Український ринок доставки їжі обвалився після початку війни: яким компаніям вдалось вижити та як вони тепер працюють

Український ринок доставки їжі обвалився після початку війни: яким компаніям вдалось вижити та як вони тепер працюють

06.05.2022 08:45
  3594
Володимир Тиравський

На ринку вдалось вижити п’яти компаніям, три компанії припинили своє існування, а ще одна компанія переобладнала власні склади під розподіл і доставку гуманітарної допомоги, а тепер займається волонтерством.

Український ринок доставки продуктів у 2021 році досяг $300 млн, але війна змусила багатьох його гравців згорнути свою діяльність. Засновані під час пандемії сервіси Cooker, Goodex, OVO поставили бізнес на паузу – невідомо, тимчасово чи назавжди. Старіші конкуренти палять ресурси, волонтерять та чекають перемоги. Forbes у своїй публікації з’ясував, чи варто очікувати відродження на цьому ринку і RAU пропонує ознайомитись із її найцікавішими фрагментами.

Хто пережив війну

За даними опитування Опендатабот, на третій місяць російського вторгнення, роботу відновили 44% українських бізнесів. Для розквітлих у пандемію сервісів доставки їжі найтяжчим виявився березень.

Доставку з власних супермаркетів Сільпо поступово відновлює Fozzy Group, а також на початку травня у 13 невеликих містах відродився і сервіс доставки Mister.Am, Novus і декількох інших мереж.

З трійки Glovo, Bolt Food та Rocket, що змагалися за доставку з ресторанів, уціліли тільки двоє. Останній в середині березня остаточно припинив роботу після давно назрілих проблем із фінансуванням.

«Індустрія була в шоковому стані: ресторани по всій країні масово закрилися. Ринок доставки їжі скоротився втричі порівняно з мирним часом. Але зараз спостерігається позитивна динаміка. Місяць тому я сказав би, що цей ринок впав не в три рази, а в шість–сім», зазначає Іван Гринчук, керівник Bolt Food в Україні.

Естонський єдиноріг встиг охопити п’ять українських мільйонників і принципово не припиняв операцій у жодному. Але в Харкові присутність номінальна – через обстріли комерційні доставки так і не працюють.

З доставкою продуктів у магазини, ситуація не краща. Наприклад, Zakaz.ua займається доставкою великих закупів із мережевих супермаркетів Ашан, Metro та Varus.

«Усі товари повимітали, нам не було сенсу запускатися. Кома тривала два тижні – до початку квітня замовлення відновилися до 20% від мирних часів. Наразі компанія працює у 10 містах із 15. Із 14 рітейлерів-партнерів активні дев’ять», – повідомляє комерційний директор Zakaz.ua Євген Нетреба.

За його словами, інвестор їх проекту (Chernovetskiy Investment Group, – ред.), повністю розуміє поточну ситуацію, підтримує фінансово й вірить, що цей бізнес швидко відновиться після перемоги України.

Опосередковано падіння бізнесу можна відстежувати за кількістю кур’єрів – їх підключають, тільки якщо мають достатньо замовлень. Наразі на платформу Bolt Food повернулося 700 ресторанів-партнерів та 1500 кур’єрів. Замовлення з Glovo в мирний час розвозили 10 000 людей. Станом на 22 квітня в сервісу було 4000 активних кур’єрів у 25 містах.

Glovo і Bolt не розголошують фінансових результатів в Україні, але стратегії обох компаній схожі: займатися волонтерством і благодійністю. Головний офіс Bolt перерахував 5% від усіх європейських замовлень у березні 20 благодійним організаціям, що допомагають українцям. Вийшло 5 млн євро. Вклад українського відділення – 3 млн грн операційного прибутку, отриманого за час війни.

Хто не пережив війну

Стартапам без великих фондів за спиною пощастило менше. Онлайн-супермаркет Cooker – дітище власника харківського м’ясопереробного гіганта SMK Group Дениса Парамонова. До середини 2022-го він хотів вкласти туди $20 млн, побудувавши 17 дарксторів по всьому Києву.

До війни, за оцінками виконавчого директора Асоціації м’ясної галузі Миколи Бабенка, SMK був основним гравцем на ринку з часткою 25–30%. Тепер найбільше підприємство групи – м’ясокомбінат на Салтівці в Харкові – під постійними російськими обстрілами. Бердянський м’ясокомбінат – в окупації.

Cooker на перший час перевели на волонтерські рейки – кур’єри доставляли продукти, що залишалися на складах, у бомбосховища та нужденним. Але проект поповнив список воєнних втрат – із кінця квітня він згорнув діяльність і його сайт більше не працює.

Згорнути доставку вирішив й власник сервісу Goodex Владислав Савченко. Виторг його основного бізнесу – сервісної IT-компанії PowerCode – просів на 10%. В Україні Goodex, на який Савченко витратив щонайменше $3,5 млн, так і не вийшов на беззбитковість. Поки що залишається лише філія в польському Бидґощі – на початку 2022-го вона генерувала 180 000 євро обороту на місяць.

У підвішеному стані знаходиться і онлайн-супермаркет фруктів та овочів OVO, який отримав від TA Ventures $350 000 з оцінкою 3 млн євро. Із початку війни стартап Романа Мелкумова та Степана Зінякова переобладнав склади під розподіл і доставку гуманітарної допомоги та поринув у волонтерство. Комерційні замовлення тимчасово не приймаються.

Життя під час війни

Після закриття Rocket, його замовлення мали б розподілитися між Bolt і Glovo. Зараз таких прогнозів ніхто не робить, адже клієнти теж постраждали. За оцінками ООН, понад 7 млн українців полишили рідні міста, понад 5,5 млн – виїхали за кордон.

«Для Glovo, що має й доставку з ресторанів, і даркстори з продуктами, за останні два місяці, ринок скоротився вп’ятеро. А отже, всі сервіси, які залишилися, мають ще більше інвестувати в його відновлення та розвиток», – вважає Тришин.

За неповний місяць у Zakaz.ua, що майже не витрачався на маркетинг, додалися тисячі нових замовників. «З успіхів – запуск доставки в нового партнера – одеської мережі Таврія В. Замовлення у деяких рітейлерів уже відновилися на 50%», – каже Нетреба.

Знайти інвестиції на масштабування він не розраховує. У грудні 2021-го, у ЗМІ з’явилась інформація, що Glovo планує придбати Zakaz.ua за $40 млн. Купівля так і не відбулася, проте фігурує в новому річному звіті фонду AVentures про стан українського венчуру.

«Закриття таких угод зазвичай відбувається етапами. Як рухаються етапи і як буде все завершено, тут є сценарії», – розповів Євген Сисоєв, керівний партнер AVentures. Zakaz.ua та Glovo потенційну покупку традиційно не коментують.

«Чи вважається поглинання будь-яким гравцем виходом для компанії? З боку моєї інвестиційної частини, звичайно, вихід», – резюмує Нетреба.

Читайте також –

Олег Любарець, Rocket: Ми зі швидкістю «ракети» завоювали майже половину ринку доставки їжі


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  3050
Усі новини ринку