Як скасування критичного імпорту та дозвіл на купівлю валюти вплине на рітейл

Як скасування критичного імпорту та дозвіл на купівлю валюти вплине на рітейл

11.07.2022 11:15
  1294
rau

Слідом за поверненням податків на імпорт уряд скасував перелік товарів критичного імпорту, а Нацбанк дозволив продаж валюти бізнесу та перекази під купівлю всіх товарів. Але деякі обмеження продовжують діяти. Хто відчує зміни і якими будуть наступні кроки влади – пояснюють у Forbes.

“Поділ імпорту товарів на «критичний» та «некритичний» припинить своє існування з 9 липня”, – повідомила міністр економіки Юлія Свириденко. Напередодні відміни до цього переліку входило близько 90% імпортних товарів та приблизно 40% послуг. За час війни перелік на прохання бізнесу розширювався 18 разів, однак винятки залишались. Наприклад, про неможливість розрахуватися за замовлені до війни партії одягу чи взуття Forbes розповідали рітейлери Argo та Intertop. А про неможливість купити партії імпортного вина розповідали у мережі Wine Time.

Нацбанк анонсував пом’якшення для імпортерів після повернення податків на імпорт, що знов діють з 1 липня. І знімає з 9 липня свої обмеження на купівлю валюти та перекази її за кордон для некритичного імпорту товарів. Проте обмеження щодо оплати послуг залишились. Водночас, враховуючи проблеми логістики, НБУ розширив строки експортно-імпортних розрахунків зі 120 до 180 днів. Але «закрутив гайки» для купівлі валюти «про запас» – скоротив строк її використання бізнесом з десяти до двох робочих днів.

Через відновлення виробництва та збільшення товарообігу позитивний ефект відчують усі галузі. Навіть українські виробники, оскільки значна частина сировини закуповується за кордоном. Але окремі бізнеси продовжать страждати через збереження обмежень на імпорт послуг.

“Після чергового пом’якшення значного тиску на курс гривні не буде”, – вважає старший економіст Центру економічної стратегії Юрій Гайдай. Перелік товарів критичного імпорту до скасування і так був дуже широким, а попит в Україні суттєво скоротився. Також повернули 20% ПДВ на імпорт, що зробить його дорожчим. А українські підприємства відновлять виробництво дешевших аналогів.

“Банкіри також не очікують значного збільшення обсягів імпорту найближчим часом. Імпортери товарів намагатимуться дещо збільшити обсяги купівлі валюти, щоб встигнути до відновлення режиму гнучкого курсу і його очікуваного зростання”, – говорить директор департаменту аналітичних досліджень Райффайзен Банку Олександр Печерицин. Але їхні апетити стримуватиме повернення довоєнних податків. Вплив на інфляцію, вважає він, також буде обмеженим завдяки купівлі валюти за фіксованим курсом.

“Переходу до повністю гнучкого курсу в 2022 році не буде, але відхід від довоєнного курсу вже назрів”, – переконаний голова департаменту макродосліджень групи ICU Віталій Ваврищук. Міцна гривня зараз створює проблеми для платіжного балансу й експортерів, і спалювання резервів такими темпами неприпустиме, пояснює він. У червні НБУ на підтримку курсу витратив майже $4 млрд золотовалютних резервів. Декілька днів тому ПриватБанк, а слідом за ним і інші банки, різко підвищив картковий курс валют до ринкового. Відмовитися від тактики неринково низького карткового курсу спонукав НБУ.

Якими можуть бути наступні кроки? Ваврищук бачить кілька опцій: разово ослабити гривню, зробити певний коридор або формально відмовитись від фіксації курсу, тримаючи його у прийнятному діапазоні з допомогою інтервенцій.

“Можливий рух і у протилежному напрямку – до нових обмежень”, – попереджає Ваврищук. На його думку, ідея скасування переліку критичного імпорту була передчасною, і навіть від початку цей перелік мав бути набагато вужчим. “Ризики для платіжного балансу зберігаються, й у разі негативних явищ можливе повернення до цього обмеження”, – говорить експерт.

Читайте також

Обмеження на імпорт товарів в Україну скасовано


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  53
Усі новини ринку