Тест-драйв: які українські інтернет-магазини і як порушують закони
Rozetka, City.com, F.ua, Stylus та інші онлайн-магазини хитрують і ухиляються від податків: невидача фіскального чека, торгівля через фізосіб-підприємців, відсутність маркування товару та інші порушення.
Цей матеріал також доступний російською мовою
У грудні минулого року Союз споживачів України перевірив відомі вітчизняні інтернет-магазини на дотримання вимог чинного законодавства. В ході круглого столу, що пройшов в Києві в березні цього року, організація представила результати проведеного дослідження.
В 2018 році учасниками дослідження стали такі магазини:
За словами заступника правління Союзу споживачів України Олега Цільвика, дослідники особливу увагу приділили проблемам, які можуть чекати клієнта при купівлі техніки і електроніки, оскільки саме на цей сегмент припадає найбільше затрат.
Нагадаємо, схоже дослідження організація проводила і в 2017 році. З його результатами можна ознайомитися тут.
У 2018-му Союз споживачів України вирішив продовжити експеримент з виміру дотримання прав споживачів у сегменті е-commerce і зробив контрольні закупівлі в 12-ти інтернет-магазинах України.
При цьому було кардинально змінено підхід – покупки робила молода сім’я, яка вибирала товари, потрібні звичайній родині: планшет, пилосос, смартфон, телевізор, мультиварка, пральна машина та інше.
Вони обирали товар і місце його покупки самостійно, без будь-якого втручання. Після цього, вже з допомогою представників Союзу споживачів України, придбаний товар сім’я намагалася повернути продавцям, і повернути свої гроші.
«Виявилося, що ринок електронної комерції – це фактично поле битви фізосіб-підприємців за клієнта. Якщо в 2017 році 35% продавців були ФОП, то в грудні минулого – 75%. Тільки один продавець з 12-ти, який потрапив у список під час контрольної закупівлі, виявився юридичною особою. Решта 9 продавців – це фізособи, а ще двох продавців ідентифікувати не вдалося взагалі. Висновок: інтернет-магазини як продавали поза законом, так і продають», – коментує результати дослідження Олег Цільвик.
За його словами, прогалини в законодавстві та спроби захистити малий і середній бізнес від зайвих перевірок призвели до того, що права споживача виявилися не захищені, а е-commerce став уникати сплати податків. Насторожує, що в такі форми господарювання йдуть навіть лідери електронної комерції, наприклад, магазин Rozetka – на сайті магазину вказано, що продавець – саме Rozetka, але при покупці товару видали товарний чек від фізособи. «Якщо вже лідер ринку йде на такі дії, то що ж робити іншим учасникам?» – задається питанням Олег Цільвик.
Союз споживачів України вирішив перевірити, чи мають всі ці ФОП реєстрацію, і наскільки законно вони працюють. В результаті з’ясувалося, що КВЕД 47.91 (код діяльності, який дозволяє ведення економічної діяльності в мережі інтернет), був тільки у 6-ти продавців. Лідер ринку – магазин Rozetka (ФОП Журавель) взагалі не має такого КВЕД.
Що стосується наявності розрахункових документів, маркування товару на предмет безпеки та супровідних документів, то виявилося, що жоден з продавців під час контрольної закупівлі фіскальний чек не видав.
«Один продавець взагалі не видав жодного розрахункового документа, ще два – видали документ невідомого походження без назви, ще один – видав акт передачі товару, три продавця – видали видаткові накладні та ще 6 продавців – товарний чек», – зазначив Олег Цільвик.
Окрім цього, в результаті дослідження з’ясувалося, що 67% продукції, яка була придбана в ході закупівлі, не могла перебувати в обороті на ринку легально. Наприклад, в інтернет-магазині Bosch-partner.com.ua була придбана пральна машина, але виявилося, що вона призначалася для польського ринку.
Спроби повернути товари в інтернет-магазини тільки в 50% пройшли швидко і без проблем. У 8% випадків товар вдалося повернути тільки через сервісний центр, а в 42% випадках повернення товару супроводжувалося проблемами.
Узагальнююча картина по перевіреним суб’єктам е-commerce, за даними Союзу споживачів України, виглядає так:
На думку Олега Цільвика, фіскалізація електронної торгівлі – шлях вирішення проблеми із захистом прав споживачів, оскільки вона веде до прозорості ланцюжка поставки продукції, а не обривається на якомусь ФОП, який не може підтвердити, звідки у нього ця продукція. Також фіскалізація дозволить впорядкувати оборот супровідної документації до техніки, тоді як сьогодні більшість продавців її просто не видають.
Читайте також –
Дослідження Promodo: як заробляють українські інтернет-магазини