Гра в монополію: що не поділили Нова пошта та Укрпошта

Гра в монополію: що не поділили Нова пошта та Укрпошта

07.11.2018 04:30
  824
rau

На кону – практично ринок поштових відправлень – від приватних посилок до доставок з інтернет-магазинів. Це сотні мільйонів гривень.

Нова пошта побоюється, що державний оператор монополізує весь ринок бандеролей до 2 кг і посилок до 10 кг, тому що може отримати ексклюзивне право на їх обробку від держави. У Укрпошта кажуть, що всі нові норми повністю збігаються з європейською директивою.

LIGA.net вирішила влаштувати “баттл з аргументів” і опубліковує дві думки, діаметрально протилежні одна одній, – співвласника Нова пошта В’ячеслава Клімова та першого заступника гендиректора Укрпошта Олександра Перцовського.

Що сталося?

 В’ячеслав Клімов:

Під прикриттям директиви ЄС наші чиновники повернулися до відвертого совку – обмеження вільного ринку і регулювання цін на найпопулярніші послуги. Що говорить директива? Що у всіх жителів повинен бути рівний гарантований доступ до базового набору поштових послуг за фіксовану ціну.

Директива взагалі не втручається в діяльність приватних операторів. І вже тим більше не диктує їм ціни на послуги.

Тепер увага: в проекті закону, який нібито повинен базуватися на директиві, усі послуги (в тому числі, посилки до 10 кг!), які надають і приватні, і національний оператор, «запакували» в термін універсальні. І написали, що їх (універсальні послуги) надають тільки оператори, призначені Мінінфраструктури. Зараз такий оператор один – Укрпошта. Підкреслюю, все затребувані послуги – тільки призначеному оператору за призначену державою ціну. Back to USSR!

Олександр Перцовський:

Законопроект – ініціатива Міністерства інфраструктури в рамках зобов’язань щодо гармонізації українського законодавства до європейського.

За нашою оцінкою, список універсальних послуг, запропонованих Міністерством, збігається з тим, що прямо наказано Поштовою директивою ЄС (Directive 97/67 / EC). Список чітко вказано в директиві (стаття 3), і кожен може ознайомитися і сам зробити висновки, не піддаючись на спекуляції.

Чи працює конкуренція на благо ринку і хто буде надавати універсальну послугу?

В’ячеслав Клімов:

Приватні оператори надають найрізноманітніші послуги: кур’єрська доставка, доставка товарів з інтернет-магазинів, доставка продуктів, перевезення вантажів, документів. Компаній багато: є і нові гравці, як Glovo і Justin, є служби доставки маркетплейсів Rozetka і Kasta. Активно розвиваються досвідчені гравці: Нова пошта, Інтайм, Meest, Делівері, сервіси для бізнесу Укрпошта. Вибір виключно за споживачем. Гравців багато, конкуренція сильна. Якщо у когось дороще або кульгає якість – споживач іде до конкурента.

Наводжу аналогію: у Лондоні приблизно в один час з сусідніх перонів одного вокзалу стартують поїзд державної залізниці та потяг Virgin Річарда Бренсона. Звичайний їде до Ковентрі дві години, другий – годину, в ньому зручні крісла, Wi-Fi, смачна кава і круасани. Virgin коштує в два рази дорожче. В обох є пасажири. І ніхто не змушує людей купувати квитки тільки на державну електричку.

Ми – це Virgin. Ми не чинили, не чинимо і не збираємося надавати ніякі «універсальні» послуги.

Ця функція, відповідно до тієї ж директиви, покладається на призначених операторів, в Україні – на Укрпошта. Це її обов’язок, за який вона отримує певні преференції. Послуга чітко описана, визначено рівень якості, терміни доставки, тарифи. За дотриманням якості і ціною стежить регулятор.

За нами не потрібно стежити. За нас клієнт голосує гривнею кожен день. І це найкращий регулятор.

Олександр Перцовський:

Ринок експрес-відправлень і поштових відправлень в Україні максимально конкурентний. На відміну від багатьох європейських ринків, в Україні частка приватних операторів на ринку посилок домінуюча. Так склалося, в тому числі, і через багаторічну бездіяльность національного поштового оператора. Останнім часом Укрпошта почала модернізуватися і боротися за клієнта, привертає до себе найбільших гравців електронної комерції.

Деякі гравці, чиє становище на ринку близьке до монопольного, занепокоїлися і намагаються зберегти статус-кво, постійно звинувачуючи Укрпошта в нечесній конкуренції.

Передумов для цього немає. Ніякого обмеження конкуренції ні ми, ні, впевнені, Міністерство не передбачає. Ринок продовжить активний розвиток. Уже зараз в Україні закріплений перелік універсальних поштових послуг і це ніяк не обмежує ні приватних гравців, ні Укрпошта в наданні послуг на комерційних умовах (скажімо, у нас поряд з універсальною послугою діє комерційна послуга Укрпошта Експрес). Якщо на когось і накладаються додаткові зобов’язання – то саме на призначеного оператора, яким є Укрпошта, тому що частина саме наших тарифів зарегульовані. А от приватні гравці в своєму ціноутворенні і в визначенні параметрів послуг – абсолютно вільні.

Чого ви хочете від розробників закону?

В’ячеслав Клімов:

Ми вимагаємо, щоб закон однозначно і чітко закріпив право приватних операторів, гравців ринку логістики, кур’єрської доставки, експрес-доставки надавати послуги доставки посилок будь-якої ваги, листів і документів. Нам потрібен простий, чіткий і однозначний закон, розроблений з урахуванням директиви і кращих європейських практик, який впорядкує роботу учасників ринку і не допустить двозначних чиновницьких тлумачень.

А щоб такий закон став можливим, потрібно почати справжні громадські обговорення. Віктор Довгань, Андрій Логвин, Владислав Чечоткін, Ігор Смілянський, Олександр Животовський, Володимир Омелян, давайте чесно, швидко і відкрито поговоримо про цей законопроект. Він стосується всіх. Оскільки закон набув широкого розголосу, вимагаємо провести відкрите засідання робочої групи за участю ЗМІ та лідерів ринку електронної комерції. Закон повинен оцінювати клієнт.

Олександр Перцовський:

Ми визнаємо необхідність гармонізувати наші норми до європейських, відповідно – вийти на європейське визначення універсальних послуг. Але це спрацює, тільки якщо ми не вириваєм з контексту окремі норми, а діємо комплексно.

Так, в тій же Поштовій директиві чітко наведені і механізми компенсації призначеного оператора (операторів) за надання універсальних послуг. Впровадити лише розширені зобов’язання, але не відбудувати модель покриття додаткових витрат – це означає приректи призначеного оператора на збитки, що неприпустимо. Зараз законопроект виставлено на публічне обговорення. Це як раз і є той процес, щоб всі деталі врахувати і доопрацювати. Ми теж зараз готуємо пакет пропозицій з нашого боку.

Читайте також –

Новини логістики та e-commerce: Rozetka в Головпоштамті, KastaPost, Нова пошта та інші


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку