Рітейл під вогнем: скільки магазинів втратили провідні торговельні мережі України
Опитування понад 90 членів RAU показало, що через два місяці війни український рітейл поступово скорочує кількість закритих торгових точок.
Чергове дослідження, яке провела RAU в квітні методом онлайн-опитування приблизно сотні власників та CEO підприємств по всій Україні, показало, що на 56-й день бойових дій було закрито з тих чи інших причин лише 23% торгових об’єктів/магазинів. Це на 6% менше ніж аналогічний показник місяць тому.
Важливі уточнення
Перш за все варто ще раз відмітити, що дане опитування було проведено лише серед членів RAU, тому наведені нижче цифри можуть свідчити лише про загальну тенденцію та не відображають абсолютно точно втрати всього українського рітейлу. Тим більш, що багато з опитаних мереж мають магазини переважно на заході України, в той час коли є досить велика кількість локальних операторів на сході України, по яким наразі немає інформації.
Також треба взяти до уваги, що цього разу додалися дані по трьох мережах, які не брали участі в попередньому дослідженні, тому попередні дані можуть відрізнятися від оновленої інформації. Зокрема, у сегменті продуктового рітейлу йдеться про Fozzy Group, Сімейна пекарня та М’ясомаркет, а у секторі техніки та електроніки – про Алло.
Загальна картина
Таким чином, на 20 квітня працювало 11 744 магазини з 15 263, які були відкриті на момент початку повномасштабної агресії. Тобто на 23% менше – 3521 закритих точок. Порівняно з березнем ситуація покращується, бо тоді відносні втрати рітейлу становили 29,4% (4481 магазинів).
Проте це тільки прямі втрати основних фондів, пов’язані із закриттям торгових точок, не враховуючи недоотриманих прибутків підприємствами малого та середнього бізнесу.
Однак якщо подивитися на втрати продуктового рітейлу, неважко помітити, що кількість закритих міні-маркетів, супермаркетів, гіпермаркетів навіть збільшилася: 1117 у квітні порівняно з 978 точок у березні. Це в першу чергу пояснюється тим, що мережі наразі оптимізують свою роботу. Збільшення частки закритих магазинів з 21% до 24% продиктовано необхідністю залишити в роботі лише ті точки, де можна сформувати повноцінний асортимент, організувати своєчасне поповнення запасів та мати відповідний споживацький попит.
Другий важливий чинник, який впливає на кількість працюючих магазинів – плата за оренду приміщень. Далеко не всі орендодавці йдуть назустріч і відмовляються знизити ставки оренди, мотивуючи це тим, що продуктовий рітейл працює і товари повсякденного вжитку мають попит. Тому мережі закривають окремі магазини. Таким чином, незважаючи на відновлення роботи деяких магазинів, загальний результат маємо менший: наразі працює лише 3463 магазини FMCG-операторів у квітні проти 3600 у березні.
Так, найбільша мережа продовольчих магазинів АТБ має наразі лише 79% відкритих магазинів проти 85% у березні. Хтось поступово нарощує кількість працюючих магазинів як от мережа Varus, де задіяно вже 86% від довоєнної кількості торгових точок (у березні було на 6 магазинів менше, лише 90 із 112-ти). Хтось зафіксував втрати і продовжує роботу в магазинах, що залишилися, як от мережа Novus, де залишилось 66 магазинів або на 23% менше. А мережа Рукавичка, яка працює переважно на заході країни, навіть приросла за цей час на одну торгову точку і тепер налічує 186 магазинів.
Тренд на відновлення
В інших секторах рітейлу фіксується поступове відновлення роботи більшості мереж там де є така можливість. Найбільше в квітні у відносному вимірі відновилися мережі сектору jewelry, які й постраждали від війни найбільше. Тому робота 629 торгових точок у квітні проти 194-х у березні одразу ж покращила загальний результат: тепер не працює лише 52% із 1313 точок, які були до війни. Нагадаємо, що в березні було зачинено 85% магазинів цих мереж. Найкращі темпи відновлення показав бренд Срібний Вік, який за місяць зменшив долю непрацюючих магазинів з 95% в березні до 17% у квітні. Найбільша доля не працюючих магазинів у Zarina – 75%, хоча мережі вдалося за місяць відновити роботу 8 магазинів.
Так само важко йде відновлення роботи розважальних центрів, 87% яких не працювало у березні, а зараз цей показник знизився до 72%. Загалом наразі працює 13 із 46 закладів. Зокрема поступово відновлюється робота кінотеатрів Multiplex, вже працює 8 з 22-х об’єктів.
Іще один сектор, який суттєво потерпає від війни – роздрібна торгівля одягом та взуттям. Сегмент fashion у квітні подвоїв кількість точок, які відновили свою роботу. Тим самим збільшивши їхню частку з 28% до 46%. В абсолютних цифрах це виглядає як 234 відкритих магазини у квітні проти 276-ти закритих. Проте у різних брендів справи йдуть по-різному. Так, у Invogue Fashion Group відкрили лише один магазин в Одесі, а інші 32 магазини преміальних брендів не працюють. Так само у мережі Argo відчинено лише 21% магазинів, тобто 9 із 33-х, але це на 8 точок більше ніж було ще місяць тому. Найкраще йдуть справи у брендів Estro та Famo, в яких залишаються закритими лише 31% та 34% магазинів відповідно.
Сектор торгівлі побутовою технікою та електронікою знаходиться приблизно посередині, маючи більше половини працюючих магазинів, та поступово нарощуючи їхню частку (63% проти 56% місяць тому). І це незважаючи на втрату складів та магазинів у зоні активних бойових дій. Так, із 894 магазинів, які існували до повномасштабного вторгнення, наразі діє 559. Серед восьми опитаних мереж на 100% відновила свою роботу ВМ Техніка, а Цитрус на 81% (наразі працює 44 точки із 54-х). Проте ці мережі знаходяться у відносно безпечних регіонах. Такі ж национальні рітейлери як Comfy, Eldorado та Фокстрот мають змогу торгувати лише на 71%, 60% та 46% своєї «довоєнної» потужності. Цікаво, що тепер усі троє мають від 70 до 80 торгових точок кожен.
В інших Non-food категоріях (товари для дому, хімія, косметика) картина дуже схожа: із 2652 точок в роботі знаходиться 2155, або 81%. За місяць закритих точок стало всього на 8% менше. Але в абсолютних цифрах картина виглядає значно краще: за місяць кількість закритих точок зменшилася майже наполовину: 497 проти 724.
Так само і в аптечній сфері, зменшення кількості закритих аптек на 7% в абсолютних цифрах впало із 625-ти до 356-ти.
Читайте також –
Статистика війни: за місяць бойових дій український рітейл втратив третину своїх торгових точок