H&M, IKEA, Decathlon, Rive Gauche та інші: 10 головних подій в рітейлі та девелопменті України за 2018-й

H&M, IKEA, Decathlon, Rive Gauche та інші: 10 головних подій в рітейлі та девелопменті України за 2018-й

29.12.2018 08:15
  2096
Іван Зайцев

Асоціація рітейлерів України представляє свій варіант подій, які найсильніше вплинули на вітчизняну роздрібну торгівлю та задати тренди на 2019 рік.

Read in English

Цей матеріал також доступний російською мовою

Рік, що минає, видався насиченим для українських рітейлерів і девелоперів торгівельної нерухомості. Поява нових довгоочікуваних брендів, відкриття ТРЦ, розвиток нових форматів і напрямків торгівлі – в певному сенсі рік став проривом і задав вектор розвитку як мінімум на кілька років вперед. Асоціація рітейлерів України вирішила згадати найяскравіші і знакові події 2018-го.

Вихід на український ринок H&M, Koton і DeFacto

Міжнародні рітейлери вже багато років придивлялися до України, але не поспішали офіційно виходити на наш ринок. Звичайно, купити одяг та інші товари від H&M, Koton і DeFacto в Україні ніколи не було проблемою – або через інтернет, або в різних мультібрендових магазинах. Але походження та якість продукції викликали обґрунтовані сумніви.

Цей рік став справжнім проривом: відразу три відомих в Європі та світі бренди вийшли на вітчизняний ринок. І якщо H&M поки обмежився Києвом, відкривши магазини в ТРЦ Lavina Mall і SkyMall, то Koton і DeFacto вже придивляються й до інших регіонів країни, почавши з Одеси.

Що ще радує – все три бренди будуть представлені в Україні представництвами материнських компаній, а не, як часто буває, нашими співвітчизниками на умовах партнерства або франчайзингу. Значить, міжнародні компанії позитивно оцінюють потенціал українського ринку та розраховують на зростання платоспроможності наших співвітчизників. Добре б вони не помилилися!

Анонсоване відкриття IKEA і Decathlon

Вагомим підтвердженням привабливості українського ринку для транснаціональних гравців є й офіційно підтверджене відкриття в майбутньому році ще двох довгоочікуваних торгових марок – шведського меблевого гіганта IKEA і французького виробника спортивного одягу Decathlon.

Сага з виходом IKEA в Україні тягнулася більше 10 років. За цей час шведи кардинально переглянули свою стратегію розвитку на нашому ринку.

Якщо спочатку йшлося про будівництво гігантського торгового центру з повним асортиментом, то зараз – лише про відкриття магазину нового формату city store в ТРЦ Ocean Mall.

Втім, подібний формат компанія активно розвиває й на інших ринках – Польща, Австрія і т.д. – так що вважати це недоліком і «зрадою» не варто. Проте, вочевидь, що на даному етапі до непередбачуваної України IKEA ставиться насторожено.

Французи ж беруть комплексним підходом. В Україні вони розвивають кілька напрямів: продуктову мережу Ашан, будівельні гіпермаркети Leroy Merlin, девелоперську компанію CEETRUS Ukraine (колишній Immochan Ukraine). І відкривають свої об’єкти в локаціях, які самі ж будують. Так що поява Decathlon в побудованому CEETRUS Рітейл Парк Петрівка очікувати можна було. Ходять чутки, що другий магазин бренду з’явиться в наступному торговому об’єкті формату «рітейл парк», який холдинг планує побудувати під Одесою.

Відкриття нових торгових центрів

Пожвавленню міжнародних операторів сприяла й поява нових торгових об’єктів. Якщо 2017-й видався не надто вдалим роком – нові торгові центри можна перелічити на пальцях однієї руки, то 2018-й знову пройшов «під знаком девелоперів». За рік тільки в Києві почав роботу ряд знакових об’єктів.

Перш за все варто згадати першу чергу ТЦ Rive Gauche (девелопер – CEETRUS Ukraine), де розмістився найбільший в Україні гіпермаркет Ашан площею 15 000 кв. м. Ця ж компанія відкрила перший в нашій країні торговий об’єкт Рітейл Парк Петрівка в Києві на Почайні, де навесні наступного року почне роботу Decathlon.

Крім них, варто згадати незвичайний для столиці ТРЦ Smart Plaza KPI, інтегрований з житловим комплексом, ТЦ Good Life, Європарк в Софіївській Борщагівці та кілька дрібніших проектів.

У той же час, відкриття декількох об’єктів, здатних кардинально змінити картину на столичному ринку торговельної нерухомості, перенесено на наступний рік. В першу чергу, мова про двох ТРЦ, які будує компанія Вагіфа Алієва – Blockbuster Mall і Ocean Mall. Уже в найближчі роки Алієв обіцяє побудувати в столиці мережу мегамолів – мало не в кожному районі.

Крім того, анонсоване уведення в експлуатацію ще ряду торгово-розважальних центрів: River Mall, Retroville, Oasis, Smart Plaza Obolon і т.д.

Нові формати магазинів провідних продуктових мереж

Чим ще запам’ятається 2018-й: експериментами з форматами практично всіх провідних FMCG-мереж. Уже не раз згадуваний Ашан, нарешті позбувшись частки в мережі Фуршет Ігоря Баленка, почав гратися по-різному. Спочатку він відкрив супермаркет в Дніпрі (за домовленістю з Баленко французи могли в Україні розвивати тільки формат гіпермаркетів), а потім – відразу чотири магазини формату «біля дому» під брендом Мій Ашан.

Інший міжнародний оператор – Metro Cash & Carry Ukraine – змінивши топ-менеджмент, також анонсував сміливі плани розвитку.

Замість появи нових класичних оптових гіпермаркетів компанія збирається відкривати магазини зменшеного формату – від 1500 до 2000 кв. м під брендом «Бери-Вези». У планах рітейлера – 20 торгових точок в такій концепції.

Не відстають і вітчизняні оператори. Успіх «магазинів біля будинку» підштовхнув лідера українського продуктового роздробу АТБ поекспериментувати з форматом «Експрес». У вересні розпочала роботу перша експериментальна точка під брендом АТБ Express. Якщо вона продемонструє хороші показники, то концерн й надалі планує розвивати такий формат.

А один з найбільших західноукраїнських гравців ринку FMCG – холдинг Пакко – почав пропонувати бізнесменам придбання франшизи на формат Вопак Експрес. До кінця цього року в планах рітейлера було відкрити 10 магазинів за принципом франчайзингу.

Rozetka йде в офлайн і в регіони

Вже у 2017-м небувалий ажіотаж викликала новина про відкриття лідером українського e-commerce першого офлайнового супермаркету площею 4000 кв. м в Києві на Почайні. В цьому році компанія Владислава Чечоткіна пішла набагато далі, відкривши відразу п’ять «цегляних магазинів». І кожен з них по-своєму унікальний.

Наприклад, торгова точка площею 1500 кв. м в столичному Головпоштамті знаходиться в самому серці столиці – на Майдані Незалежності.

Складно сказати, які фінансові результати вона продемонструє, але з точки зору іміджу та впізнаваності бренду це однозначно дуже сильний хід.

Магазин на вулиці Кіото в Києві став першим для онлайн-рітейлера, відкритим на лівому березі Дніпра.

Більш того – Rozetka початку підкорення регіонів, відкривши відразу три магазини в Одесі. Якщо в Києві складно знайти людину, не знайому з брендом, то в обласних центрах впізнаваність торгової марки набагато нижча. Поява об’єктів компанії в одному з міст-мільйонників здатна кардинально змінити ситуацію та залучити на маркетплейс нових покупців і продавців.

Перші за довгий час операції по покупці торгової нерухомості

Останні роки в Україні складалася несприятлива ситуація для інвесторів в торгівельну нерухомість. Але 2018-й різко оживив ринок. І порушником спокою стала найбільша інвесткомпанія країни Dragon Capital.

За цей рік фонд Томаша Фіали закрив угоди про купівлю львівського ТРЦ Victoria Gardens (найбільшого торгово-розважального центру Західної України), вінницького ТРЦ Sky Park, а також підтвердив придбання столичного центру Аладдін.

З огляду на, що в портфель компанії вже входить київський ТРЦ Піраміда, а також частка в Arricano Real Estate (столичні ТРЦ Проспект, РайON, SkyMall, запорізький City Mall, криворізький Сонячна Галерея), то Dragon Capital стає чи не найбільшим гравцем українського ринку торгової нерухомості.

З огляду на, що співінвесторами фонду є Джордж Сорос і банк Goldman Sachs, можна говорити про те, що навіть мегадосвідчені фінансисти готові ризикувати і вкладати в Україні гроші в довгострокові проекти. Що зайвий раз підтверджує перспективність українського ринку з точки зору західних інвесторів.

«Досвід майбутнього» та доставка від McDonald’s

Український підрозділ McDonald’s в цьому році здивував відразу двома несподіваними експериментами. Перший з них – впровадження нового формату ресторану під кодовою назвою «досвід майбутнього». В оновлених закладах встановлені термінали самообслуговування, де відвідувач може замовити товар, пропонується обслуговування за столиками – співробітники принесуть замовлення клієнта до обраного місця, розділені зони замовлення та видачі покупки, працює «експерт з гостинності», а також впроваджені багато інших часто непомітних, але істотних дрібниць.

Другий – співпраця зі службою Glovo по доставці їжі прямо в офіси, квартири або будь-які інші зазначені місця.

Раніше офіційної доставки з ресторанів McDonald’s в Україні не було: подібні послуги надавали приватні особи без будь-якої гарантії від мережі. Тепер же з’явився офіційний сервіс, який, правда, поки працює тільки в деяких районах Києва.

Окремо варто відзначити відкриття першого в нашій країні закладу McDonald’s із сонячними панелями на даху. Додаткові вкладення в сервіс, екологічність і переформатування ресторанів також можуть бути непрямим підтвердженням інтересу міжнародних компаній до України.

Нові формати торгових центрів Епіцентр К

Якщо раніше Епіцентр сприймався в основному як мережа будівельних гіпермаркетів, де можна купити все необхідне для будівництва та ремонту, то зараз компанія Олександра і Галини Герега розвивається зовсім в іншому напрямку. Тепер в торгових центрах присутня ціла плеяда своєрідних магазинів shop-in-shop, де можна знайти і товари для саду та міста, і товари для дітей, і обладнання, і спортивне спорядження, і снасті для риболовлі та полювання, ресторани, а також багато іншого. Фактично представлений весь асортимент, окрім сегмента fashion та їжі.

Першим подібним об’єктом мережі став Епіцентр в Києві на проспекті Степана Бандери, відкритий в березні. Згодом були переобладнані ще кілька торгових центрів.

Крім того, Гереги почали активне освоєння невеликих міст, відкриваючи там Епіцентр зменшеного формату – наприклад, в Шепетівці працює торгова точка площею 3500 кв. м. А також пробують інші напрямки: в Славуті Хмельницької області почав роботу Епіцентр площею 4350 кв. м із інтегрованим повноцінним спорткомплексом.

Найбільша угода на українському ринку e-commerce

У серпні 2018 року ринок буквально потрясла звістка про те, що найбільший інтернет-супермаркет країни Rozetka.ua і EVO Group, що розвиває провідні маркетплейси України, вирішили об’єднати активи. Подібних за масштабом угод українська сфера електронної торгівлі ще не зустрічала.

Після об’єднання Rozetka і EVO зможуть використовувати кращі напрацювання і бази даних один одного, що зробить їх недосяжними як мінімум для вітчизняних конкурентів. Та й міжнародним компаніям доведеться нелегко в боротьбі з конгломератом, контролюючим найпопулярніші торгові сайти України.

Український e-commerce ніколи не буде колишнім. А з огляду на стрімкий розвиток Rozetka в офлайні, перспективи об’єднаної компанії виглядають більш ніж райдужними.

Діджіталізація українського продуктового роздробу

Також рік, що минає, став багатим на впровадження консервативними FMCG-рітейлерами різних новацій та інновацій. Вже ніхто не дивується, коли на касі супермаркету покупець розплачується не готівкою або карткою, а за допомогою смартфона або «розумниго годинника». А якщо йому ліньки чекати – до його послуг численні каси самообслуговування, які тільки в цьому році впровадили Novus, Наш Край, Пакко та інші оператори.

Також все більше мереж надають послугу онлайн-замовлення та доставки продуктів додому (як правило, через сервіс zakaz.ua), розвивають власні мобільні додатки, де можна дізнатися про ціни, акції, новинки та багато іншого. У планах рітейлерів – впровадження технологій доповненої та віртуальної реальності, активний розвиток цифрових комунікацій з покупцями і багато іншого.

Майбутнє настає, тому навіть продуктові магазини змушені йти в ногу з часом.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку