Дослідження Deloitte: як і на що українці витрачали гроші у 2023 році

Дослідження Deloitte: як і на що українці витрачали гроші у 2023 році

28.03.2024 09:00
  1024
Костянтин Симоненко

Консалтингова компанія Deloitte в Україні дослідила, як змінилися настрої споживачів у другий рік повномасштабного вторгнення. Українці продовжують економити, частіше купують онлайн і підтримують соціально відповідальний бізнес.

Це вже четверте дослідження компанії, що дозволяє відстежити динаміку купівельної активності українців, зокрема порівняти її з періодом до повномасштабного вторгнення. В ході онлайн-презентації директор, керівник галузевої групи з ритейлу та оптової дистрибуції Deloitte в Україні Олександр Ямпольський розповів, що споживацька активність поступово покращується, а деякі показники, як от частота купівлі продуктів харчування, вже відновились до довоєнних рівнів. Це свідчить про відновлення довіри споживачів, а також про здатність ритейлу адаптуватися до нових умов. Більш глибоко з аналітикою купівельних настроїв по окремим групам товарів виступив заступник керівника галузевої групи з ритейлу та оптової дистрибуції Deloitte в Україні Кирило Пінський. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами та висновками дослідження, в основу якого лягло опитування понад 1000 жителів України віком від 18 років, що проводилося з 13 до 28 листопада 2023 року.

Економія на першому місці

Цього разу вперше експерти порівняли купівельні настрої українців із жителями ЄС та США. Як виявилося, структура бюджету українців досить суттєво відрізняється у порівнянні зі світовими трендами. Так, більш ніж половину місячного бюджету (66%) українці витрачають на їжу та обов’язкові платежі. Натомість у сусідній Польщі на ці витрати припадає лише 36%, а у більш заможній Німеччині – 40%. Близько третини бюджету йде на подібні цілі в жителів США.

Найбільш разючу різницю в споживанні видно в покупці електроніки та витратам на розваги. Так, у Європі та США на покупку електроніки, побутової техніки й товарів домашнього вжитку витрачають 10-12%, а в Україні – тільки 2%. На дозвілля за кордоном витрачають в середньому 15-20%, а в Україні – ті ж самі 2%. Для порівняння: на донати та благодійність українці від поточного бюджету витрачають 3%.

Не дивно, що в 2023 році серед українських споживачів зберігалася тенденція економити. Залежно від категорії товарів, економлять від 41 до 77% українців. Попри те, що показник все ще високий, спостерігається позитивна динаміка, як порівняти з 2022 роком (47–86%). Найменше економлять на лікарських засобах, дитячих товарах та купівлі готової їжі. Найбільше – на купівлі одягу та взуття, товарів домашнього вжитку, косметики та побутової хімії. Водночас 65% українців економлять на розвагах поза домом, а 58% рідше, ніж минулого року, відвідують кінотеатри та концерти. Проте онлайн-розваги стають все більш популярними: 32% українців збільшили витрати на перегляд ТБ та стримінгових каналів.

Онлайн-шопінг стає все більш популярним

Онлайн-сегмент продовжує розвиватися: частота онлайн-замовлень в 2023 році збільшилась на 12% проти 9% приросту частоти офлайн-покупок. Найчастіше в інтернеті українці купують електроніку та побутову техніку (26%), косметику та парфумерію (19%), а також одяг та взуття (17%). Найбільш суттєво приросла частка покупок косметики та парфумерії – одразу на 5% за рік.

Водночас традиції покупок в звичайних магазинах ще міцні, й офлайн залишається важливим форматом купівлі в житті українців. Найчастіше в традиційних магазинах купують їжу (85%), алкогольні напої (79%), товари для дому та побутову хімію (72%). Але ця частка вже менша ніж у 2022 році на 2-3%. Найбільше впала частка покупок алкоголю в звичайних магазинах – одразу на 4%.

Середній чек та частота покупок

Розмір середнього чеку як онлайн так і офлайн залежить від місця перебування покупця. Так, найбільше витрачають українці, які виїхали за кордон – (2095 грн офлайн і 1984 грн онлайн). Ті, хто виїхав, є лідерами за частотою здійснення покупок та за розміром середнього чека в більшості категорій товарів. Водночас середня покупка українців, місце проживання яких не змінилось, як у офлайн-, так і в онлайн-магазинах приблизно на 30% менша. Ще менший чек у людей зі статусом ВПО як у офлайн-магазинах так і онлайн (1267 грн та 1415 грн відповідно). Проте зміни в частоті покупок та їх середньої вартості сильно залежать від конкретної категорії товару.

Продукти харчування

Щодо продуктів харчування, які становлять значну частку чека українців, то витрати в цьому сегменті зросли у 32% споживачів. Значна частина українців (47%) купує їжу про запас. Частота купівлі продуктів харчування в магазинах відновилась до довоєнного рівня – трохи більше 16 разів на місяць, а середній чек збільшився до 885 грн або на 2% порівняно із довоєнним періодом. Покупки онлайн, хоч і стали частішими на 63%, проте цей показник (1,3 раза на місяць) все ще відстає від довоєнного (1,8 раза). Як твердять експерти, збільшення частоти онлайн-покупок одночасно зі зменшенням розміру середнього чеку до 824 грн (-38% відносно 2022 року) свідчить про те, що українці вже звично купують один і той самий набір продуктів як онлайн, так і офлайн.

Повернення на кухню

Водночас зростає популярність приготування їжі вдома: 50% респондентів готують вдома частіше, ніж до повномасштабної війни. Найбільше це стосується тимчасово безробітних (53%), фрилансерів (72%) і тих, хто займається домогосподарством (59%). Водночас українці переосмислюють свої харчові звички та змінюють пріоритети. Відвідування ресторанів і барів у 2023 році скоротилося: 55% опитаних роблять це значно рідше, ніж у 2022 році.

Одяг і взуття

Традиційні магазини одягу та взуття відвідують 94% українців, але вже 66% щось купують і в інтернеті. Покупки роблять все частіше (+14% та 20% відповідно), але це все одно приблизно втричі менше, ніж у довоєнні часи. Проте покупка одягу онлайн стає актуальнішою там, де важче працювати звичайним магазинам. Зокрема, 28% жителів східних регіонів віддають перевагу купівлі одягу та взуття онлайн. Також утричі частіше, ніж у 2022 році, пенсіонери купували одяг та взуття онлайн. Важкі часи змушують економити, тому середній чек наразі менший, аніж навіть у 2022 році: 1806 грн та 1614 грн в офлайн та онлайн відповідно. Загалом 48% українців витрачали на купівлю одягу та взуття в традиційних магазинах менше, ніж у 2022 році.

Електроніка та побутова техніка

Частота купівлі електроніки та побутової техніки нині більша на 25%, порівнюючи з 2022 роком, але одна покупка раз на два місяці – це все ще значно менше ніж до війни. Так само і середній чек менший за довоєнний, хоч його сума збільшилася на 8% і наразі складає 4392 грн в магазинах та 3911 грн онлайн. В 2023 році 65% споживачів намагалися економити на купівлі техніки. Попри те, що таких людей трохи побільшало, частка тих, хто взагалі нічого не купував, скоротилася вдвічі – з 34% до 17%. Також варто звернути увагу на той факт, що лише 20% техніки продається за готівку.

Дитячі товари

Як уже зазначалося, на дитячих товарах українці економлять чи не найменше. Лише третина респондентів зменшила частоту та суми покупок. Натомість 24% українців стали витрачати більше, ніж у 2022 році. Тому попри скорочення розміру середнього чека на 4% офлайн та 25% онлайн (919 грн і 932 грн відповідно) загальна картина виглядає досить непогано. Серед особливостей купівлі варто відзначити, що жінки майже вдвічі частіше за чоловіків купували дитячі товари офлайн, витрачаючи при цьому на 21% менше. Так само в два рази більше витрачали в онлайн-магазинах українці, які перебували за кордоном, якщо порівняти із середнім показником (в офлайн – у 1,7 раза більше).

Алкогольні напої

Цікавим є також тренд у зміні споживання алкогольних напоїв. В звичайних магазинах, які лишаються основним місцем покупки такого товару (79%), середній чек майже не змінився, навіть порівняно із довоєнним часом – майже 500 грн. Більше третини жителів столиці та області за один похід до традиційного магазину витрачають понад 500 грн (24% – середній показник). Водночас сума середньої покупки в інтернет-магазинах впала на 23% (на 263 грн) й наразі становить 861 грн. Проте частота покупок скоротилася в обох каналах. Значною мірою через бажання зекономити, про що заявили 63% споживачів. Так, 40% українців під час придбання алкоголю у 2023 році почали витрачати менше в офлайн-магазинах (37% – в онлайн- магазинах). При цьому тільки 28% молодих людей віком від 18 до 27 років відзначили скорочення споживання алкоголю.

Бойкот агресора

Абсолютна більшість споживачів (70%) продовжує бойкотувати виробників товарів/продавців, які не залишили ринок країни-агресора. А донати стали майже такими ж популярними, як продукти харчування – 92% українців донатять на допомогу ЗСУ або постраждалим внаслідок воєнних дій, і третина з них робить це систематично. Переважна більшість (72%) перераховують до 200 грн. Середній розмір доната складає 147 грн.

 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  149
Усі новини ринку