінку. У той час як компанії швидкої моди скорочували викиди від своєї безпосередньої діяльності, викиди від їхніх ланцюгів постачання, які є набагато більшими, продовжували зростати, йдеться у звіті.

Попри всі розмови банкірів та інвесторів про екологічні міркування, у звіті зазначається, що “на доступ швейних компаній до зовнішнього фінансування екологічні міркування суттєво не вплинули”. Чим активніше компанії переслідували модель швидкої моди, тим більше інвесторів вкладали гроші в їхні акції. Zara, іспанський бегемот швидкої моди, прискорюється дедалі швидше (хоча й не так швидко, як Shеin). Зараз вона проводить капітальне оновлення свого асортименту приблизно двічі на місяць. Ціна акцій її материнської компанії Inditex за останні два роки зросла більш ніж удвічі.

Інвестори отримуватимуть вигоду, доки ці показники продажів продовжуватимуть зростати. Але, як і будь-яка інша тенденція, це не може тривати вічно — і інверсія може настати швидше, ніж дехто може собі уявити.

Обмежувальне нове законодавство ЄС тепер виглядає як реальний ризик для швейних компаній, які покладалися на модель великих обсягів і низьких цін.

З огляду на таку динаміку, а також на те, що в суспільстві розпалюються дебати щодо екологічного впливу швидкої моди, цілком можливо, що з часом привабливість цього сектору для молодих жінок, які є його основною клієнтською базою, суттєво зменшиться. Немає нічого крутого в тому, щоб з подачі великої корпорації знову і знову витрачати гроші на щойно випущений низькоякісний одяг. Для інвесторів таких компаній, як Shein та Inditex, чи не найбільший ризик полягає в тому, що швидка мода просто перестане бути модною.

Джерело – Finacial times


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку