Василь Даниляк, ОККО: Зміни на ринку праці диктують зміни у бізнесі

Василь Даниляк, ОККО: Зміни на ринку праці диктують зміни у бізнесі

12.12.2023 08:45
  2053
rau

Одне з головних питань, яке болить нині рітейлерам – це гострий дефіцит кадрів. Під час RAU Summit 2023 про це говорив майже кожен спікер. Міграція, мобілізація, окупація частини територій призвели до масштабного скорочення ринку праці. Як дає собі з цим раду автозаправна мережа України ОККО, чи прийдуть на заміну операторам АЗС «холодні» заправки та в чому зараз головна розбіжність між найбільшими паливними трейдерами – розповів на саміті СЕО ОККО Василь Даниляк.

Про кадровий дефіцит

У більшості бізнесів сьогодні абсолютно одні й ті самі проблеми із закриттям вакансій. Бо, наприклад, у нашій компанії за майже два роки повномасштабної війни скорочення штату не відбувалося і набір нових працівників не зупинявся жодного дня. Проте претендентів на вакансії стало істотно менше.

Загалом в ОККО працює 10 000 людей, із них 5500-6000 – це працівники заправок. На АЗК трохи легше, бо як водії могли помітити, за кілька останніх років персонал на заправках став переважно жіночим. Тож вакансії персоналу на заправках в цілому закриваються нормально. Хоч рівень плинності кадрів тут вже повернувся практично до довоєнного рівня. Тоді як у 2022 році спостерігалося певне зниження плинності.

Значно більше проблем із закриттям вакансій офісного персоналу. Єдині вакансії, які у цих сегментах зараз закриваємо без труднощів – це інженерні.

Величезною проблемою нині стало знайти стабільного підрядника на будівельно-оздоблювальні роботи. У 2023 році ми провели реконструкцію 50 наших об’єктів. Але за рік було уже три випадки, коли бригаду будівельників забирали до ТЦК прямо з об’єкта. Тому зараз дуже складно планувати якусь реконструкцію, розвиток.

Про зарплатний дисонанс

На ринок праці, на жаль, масово повертаються «зарплати в конвертах». Для прикладу: компаній, на які припадає дві третини роздрібного ринку нафтопродуктів України, менше десятка. Але різниця між тими, хто платить офіційну й неофіційну зарплати, колосальна, просто прірва. Якщо порівнювати такі показники, як сума сплачених податків на одну заправку, на один літр, на одного працівника. Наприклад, в ОККО рівень сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, військового збору та податку на доходи фізичних осіб становить нині 9693 грн на кожного співробітника на місяць. У деяких інших АЗС-мереж ці цифри у рази менші. І не перестаєш дивуватися, чому державним органам не вистачає часу, щоб сісти і просто проаналізувати ці «тренди».

Про холодні заправки

Багато де в Європі, особливо, в Італії, Франції, широко застосовують АЗС на самообслуговуванні, так звані «холодні заправки». У Франції, скажімо, лідерами паливного ринку є гіпермаркети. Заправкам самообслуговування біля гіпермаркетів належить 60% цього ринку. Здавалося б, у цьому є й певне вирішення проблеми з персоналом. Але психотип наших клієнтів такий, що не любить холодних речей. Тому ми переконані: персонал на АЗК має бути. Але й діджиталізація має бути також. Синергія в тому, щоб діджиталізація у цьому бізнесі спрощувала життя працівникам, була їм за помічника, провідника, а не замінником.

Про клієнтоцентричність

Всі уже звикли, що у мережі ОККО є можливість заправитися й заплатити за пальне безпосередньо на колонці за допомогою сервісу OKKO Pay. Цьогоріч ми почали впроваджувати двосторонні каси, де касир виступає консультантом для клієнта. А усі покупки можна зробити самостійно. Проте існує велика категорія клієнтів, яким простіше, комфортніше взаємодіяти з людиною, а не з машиною, розпитати, послухати поради. Наше завдання – запропонувати максимум зручних варіантів для кожного.

На перший погляд може видатися нетиповим, але під час повномасштабної війни наша компанія виросла не тільки в ринковій частці, а й у тоннажах продажів, хоч сам ринок назагал просів. Я маю пояснення, чому це сталося: на ОККО ми ставимо клієнта у центрі всього. Навесні торік в один момент було урівняно всі правила на нашому ринку: акцизи, зменшено ПДВ, зникли різні “схеми”. Тоді всі опинилися в умовах голої конкуренції. І споживач вибирав того продавця, який йому найбільше заходить. Тому зараз і людський чинник, і цифрові-інновації працюють в одному напрямку – щоб ще більше подобатися клієнтові.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку