Варяги в Україні: скільки яких брендів та з яких країн представлені в Україні
В основних сегментах українського рітейлу працюють магазини більше 140-ка брендів з 26-ти країн.
Цей матеріал доступний російською мовою
На відміну від інших галузей української економіки, торгівля представляється сферою з найбільш розвиненою конкуренцією, в тому числі з боку зарубіжних брендів. Зрозуміло, в силу специфіки нашої держави, не всі транснаціональні компанії відкривають свої магазини безпосередньо, вважаючи за краще працювати через посередників або використовуючи франчайзингові схеми. Проте, картина зарубіжного рітейлу в Україні виглядає досить барвисто і при цьому постійно змінюється. Якісь бренди йдуть, а якісь – заходять в країну. RAU зібрав інформацію про майже 140 брендах з 26 країн, які на початок 2019 роки вже відкрили власні монобрендові магазини.
Зрозуміло, цей список, який складався за відкритими джерелами і нашим базам даних, може виявитися неповним. Тому якщо ваша компанія з якихось причин не потрапила в загальний список, повідомте нам про це на e-mail news@rau.ua, і ми включимо її в наш огляд.
Важливо також відзначити, що ми відбирали тільки бренди, які відкрили як мінімум один монобрендовий магазин. Торгові марки, представлені в мультибрендових магазинах або корнерами, не враховували. У той же час, якщо в Україні працює іноземна мережа мультибрендових магазинів, її назва також включалося в загальний список, оскільки це представник іноземного рітейлу.
У більшості випадків вказана країна походження бренду, але в деяких випадках – використовується країна, резидентом якої виступає власник торгової марки. Наприклад, LC Waikiki – родом з Франції, але зараз позиціонується новими власниками як турецький бренд. Аналогічно французький бренд Lacoste контролюється швейцарською компанією, а в Україні представлений турецьким холдингом Eren Perakende
Загальна географія рітейлу
Приблизно три чверті іноземних брендів в Україні – європейські марки. Найбільш масово представлені Італія (20 брендів), Іспанія та Німеччина (по 13 і 14 брендів відповідно). Однак на другому місці після Італії за кількістю торгових марок знаходяться американські компанії – цілих 17. По десятку брендів – з Франції, Польщі та Великобританії.
Багато в чому це обумовлено географічною близькістю європейських країн, а також міжнародною популярністю брендів. Наприклад, саме цими факторами можна пояснити також досить значну кількість турецьких рітейлерів в Україні. Але є і гості з далекого зарубіжжя – Гонконгу, Південної Кореї і Японії.
Втім, іноді далека «прописка» компанії на перевірку виявляється лише адресою штаб-квартири бренду. Так, наприклад, компанія Sportmaster, засновником і власником якої є бізнесмен Микола Фартушняк, управляється з Сінгапуру, а продає свій товар в Україні, Білорусі, Казахстані, Росії та Китаї. Крім власне магазинів Sportmaster, компанія розвиває тут мережу магазинів O’Stin і франчайзингові проекти Спортландія, Columbia, Weekender.
Поділ за сегментами
Більше половини зарубіжних брендів (80) припадає на торгові марки одежних рітейлерів, на аксесуари та ювелірні прикраси – 14 марок. Однак велика кількість торгових марок зовсім не означає велику кількість торгових точок. Як правило, відомий преміум-бренд представлений одним-двома магазинами в центрі столиці або місті-мільйоннику. У кращому випадку мова йде про десяток-півтора магазинів конкретної торгової марки по всій країні, як наприклад, у німецькій мережі New Yorker.
Як правило, міжнародні бренди одягу розташовані в великих торгових центрах або на центральних вулицях великих міст. Часто відразу кілька марок представляє українська компанія-посередник.
Незважаючи на відносно невелику кількість брендів в сегменті drogerie & beauty (4 оператора), а також в сфері громадського харчування (4 оператора) у цих мереж найбільше число торгових точок. Наприклад, другий за величиною drogerie-рітейлер України – китайська Watsons (Гонконг) має 416 магазинів. А у американського McDonald’s близько 90 ресторанів.
При цьому в сфері продуктового рітейлу п’ять іноземних мереж представлені в основному у великих форматах (супер- і гіпермаркети), лише недавно почавши розвивати більш «дрібну» торгівлю. Найбільш динамічно розвивається литовська компанія Novus, яка наростила мережу до 43-х торгових точок.
У сегменті товарів для дому серед дев’яти іноземців найбільше торгових точок у датського JYSK – 58, а найбільші магазини – у французького Leroy Merlin, який тільки в минулому році вийшов за межі столичного регіону, відкривши магазин в Одесі.
Найбільш успішно іноземні бренди представлені в категорії товарів для спорту та активного відпочинку. Їх в Україні навіть більше, ніж ювелірних брендів – 17. Найбільшими ритейл-операторами українського ринку спорттоварів за кількістю торговельних точок є компанії «Спортмастер-Україна» і «Адідас-Україна». У них відповідно, більше 80-ти і 70-ти торгових точок.
Французька сім’я
Крім столичних бутиків Cartier, Louis Vuitton і Van Cleef & Arpels, французькі бренди представлені модними марками Pierre Cardin (ексклюзивно розвивається в Україні через франчайзі німецької Tom Tailor) і Lacoste (розвиває турецький холдинг Ерен Груп).
Окремо варто відзначити мережу бутиків натуральної французької косметики Yves Rocher, яка прийшла в Україну на зорі незалежності та за 27 років відкрила мережу з 96 бутиків (докладніше про це тут).
Найбільш системно французький рітейл представлений в Україні компаніями Асоціації сім’ї Мюлье, яка комплексно розвиває свої торгові мережі в Україні – Ашан, Leroy Merlin і Decathlon. Першим в країну зайшов Ашан в 2007 році з концепцією «гіпермаркет-дискаунтер», а тепер мережа нараховує 26 магазинів.
Наступним була Leroy Merlin – одна з найбільших міжнародних компаній, що працюють в сегменті DIY (Do It Yourself). Мережа налічує п’ять магазинів: чотири в Києві і один – в Одесі.
Останньою на український ринок вийшов рітейлер спорттоварів Decathlon, відкривши два повноформатних найбільші магазини, одне міні-відділення і власний локальний інтернет-магазин. У найближчі два роки Decathlon планує розвиватися в Києві, а потім заходити у великі міста – Львів, Одесу, Дніпро.
Німецька якість
Велика частина німецьких брендів в Україні – це одяг і аксесссуари преміальної якості, такі як культовий Hugo Boss або Lagerfeld, які тут розвиває українська Ultra Group.
Магазин рукавичок та інших аксесуарів Roeckl, дитячі товари і одяг для дорослих брендів Sanetta, Falke розвиває також українська LH Group . Компанія реалізує продукцію як оптом, так і в роздрібних магазинах, в тому числі своїх мультибрендових Little House.
Самостійно представлений New Yorker, який працює на українському ринку з 2011 року. По франшизі працює вже згаданий Tom Tailor, а бренди Marc O’Polo і Orsay розвивають відповідно українські компанії Intertop Ukraine і Argo Retail.
Дочірнім підприємством представлений Adidas, який володіє також маркою Reebok. Ще один німецький спортивний бренд Puma, який представлений в Україні, належить французькому мільярдеру Франсуа Піно.
Концерн Deutsche Amphibolin Werke (DAW SE), що виробляє фарби і покриття, в тому числі в Дніпрі (ТОВ “Капарол Дніпро”), розвиває мережу салонів-магазинів формату Caparol Center і партнерську мережу салонів декоративних матеріалів CapaDecor.
Німецький рітейлер Metro Cash & Carry (FMCG) також добре відомий українцям. Metro Group розвиває свій бізнес з 2003 року, фокусуючись на сегменті В2В. До кінця 2019 року в українську мережу рітейлера входило 26 центрів оптової торгівлі, в тому числі три ТЦ малого формату під брендом Бери Вези.
Італійський шик
Найбільш численний загін – італійські бренди, представлені в Україні відомими торговими марками будинків моди і окремими компаніями, що пропонують споживачам одяг, взуття, ювелірні вироби та аксесуари. Як правило, всі ці магазини відкриті українськими компаніями. Так, Armani Exchange, Emporio Armani, Geox і Napapijri «веде» компанія Intertop Ukraine. Марки Benetton, OVS і Liu Jo – Argo Retail, а відомі марки нижньої білизни, панчішно-шкарпеткові продукції та іншого одягу Calzedonia, Intimissimi, Tezenis і Falconeri (всі належать Calzedonia) розвиває в Україні MNS Investment.
Італійський ювелірний дім Bvlgari (належить французькій транснаціональної корпорації LVMH) відкрив свій бутік у столиці в кінці 2018 року.
Один з найбільших в Україні рітейлерів одягу Helen Marlen Group відповідає за магазини брендів Gucci, Loro Piana, Salvatore Ferragamo і Santoni, в яких пропонується взуття та аксесуари преміум сегменту.
Американська практичність
Три з чотирьох іноземних мереж громадського харчування в Україні – це американські бренди Domino’s Pizza, KFC і McDonald’s. Всі вони являють собою ресторани швидкого обслуговування, але у кожного своя модель розвитку. Так, KFC воліє відкривати нові заклади по франшизі, McDonald’s діє самостійно, а Domino’s Pizza – продає франшизу для розвитку за межами Києва.
Решта американських марок в Україні – це практичний, зручний одяг і взуття, в тому числі для активного відпочинку і занять спортом. Багато брендів на українському ринку представлені через іноземних дистриб’юторів, як, наприклад, сербська Delta Sport розвиває магазини Nike і Converse або турецька Fiba Retail, що просуває бренд GAP.
Швейцарська мультибрендова мережу товарів для спорту Intersport, яка вийшла в Україні у 2016 році по франшизі, купленої Епіцентр К, пропонує багато американських марок. Зокрема, Nike, New Balance, Under Armour. Хоча їх продають і інші оператори ринку.
Групова експансія
Серед європейських брендів також виділяється група іспанських, польських і турецьких виробників та рітейлерів. Так, іспанська Inditex представляє в Україні такі марки одежі та взуття як Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho і Uterque, а також сегмент товарів для дому в магазинах Zara Home. Засновник і власник компанії – іспанський магнат Амансіо Ортега. Крім одягу іспанські виробники пропонують в Україні ювелірні прикраси брендів Tous і Tusso.
Данія помітно виділяється в частині прикрас та аксесуарів ювелірними брендами Pandora, Trollbeads, а також магазинами Top Model з канцелярським приладдям і товарами для дитячої творчості.
Польські рітейлери діють так само, як іспанські, виводячи на український ринок відразу кілька своїх марок. Наприклад, польська LPP через своє дочірнє підприємство управляє магазинами Reserved, House, Mohito, Cropp, Sinsay. Власники інших польських брендів також вважають за краще діяти через свої дочірні структури в Україні.
Аналогічно діють і турецькі бренди, просуваючи як свої власні марки, так і міжнародні бренди (наприклад, британський Marks & Spencer, який тут представлений турецької Fiba Retail). Найбільш динамічно розвивається мережа LC Waikiki, яка стала №1 в Туреччині і розпочала активну міжнародну експансію. Непогану динаміку також показує бренд DeFacto.
Решта країн представлені або суто брендами одягу, аксесуарами і парфюмерно-косметичною продукцією, як наприклад британські бренди. Або окремими представниками якогось конкретного сегмента. Скажімо, японські компанії в Україні представлені товарами для дому в магазинах Miniso і Usupso, а Південна Корея – косметикою ISEI. Більш різнопланово в Україні представлена, наприклад, Австрія з її супермаркетами Billa та ювеліринмі прикрасами від Freywille і Swarovski.
Читайте також –