Універсами ХХІ століття: як розвивались і змінювались магазини FMCG в Україні
Якщо понад 20 років тому магазини товарів повсякденного попиту мали винятково споживацьке призначення, то тепер вони стають провідниками новітніх цифрових технологій та місцем для цікавого дозвілля й отримання позитивних емоцій.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Привабливий дизайн фасаду й тематичне оформлення інтер’єру залів, розташування у магазинах закладів громадського харчування та проведення розважальних заходів, відкриття інтернет-магазинів із власною службою доставки замовлень та запуск мобільних додатків, впровадження безконтактних систем оплати товару та встановлення кас самообслуговування, поступовий перехід від формату гіпермаркетів на околицях міста до делікатес-маркетів з преміум-асортиментом та мінімаркетів біля дому. Це ключові етапи еволюції FMCG-рітейлу в Україні. RAU пропонує згадати їх на прикладі найбільших мереж у цьому сегменті.
Fozzy Group
Власники Fozzy Group одразу зробили ставку на мультиформатність і почали викуповувати приміщення старих радянських універмагів, встановлювати європейське обладнання і відкривати там перші Сільпо у форматі супермаркету.
Ще один проект Fozzy Group – мережа Фора з’явилась у грудні 2002 року. У 2008 році кілька магазинів Фора були оновлені згідно з новою концепцією: логотип, дизайн інтер’єру, заміна традиційних касових вузлів на експрес-каси.
У 2012 році Fozzy Group починає розвивати Le Silpo — мережу делікатес-маркетів зі стильним дизайном, особливим асортиментом та високими стандартами персонального сервісу. На полицях таких магазинів переважають кращі товари преміальної якості. Крім купівлі їжі, гості можуть відвідати авторський заклад Le Grill з меню від бренд-шефа Марко Черветті, випити кави або вина, а також попросити приготувати вибраний у м’ясному відділі стейк чи морепродукти з акваріума.
У 2015 році Fozzy Group почала розробляти тематичні дизайни окремих супермаркетів, і починаючи з 2018 року усі нові Сільпо мають індивідуальне оформлення та концептуальний стиль, а торговельні зали стають платформою для поп-ап вистав, щоб запропонувати покупцям не лише задоволення від споживання, але й емоційні враження.
У 2016 році Fozzy Group запускає торговельну мережу у форматі жорсткого дискаунтера Thrash!. Гаслом мережі тоді було «Трощимо ціни!», яким хотіли підкреслити безпрецедентно низьку вартість товарів. Проте проект «не вистрілив», і у 2019 році мережа відійшла від формату жорсткого дискаунтера, розширила асортимент і змінила вивіски торгових точок з Thrash! на Thrash! Траш!
У 2020 році рітейлер почав відкриватися у новому форматі – Маркет Super. Це комбінація українського та імпортного асортименту (не менше 30%). Незмінна продуктова класика від молочки до Coca-Cоla — це «маркет». А «super» — це щось особливе з різних країн світу.
У травні 2017 року рітейлер несподівано вирішив відкривати преміальні супермаркети Favore, де продають делікатеси з різних куточків світу, натуральні фермерські продукти, вина середнього та преміального цінових сегментів.
У червні 2018 року в рамках пілотного проекту в Сільпо обладнали два київських супермаркети касами самообслуговування. У грудні того ж року Сільпо впровадив можливість оплати покупок мобільним додатком. Користувачі розраховувались за покупки на касах супермаркетів лише «в один скан», без необхідності тримати платіжну карту в руках.
У квітні 2019 року Фора запустила сервіс оплати покупок без кас та касирів. Споживач отримав можливість самостійно відсканувати та оплатити товар через додаток у мобільному телефоні.
Навесні 2020 року під час запровадження першого жорсткого карантину, Сільпо запустила в тестовому режимі онлайн-магазин shop.silpo.ua. Клієнти торгової мережі могли замовити необхідні товари, вказати дату, час і адресу магазину, в якому було зручно забрати замовлення, після чого отримати його на спеціальній касі безпосередньо в зазначеному супермаркеті. Оплатити замовлення можна було картою, готівкою, а також за допомогою мобільного додатку чи подарункового сертифікату торгової мережі.
У липні 2020 року Сільпо розпочинає розвиток мережі кав’ярень Feeltrd зі спешелті-кавою власного обсмажування, а також запускає систему самостійного сканування та купівлі товарів «Вільнокаса» або Scan&go. Завдяки цьому клієнти компанії зможуть купувати товари без участі касира, скануючи їх за допомогою мобільного додатку безпосередньо в торговому залі супермаркету.
У грудні 2020 року у київському ТРК Проспект відкрився перший магазин нового проекту мережі Сільпо – OffTop, у якому викладені найнеобхідніші товари швидкого вжитку. OffTop позиціонується як happiness united, в стилі гю́ґе по-українськи (hygge – це данське слово, яке означає настрій затишку та комфортного спілкування з почуттям добробуту і задоволення). Мотиви здійснити покупку в OffTop найрізноманітніші – подарунок дітям та друзям, підняття настрою чи створення домашнього затишку.
У 2019 році у столичному ТРЦ Blockbuster Mall Сільпо вперше відкрило новий формат ― дегустаційний простір. Тут збираються найкращі шеф-кухарі України та проводять майстер-класи для дітей і дорослих.
У серпні стало відомо, що власники Сільпо запускають новий маркетплейс повсякденних покупок – MauDau. У перспективі в його асортимент входитимуть найрізноманітніші товари: від продуктів до побутової хімії, іграшок та алкоголю. У вересні того ж року Сільпо почав розвивати міні-маркети FoodPod.
АТБ
Історія АТБ розпочалась у 1993 році з шести гастрономів у Дніпрі під назвами «Тополя», «Берізка», «Клен», а згодом, коли загальновідомі види дерев закінчились, то нові магазини з’являлись під лаконічною вивіскою «Продукти», які у 2001 році перейменували в АТБ. На початку 2000-х років власники компанії вирішили впроваджувати у магазинах систему самообслуговування у форматі дискаунтера – магазину з широким асортиментом товарів за гуртовими цінами, на кшталт німецького Aldi.
Асортимент зменшився до 800 позицій, але ціни були набагато нижчими, аніж в конкурентів. Втім, сміливий експеримент провалився, адже покупці зовсім не зрозуміли такого революційного на той час формату. Виторг модернізованих АТБ почав знижуватись на 10% кожного тижня, і у Дніпрі поширювались чутки про неминуче банкрутство мережі. Власники визнали свою помилку і знову відправились на розвідку до Європи, де обрали новий приклад для наслідування – німецький Lidl. Асортимент товарів збільшили до 3500 позицій і нові магазини почали відкривати за встановленим стандартом: 800 кв. м і 10 кас.
У жовтні 2016 року абсолютно нетиповий «чорний маркет» АТБ площею 700 кв. м відкрився у Дніпрі, який разюче відрізнявся і по дизайну, і по технічним рішенням, і по асортименту від так званих «синіх магазинів». Приміщення стало в рази просторіше, тепер нескінченні відвідувачі не товпились в черзі, зачіпаючи один одного ліктями. Також з’явилися зручні візки та кошики. Прохід через каси став досить широкий, щоб міг проїхати дитячий або інвалідний візок. На прилавках з’явилися якісні й дорожчі товари зарубіжного виробництва.
Наступний експеримент з форматами АТБ провело у серпні 2018 року. Перший об’єкт з назвою АТБ Express відкрився в Запоріжжі на площі 400 кв. м і його концепція була розрахована спеціально для спальних районів великих міст. Він був реалізований в сіро-зеленій колірній гамі, відрізнявся низкою сервісів, візуальним сприйняттям, але не мав якихось істотних відмінностей в асортименті та абсолютно не відрізнявся з точки зору ціноутворення.
У квітні 2021 року АТБ запустила власну платіжну картку – АТБ-Pay, яка не містить комісій за здійснення будь-яких транзакцій: поповнення готівкою в терміналах магазинів торговельної мережі АТБ, зняття готівки в банкоматах будь-якого банку України, регулярного переказу коштів з карт будь-яких банків. Крім того, АТБ-Pay надає ексклюзивне право отримати суттєві додаткові знижки на понад 500 акційних товарів в торговельній мережі та брати участь у величезній кількості розіграшів призів і подарунків від постачальників і партнерів компанії.
У серпні 2021 року у оновленому магазині АТБ на Обухівській трасі у селі Лісники під Києвом відкрито перший у мережі відділ вагової кулінарії АТБ-Кафе. Асортимент запропонованих страв складається з 42-х позицій: солодкі вироби, салати, гарніри, м’ясні та рибні страви, а також копченості та морепродукти. Компанія планує обладнати 25 магазинів по всій Україні відділами фасованої кулінарії під власним брендом АТБ-Кафе.
Novus
На відміну від більшості інших торгових мереж, Novus будувала свої магазини з нуля, оскільки будівель, що підходять під формат мережі, Україні просто не було. Це були світлі, просторі супермаркети, оформлені в одній стилістиці, з великим вибором товарів і незвичним для українського споживача високим сервісом.
У травні 2013 року Novus запропонувала своїм клієнтам можливість оплачувати покупки за допомогою WebMoney. Щоб оплатити товар, покупець повинен був повідомити співробітнику торгівельної точки номер мобільного телефону. Після введення номеру у систему, користувачу приходило SMS-повідомлення з одноразовим кодом для транзакції. Для підтвердження оплати цей код повідомлявся продавцю і після завершення операції покупцю видавали касовий чек.
Наприкінці 2017 року Novus розпочала впровадження кас самообслуговування, на яких покупець зміг самостійно сканувати обрані товари за допомогою вбудованого сканера, упаковувати покупки і оплачувати їх зручним для нього способом. Термінали обладнані електронним каталогом з простим меню, голосовими і відео-підказками, всі товари вказані з фотографіями, а необхідні для використання кас дії, прописані на екрані.
У грудні 2018 року Novus відкрила преміум-магазин оновленого формату в ТЦ Good Life у Києві. Тут встановлено сучасне холодильне обладнання, вітрини і стелажі, а також оновлена навігація по магазину.
У вересні 2019 року Novus відкрила найбільший магазин мережі в київському ТРЦ Sky Mall – це був супермаркет оновленого формату з абсолютно новими рішеннями, товарами та послугами на рекордній площі у 12 000 кв. м, з яких 6300 кв. м відведено під торговий зал з понад 50 000 найменувань товарів. В новому форматі працює пивбар і кафе з великою сімейною зоною відпочинку під брендом The Lunch. Ще одна «фішка» магазину – медійні екрани, для яких були спеціально зняті відеосюжети, які будуть чергуватись рекламою та анонсом акцій.
У червні 2020 року Novus відкрила в ТРЦ Retroville один з найбільших супермаркетів в Києві. В оновленій концепції магазину представлено дві нові для Novus зони – The Lunch Asia і Майстерня Шоколаду.
У серпні 2020 року Novus розпочала тестування невеликих магазинів у форматі «біля дому» під брендом Мі Маркет. В асортименті таких магазинів можна знайти страви кулінарії, кондитерські вироби, свіжоспечену піцу, сезонні фрукти й овочі. Також тут представлені товари власного імпорту, серед яких шоколад, оливкова олія, оливки та вино. У закладі є кофе-поінт і обладнання для приготування хот-догів.
У грудні 2020 року Novus відкрила новий торговий об’єкт формату «Експрес» в столиці України. Компактний магазин біля дому зайняв площу в 370 кв. м, запропонувавши широкий вибір товарів повсякденного попиту, зокрема овочів та фруктів. Окрім того, асортимент доповнений товарами власного виробництва, серед яких – свіжа випічка, кулінарія та гриль.
Metro Cash&Carry Ukraine
На початку 2000-х років торгові центри Metro були відкритими винятково для професійних покупців, тобто готелів, ресторанів та приватних підприємців, яких впускали за спеціальною карткою клієнта. У 2010 році в Україні був запроваджений менший формат ТЦ Metro База, який пропонував понад 3000 найменувань продовольчих товарів, тобто основний асортимент типового мінімаркету.
У 2015 році почали функціонувати невеликі точки оптової торгівлі «Бери-Вези», які через шість років були оновлені згідно з концепцією торгових центрів малого формату Metro. Вона передбачає повноцінне обслуговування всіх груп клієнтів компанії, з посиленим фокусом на професійних — trader (роздрібна торгівля) і HoReCa (готелі, кафе і ресторани).
У 2016 році Metro коригує стратегію і оновлює формат гіпермаркетів, акцентуючи увагу уже не лише на оптових покупцях, але і на звичайних споживачах, які заходять у гіпермаркет за двома-п’ятьма одиницями товарів.
У травні 2021 року в Тернополі відкрився Metro у смарт-форматі на площі 1346 кв. м, з яких 1111 кв. м відведено під торговельну залу. Тут представлено понад 2700 найменувань товарів продовольчої та непродовольчої групи з фокусом на бакалійну групу товарів, продукцію власних торговельних марок та ексклюзивні позиції власного імпорту. Для клієнтів HoReCa компанія запропонувала безкоштовну послугу доставки: власники або менеджери місцевих готелів, ресторанів та кафе мають можливість робити попереднє замовлення будь-яких товарів та отримувати їх тричі на тиждень безпосередньо у свої заклади або самовивозом з ТЦ.
У листопаді 2021 року Metro впровадило інноваційну систему безконтактного сканування та оплати товарів у магазинах. За допомогою безкоштовного мобільного додатку Mеtro Fast Line на смартфоні або спеціальних сканерів, що розміщені на вході в ТЦ, клієнти зможуть самостійно відсканувати свої покупки прямо з полиці у торговельній залі, провести швидку (менше хвилини) валідацію візка з товарами на спеціальній ваговій платформі, не викладаючи товар на касову стрічку, та одразу оплатити покупку на стійці самооплати.
Ашан
Французька мережа почала експериментувати з форматами в Україні після купівлі активів мережі Караван. У березні 2018 року в київському ТРЦ Rive Gauche відкрився найбільший торговий об’єкт Ашан в Україні на площі 15 000 кв. м. Крім традиційних товарних груп, в гіпермаркеті представлена побутова техніка, телевізори, смартфони, електротранспорт і навіть автомобільні шини. Також в магазині обладнана власна пекарня і кондитерська, а поруч із входом розташувалося Ашан Le Cafe, де можна випити кави та придбати традиційну французьку випічку або сендвічі.
У квітні 2018 року Ашан відкрила у Дніпрі свій перший об’єкт в Україні у форматі супермаркету. Торгова точка площею близько 3500 кв. м, втілює концепт superstore, який передбачає швидке здійснення покупок, зручну навігацію, продовольчі товари у серці пропозиції, а також усе необхідне з непродовольчої групи. Цей концепт відрізняється від супермаркетів у класичному розумінні в першу чергу своєю пропозицією – окрім практичних та повсякденних товарів, пропонується великий асортимент товарів «для задоволення та добробуту» з акцентом на гастрономію та свіжі продукти. Площа магазину дозволяє представити широку гаму свіжих продуктів – хліб власного виробництва, м’ясні та рибні вироби, страви кулінарії, апетитну випічку та тістечка, суші та піцу власного виробництва, які можна скуштувати відразу у кафе, розташованому в самому магазині.
У липні 2018 року Ашан відкрила у Києві перший магазин формату біля дому «Мій Ашан». В асортименті такого магазину багато товарів власного імпорту, біо- та органічної продукції, вітамінні фреші та хліб власного виробництва. Також в Мій Ашан випікають піцу, роблять суші та вок. Крім того, в «Мій Ашан» розпочав роботу пункт видачі товарів Click and Collect, що дозволяє клієнтам замовляти онлайн весь непродовольчий асортимент і отримувати покупки у своєму магазині біля будинку.
У січні 2020 року Ашан починає відкривати перші магазини у форматі міні-маркетів під назвою Pick Up Point. У мережі об’єднали фізичний магазин із діджитальним, створивши так званий фіджитальний формат. Сюди ж через сайт магазину можна замовити продукти з «великих» Ашанів, або отримати посилку в поштоматі Нова пошта. Серед основних сервісів Pick Up Point: доставка до квартири через партнерські сервіси; pick up зона – клієнт зможе замовляти онлайн, де і коли йому зручно та швидко забирати товари безпосередньо у своєму домі; каса самообслуговування (а також звичайна каса); облаштована зона для кава-брейку, гнучкість та ротація асортименту – можливість швидко адаптувати асортимент під потреби клієнтів.
Спочатку Pick Up Point запустили у концепті street, але у мережі були не дуже задоволені результатами його роботи. Тож у червні 2020 року відкрили у Києві на території житлового комплексу другий Ашан Pick Up Point – на цей раз у концепті residence, основною відмінністю якого є асортиментне наповнення. Зокрема, тут є товари для малюків та іграшки, косметичні засоби, безглютенова та біо-продукція, широка фреш-категорія, молочні вироби, сири та ковбаси, фрукти та овочі, лінійка хот-догів. Загалом асортимент складає понад 1000 позицій.
У грудні 2020 року Ашан запустив формат Ашан Drive в Україні, який передбачає можливість здійснення замовлень онлайн на сайті auchan.zakaz.ua. Підтвердження замовлення, карта розташування майданчику і час видачі будуть надіслані в sms та на електронну пошту клієнта. Усі товари збираються пакувальниками і клієнту залишається забрати замовлення на облаштованій парковці, не виходячи з машини.
У грудні 2021 року Ашан відкрила у Києві перший автономний магазин в Україні під вивіскою Pick Up Point. Для того, щоб потрапити до автономного магазину, потрібно мати мобільний додаток Ашан. На нього покупець отримує QR-код, який є ключем до магазину. Далі клієнт самостійно здійснює покупки і розплачується на касі самообслуговування.
Retail Group
Retail Group почала розвивати супермаркети Велика Кишеня у квітні 2000 року, які через 15 років почала поступово переформатовувати у гіпермаркети Велмарт.
Якщо Велика Кишеня – це класичний супермаркет із цінами вище середніх, то Велмарт – це гіпермаркет-дискаунтер. Серед нововведень торгової точки – власні пекарня, м’ясний цех, коптильня та зона швидкого харчування, де покупці зможуть відпочити, випити кави і навіть замовити піцу, яку піцейоло обіцяє приготувати всього за сім хвилин.
З 2011 року Retail Group розпочав експансію у форматі «магазинів біля дому» під назвою ВК Експрес. Стандартні точки компанії багато років працювали, як правило, на площі в середньому 250 кв. м і мали асортимент близько 3100 SKU. Але у грудні 2018 року Retail Group відкрила ВК Експрес в абсолютно новому форматі. Торгова площа нового магазину у Києві склала 772 кв. м і він став найбільшим супермаркетом мережі в форматі «магазин біля дому». Тут асортимент товарів налічував 5500 SKU, зокрема овочі та фрукти, молочні продукти, м’ясо, охолоджену рибу і морепродукти.
Однією з особливостей супермаркету став відкритий м’ясний цех, який дозволяє молоти фарш і обробляти м’ясо, а також класичний тандир з великим вибором свіжого хліба і хлібобулочних виробів. Магазин оснащений 12 касами для готівкового і безготівкового розрахунку, 6 з яких працюють в форматі самообслуговування.
У листопаді 2019 року Retail Group запровадила систему самостійних оплат за допомогою мобільного додатка Pick&go. Все, що потрібно для початку роботи — завантажити мобільний додаток у смартфон, зареєструвати банківську картку в мобільному гаманці Masterpass та вирушати за покупками, скануючи штрих-коди товарів. На виході з торгового залу покупець самостійно проводить оплату в додатку — без черги та касира. За допомогою Pick&go відвідувачі магазину можуть контролювати вартість усієї покупки до оплати, редагувати список товарів, переглядати історію покупок, ознайомитися з акційними пропозиціями та швидко знайти найближчий магазин.
Також у 2019 році у Великій кишені запустили оплату за допомогою системи розпізнавання обличь FacePay24. Щоб почати нею користуватися, необхідно зробити селфі у додатку Приват24 і прив’язати до фото свою банківську карту Visa. При розрахунку на касі камера сканує обличчя покупця і порівнює зображення з наявними зразками в базі даних.
У грудні 2021 року Retail Group відкрила новий магазин ВК Експрес у Києві, обладнаний винятково касами самообслуговування. В асортименті представлено 2500 товарних позицій у різних категоріях – свіжі фрукти та овочі, м’ясо, гастрономія, бакалія, молочні продукти, випічка, напої, кондитерські вироби. Покупцям пропонують 11 видів гарячої піци та кальцоне, а також каву на винос.
Varus
Перший супермаркет Varus відкрився у Дніпрі у 2003 році. У 2011 році власники мережі викупили частину магазинів Rainford та Цент у семи містах центральної України і почали відкривати на їх базі магазини у форматі «біля дому».
У грудні 2017 року Varus відкрила у Запоріжжі новий магазин з відеостінами. На моніторах покупці можуть побачити якісний і цікавий контент: рецепти і приклади сервіровки страв, акційні пропозиції та захоплюючі відеоролики. Над кожною касою тут також були встановлені екрани, на яких транслюється інформація про знижки, надихаючі відео і багато інших корисних матеріалів.
Восени 2020 року Varus відкрила оновлений магазин у Києві, реалізувавши його в абсолютно новому форматі. Площа торгового залу становить 1000 кв. м, де розмістилися зони охолодженого м’яса, риби, молочних продуктів, гастрономії, заморожених продуктів, алкоголю, снеків, кулінарії, піци, соків-фреш, овочів і фруктів. Крім того, в асортименті присутні бакалія, побутова хімія та інші food і non–food категорії. Загалом – близько 8700 SKU. Для комфортного обслуговування покупців в магазині, крім звичайних кас, були встановлені каси самообслуговування, а також обладнана точка видачі онлайн–замовлень. Це перший магазин Varus, який зовні видно, як на долоні, адже власники відмовилися від заклеювання фасаду рекламними матеріалами. Зони супермаркету розташовані таким чином, що доповнюють одна одну, а суміжні товари знаходяться поруч та максимально помітні, оскільки торговий зал проглядається набагато краще, ніж це зазвичай буває.
У 2020 році у Києві та Дніпрі також відкрились перші мінімаркети Varus To Go. Характерними ознаками формату стали торгові зали до 150 кв. м, асортимент до 3500 SKU, наявність салат-бару та місця для кави. Окрім готових страв в магазині є полиці зі стандартним для супермаркету асортиментом товарів — овочами, фруктами, сиром, ковбасою, заморозкою та господарськими товарами.
Значну увагу приділили зоні Varus Cafe, де можна приємно перепочити у затишних умовах, випити гарячі напої та перекусити.
У вересні 2021 року у Києві відкрився оновлений Varus, який об’єднав під одним дахом фуд-хол і супермаркет з великим вибором товарів. Відділи солодощів, вина, пива і молочної продукції виділені спеціальними конструкціями. Винний відділ висвітлюють ліхтарі-бочки, солодощі – в теплому освітленні «коробок», а молочний і пивний відділ позначені бідонами і кегами відповідно. Тут працює пекарня, м’ясний і рибний цехи, а також відділ з замороженими продуктами. В оновленому Varus є безлактозні і безглютенові продукти, непродовольчі товари, а також продукція для домашніх улюбленців.
Читайте також –
Шик, блиск і краса: як розвивалися та змінювалися магазини drogerie в Україні