Ставка на доставку: як Нова пошта допомагає Україні залишатися на зв’язку
Провідна поштово-вантажна компанія країни під час війни перейшла на оперативне управління, перебудовує логістику та перезапускає роботу своїх сортувальних станцій і відділень. Усе задля того, щоб українці не загубили один одного.
Визначальні години
Нова пошта — одна з тих компаній, які мали досвід роботи в умовах війни на сході України. У компанії існував і свій план дій на випадок повномасштабної війни. Проте війна — це завжди форс-мажор, наслідки якого неможливо повністю передбачити та обрахувати. Власники Нова пошта вирішили, що насамперед потрібно рятувати людей і боронити країну, а потім уже піклуватися про свій бізнес. Уже 24 лютого власники компанії переказали на потреби Збройних сил України 25 млн грн. А наступного дня передали більш як сотню фур та автівок Нова пошта на потреби військовим і волонтерам. Протягом перших днів війни компанія трансформувала свою логістику.
Окрім того, подбала про евакуацію співробітників з Харкова та Києва. Запрацювала спеціальна гаряча лінія з питань евакуації, надавався транспорт, орендувалися готелі на заході країни, де люди могли залишитися на декілька діб, а потім прямувати далі. Компанія також розміщувала своїх переселенців у приміщеннях терміналів та офісів, облаштувавши їх для проживання. Щойно у східних та південних регіонах стало небезпечно, компанія одразу перенесла частину своїх потужностей углиб країни й таким чином зберегла поштові відправлення клієнтів. Автотранспорт для цього підготували завчасно. Усе, що можна було оперативно перевезти зі Стоянки, Сєверодонецька, Краматорська, Слов’янська, Херсона та Харкова, перевезли у безпечні місця.
«Персонал сортувального термінала у Сумах першим дізнався про страшну новину о 5:34. У багатьох співробітників, що працювали у нічну зміну, є рідні в області. Вони раніше за ЗМІ повідомили, що ворог дуже близько, — повідомляють у компанії. — Тому до 10 години розвантажили частину машин, що приїхали з міжміських напрямків, а решту законсервували. Об 11 годині керівник закрив термінал і відправив працівників рятувати свої родини».
Оперативне управління
Від початку війни Нова пошта створила оперативний штаб і перейшла на щоденне оперативне управління процесами. Компанія запустила операційні дашборди та вибудувала на їхній основі управління. Тричі на день співвласники компанії та топ-менеджери проводять зустрічі, на яких аналізують різні параметри роботи й оперативно ухвалюють рішення стосовно подальших дій.
Завдяки оперативному управлінню Нова пошта вдалося відновити роботу 83 сортувальних станцій із 141, хоча першого тижня працювали лише 29. Усі великі автоматизовані термінали компанії у Києві, Харкові, Львові, Дніпрі та Хмельницькому працюють як зазвичай.
Терміни доставки відправлень збільшилися. Якщо раніше компанія доставляла посилки наступного дня після їх відправлення, то тепер цей процес триває два дні між містами та три-п’ять днів у села та між ними.
Уповільнюють рух блокпости у кожному населеному пункті, перевірка документів водіїв та на вантажі, зруйновані мости. Компанія використовує розгалужену мережу партнерів у регіонах, які інформують про ситуацію у їхньому населеному пункті. Завдяки їм менеджери компанії можуть ухвалювати рішення у режимі реального часу.
Регенерація бізнесу
У перший тиждень війни обсяги доставки Нова поштиаупали на 95%. У людей змінилися пріоритети, їм було не до замовлень. Усі рятували себе та свої сім’ї. Та й компанія не мала доступу до багатьох своїх терміналів і відділень через постійні обстріли та відсутність персоналу, який евакуювався.
Тому згодом логістика та графіки роботи перебудували. Нова пошта стала першою компанією, яка відновила свою роботу з перевезень і почала задовольняти базові потреби людей. «Ми доставляємо ліки, продукти та інші необхідні речі, які люди залишили у своїх домівках, тікаючи від війни, а також ті товари, які тимчасово зникли з офлайн-магазинів», — розповідають у компанії.
Компанія відкривала відділення поступово там, де було найбезпечніше. За три тижні війни вдалося відновити п’яту частину мережі — 2000 відділень по всій Україні. А ще за тиждень, у середині березня, компанія підключила поштомати у найбільших обласних центрах та відновила кур’єрську доставку та забір за адресами клієнтів.
На початку квітня компанія відновила роботу у Сумах та області. Наразі там працюють вже 50 відділень. Від 11 квітня поновили роботу вісім відділень у Чернігові. Вся мережа відділень відкрилася у Чернівцях, Тернополі та Хмельницькому. Станом на 12 квітня працювали 4166 відділень, 7797 поштоматів, а у понад 6100 населених пунктах —кур’єрська доставка.
Бізнес Нова пошта, як і економіка країни загалом, суттєво постраждав від війни. Якщо у мирний час доставляли 1 млн посилок щодня, то протягом першого тижня війни лише 50 000 на день. Від 21 березня компанія вийшла на 400 000 щоденних відправлень, з яких 70% — це онлайн-замовлення. Тож за день українці замовляють онлайн 200 000 одиниць товару. Це менше, ніж до війни, але спостерігається стійка динаміка щодо зростання кількості онлайн-покупок. Натепер Нова пошта доставляють свої товари вже понад 500 партнерів, серед яких Fozzy, Епіцентр, Цитрус, Olx, Liki24 та інші.
Гуманітарна пошта
У структурі відправлень компанії переважають гуманітарні посилки. «Гуманітарну пошту України» компанія запустила ще 2014 року. Під час повномасштабної війни проект розширили: додалися нові учасники, удвічі збільшилася кількість безкоштовних відправлень кожному з них.
У перші дні війни «Нова пошта Глобал» запустила проєкт Humanitarian Nova Poshta. Щодня по 300 тонн гуманітарної допомоги доставляють з-за кордону та по Україні на потреби армії, територіальної оборони та людей у гарячих точках. Від початку війни компанія вже доправила 10 000 тонн вантажів, що еквівалентно 500 фурам із харчами, одягом, амуніцією, засобами гігієни та медикаментами. Це допомога із США, Великої Британії, Франції, Німеччини, Румунії, Польщі, Туреччини та інших країн.
Особливості попиту
У відділеннях Нова пошта пропонують той самий перелік послуг, що й до війни. Проте сьогодні клієнти набагато активніше користуються сервісом зняття готівки з карток. Якщо раніше проводили приблизно 900 таких операцій за день, то у березні-квітні — 4000. А 24 лютого компанія вийшла на власний рекорд — 20 000 операцій із зняття готівки за день.
Збільшилася частка користувачів безготівкового способу оплати у відділеннях. У січні-лютому на таку оплату припадало 29%, а у березні вже 35%. Частка онлайн-розрахунків за перші два місяці року становила 13%, у березні зросла до 15,4% від загальної кількості переказів.
Великим попитом користується акційна послуга компанії з відправлення особистих речей у валізах чи коробках вагою до 30 кг за єдиною ціною до 31 травня — 120 грн. Друга за популярністю акція — відправлення шин та дисків для автомобілів по всій країні зі знижкою 40%. Зараз Нова пошта запускає нову послугу «Речі з дому за кордон» для тих, хто виїхав з країни. Тепер можна відправити валізу або коробку з особистими речами (не новими, без етикеток) до однієї з 25 європейських країн зі знижкою від 50%. Що більша вага, то більша знижка.
Читайте також –
Директором з маркетингу Нова пошта призначено Павла Данімана