Як Zabka Group обскакала Amazon: польська мережа мінімаркетів відкрила найбільше магазинів без продавців в Європі
Польський рітейлер Zabka Group завершив відкриття найбільшої мережі автономних магазинів у Європі, запустивши у роботу 25 магазинів Zabka Nano і Zappka, а до кінця березня планує відкрити ще принаймні 12.
Цей матеріал доступний російською мовою
Як пише видання Forbes.ua, магазини польської Zabka Group за допомогою безконтактної технології розпізнавання обʼєктів на основі штучного інтелекту від американської компанії AiFi (що схожа на систему Just Walk Out, яку використовує Amazon) роблять шопінг швидким в тому числі за рахунок того, що не потрібно стояти на касі. За словами гендиректора Zabka Group Томаша Сучанскі, до вже відкритих 25-ти торгових точок Zabka Nano у першому кварталі 2022 року додасться ще 12 магазинів.
Як повідомляється, ще з березня 2021-го у Великій Британії Amazon відкриває власні безконтактні магазини Amazon Go і Amazon Fresh. Тоді компанія повідомила про плани відкрити 30 таких магазинів, але їй не вдалося розвернутися так само швидко, як Zabka, тому наразі у гіганта рітейлу лише 15 точок у Лондоні та його околицях.
Aldi, пʼята найбільша мережа супермаркетів Британії, відкрила пілотний безкасовий магазин у Лондоні 18 січня цього року, в якому теж використовують технологію від AiFi. За словами гендиректора британського й ірландського відділень рітейлера Джайлза Герлі, цьому передували «місяці роботи».
А тим часом у Польщі Zabka просунулась далеко вперед і відкрила 25 магазинів Nano у шести містах: Гданську, Кракові, Пʼясечно, Познані, Сопоті та Варшаві. Конкретне розташування кожного магазину варіюється від центрів міст, великих магазинів на кшталт Decathlon й університетів до станцій метро і вокзалів.
Великі продажі автономних мінімаркетів
Магазини, які працюють 24/7, переважно продають перекуси, їжу та напої, серед яких і товари власної марки. Залежно від формату в таких мінімаркетах знаходиться від 450 до 1500 видів продуктів без урахування контрольованих товарів, таких як цигарки й алкоголь.
«Там немає кошиків, тому клієнти просто беруть потрібне і йдуть у будь-який час доби», – каже Павел Грабовскі, голова автономних рішень у Zabka.
Наприклад у Познані молодь використовує автономні магазини пізно вночі після посиденьок у барах і клубах. Тому концепція магазинів Nano відкриває новий прибутковий шлях, та ще й у місцях, які раніше були недоступні. Однією з таких локацій може бути метро, де цілодобові магазини означають доступ до додаткових доходів.
Zabka також зважає на соціальний аспект Nano. Один із форматів автономного магазину – добре освітлена, окрема точка продажу. Їх ставлять на ізольованих вулицях або в парках, де до того не було ніяких магазинів. Це не тільки зручно, але й додає елемент безпеки і навіть соціального простору. Такі точки продажу можуть вдихнути життя у “забуті” місця.
Наразі кілька тисяч людей скористалися такими магазинчиками із технологією розпізнавання облич, а рітейлер стежить за даними продажів та рівнем задоволення клієнтів. Наступна партія автономних магазинів на підході. Вони так само розташуються у місцях із високим людським трафіком.
Одні відкриються біля місць роботи, де поблизу немає інших магазинів, а інші будуть там, де комерційні можливості особливо привабливі. Цікаво, що аеропорти не розглядають як потенційні місця розташування автономних магазинів, на відміну від лікарень і тренажерних залів.
Технологія роботи
В той час як Zabka використовує технологію розпізнавання облич від AiFi, мережа також запустила власний додаток Zappka, яким користуються понад 8 млн поляків – це понад 20% населення країни. За словами Грабовскі , різниця із магазинами Amazon в тому, тут немає воріт (як у метро). Коли клієнт відкрив двері, його вже ідентифікували за допомогою QR-коду в додатку і він може ходити магазином.
Без додатку зайти не так просто для того, хто вперше у такому магазині. Нові відвідувачі можуть скористатися банківською карткою для реєстрації своєї присутності, а тоді ввести номер мобільного, щоб на нього потім прийшли чеки, був виставлений рахунок і можна було звернутися у відділ звʼязків із клієнтами.
Обидва способи відвідування магазину розробили за допомогою певних модифікацій компʼютерного обладнання, і зайнялося цим Zabka Future, технологічне відділення рітейлера і бізнес-інкубатор нових ідей. Крім того, система не використовує біометричні дані чи розпізнавання обличчя для визначення особи клієнтів через те, що хоче гарантувати повну безпеку і конфіденційність.
Конкуренти не сплять
AiFi, яка залучила $31 млн інвесторських грошей, швидко захоплює європейський ринок. До пандемії, у листопаді 2019-го, цей техностартап став партнером голландського рітейлера Albert Heijn, щоб відкрити тимчасовий тестовий магазин поблизу амстердамського аеропорту «Схіпгол». Amazon займався своєю технологією Just Walk Out разом із партнерами-рітейлерами OTG і Hudson.
А в листопаді 2021-го AiFi почала співпрацю із французькою мережею супермаркетів Carrefour над пілотним проєктом Flash 10/10 у Парижі. В магазині можна знайти близько 900 найменувань щоденних продуктів і він працює під слоганом «10 секунд на вибір товару і 10 секунд на оплату» для тих, хто знає що їм потрібно і хто вміє це швидко знайти.
В Ірландії британська група харчових послуг Compass також планує перевірити безконтактну концепцію від AiFi в одній з офісних будівель, коли скасують обмеження на роботу в офісах через пандемію.
За останні двадцять років Zabka Polska стала найбільшою мережею мінімаркетів у Польщі із понад 7900 магазинів, якими керують 6500 франчайзі під брендом Zabka. Магазинчики компанії, які розташовані так, щоб близько 12 млн польських покупців жили в радіусі 300 метрів від них, щоденно відвідує понад 2,5 мільйона клієнтів.
Джерело: Forbes.ua
Читайте також –
Без касирів і продавців: Ашан відкрив перший в Україні автономний магазин (+фото)