Рітейл майбутнього: топ-5 технологій наступного десятиліття
Фундаментальні поняття сутності торгової точки, цілі і її функції кардинально змінюються. Як же буде виглядати рітейл майбутнього?
Marketer.ua зібрав п’ять видатних технологій, які незабаром будуть шокувати шопперов.
IBeacons
Представники рітейлу використовують спеціальні маячки IBeacons для посилення позитивного споживчого досвіду відвідувачів. Відбувається це за рахунок сінергії фізичного і онлайн-досвіду перебування покупця в магазині.
Retail beacons – маленькі бездротові пристрої, вони транслюють постійний радіосигнал, який вловлюють смартфони. Маяки ідентифікують ID смартфона, отримуючи дані користувача, і відправляють персоналізований, оптимізований рекламний контент. В основі – Bluetooth Low Energy (BLE), що дозволяє досить точно визначити місцезнаходження девайса до рівня локалізації в коридорі ТРЦ. Таким чином, якщо активувати додаток, ритейлер не тільки в стані збирати дані про ваші переміщення, але і відправляти контент в поточний момент часу. До того ж, повідомлення формуються на основі лайків\діслайків користувача гаджета, wish-list, участі в пабліках, тобто враховують смаки, уподобання і, навіть, настрої людини.
Отже, проходячи повз чергового магазину споживач отримує нагадування: через місяць у дитини День народження, а прямо зараз на конкретну бажану модель іграшки – дитячу блакитну мрію і бажаний подарунок – акційна пропозиція. Як тут пройти повз?
Розпізнавання обличчя
Ідентифікація клієнтів за допомогою платіжної картки або картки лояльності вже не влаштовує великий бізнес. Маркетологи потребують визначення особи в момент входу клієнта в магазин.
Технологія сканування особи вже досить популярна у користувачів смартфонів. В оригіналі програма, що аналізує майже 16 000 точок особи, була розроблена з метою безпеки, особливо в міжнародних аеропортах і на масових заходах. Рітейл використовує технологію в своїх інтересах. Скануючи особи гостей, персонал магазину моментально отримує інформацію про особу гостя (з соцмереж), його перевагах і смаках (лайки, пости, шери, пабліки), його бажання (wish-list), рівень витрат і т.п. Пропозиція стає унікальною, індивідуальною і надходить в оптимальний момент часу: коли відвідувач в позитивному, злегка розгубленому стані, готовий до покупки. Настільки індивідуальний підхід в потрібний час створює стійке відчуття турботи, уваги і змушує витрачати більше.
До того ж, персонал магазину може відразу відреагувати на вхід в магазин злодіїв і іншого небажаного контингенту, чиї дані занесені в базу. У 2015 році Walmart повідомив, що використовує FaceFirst з метою запобігання крадіжок. За деякими джерелами Macy’s і Benetton теж користуються технологією, але самі мережі це заперечують.
Роботи-асистенти
Персонал, який реагує, відповідає і допомагає, обов’язково має бути людяний. Буквально. Зустрічайте роботів-асистентів. Oshbot, один з перших представників технології “робот-асистент”, говорить на декількох мовах, має вбудований 3D-сканер, розпізнає і ідентифікує зображення, визначає локалізацію необхідного продукту і проводить до нього відвідувача. Робот здатний підтримувати розмову, надавати інформацію про товар, демонструвати відео-інструкції, ділитися корисним контентом, формувати індивідуальні рекомендації.
До того ж робот виконує функції мерчендайзера: контролює залишки, визначає артикул Out of stock, помилки в цінниках і планограммах. Високий рівень інтелекту дозволяє йому безпечно просуватися по торговому залу, обходячи статичні і динамічні перешкоди.
У Amazon вже є досвід торгівлі в магазині без персоналу (США, Сіетлл). Цілком ймовірно, що наступний крок – персонал зі штучним інтелектом.
SMART-дзеркала
Традиційні дзеркала демонтуються, їх замінюють smart-монітори. Дивлячись в таке «дзеркало», можна приміряти будь-який одяг віртуально. Штучний інтелект, разом з технологією віртуальної реальності і розпізнаванням жестів, відображає клієнта, як в дзеркалі, включаючи руху, міміку, динамічні зміни позаду тощо. При цьому «примірює» на споживача бажані комплекти одягу, зачіски, макіяж, аксесуари. Таким чином, можна «спробувати» товар, який фактично відсутній на складі, створювати незліченні комбінації, не витрачаючи часу на переодягання. Можливо навіть миттєво поділитися зображенням в соцмережах, отже, друзі зможуть надати рекомендацію про доцільність покупки. Людина довше знаходиться в магазині, зберігаючи відчуття ефективно проведеного часу, захоплюється «грою», формує споживчу звичку – все це веде до збільшення продажів і зростання доходів рітейлу.
До того ж, інтелектуальні дзеркала зберігають корисну інформацію про популярність, їх комбінацій, викликані при цьому емоції. В середині 2018 року Zara анонсувала відкриття флагманського магазину в Стратфорді зі смарт-дзеркалами. Saks Fifth Avenue також планує введення новинки.
Без персоналу
Каси самообслуговування вже впроваджені деякими українськими рітейл-компаніями. Ця ідея продовжує розвиватися. Після новин про рітейл-маяки і роботів-помічників перестає шокувати ідея магазину, де персонал відсутній повністю.
Уявіть. Маяк реєструє вхід клієнта, зв’язавшись з його смартфоном. Магазин вже знає покупця, і прогнозує його потреби. Робот надає рекомендації, допомагає в навігації. Відвідувач вибирає потрібну річ і просто виходить з нею на вулицю. При виході автоматично з банківського рахунку проводиться списання коштів – оплата за товари (система paypass). На вулиці він отримує повідомлення про списання. Ані касирів, ані продавців, ні черг, ні перешкод – швидко, зручно, ефективно. І ненав’язливо затратно.
Таке найближче майбутнє амбіційного роздрібного бізнесу.
Читайте також –