
Підйом, падіння та спотикання бренду Victoria’s Secret


Старші юристи та радник юридичної фірми Sayenko Kharenko розповідають, які суттєві зміни до правил оподаткування в Україні у зв’язку з воєнним станом набули чинності 17 березня, та як із ними працювати.
Радник Sayenko Kharenko Віталій Оджиковський та старші юристи Михайло Гринькевич, Катерина Утіралова й Антон Керімов-Вараницький наводять детальний опис податковий змін та проводять їх загальний аналіз.
17 березня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120–IX від 15 березня 2022 року. Він вносить суттєві зміни до правил оподаткування в Україні у зв’язку з воєнним станом.
Узагальнено, зміни стосуються таких нововведень:
Нижче наведений більш детальний опис та загальний аналіз основних змін.
Закон №2120 частково скасовує обмеження щодо проведення податкових перевірок на період воєнного стану, які до цього були встановлені Законом України №2118 від 3 березня 2022 року (мораторій на проведення будь-яких перевірок з питань оподаткування, – прим.). Відповідно до нових правил, введених Законом №2120, в період дії воєнного стану дозволяється проводити:
нагадаємо, фактичні перевірки проводяться щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин із працівниками (найманими особами);
крім того, Закон №2120 доповнив перелік підстав для проведення фактичних перевірок. А саме, додатковою підставою для такої перевірки може бути інформація про можливі порушення платником законодавства щодо забезпечення можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, тобто щодо можливості розраховуватися банківською карткою;
Окрім того, Закон №2120 встановлює мораторій на проведення документальних перевірок щодо сплати ЄСВ на період воєнного стану, а також протягом трьох місяців після дати його припинення чи скасування. Перевірки, розпочаті та не завершені до 24 лютого 2022 року, на вказаний період зупиняються.
Закон №2120 визначає низку змін, що стосуються відповідальності за податкові правопорушення, зокрема:
На період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану:
З 1 квітня 2022 року фізичні особи-підприємці та юридичні особи, в яких протягом попереднього календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень, мають можливість перейти на сплату єдиного податку третьої групи за ставкою 2 % із урахуванням таких особливостей:
При цьому не зможуть стати платниками єдиного податку суб’єкти господарювання, що займаються:
Також не можуть бути платниками єдиного податку представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, що не є платником єдиного податку, а також фізичні та юридичні особи – нерезиденти України.
Для переходу на спрощену систему оподаткування платник податків має подати заяву до контролюючого органу за своєю податковою адресою до останнього числа місяця, що передує календарному місяцю, з якого планується перехід на спрощену систему оподаткування.
Після припинення або скасування воєнного стану платник податків автоматично переходить на систему оподаткування, яку він використовував до застосування єдиного податку за ставкою 2 %, з початку наступного календарного місяця.
Нові правила стануть очевидною перевагою для тих платників, які сплачували єдиний податок 3 групи і до 1 квітня 2022 року, оскільки новий формат податку фактично відміняє встановлені ліміти щодо виручки та знижує ставку податку з 5 % до 2%.
Однак, складно точно сказати, на кого із великого чи середнього бізнесу орієнтована така модель, оскільки звільнення від сплати ПДВ також означає втрату податкового кредиту з ПДВ для самого платника єдиного податку, а також і втрату податкового кредиту для його контрагентів, які залишаться зареєстрованими платниками ПДВ. Тому для бізнесу, який є платником ПДВ, рішення про перехід на сплату єдиного податку має сенс у разі колегіального переходу на таку систему цілих секторів економіки, а не у разі індивідуальних дій окремих підприємств.
На період дії правового режиму воєнного стану платники ПДВ можуть відображати податковий кредит із ПДВ лише на основі первинних документів, складених відповідно до вимог закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», без реєстрації відповідної податкової накладної або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладнихпостачальником.
Протягом 6 місяців з дати припинення або скасування воєнного стану платники ПДВ зобов’язані уточнити суму свого податкового кредиту з ПДВ відповідно до даних реєстру.
На період дії воєнного стану:
Фактичного відміняється (ставка знижується до нуля) акцизний податок на пальне, зокрема на бензин, важкі дистиляти та газ.
Не виникає податкового зобов’язання з акцизного податку щодо підакцизного товарів (як палива, так і інших підакцизних товарів), що:
Протягом дії правового режиму воєнного стану не вважаються такими, що використані в неоподатковуваних операціях чи в негосподарській діяльності, товари, придбані з ПДВ та:
Ключовим у цьому контексті залишається правильне документальне оформлення таких операцій. Тому, за можливості, рекомендовано складати та підписувати акти приймання-передачі активів (матеріальних цінностей) з отримувачами переданих товарів, а також фіксувати всі факти знищення активів шляхом складання, щонайменше, бухгалтерських довідок із зазначенням відповідних деталей.
Не вважається постачанням та, відповідно, не оподатковується ПДВ передача товарів (надання послуг):
Це не стосується випадків, коли такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою.
При здійсненні вищезазначених операцій не нараховуються компенсуючі податкові зобов’язання та не складається зведена податкова накладна відповідно до вимог п.198.5 ст.198 Податкового кодексу України.
Для компаній, що надають благодійну допомогу, як і раніше, працює правило, передбачене п. 69.6 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, відповідно до якого не призводить до збільшення оподатковуваного прибутку платника податків надання ним грошових коштів або спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом міністрів України (чинний перелік, затверджений постановою Кабінетів міністрів України №758 від 26 жовтня 2016 року), якщо такі грошові кошти, товари чи послуги добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України та іншим установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України.
У разі, якщо компанія перераховує допомогу неприбутковим організаціям, включеним до спеціального реєстру (що опублікований на сайті Державної податкової служби України за посиланням), – як і раніше відповідно до п. 140.5.9 Податкового кодексу сума коштів чи вартість товарів не збільшує оподатковуваний прибуток платника, який надає кошти чи товари, якщо розмір коштів (вартість товарів) не перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року компанії. Вартість, що перевищує вказаний поріг, збільшує оподатковуваний прибуток платника податків.
Не включається до оподатковуваного доходу (і, відповідно, не оподатковується отримувачем) цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок збройної агресії Російської Федерації, у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.
При цьому звертаємо увагу, що така благодійна допомога повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
Фізична особа також не включає в оподатковуваний дохід і, відповідно, не оподатковує благодійну допомогу від благодійників (юридичної або фізичної особи), якщо така особа відноситься до:
За умови, що така допомога надається для цілей придбання спеціальних засобів індивідуального захисту, технічних засобів спостереження, лікарських засобів, продуктів харчування чи інших товарів (робіт, послуг), які визначені Переліком, затвердженим Кабінетом міністрів України постановою №112 від 24 лютого 2016 року;
При цьому для осіб, перелічених в пунктах (2) та (3) допомога не оподатковується, якщо вона отримана на медичні цілі, а саме лікування та медичне обслуговування, для оплати вартості лікарських засобів, донорських компонентів, платних послуг з лікування тощо.
Однак, Закон №2120 визначає, що якщо фізична особа, яка мешкає чи мешкала у населених пунктах, на території яких проводяться чи проводилися бойові дії під час дії воєнного, надзвичайного стану, чи особа, яка вимушено покинула місце проживання у зв’язку з форс-мажорними обставинами (зокрема у зв’язку із введенням воєнного чи надзвичайного стану, що підтверджено у встановленому законом порядку) отримує благодійну допомогу не від вітчизняних благодійників, а від міжнародних благодійних організацій, така допомога не оподатковується в повному обсязі незалежно від її безпосереднього цільового призначення.
В усіх інших випадках правила оподаткування ПДФО благодійної допомоги для отримувача не змінились. Тобто, якщо фізична особа безоплатно отримала товар чи грошові кошти (нецільову благодійну допомогу) на суму до 3 470 гривень (ліміт для 2022 року), податку на доходи фізичних осіб та військового збору не виникає. Відповідно, ні сама фізична особа, ні податковий агент не нараховують такі податки .
Якщо фізична особа в 2022 році надає благодійну допомогу неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових організацій та установ, така особа за результатами року має право на податкову знижку в розмірі, що не перевищує 16 % суми загального оподатковуваного доходу 2022 року.
Особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність та ФОП (не на спрощеній системі), враховують як витрати своєї діяльності грошові суми чи вартість допомоги в матеріальній формі, що перераховуються чи передаються:
Під час дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану не будуть вважатися нецільовими передача майна або надання послуг, або використання доходів (прибутків) неприбуткової організації задля фінансування видатків, не пов’язаних із реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами такої неприбуткової організації, за умови, що такі послуги та/ або майно:
Плата за землю, екологічний податок
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Інше (платникам єдиного податку, іншим ФОП та особам, які проводять незалежну професійну діяльність)