
Comfy першою в Україні впровадила точну онлайн-оцінку вживаної техніки у trade-in


Horizon Capital – найвідоміший фонд, що інвестує в український рітейл. Але далеко не єдиний: у різні роки співвласниками торгових мереж були Dragon Capital, East Capital, Euroventures та інші. Коротка історія інвестфондів в українському роздробі.
Нещодавно інвесткомпанія Horizon Capital придбала міноритарний пакет акцій мережі роздрібних магазинів Аврора, яка налічує 650 торгових точок формату «dollar store». А рік тому, в травні 2020-го, цей же інвестор купив міноритарну частку в найбільшому українському онлайн beauty-рітейлері MakeUp. Як бачимо, сфера рітейлу знову стала цікава інвесторам. Читайте, в які галузі рітейлу найбільш часто інвестують фонди, які критерії вибору та способи участі в проекті потенційного об’єкта для інвестування найважливіші. RAU пропонує ознайомитися з найбільш відомими випадками участі інвесторів у розвитку українського рітейлу.
Як зазначав під час свого виступу на RAU EXPO-2021 співзасновник мережі магазинів біля дому КОЛО і член ради директорів BGV Group Сергій Войцеховський, у будь-якої інвестиційної компанії є своя стратегія вкладень. А тому не можна говорити, наприклад, що тільки проекти з окупністю в сім років можуть бути цікаві інвестору. Аналізується ціла сукупність факторів і оцінюється їх відповідність стратегії. «При бажанні можна так провести розрахунки, що окупність проекту буде і 3 роки, і 15 років. Це питання припущень, які будуть закладені в модель», – підсумовує Войцеховський.
Досить часто в українському рітейлі мова йде про покупку інвестфондом міноритарної частки компанії. Така практика характерна, наприклад, для Horizon Capital. У той же час можливо також надання стартового капіталу, повний викуп або участь в приватизації.
За словами керуючого директора по прямих інвестиціях Dragon Capital Володимира Тимочко, власники торгової мережі при вході інвестора повинні бути готові направити основну частину коштів на розвиток бізнесу, збільшення частки на ринку, а самим компаніям необхідно надавати прозору фінансову звітність.
Фонди прямих інвестицій – зручний інструмент залучення коштів. Особливо коли у компаній немає грошей для подальшого розвитку, взяти кредит в банку проблематично, а зацікавити іноземного інвестора можуть далеко не всі. Стратегія венчурних фондів полягає в пошуку ефективних компаній в різних секторах економіки. Найчастіше після певного терміну інвестор залишає проект (бажано з прибутком), але бувають винятки, коли фонд після достатнього розвитку компанії просто отримує багато років дивіденди як інші акціонери.
Бурхливий розвиток українського мереженого рітейлу на початку 2000-х зробило його досить привабливим активом для портфельних інвесторів. Одним із першопрохідців була інвесткомпанія Dragon Capital, яка в 2002 році стала міноритарним співвласником мережі будівельних гіпермаркетів Нова Лінія. У 2004 році до складу акціонерів увійшла ще й шведська інвестиційна компанія East Capital.
Перший магазин мережі був відкритий в 2001 році в Києві. Її засновники – брати Олег та Ігор Шандарови стали першовідкривачами формату великих магазинів будівельних матеріалів (DIY).
Поява в 2003 році конкурента в особі мережі Епіцентр подружжя Олександра та Галини Гереги, змусила власників Нова Лінія залучити додаткові кошти інвесторів, залишивши собі не більше 35% бізнесу, щоб активно розвиватися далі. До кінця 2008 року планувалося подвоїти мережу (з 7 до 14 магазинів), витративши на це близько $50 млн.
Але тут втрутився світова криза і в 2011 році брати Шандарови заявили про бажання вийти з бізнесу, пояснивши своє рішення розбіжностями в поглядах на розвиток мережі з іншими акціонерами мережі. На той момент у Dragon Capital (Україна) і East Capital (Швеція), було 46,27% і 18,9% акцій відповідно.
До моменту продажу 16 магазинів Нова Лінія конкурентам з Епіцентр в жовтні 2013 року частка Dragon Capital зросла до 88,65%. Як писали ЗМІ, за цей пакет вдалося виручити близько $100 млн. Офіційних повідомлень про долю інвестицій East Capital не надходило.
З того часу Dragon намагається купувати тільки мажоритарні пакети. Такі угоди складніше – треба не тільки знайти підходящий об’єкт, але і переконати ключового власника продати свою частку та взяти активну участь в управлінні компанією. Зате і ризик втрат значно нижче.
Один з найстаріших інвесторів в український рітейл – це керований Euroventures Ukraine фонд прямого інвестування Euroventures Ukraine Funds (EVU I і EVU II). Перший фонд був заснований ще в 1998 році з капіталом $30 млн, наданих ЄБРР, FMO та іншими. Він вклав кошти в 10 компаній, серед яких була продуктова мережа Фуршет (через кіпрську Anthousa Limited). За $2,5 млн в 2002 році інвестор отримав 10,2% участі в акціонерному капіталі. У 2007 році фонд вигідно перепродав цю частку французької мережі Auchan (за експертними оцінками, більш ніж за $60 млн).
Весною 2005 року фонд також вклався в мережу будівельних супермаркетів БудМакс, викупивши частку в 41,67% за $2,5 млн (через кіпрську Abikelly Limited). Також були проведені інвестиції в ряд виробників продуктів харчування і великого оптового дистриб’ютора фармпрепаратів Альба (30,4% акцій за $2,4 млн на 2002-06 роки). Через десять років, у 2007-му фонд EVU I закрили, повернувши інвесторам в три рази більше вкладеного.
Другий фонд EVU II розміром $80 млн розширив вкладення в рітейл. Так, у березні 2007 року фонди EVU II і UKRO (під управлінням лондонській Fabien Pictet & Partners) стали співвласниками компанії Chalsen Trade Ltd, яка контролює аптечну мережу Віталюкс, з частками, відповідно, 37% і 19,3%. При цьому їх інвестиції склали $3,2 млн і $1,7 млн.
У вересні фонди купили 25,86% і 16,15% компанії Anthoreal Estates, Ltd, яка керувала мережами фаст-фудів під ТМ “Смачна картопля”, Coffee Time, “Дрова” й інші. Загальний розмір інвестицій EVU II – $3,1 млн, UKR0 – $1,9 млн. Запланований вихід – 2010 рік.
До цього венчурні фонди практично не інвестували в український ринок громадського харчування, відзначає директор компанії Ресторанний консалтинг Ольга Насонова. Єдиним прикладом можна назвати покупку американським фондом Western NIS Enterprise Fund (знаходиться в управлінні Horizon Capital) 49,9% акцій мережі ресторанів “Швидко” у співвласника корпорації XXI століття Льва Парцхаладзе в 2003 році.
При цьому EVU II придивлявся і до рітейлу. Фонд зацікавили західноукраїнські мережі Колібріс і “Наш!”, що належали компанії Агроконтракт Сергія Голікова. Спочатку мова йшла про 30-40% бізнесу рітейлера (справа була восени 2009-го, в розпал економічної кризи), але в підсумку зійшлися на частці 27% вартістю менше $10 млн. Угода відбулася навесні 2010-го. Гроші пішли на покупку логістичної компанії й одного з регіональних конкурентів – мережі магазинів «555» (Івано-Франківськ та область).
Публічної інформації про вихід фонду з активу не було. Euroventures Ukraine перестав існувати в 2016 році. Що стало з його активами, невідомо. Мережу Колібріс в 2018 році поглинув ЕКО маркет.
У ті роки основний конкурент Euroventures Ukraine в Західній Україні – польський інвестфонд Abris Capital Partners. Він почав експансію в український рітейл з покупки в листопаді 2008 року контрольного пакета ТОВ «Торгова компанія «Інтермаркет» – власника торгової мережі Барвінок (формат «магазин біля дому»), яка об’єднує 24 магазини у Львові та Львівській області. Колишній власник рітейлера Роман Шлапак зберіг за собою невелику частку. На думку експертів це був збитковий актив, і його напевно продали з 80% дисконтом від оціночної вартості в $30 млн.
Після цього Abris Capital доклав багато зусиль до того, щоб зробити цю мережу лідером західноукраїнського регіону, скуповуючи дрібні мережі та навіть окремі магазини. «Ми прагнемо до розвитку через M&A й органічне зростання. До того ж вже мали такий досвід в інших країнах», – так пояснювали свою стратегію інвестори.
У 2010 році компанія закрила операцію з придбання тернопільської мережі “Торговий світ”, яка включала в себе 19 магазинів різного формату (5 магазинів C&C Ровекс, 10 супермаркетів та 4 гастронома Торговий світ загальною торговою площею 12 710 кв. м у Тернополі та області). Польський фонд придивлявся і до компанії Пакко холдинг (мережі Пакко та Вопак), але угода так і не відбулася.
В кінці 2015 року, після чергової кризи в українській економіці, Abris Capital продав свій роздрібний актив з 51 магазину компанії Євротек Михайла Весельського, який, за оцінками експертів, заплатив за нього не менше 10-12 млн євро.
Чи не втрималася від спокуси проінвестувати перспективну галузь – продуктовий рітейл – і шведська East Capital Group. Так, в «золотий час» українського рітейлу, в грудні 2005 року, East Capital придбав акції ВАТ «Рітейл Груп», керуючої компанії мережі продуктових супермаркетів Велика Кишеня. Разом з нею власниками пакету в 10% акцій, проданого за $27,5 мільйона, стали вісім іноземних інвесторів (East Capital, Julius Baer, DWS тощо). На ці гроші компанія планувала відкрити 15 нових продуктових гіпер- і супермаркетів. А в 2007-му виставити свої акції на Лондонській фондовій біржі.
Але всі плани сплутала світова фінансова криза і, як згадував у 2011 році партнер East Capital Group і майбутній міністр економіки України, Айварас Абромавічус, інвестиції в продуктовий рітейл себе не виправдали: «Ми купували невеликі частки Велика Кишеня і Фуршет ще перед кризою, потім докуповували після кризи, тобто усереднювати ціну. Ми не купували за найвищими цінами, але обидві ці компанії на біржі до кризи коштували $800 млн, а зараз Велика Кишеня коштує $100 млн, а Фуршет трохи більше. Тобто ті, хто купив акції на самому піку, дуже багато втратили. Ашан купив 20% акцій Фуршету за вартістю $800 млн за цілий пакет».
Нагадаємо, Ашан Україна викупив 20% акцій мережі Фуршет в 2007 році. За 20% українського рітейлера довелося віддати, за даними видання КомерсантЪ, $126,5 млн. Однак криза 2008-09 років, різкий обвал гривні та падіння доходів українців поставили хрест на планах партнерів. Погашати борги, в тому числі валютні кредити, стало значно складніше. У підсумку через 10 років, в жовтні 2017 року, українське представництво французької Auchan Group продало 20% акцій компанії Фуршет маловідомої широкому загалу інвесткомпанії VI2 Partners.
Восени 2007 року контрольний пакет (більше 50%) ТОВ «Суматра-Лтд», яке володіло роздрібною мережею Космо, придбав міжнародний інвестиційний фонд SigmaBleyzer. Під контроль інвестора перейшли півсотні магазинів парфюмерно-косметичної мережі Космо загальною торговою площею близько 7750 кв. м в семи областях України.
Тоді ж рітейлер повідомив про плани в 2008-09 роках інвестувати $40 млн у розвиток мережі, відкривши ще близько 200 магазинів, і розширивши мережу на всі області країни. Згодом інвестор отримав контроль над 100% компанії.
Відразу після покупки експерти прогнозували, що до 2010-12 року мережа Космо буде продана міжнародному оператору, а SigmaBleyzer зможе вийти з компанії з прибутковістю 30-40% річних. Однак ряд криз завадив планам фонду, і покупку мережі в результаті розглядали тільки українські конкуренти. У результаті восени 2019 року АМКУ дозволив власнику мережі ProStor Вадиму Тугаю придбати опосередкований контроль над drogerie-мережею Космо. А група TAS Сергія Тігіпка заявила про покупку аптечного бізнесу рітейлера – мережі аптек Космо (28 торгових точок).
Ймовірно, інвестори не отримали очікуваного прибутку, але змогли вигідно продати бізнес, підвищивши його операційні показники.
Відновлення української економіки знову породило інтерес до вкладень в рітейл. Так, нещодавно інвесткомпанія Horizon Capital придбала міноритарний пакет акцій мережі роздрібних магазинів Аврора, яка налічує 650 торгових точок формату «dollar store». Мережа магазинів запустили в Полтаві в 2011 році Лев Жиденко, Тарас Панасенко і Леся Клименко. У керівництві Horizon Capital давно говорили про перспективність формату, коли в магазині все продається по одній ціні, до того ж, який майже не представлений в Україні.
Партнер Horizon Capital Василь Тофан пояснив, що інвестиційна стратегія EEGF III полягає в підтримці провідних регіональних компаній, які демонструють високі темпи зростання.
Компанія з управління фондами прямого інвестування Horizon Capital має досвід роботи і кризових ситуаціях. Так, в жовтні 2008 року вона інвестувала $15 млн в групу Євротек з метою розвитку роздрібної мережі під торговою маркою Фреш. Ще приблизно стільки ж вклала в рітейлера Міжнародна фінансова корпорація (IFC).
На думку експертів, Євротек була цікава інвесторам тим, що на відміну від більшості роздрібних мереж, розвивалася переважно в невеликих містах, де є можливість для зростання і невисока конкуренція. Портфельні інвестори, як правило, розраховують на прибутковість інвестицій не менше 30-40% річних.
Отримані кошти були витрачені з користю: у 2009 році Євротек виріс майже на 60 об’єктів (магазини, розподільні центри і т.д.) купивши операційний бізнес мереж Союз, Квартал, і Арсен. Але все ж боргів перед банками уникнути не вдалося, а наступна криза 2014-15 років компанія пережила з великими втратами, і навесні 2016- го Horizon Capital почав пошуки радника з продажу бізнесу Євротек.
Вихід іноземних інвесторів з проекту Євротек пройшов тихо і непомітно. Вже у серпні 2018 року, згідно з даними системи розкриття інформації Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, власником 100% акцій ПрАТ «Євротек» був Олексій Філіпчук.
Досвід з Євротек не відбив бажання інвесторів вкладати в рітейл. Так, вже в травні 2015 го Horizon Capital придбав частку в Rozetka.ua. Оборот компанії Rozetka оцінювався на той момент в $200-300 млн. Сума інвестицій оцінювалася експертами від $10 млн до $40 млн. Передбачалося, що Horizon Capital придбав мінімум 15%, щоб отримати право голосу в компанії.
Логіка інвестування була наступна: проникнення інтернету в Україні нижче, ніж в сусідніх країнах, і був розрахунок на те, що e-commerce буде рости в Україні на 30% в рік. За словами засновника компанії Владислава Чечоткіна, інвестиції Horizon Capital дозволили впевненіше будувати логістику та інфраструктуру, поліпшувати сервіс.
Ця співпраця, зокрема, дозволила провести найбільшу угоду в історії України на ринку електронної комерції. У 2018-му Rozetka поглинула інтернет-холдинг EVO, взявши під своє крило маркетплейси в Україні, Казахстані та Білорусі: Prom.ua, Bigl. ua, Shafa.ua, Crafta.ua, Kabanchik.net, Zakupki.prom.ua, Satu.kz і Deal.by.
Є ще один важливий момент. Якщо раніше Rozetka складалася з численних юросіб, що могло створити враження розмитості підприємства, то прихід Horizon Capital доводить: бізнес побудований максимально прозоро. І до діяльності компанії буде складніше пред’явити претензії, які раніше були з боку державних фіскальних органів.
Рік тому, в травні 2020 го, Horizon Capital купив міноритарну частку в найбільшому українському онлайн beauty-рітейлері MakeUp. Інвестував кошти все той же фонд EEGF III. Точна сума не розголошується, але на сайті EEGF III вказується, що середній чек фонду становить $5-20 млн в компанію.
Як повідомила засновник і головний виконавчий директор Horizon Capital Олена Кошарна, інвестора вразила лояльність клієнтів MakeUp як результат зусиль, вкладених у формування кращого користувацького сервісу.
Ще один приклад у всіх сенсах вдалого досвіду інвестування – коли в карантинному 2020 році українська платформа для пошуку і доставки ліків Liki24 залучила $5 млн від Horizon Capital і ще $1 млн від існуючих інвесторів (TA Ventures, Genesis Investments, iClub і Mission Tech). Залучені кошти витратять на розширення бізнесу і вихід на ринок Європи. В першу чергу Liki24 намір підкорити Польщу, де сервіс вже почав працювати з липня минулого року.
Перспективну нішу доставки товарів, куплених в інтернеті, освоює і венчурна інвестиційна група Chernovetskyi Investment Group (CIG) Степана Черновецького, яка ще в 2014 році інвестувала $2,5 млн в інтернет-компанію Zakaz.ua, що спеціалізується на доставці продуктів з супермаркетів. Частка інвестора на той момент складала 30%.
На початку 2020 го CIG разом з іншими інвесторами вклали в сервіс доставки їжі ще 5 млн євро. Через карантин у 2020 році зростання сервісу склав близько 200% в порівнянні з 2019 роком. Зі стартом локдауна в березні кількість замовлень в перші тижні зросла на 80%.
У портфелі інвестора є ще кілька успішних фудтех проектів. Один з них агрегатор доставок їжі Eda.ua. У фонді вважають, що сегмент доставки їжі (як готової, так і просто продуктів) продовжить стрімко розвиватися.
Влітку 2019 року українська група fashion-брендів з офісом в Києві, в яку входять бренди Love & Live, Katarina Ivanenko й інші, а також онлайн-маркетплейс українських брендів Shopping Mall, залучила інвестиції від венчурного фонду SMRK VC Fund в розмірі $400 000. Для SMRK VC Fund проект став експериментом. Як повідомив CEO фонду Андрій Довженко, до цього моменту фонд не інвестував в e-commerce-проекти, а також ті, які не можна віднести до IT в чистому вигляді.
Спроби інвестування у звичайні магазини одягу та взуття бували і раніше. Зокрема, в 2006-му інтерес до бізнесу компанії Maratex (розвивала в Україні магазини брендів Esprit і Peacocks) проявляв шведський фонд прямих інвестицій Mint Capital, який в кінці року придбав частку в 30% за $6,1 млн. Поки велися переговори, Maratex вдалося збільшити свою мережу вдвічі: з 20 до 40 магазинів. Поява інвестора дозволило за півтора року додатково відкрити ще близько 30-ти об’єктів.
За словами власника Maratex Дмитра Єрмоленка, Mint Capital непогано заробив, збільшивши більш ніж удвічі прибуток при виході з компанії і продажу своєї частки стратегічному інвесторові Empik Media & Fashion Group. Група придбала 43% компанії Maratex. У 2012-му керівництво Empik Media & Fashion Group довело свою частку в Maratex до 95%. На той момент Maratex управляла мережами Esprit, Peacocks, River Island, Aldo, Hugo Boss, Pedro del Hierro, Cortefiel (120 магазинів), сумарний оборот яких склав $120 млн. За оцінками учасників ринку, вартість Maratex могла скласти $80-90 млн.
Однак покупка бізнесу в Україні і Росії не принесла польським інвесторам очікуваного доходу. Вже у 2014 році вони були змушені закрити всі свої магазини, які до цього тривалий час намагалися продати.
Читайте також –
Очима інвестора: як рітейлерам отримати максимальну вигоду від свого бізнесу