Спецпроект: як розвивається рітейл спорттоварів в Україні

Спецпроект: як розвивається рітейл спорттоварів в Україні

02.09.2019 08:15
  2119
Ukrainian Retail Association

Як зростає конкуренція в рітейлі товарів для спорту, які тенденції переважають на ринку і хто з нових гравців може потіснити існуючих лідерів.

Цей текст доступний також російською мовою

Асоціація рітейлерів України спільно з Commercial Property підготувала спецпроект про ринок рітейлу спортивних товарів в Україні. Ми зібрали інформацію про найбільших учасників ринку, темпи їх розвитку, представленість операторів сегмента в торгових центрах і багато іншого. Раніше ми публікували дані про самі великі мережі магазинів спорттоварів в Україні. Тепер же RAU публікує другу частину спецпроекту, присвяченого стану українського ринку спортивного рітейлу. Повна версія матеріалу опублікована в друкованій версії журналу Commercial Property за серпень.

Спорт в тренді

Стежити за здоров’ям не тільки правильно, але і модно, і цей тренд охопив практично весь світ. Це, відповідно, створює додатковий попит на товари і послуги, пов’язані із заняттями спортом і активним відпочинком. Дана тенденція впливає і на торговельну нерухомість. Наприклад, британська мережа універмагів Debenhams і американська мережа супермаркетів Kohl’s відкривають у своїх об’єктах фітнес-центри. Подібні кроки робляться, щоб залучити додаткову аудиторію і задовольнити збільшений попит на спортивні послуги.

Деякі українські торгові комплекси також відкривають фітнес-зали та спортивні клуби на своїх майданчиках. Хоча ефект від розміщення таких орендарів ставиться деякими експертами під сумнів.

А от щодо магазинів товарів для спорту відповідь однозначна: такі рітейл-оператори повинні бути представлені в ТЦ/ТРЦ. «І чим більше площа торгового центру, тим більше представлена в ньому дана категорія і тим важливіша вона для об’єкта. Для великого торгового центру дуже важливо мати максимально широкий асортимент товарів і великих якорів, що залучають споживачів», – говорить Максим Гаврюшин, операційний директор Групи компаній “Будхаус”, портфель якої включає ТРЦ у Львові, Черкасах, Херсоні.

Збільшений інтерес орендодавців до рітейлерів товарів для спорту обумовлений не тільки прагненням людей піклуватися про своє здоров’я і вести активний спосіб життя, а й іншими трендами. Так, як зазначає Тетяна Марковська, заступник директора департаменту торговельної нерухомості Colliers International (Україна), аудиторія покупців спортивних товарів постійно збільшується і не обмежується тільки професійними спортсменами. «Для багатьох з нас спортивні товари стали частиною повсякденного і навіть офісного стилю», – говорить експерт.

Цю тенденцію підтверджує і Ірина Круппа, генеральний директор МФК Gulliver (Київ): «Стиль sport casual зараз на піку зростання. Спортивний одяг і взуття використовується сьогодні не тільки для здорового і вільного проведення часу – прогулянок, виїздів на пікніки, але також і для офісного варіанту одягу». Такі зміни споживчих переваг сприяють додатковому зростанню оборотів рітейлерів спортивних товарів, що підтверджують у компанії Arricano Real Estate, яка володіє і управляє ТРК у Києві, Запоріжжі, Кривому Розі. «Такі орендарі показують стабільне зростання товарообігу на метр квадратний, що є індикатором інтересу аудиторії до такої продукції і наслідком змін купівельних переваг, – говорить Анна Чуботіна, директор департаменту торгових площ Arricano Real Estate. – Тому дана категорія рітейлерів цікава торговим центрам».

Цікаво, що деякі гравці ринку торговельної нерухомості прирівнюють операторів сегмента товарів для спорту до якірних орендарів ТЦ / ТРЦ.

Наприклад, в компанії DCH Infrastructure & Real Estate, портфель якої включає ТРЦ в Києві, Харкові та Дніпрі, відзначають, що частка відвідувачів спортивних магазинів в загальній структурі трафіку її об’єктів становить близько 5%. «Тому можна з упевненістю сказати, що такі орендарі є якорями для будь-якого сучасного ТРЦ», – говорить Галина Чоловська, керівник відділу оренди DCH Infrastructure & Real Estate.

Вибір є

Структура ринку товарів для спорту в Україні різноманітна і насичена. За даними компанії CBRE Ukraine, на ньому переважають монобрендові оператори – вони займають близько 55% сегмента, в той час як частка мультибрендових магазинів становить близько 45%. Так, на ринку представлені такі монобрендові мережі, як Adidas, Nike, New Balance, Under Armour, Reebok, Puma, Arena та інші. Мультибрендові мережі – Sportmaster, Intersport, «Мегаспорт», «Марафон», «Делта Спорт» та інші. «Сьогодні в Україні представлено більшість популярних міжнародних монобрендів, як і кілька мультибрендових магазинів, які активно розвиваються не тільки в Києві, але і в регіонах країни. При цьому закордонні мережі Adidas, Nike, Puma і «Делта Спорт» працюють на нашому ринку більше 20 років», – зазначив Радомир Цуркан, керуючий партнер CBRE Ukraine.

Найбільшими рітейл-операторами українського ринку спорттоварів за кількістю торгових точок є “Спортмастер-Україна” і “Адідас-Україна”.

Вони обидві являють собою підрозділи іноземних компаній. Відзначимо, що «Спортмастер-Україна» – лідер ринку з 83 моно – і мультибрендовими магазинами Sportmaster, «Спортландія», Columbia і Weekender – має намір в найближчі два роки відкрити ще вісім торгових точок в нашій країні. Серед інших великих зарубіжних гравців можна виділити сербського оператора Delta Sport (підрозділ в Україні називається «Делта Спорт Україна»), німецького Puma («Пума Україна») і китайського Peak (Peak Sport Ukraine).

Супермаркет Спортмастер площею понад 2100 кв. м відкрився в столичному ТРК Проспект

«У той же час значна частина ринку представлена українськими компаніями, які, однак, розвивають або мережі мультибрендових магазинів, або монобрендові точки по франшизі, – говорить Таїсія Литовченко, директор, Retail & Development Advisor (RDA). – наприклад, торгові мережі «Мегаспорт» і «Марафон» торгують спортивним одягом міжнародних брендів, таких як Nike, Adidas, Reebok, Jack Wolfskin, Columbia, New Balance, Asics та інших. Монобрендову мережа New Balance в Україні розвиває офіційний дистриб’ютор – компанія STL Group, а магазини іншого відомого американського виробника Under Armour на український ринок вивів один з найбільших локальних fashion-рітейлерів – компанія MD Fashion».

З точки зору походження на ринку переважають іноземні марки. “Український ринок спортивних товарів має певну специфіку, – говорить Ірина Круппа. – Так, у нас практично відсутнє власне виробництво, оскільки прибуток підприємств в даному сегменті залишається невеликий. Крім того, відзначається і високий рівень конкуренції з боку зарубіжних виробників. Тому попит задовольняється в основному за рахунок продукції імпортного виробництва».

Нові імена

Окремої уваги заслуговують нові на ринку імена. За останні роки в Україні дебютували Intersport, Decathlon, Under Armour та інші марки. “Ринок спорту дуже складний і багатогранний, вийти в цей сектор можна по-різному, – коментує Ігор Чернов, генеральний директор «Спортмастер-Україна». – У кожного гравця свій товаромарочний портфель: можна працювати із забезпеченою аудиторією, але малого масштабу і обсягу ринку, а можна з більшим сектором середній і середній мінус. Але в цілому вихід нових міжнародних гравців в Україну, у тому числі таких відомих мереж, як Intersport, Decathlon і Under Armour, говорить про те, що у таких компаній є віра в український ринок і надія закріпитися на ньому».

Так, швейцарська мультибрендова мережа товарів для спорту Intersport вийшла в Україну в 2016 році; договір про франшизу цієї торгової мережі підписала українська компанія «Епіцентр К». З того часу вона відкрила в нашій країні 29 магазинів, з них шість в 2018 році і чотири – в першому півріччі 2019-го. Сумарна площа мережі перевищує 32 380 кв. м, в ній представлені різні формати – від 300 до 3400 кв. м. За оцінкою Таїсії Литовченко, Intersport – рітейлер товарів для спорту, що найбільш динамічно розвивається. Це обумовлено фінансовими можливостями компанії «Епіцентр К» та наявністю власних торгових майданчиків. Як розповіла Юлія Максименко, генеральний директор Intersport в Україні, на даний момент компанія має намір масштабувати мережу за рамками торгових центрів “Епіцентр К”.

Найближчим часом планується відкриття п’яти магазинів Intersport в ТЦ / ТРЦ в Києві, Одесі, Львові, Тернополі та Вінниці.

“Також одним із стратегічних рішень був запуск концепту Intersport в ТЦ “Епіцентр К” малого формату, розташованих в районних центрах і невеликих містах, – говорить Юлія Максименко. – Наш план – стати лідером спортивного рітейлу України і до кінця 2020 року мати 50 магазинів. Регіони, які компанія розглядає, як пріоритетні, – це схід України, а саме Харків і Дніпро”. Відзначимо, що крім розвитку фізичної мережі компанія планує запустити повноцінний інтернет-магазин в жовтні поточного року, поки ж представлені в магазинах Intersport товари можна придбати в онлайн-магазині мережі «Епіцентр К». Як повідомила Юлія Максименко, частка продажів через інтернет-канал становить 7%.

В кінці 2017 року українська компанія MD Fashion (представляє бренди Tommy Hilfiger, G-Star RAW, DKNY Men, Gant, Pepe Jeans, ін.) відкрила перший в нашій країні магазин Under Armour. З моменту дебюту бренду його мережа розширилася до 12 магазинів. “При збереженні таких темпів розвитку Under Armour може увійти в топ-10 найбільших в країні спортивних мереж вже до кінця поточного року”, – дає прогнози Таїсія Литовченко.

Але як повідомив Олександр Саттаров, бренд-директор «Under Armour Україна», в короткостроковій перспективі основний акцент буде зроблений на налагодження внутрішніх процесів мережі, спрямованих на підвищення якості обслуговування, а також оптимізацію асортиментного ряду. Найближчі відкриття магазинів не озвучуються, але при цьому компанія вважає найбільш перспективними для свого розвитку такі міста, як Львів і Одеса. Відмітимо, що крім фізичної мережі оператор реалізує товар через онлайн-майданчик – секція Under Armour представлена в рамках мультибрендового онлайн-магазину компанії MD Fashion; частка продажів Under Armour через цей канал становить 15,7%.

Серед марок, що дебютували в Україні в 2018-19 роках – словенська Alpina і французький Decathlon, а також американський бренд спортивного одягу The North Face.

Вихід Decathlon називають знаковою подією на українському ринку, оскільки цей бренд загострить конкуренцію, яка вже і так досить сильно відчувається і багато в чому пов’язана з розвитком вже існуючих рітейлерів і дебютом нових мереж. «З виходом на ринок оператора Decathlon, думаю, конкуренція посилиться в сегменті великоформатної торгівлі (магазини площею близько 2000 кв. м). Довгий час в цьому сегменті панівні позиції займав Sportmaster. Тепер ситуація може змінитися», – говорить Максим Гаврюшин.

«З приходом на український ринок бренду Decathlon конкуренція буде тільки посилюватися. Особливо це торкнеться орендарів, що працюють в сегментах середній і середній мінус, і в разі, якщо бренд буде демонструвати активний розвиток в країні”, – додає Галина Чоловська. До речі, як повідомив Розаріо Коццоліно, комерційний директор «Decathlon Україна», в короткострокових панах компанії – відкриття ще одного магазину у Києві: «Поки ми не можемо сказати, де буде ще один Decathlon. Поки розглядаємо тільки Київ і хочемо продублювати вже існуючий магазин, який розташований у «Рітейл Парку Петрівка» і займає близько 2500 кв. м», – сказав він.

Бажаний орендар

Частка, яку займають рітейлери товарів для спорту в торгових центрах в Україні, може коливатися від декількох відсотків до 10% і вище. При цьому представники девелоперських і керуючих компаній відзначають, що готові і далі розглядати залучення таких операторів у свої об’єкти. “Крім безпосередньо розміщення таких орендарів, для зручності відвідувачів деякі торгові центри формують окрему зону спортивних товарів, яка при правильному наповненні показує дуже хороші результати, в тому числі за рахунок синергії операторів”, – коментує Тетяна Марковська.

Як приклад такого наповнення можна відзначити київські ТРЦ Gulliver, ЦУМ і ТРЦ Dream Town. Так, наприклад, в ТРЦ Gulliver всі спортивні бренди, серед них New Balance, Adidas, Reebok, Arena, Jack Wolfskin, Lotto, 2XU та інші, розташовані на одному поверсі. “У нашому об’єкті є майже всі спортивні бренди, які офіційно представлені в Україні», – зазначила Ірина Круппа. А в другій черзі ТРЦ Dream Town, яка знаходиться на стадії реконцепції, розміститься спортивний хаб загальною площею понад 22 000 кв. м. Тут буде представлений фітнес-клуб Sport Life, гіпермаркети товарів для спорту Intersport Discount, «Спортмастер Дисконт», магазини спортивних брендів у форматі аутлет. “Відкриття ТРЦ після реконцепції дозволить стати йому найбільшим спортивним хабом в країні з великим потоком відвідувачів”, – вважає Радомир Цуркан.

Як виглядає пропозиція спортивних брендів в інших українських ТЦ/ТРЦ? Наприклад, компанія “Будхаус” підписала 17 договорів з 12 брендами, серед них “Мегаспорт”, Bona Sport, Weekender, Adidas, Puma, Sportmaster, City Sport, New Balance, All Stars, “Марафон”, Arena та ін. Загальна площа магазинів спортивних товарів – 6700 кв. м, що становить приблизно 5,5% всіх торгових площ в об’єктах компанії.

В торговельно-розважальних комплексах компанії Arricano Real Estate в сегменті спорттоварів працює 16 магазинів, при цьому восени відкриються ще дві торгові точки і розширяться існуючі орендарі.

Таким чином до кінця року загальна площа спортивних магазинів в об’єктах компанії складе приблизно 9000 кв. м. «Розуміючи загальносвітовий тренд і бачачи динаміку товарообігів цієї категорії у наших торгових комплексах, в кінці 2017 року ми прийняли рішення щодо її посилення у всіх проектах. Найбільше нових відкриттів було в київському ТРК «Проспект» – п’ять магазинів за період з лютого 2018 року. Після запуску оновленого New Balance загальна площа спортивних магазинів в цьому об’єкті складе близько 4000 кв. м або 12% торгової галереї, – говорить Анна Чуботіна. – Товарообіги вже відкритих спортивних магазинів підтверджують правильність обраної стратегії з розширення цієї категорії, а значить, ми продовжимо залучати нових рітейлерів».

У торгово-розважальних центрах компанії DCH Infrastructure & Real Estate орендарі сегмента спорт займають сумарно близько 10 000 кв. м. «В регіональних ТРЦ представлені майже всі професійні гравці сегмента спорт, крім недавно зайшли на ринок Decathlon і Intersport, для розміщення яких у нас просто немає локацій, – говорить Галина Чоловская. – Ми із задоволенням будемо залучати в свою мережу нових гравців, якщо зможемо знайти для них майданчики відповідних форматів”.

У столичному ТРЦ Ocean Plaza працюють дев’ять рітейлерів товарів для спорту. Останні відкриті тут спортивні магазини Reebok, Adidas Originals і Under Armour, а найближчим часом в Ocean Plaza зайде мережа Jack Wolfskin. «Аналіз споживчих переваг показує стабільне зростання популярності спортивного сегмента. Вже три роки поспіль, згідно з опитуваннями відвідувачів ТРЦ, спортивні бренди входять до двадцятки найбільш популярних магазинів, представлених в Ocean Plaza, – говорить Дар’я Завадська, комерційний директор ТРЦ Ocean Plaza. – Керуюча компанія розширює асортимент продукції для активного відпочинку, тому якщо на ринку України з’являться цікаві бренди, ми готові залучати їх у наш ТРЦ».

Що стосується умов оренди, то ставки для таких магазинів практично не відрізняються від ставок на галерейні магазини в цілому – кажуть гравці ринку.

Ціна залежить від площі приміщення і його розташування, розміру вітрини і ряду інших характеристик, серед яких і прогнозовані обороти рітейлера. Наприклад, ставки в об’єктах компанії DCH Infrastructure & Real Estate складають $10-15/кв. м/місяць для лотів площею від 1500 кв. м і $25-35/кв. м2/місяць для лотів розміром 150-300 кв. м. Приміщення площею близько 150 кв. м у торговельних об’єктах компанії «Будхаус» здаються за ціною $35-60/кв. м/місяць. Крім фіксованої суми практично всі спортивні орендарі доплачують відсоток від товарообігу.

На хвилі розвитку

Українському ринку товарів для спорту притаманні свої особливості, і тут можна виділити кілька факторів, сприятливих і не сприяють веденню бізнесу в цьому секторі. До негативних факторів експерти відносять велику частку продажу контрафактних продуктів і підробок і відсутність правових і нормативних важелів тиску на несанкціоноване проникнення брендових товарів. Розвиток операторів може стримувати обмежена пропозиція якісних торгових площ поряд з майже 100-відсотковими показниками заповнюваності професійних торгових центрів. “Ємність ринку Києва практично повністю насичена, конкуренція між основними гравцями загострюється, і компанії, які піклуються про свій розвиток, знаходяться в пошуках нових, ще не освоєних ринків в регіонах, де відчувається брак якісних об’єктів”, – коментує Тетяна Марковська.

Тим не менш, український ринок спортивних товарів в останні роки активно розширюється, збільшуються товарообіги рітейлерів даного сегменту, і така позитивна динаміка, як очікується, збережеться.

Причин тому кілька. Але основне, як зазначили експерти, – це мода на здоровий спосіб життя, який пропагується і самими операторами. Вони не тільки партнерськи підтримують локальні та міжнародні спортивні заходи, а й організовують свої. Наприклад, Under Armour є спортивним партнером біговій ліги Run Ukraine Running League 2019 року, а мережа Intersport проводить щорічні забіги Intersport Run. При цьому зростає і кількість людей, задіяних в подібних івентах. За словами Олександра Саттарова, в Україні кількість учасників масових спортивних заходів, таких як забіги та фітнес-Конвенції, відкриті тренування, змагання під патронатом ключових спортбрендів, збільшилася в середньому на 25%.

Другий фактор, який сприяє розвитку ринку – розширення мереж спортивних клубів. “Це робить спорт більш доступним і бажаним, і, відповідно, призводить до більшої затребуваності спортивної екіпіровки”, – пояснює Олександр Саттаров. Наприклад, за даними компанії CBRE Ukraine, мережа «Атлетіко» відкрила три нових клубу в Києві в минулому році, а мережа Sport Life у 2018 – першому півріччі 2019 поповнилася сімома новими клубами в Україні, на стадії будівництва знаходяться ще дев’ять об’єктів у різних містах країни.

Третій фактор – зростання рівня доходів населення, що поряд із збільшенням кількості людей, що ведуть активний спосіб життя, призводить до зростання товарообігу рітейлерів товарів для спорту.

«За 2018 рік зростання роздрібної торгівлі в сегменті спортивного, туристичного інвентарю і снаряжений склав +41% у порівнянні з попереднім роком, що свідчить про збільшення попиту на спорттовари майже в два рази», – говорить Радомир Цуркан. Подібну тенденцію підтверджують і самі гравці ринку. Наприклад, в мережі магазинів Intersport продажі спортивного взуття для бігу подвоюються щорічно. “Подібна ситуація спостерігається і в таких напрямках, як футбол, баскетбол, фітнес і тренінг», – говорить Юлія Максименко. На додаток до цього істотним фактором зростання ринку спортивних товарів, як заявляє Таїсія Литовченко, є перемикання з занять малобюджетними видами спорту до більш технологічним і індивідуальним видів спорту, що вимагає більш високих витрат.

Крім усього, географічне розташування нашої країни також можна назвати фактором, що сприяє розвитку ринку спортивних товарів. “В Україні є все – гори, озера, ліси, море, – говорить Розаріо Коццоліно, комерційний директор, «Decathlon Україна». – Це дає можливість для заняття різними видами спорту».

*Слідкуйте за новинами ринку в Telegram RAU

Читайте також – 

Кто одевает Украину: кому принадлежат крупнейшие fashion-сети (часть 2)


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку